Alles m.b.t. Magnepan / Magneplanar paneel speakers ... post het hier.

Gestart door KayaRahnee, augustus 11, 2022, 15:32:08

Vorige topic - Volgende topic

Huub-13

Citaat van: KayaRahnee op mei 15, 2024, 20:44:48Ik ga de voeten van de Magnepans vervangen door
https://www.bol.com/be/nl/prijsoverzicht/maclean-tafelstandaard-universele-tafel-tv-stand-tv-monitor-scherm-32-70-inch-vesa-800x500-tot-50kg/9300000131874229/?filter=new&sort=price&sortOrder=asc
Ik verwacht niets m.b.t. invloed op de klank ... maar ik verwacht wel dat de panelen mooi passen onder de Maggies.

Zo te zien kun je met deze stands veel variëren met de hoogte van de Magnepan speakers.
Dat zal zeker invloed hebben op de klank: basweergave, coherentie, ruimtelijkheid e.d.
Stands lijken op de bekende "magnarisers" waarover heel positieve reacties te vinden zijn.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

KayaRahnee

Ik ben benieuwd, de originele magna risers zijn wat duur, daarom gekozen voor het alternatief.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

kappa9

Citaat van: Huub-13 op januari 14, 2023, 11:22:25Jarenlang heb ik met Magnepans gespeeld, eerst met de 1.7, later met de 3.7
De 3.7 speelt inderdaad onvergelijkbaar beter/mooier dan de 1.7 en zal dat zeker t.o.v. de 0.7 nog toppen.
Mijn ervaringen:
- In een rechthoekige kamer (schoenendoos) is een opstelling voor de korte muur prefereerbaar.
- Afstand tot de muur minstens op 1 meter houden, liever méér.
- Onderlinge afstand niet groter dan 2-3 meter (hart op hart)
- Luisterafstand niet te groot; 2-3 meter werkte bij mij optimaal (minste invloed van de kamer).
- Toe-in (indraaien) weinig, hoogstens 10-15 graden; meer toe-in = toenemend irritant hoog.
- Tweeters aan de binnenkant werkte voor mij beter (betere pin-point weergave).
- Flinke versterker (stabiel, krachtige voeding) wordt gewaardeerd.

Bevallen ze nog Huub?  ;D

Op deze foto had je wel een scherpe toe-in.

Gr Joost
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

Huub-13

Citaat van: kappa9 op mei 17, 2024, 09:32:01Bevallen ze nog Huub?  ;D

Op deze foto had je wel een scherpe toe-in.

Gr Joost

Hallo Joost!
Op die foto staan mijn vorige Magnepans: 3.7 (zonder i).
Ten tijde van die foto had ik nog de tweeters aan de binnenkant en inderdaad redelijk veel toe-in.
Later heb ik dat aangepast: voortschrijdend inzicht . . .  ;D
Momenteel speel ik nog altijd met "jouw" Maggies 3.7i en ben er zeer blij mee.
Jij nog altijd met de Analysis Audios?
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

kappa9

Citaat van: Huub-13 op mei 17, 2024, 10:15:07Hallo Joost!
Op die foto staan mijn vorige Magnepans: 3.7 (zonder i).
Ten tijde van die foto had ik nog de tweeters aan de binnenkant en inderdaad redelijk veel toe-in.
Later heb ik dat aangepast: voortschrijdend inzicht . . .  ;D
Momenteel speel ik nog altijd met "jouw" Maggies 3.7i en ben er zeer blij mee.
Jij nog altijd met de Analysis Audios?

Hoi Huub,

Ik dacht het al te zien aan de kleur.
Wat fijn om te horen dat ze nog steeds bevallen. Heb jij trouwens ook een showcase?
Vind ik altijd leuk om te lezen!
De Analysis Audio's doen het hier ook waanzinnig. Ze hebben wel flink wat uren moeten inspelen maar nu spelen ze echt heel erg fraai.

Groetjes Joost

KayaRahnee

De Maclean alternatieve stand zijn geleverd en gemonteerd.
Ik ben niet de persoon die exact kan verwoorden wat hij hoort, heb die ervaring niet.
Ik houd het dan ook liever kort ... de klank is wat "frisser" geworden, ik hoor nu precies iets meer detail, het hoog word ook wat anders weergegeven, maar gelukkig niet storend voor mijn gevoelige oren betreffende hoog weergave.
In het laag merk ik weinig verschil.
Geen spectaculaire verandering dus.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Huub-13

Citaat van: kappa9 op mei 17, 2024, 14:07:41Heb jij trouwens ook een showcase?
Vind ik altijd leuk om te lezen!

Nee, ik heb geen showcase (maar jij toch ook niet?).
Mijn set staat wat amateuristisch opgesteld (bijvoorbeeld gewoon op de vloer zonder rek) in een wat ouderwetse huiskamer.
Behalve dat de weergave mij bevalt weet ik er verder niet zo veel over te vertellen.  ;D

kappa9

Citaat van: Huub-13 op mei 22, 2024, 16:33:50Nee, ik heb geen showcase (maar jij toch ook niet?).
Mijn set staat wat amateuristisch opgesteld (bijvoorbeeld gewoon op de vloer zonder rek) in een wat ouderwetse huiskamer.
Behalve dat de weergave mij bevalt weet ik er verder niet zo veel over te vertellen.  ;D

Nee klopt, ik heb ook geen showcase!! Ik kom er maar niet aan toe om er een te maken.
Ik weet nog hoe jouw woonkamer eruit ziet en ik kan me even niet herinneren dat jouw apparatuur op de grond stond. Misschien een stroomregenerator oid beetje links van de apparatuur stond op de grond.

Ik vind een rek wel fraai ogen ook als al je apparatuur daar netjes zijn eigen plekje heeft zo. Deed toch ook wat met mn gemoedsrust. Maar ik heb gewoon een heel simpel rek en gebruik verder geen speciale ontkoppeling onder mn apparatuur. Kan me niet voorstellen dat je dat gaat horen.

Hoe het klinkt daar gaat het om. Ik luister vrij vaak met mijn ogen gesloten en dan zie je toch niet hoe alles erbij staat  :tongue2:

Groetjes Joost

Huub-13

Klopt dat er een "stroomgenerator" op de vloer stond.
Dat was een PS Audio Powerplant Premier.
Die heeft later de geest gegeven.

Toen jij in Maastricht was stond de muziekset tegen de lange muur van een rechthoekige kamer.
Nu staat alles 90 graden gedraaid voor de korte muur.
Klinkt beter en met de Lyngdorf TDAI-3400 kan ik de weergave perfect afregelen.
Echt een geweldige versterker met Roomperfect en 2 x 200/400 watt in 8/4 ohm speakers!

Maar laten we (stel ik voor) van dit topic geen onderonsje maken.
Het gaat hier immers om ervaringen met Magnepan luidsprekers . .  :worship:   ;D

Bebatoli

Ondertussen speel ik al 3 jaar met mijn Magnepan MG20 en ik ben er nog steeds reuze tevreden over. Binnenkort wil ik mijn Pioneer PD75 recappen. Wel een serieuze job, maar het moet gebeuren. Ik heb voor de zekerheid een reserve laser gekocht. Dat ik verder weinig te vertellen heb houd alleen maar in dat ik reuze tevreden ben over de set. Geen onrust en geen last van "ver-beter-itisch".

Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Huub-13

Bebatoli (Guido?) wat is voor jou de reden dat je de speakers met de tweeters aan de binnenkant opstelt?
Ik weet, dit is een eeuwige discussie zonder eensluidend antwoord, maar omdat jouw opstelling veel op de mijne lijkt (Magnepan 3.7i in een rechthoekige kamer met speakers aan de korte muur) ben ik wel benieuwd naar jouw mening.

Magnepan beveelt aan er voor te zorgen dat de tweeters zich minstens een centimeter verderaf van je oren bevinden dan de mid-/bassectie.
Dit zou betekenen dat bij tweeters aan de binnenkant veel toe-in nodig is en bij tweeters aan de buitenkant weinig toe-in. Bij jou zie ik weinig toe-in met de tweeters aan de binnenkant.
Ben benieuwd naar jouw mening, ook omdat ik jou als een deskundige zie waar het Maggies betreft.

Bebatoli

Ik heb van alles geprobeerd en vind deze opstelling de beste. Wat Magnepan zegt is een leidraad, maar zelf plaats ik ze naar mijn smaak. Trouwens de tweeter een cm meer naar achter gaat gegarandeerd niet het grote verschil maken, ze worden pas vanaf 10kHz ingezet, dus qua fasegedrag gaat dit niet zoveel verschil maken. Wat ik belangrijk vind is dat een stem en levensecht staat, scherp afgelijnd en dat is pij deze opstelling zeker het geval. Uiteraard heb ik ze ook met de tweeters aan de buitenzijde geprobeerd maar dat vond ik minder goed. Zelf ben ik in 1991 begonnen met een setje Mga's, in 1993 een 1.5QR en later ben ik Magnepan dealer geweest en hebben we de MG12,1.6, 1.7, 3.6, 3.7 en ik heb zelf ook de Tympani IVa gehad. Ik mag dus zeggen dat ik wel wat Magnepan ervaring heb, wat niet wil zeggen dat ik alwetend ben. Ik heb altijd de tweeters aan de binnenzijde geplaatst, behalve 1 keer met een 20.1 en dit omdat ze behoorlijk dicht bij mekaar stonden.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

kappa9

Machtige luidsprekers de 20's lijkt me. De 3.7i vond ik al imposant echter de 20 serie zal nog wel een stuk grootser spelen. Mijn ervaring met de 3.7i was wel dat bij een flinke toe in (lees: minstens een centimeter verderaf van je oren bevinden dan de mid-/bassectie) de stem het scherpst was omlijnd.

Gr Joost

Bebatoli

Mijn zoon speelt met de 3.6 en die is mooi, maar ik zou hem niet willen ruilen met de 20, die speelt niet alleen grootser maar heeft echt ballen in't laag en gaat tevens erg diep.

Zo zie je maar hoe ervaringen en smaken verschillen. Bij mij zijn stemmen en instrumenten messcherp afgelijnd gecombineerd met een brok emotie. Als er ooit een andere speaker komt is dat de 20.7. Btw, ik heb het filter opnieuw gebouwd met veel betere componenten en dat verschil was groot, uiteraard in de positieve zin.

KayaRahnee

Citaat van: Bebatoli op juli 16, 2024, 16:41:06Ik heb van alles geprobeerd en vind deze opstelling de beste. Wat Magnepan zegt is een leidraad, maar zelf plaats ik ze naar mijn smaak. Trouwens de tweeter een cm meer naar achter gaat gegarandeerd niet het grote verschil maken, ze worden pas vanaf 10kHz ingezet, dus qua fasegedrag gaat dit niet zoveel verschil maken. Wat ik belangrijk vind is dat een stem en levensecht staat, scherp afgelijnd en dat is pij deze opstelling zeker het geval. Uiteraard heb ik ze ook met de tweeters aan de buitenzijde geprobeerd maar dat vond ik minder goed. Zelf ben ik in 1991 begonnen met een setje Mga's, in 1993 een 1.5QR en later ben ik Magnepan dealer geweest en hebben we de MG12,1.6, 1.7, 3.6, 3.7 en ik heb zelf ook de Tympani IVa gehad. Ik mag dus zeggen dat ik wel wat Magnepan ervaring heb, wat niet wil zeggen dat ik alwetend ben. Ik heb altijd de tweeters aan de binnenzijde geplaatst, behalve 1 keer met een 20.1 en dit omdat ze behoorlijk dicht bij mekaar stonden.

Plaatsbepaling speakers heb ik puur op mijn gehoor gedaan. Ik was daar dan ook vrij snel klaar mee, vorm van de kamer zal daarin hebben meegespeeld. Maar ik zou puur als test / experiment wel eens een sub willen horen in combi met de Maggies, benieuwd hoe groot de meerwaarde hiervan is.
Maar een sub laten integreren is een wat lastigere klus heb ik begrepen. Niet elke sub zou geschikt blijkbaar? ... sub moet "snel" zijn las ik al wel eens ... maar wat dat inhoud zou ik niet weten ... wie maakt me slimmer?

RZeemering

Een sub is in de basis altijd lastig in te regelen ;)
Bij Magnepan speakers speelt nog mee dat deze een ongekleurd laag hebben. Het gaat niet via een kast maar direct vanuit het mylar naar de luisteraar (en natuurlijk ook indirect via de muren, net als conventionele speakers).
Deze bas wordt ook wel open en snel genoemd. Om dit te matchen heb je ook een snelle en open subwoofer nodig. Veel subs die specifiek voor film kijken gemaakt zijn maken gebruik van poorten waardoor het geluid miniem vertraagd wordt. Dit is moeilijker te matchen bij een Magnepan.
Wat je veel ziet is dat mensen 2 of meer kwalitatief goede maar kleinere poortloze subs gebruiken.
In het verleden had ik er zelf profijt van bij mijn 1.7's. 'onhoorbaar' ingesteld zorgde dit voor een beter geluid over de hele linie. Bij mijn 20.1's is de sub niet nodig. Gelukkig, want ik liep ook wel bij verschillende soorten muziek te 'kloten' met een beetje meer of minder laag instellen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Bebatoli

Snel heeft niets te maken met het "lichte" membraan bij een Magnepan maar alles met de fase. Als een systeem faserein is zal die "snel" klinken.Esl's zijn daar nog iets beter in omdat ze meestal geen wisselfilter hebben en zodoende van laag tot hoog faserein zijn.  En sub in combinatie met een Magnepan zal "snel" spelen als je het systeem goed in fase kan brengen en dat is nu juist erg moeilijk. Zelf zou ik (maar ook een MG20 gaat erg laag dus ook geen sub nodig) voor een dipool sub gaan. Probleem is dat die er commercieel nagenoeg niet zijn . Diy kan het wel, maar dan moet je vertrouwen hebben dat het goed komt ......

RZeemering

Dan zouden alle speakers die goed in fase staan 'snel' klinken? Ik weet niet of dat altijd zo is eigenlijk... Het zal meehelpen als de speakers goed in fase staan. Maar als met een transmissie de boel in fase staat komt het laag er nog steeds wat vertraagt uit ten opzichte van het hoog. Of kijk ik daar verkeerd naar?
Er is vooral geen kast die (vooral in het laag) geen vertraging geeft, precies dezelfde reden die je geeft om een dipool sub te gebruiken. Die heeft ook een direct geluid zonder kast.
Er zijn her en der wel mensen die mooie dipool subs bouwen. Dat is inderdaad geen kant en klare oplossing (want ook altijd dsp) maar loont wel de moeite in combi met een setje Magnepans.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

DofN

Heeft iemand ervaring met de Magnepan 1.7i. Dit is een "semi-ribbon". Weet iemand hoe zich dit klankmatig verhoudt tot een full-ribbon? Ik las ook dat deze nieuwste generatie magnepan niet meer slijten, zoals de voorgaande modellen dit wel doen.

De Analysis-Audio-Omicron lijkt me ook heel gaaf, maar erg duur. Ik gebruik 2 JL-E112 subwoofers als ondersteuning (en heb vertrouwen in een goede allignment, ook door DIRAC), dus ik kan goed uit met kleinere electro/magnetostaten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RCD

Semi ribbon bestaat niet het is een ribbon of een magnetostaat.
De 1.7i is gewoon een magnetostaat en heeft geen ribbon.

Rob

DofN

Ik geloof je, maar wat bedoelen ze hiermee: "The use of quasi ribbon technology down into the lower midrange and bass will provide a new level of coherence" en hoe verhoudt zich dit tot de andere magnepans?
https://www.magneplanar.com/model_17

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RZeemering

Je kunt bij mij zowel de quasi ribbon en de full ribbon beluisteren. Hoewel niet helemaal eerlijk want de full-ribbon is twee maatjes groter dan de 1.7's die hier staan. 20.7 vs 1.7's.
Klankverschil? Voor mijn gevoel iets 'natuurlijker' klinkend. En wat meer 'resolving'. de full ribbon dan.

Het verschil tussen de twee is dat de quasi ribbon de folie (mylar) in beweging wordt gezet door aluminium strips (gekoppeld aan magneten) die op het folie zitten en bij ribbon door iets anders (weet niet precies hoe dit werkt) -edit: true ribbon is een dunne aluminium strip die in beweging wordt gezet door magneten.-  Dus wat Rob zegt klopt: de quasi-ribbon is dezelfde techniek als het midden en laag segment (magnetostatisch dus)
'men' zegt dat de quasi ribbon beter matcht met de midden en lage tonen van de speaker.

Bij mijn 20.7's heb ik zelf geen last van dat de hoge tonen separaat te horen zijn. De speakers verdwijnen hier behoorlijk goed.

Overigens zijn de 1.7's hier ook te koop. Maar je mag ze ook wel een tijdje lenen om te luisteren of het iets voor je is of niet. Ze staan hier niet veel te doen ;)

RZeemering

Citaat van: DofN op juli 20, 2024, 11:11:46Ik las ook dat deze nieuwste generatie magnepan niet meer slijten, zoals de voorgaande modellen dit wel doen.
De oudere generatie Magnepan's slijten niet maar de lijm laat los. Dit is op te lossen door met nieuwe en betere lijm de boel weer opnieuw te lijmen. En dat is flink veel gedoe en tijdrovend.

DofN

Citaat van: RZeemering op juli 20, 2024, 12:52:15De oudere generatie Magnepan's slijten niet maar de lijm laat los. Dit is op te lossen door met nieuwe en betere lijm de boel weer opnieuw te lijmen. En dat is flink veel gedoe en tijdrovend.

Ja en niet iedereen kan/wil dat. Maar dat probleem is opgelost met deze nieuwe versie, als ik de nieuwsberichten mag geloven?

DofN

Citaat van: RZeemering op juli 20, 2024, 12:38:17Je kunt bij mij zowel de quasi ribbon en de full ribbon beluisteren. Hoewel niet helemaal eerlijk want de full-ribbon is twee maatjes groter dan de 1.7's die hier staan. 20.7 vs 1.7's.
Klankverschil? Voor mijn gevoel iets 'natuurlijker' klinkend. En wat meer 'resolving'. de full ribbon dan.

Het verschil tussen de twee is dat de quasi ribbon de folie (mylar) in beweging wordt gezet door aluminium strips (gekoppeld aan magneten) die op het folie zitten en bij ribbon door iets anders (weet niet precies hoe dit werkt) -edit: true ribbon is een dunne aluminium strip die in beweging wordt gezet door magneten.-  Dus wat Rob zegt klopt: de quasi-ribbon is dezelfde techniek als het midden en laag segment (magnetostatisch dus)
'men' zegt dat de quasi ribbon beter matcht met de midden en lage tonen van de speaker.

Bij mijn 20.7's heb ik zelf geen last van dat de hoge tonen separaat te horen zijn. De speakers verdwijnen hier behoorlijk goed.

Overigens zijn de 1.7's hier ook te koop. Maar je mag ze ook wel een tijdje lenen om te luisteren of het iets voor je is of niet. Ze staan hier niet veel te doen ;)

Poeh dat is wel een mooi aanbod. Ik PM je even.