Alles m.b.t. Magnepan / Magneplanar paneel speakers ... post het hier.

Gestart door KayaRahnee, augustus 11, 2022, 15:32:08

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Citaat van: DofN op augustus 18, 2024, 13:45:42Ik wil de finals ook meenemen in de vergelijking, zeker nu ik zie dat er full range electrostaten zijn (zonder woofer).

Ik heb enige maanden geleden bij Orchestral Audio in Wychen, Finals gehoord.
Zeer fraai  :inlove:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

vanzomereng

Citaat van: DofN op augustus 18, 2024, 17:54:30Wat vond je er zo goed aan? En welke?

Welk model, Oh dat weet ik niet precies meer.
Waren zeer hoog en zonder ingebouwde woofer, dus ik denk Model 15
Aangestuurd met Bryston.

Klonk zeer transparant, filigraan, fijntjes en met voor mij met voldoende laag.
Er was een aparte sub die bijgeschakeld kon worden maar ik vond de meerwaarde, zeer gering.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

DofN

Gisteren de Analysis Omicron en Epsilon beluisterd, en de Magnepan 1.7i. De 3.7i (eigenlijk de reden om naar Ohm Audio af te reizen) stond er toch niet.. Verkocht.. Jammer.

De Epsilon was beter dan de Omicron.. Beiden waren beter dan de Magnepan, die minder strak in het laag was, maar ook niet de ruimtelijkheid in de opname zo goed liet horen als de Analysis LS. Plaatsing van de LS komt heel precies voor het pinpointen.

Kortom, tot nu toe erg gecharmeerd van de Epsilon, ook vanwege de klank, en ben al een beetje plannen aan het maken welke aanpassingen ik moet doen voor het ultieme Bacch effect. Toch wil ik ook nog naar de diptyques luisteren en ik geef de Finals nog een kans. Als het allemaal lukt de komende weken.

https://www.analysisaudio.com

En RZeemering heeft meegeluisterd, die woont om de hoek van Ohm Audio. Was leuk en gezellig, en handig om een tweede paar oren erbij te hebben.
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RZeemering

Eens met je bevindingen!
Wel met kanttekening dat de Magnepan 1.7i echt appels met peren vergelijken was. Ook qua prijs.
Erg jammer dat de 3.7i er niet stond.

Ik was zelf erg gecharmeerd van de Epsilon. Qua geluid maar ook qua looks. Die zijn de helft qua grootte van de bij mij staande 20.1's.

Het klonk wel echt anders dan bij mij thuis. En daar heeft de ruimte (bij Ohm) alles mee te maken.
geen slechte ruimte maar gewoon anders met vooral wat meer ruimte te horen dan bij mij.

Het was in ieder geval leuk om Abel even in het echt te zien en te spreken. En wellicht heb ik weer een mooie reden om de spaarpot aan te vullen. Of een loterij te winnen... echt goedkoop zijn de Analysis niet.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

DofN

Ik denk ook dat de 3.7i's, alleen al vanwege de ribbon, wel die ruimtelijkheid in opname laten horen. Jammer dat ze die niet hadden staan.

RZeemering

Vanwege een 'rattle' of 'buzz' in een van mijn speakers de hele rataplan opengehaald om te kijken wat het was.
Het lijkt erop dat alle draadjes goed vast zitten nog. Er is ooit een revisie geweest.
Deze ochtend nog een dubbele check gedaan naar de draadjes en de lijm. Echt overal goed vast.
Wat me daarbij opviel is dat de mylar overal lekker vrij kan bewegen (behalve bij de 2 buttons) maar dat dit op 1 plek niet zo goed kan, precies ook de omgeving waar de 'rattle' ongeveer vandaan komt.
Hier zijn ook wat extra gaatjes geboord. Dus blijkbaar is er eerder iets aan proberen te doen? Het metaal lijkt daar ook iets ingedrukt.
Ik ga op de 1 of andere manier proberen het metaal daar weer wat naar achteren te krijgen. Precair werkje want juist daar ligt het mylar er dus heel dicht tegenaan...

Op de foto zie je rechts tussen de tweede en derde schroef op het gaatjes metaal en linksboven de schroef voor de button waar er iets gebeurd is.IMG_4166.JPG
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Huub-13

Die verticale rij schroeven of buttons (rechts van jouw hand) is dat de scheiding tussen midden en bas en zo niet, wat is daar dan de functie van?
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

DofN

A.s. maandag staan de Diptyques op het programma. Ik ben benieuwd. Daarna ga ik kiezen. De Finals laat ik waarschijnlijk toch even voor wat ze zijn. Al zitten de dealers wel zowat bij elkaar in de buurt.

Dat heeft 2 redenen: om het Bacch (anti-crosstalk) effect te vergroten moet ik zo'n 10 cm achter de luidsprekers geluid absorberen met een soort bass-trap, dat kan makkelijker met lage brede luidsprekers dan met hoge zoals Finals. De tweede reden is dat ik steeds weer een gemak in het laten horen van de ruimtelijkheid in opnames mis bij luidsprekers zonder AMT of ribbon. Inbeelding of niet. Ik wil geen LS zonder.

DofN

RZeemering

Citaat van: Huub-13 op augustus 22, 2024, 20:24:23Die verticale rij schroeven of buttons (rechts van jouw hand) is dat de scheiding tussen midden en bas en zo niet, wat is daar dan de functie van?
Dat zijn geen buttons. Ze zitten wel op de scheiding van mid en laag. Ik gok dat ze dienen voor extra stevigheid van de push en pull secties. Ze zitten vast op een ijzeren balk.
Ik heb op de 1 of andere manier geen foto gemaakt van de gehele mylar met draad... :(
Op de foto zie je onder de ijzeren balk waar de schroefjes doorheen gaan.
IMG_4181 2.JPG

RZeemering

Citaat van: DofN op augustus 27, 2024, 17:35:34Wie heeft dit weleens geprobeerd of gehoord? Een Constant Dispersion Panel achter dipolen?

Nog nooit gezien of gehoord.
Snap ook niet heel goed van wat voor materiaal het is etc.

DofN

Huub-13

Had er ook nog nooit van gehoord, laat staan ze gehoord.  ;D
De bedoeling is het naar achteren afgestraalde geluid te "dispersen" oftewel te verstrooien.
Mij lijkt dat dit misschien zou kunnen met een plank zo breed als het paneel, maar wat voor effect kan een plank van 15 cm breed nou hebben?
Hier nog wat uitleg: https://www.blackdahlia.com/html/tip_69.html

Edit: ik begrijp dat de plank alleen het geluid van de ribbon moet "dispersen" en die is natuurlijk maar smal.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

kappa9

Citaat van: DofN op augustus 27, 2024, 17:35:34Wie heeft dit weleens geprobeerd of gehoord? Een Constant Dispersion Panel achter dipolen?

https://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0410/analysis_audio_omega.htm
Citaat van: Huub-13 op augustus 28, 2024, 14:13:18Had er ook nog nooit van gehoord, laat staan ze gehoord.  ;D
De bedoeling is het naar achteren afgestraalde geluid te "dispersen" oftewel te verstrooien.
Mij lijkt dat dit misschien zou kunnen met een plank zo breed als het paneel, maar wat voor effect kan een plank van 15 cm breed nou hebben?
Hier nog wat uitleg: https://www.blackdahlia.com/html/tip_69.html

Edit: ik begrijp dat de plank alleen het geluid van de ribbon moet "dispersen" en die is natuurlijk maar smal.
hmm interessant.

Ik zou zoiets eenvoudig eens kunnen proberen denk ik (plank van de gamma?) Echter heb ik de epsilons en niet de omega dus ben ik onzeker over de hellingshoek en de breedte van het CDP welke ik dan nodig zou hebben. Iemand hier een tip?
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

Huub-13

Jouw Epsilons zijn 132 cm hoog.
Ervan uitgaande dat de CDP ongeveer onder een hoek van 25-30 graden wordt geplaatst (zie foto) kun je uitrekenen dat de lengte van de CDP ongeveer 145-150 cm moet zijn.
De ribbon lijkt mij ongeveer even breed als die van de Omega, dus zal een plank van 15 cm breed wel voldoen.
Mij lijkt een plank van de Gamma met een glad oppervlak te verkiezen om de dispersie zo optimaal mogelijk te krijgen.

Huub-13

Mij lijkt het verstrooieffect van zo'n CDP groter als je de "plank" iets schuin plaatst, met de platte kant wijzend naar de buitenkant van de speaker.
Dan wel een iets bredere plank nemen, bijvoorbeeld 20 cm.
Of, wat mij ook mogelijk lijkt, in plaats van een platte plank een ronde vorm gebruiken.
Bijvoorbeeld een in de lengte doorgezaagde PVC-buis.
De diameter van de buis zou ik dan ook liefst zo'n 20 cm nemen.

https://www.wildkamp.nl/product/recypipe-afvoerbuis-met-gladde-einden-pvc-antraciet-l-maximaal-5-m-200-x-4-0-mm/15373230
of een stuk PVC dakgoot: https://www.wildkamp.nl/product/s-lon-mastgoot-pvc-grijs-125-mm-l-4-m/406001

De bolle kant van de halve buis dan naar de ribbon laten wijzen.
De verstrooiing lijkt mij met deze 2 mogelijkheden effectvoller dan met het getoonde voorbeeld.
Misschien ga ik op een regenachtige herfstdag eens experimenteren met mijn Maggies 3.7i  :omg:

DofN

Ik heb een besluit genomen: het zijn de Audio Analysis Omega's geworden. Ik vond zowel de ribbon als de natuurlijke klank ervan ongeëvenaard. Het diepste laag ga ik aanvullen met de beste subs die ik ken voor het formaat en de gevraagde impact in mijn relatief kleine driehoek: de JL-E112. Sinds ik die heb, heb ik nooit meer getwijfeld aan de laagweergave.

Mijn verdere plannen hebben nog wat voeten in de aarde (niet magnepan gerelateerd) en ik ga daarover in mijn eigen topic verder.

De Finals heb ik uiteindelijk niet meer geprobeerd. Er is momenteel geen demo mogelijk van de Magnepans 3.7i in Nederland: jammer. De 1.7's.. heb ik eerder al over geschreven. Voor het geld uitstekende LS. En ze zijn in verhouding duur omdat ze uit de VS komen. Tweedehands durf ik die LS ook niet aan. De Audiostatics van Solosound.. vond ik echt prima maar hadden niet de magie van de Omega's.

De Diptygues DP160 (vandaag beluisterd) waren zowel geweldig bij sommige nummers, als.. geen idee bij andere. Ik kan daar niet teveel over zeggen. Het was alsof de ribbon af en toe niet in balans was met het middengebied, en alsof het middengebied qua impact achterbleef bij het hoog en het laag. Ligt vast aan mij, of aan de ruimte waar ik luisterde. De weergave van het diepe laag van de Diptyques is voor dipolen heel goed. Maar voor goed- en dieplaag ga ik subwoofers gebruiken.. Dus dat trok me ook niet over de streep. Audio Analysis Omega dus.

RZeemering

Gefeliciteerd! Een hele mooie speaker ook al heb ik alleen zijn kleiner broertje gehoord.
Overigens kun je prima hier je bevindingen kwijt, want dit topic gaat volgens mij over 'vellen' en niet perse
alleen Magnepan?
Maar in je eigen topic verder je avonturen kwijt is natuurlijk wel het leukst :)

vanzomereng

Gefeliciteerd  :clapping:

By the way, gaan de Dali's dan nu het pand verlaten, heb je ze ingeruild of
gaan ze de particuliere verkoop in?

DofN

Dank jullie.

De Epicons hou ik omdat deze voor mijn luisterruimte toch wel "end-game conusspeakers" zijn. Ik zou niet weten welke conusspeakers (in welke prijsklasse ook) van vergelijkbaar formaat met vergelijkbare dynamiek (meer dan voldoende) ik beter of fijner vind klinken. Oké, niet helemaal neutraal, maar wel precies wat ik mooi vind en dankzij de combi softdome met ribbon zeer fraai in het hoog. Nog steeds, in mijn oren, bovenaan in de top van alle conusspeakers die ik heb gehoord. Ik heb niet voor niets al jaren en jaren Dali. Ik denk dan ook dat ze ernstig ondergewaardeerd worden. Misschien ook wel een beetje omdat Dali een mainstream merk is met veel goedkope LS.

vanzomereng

Yep, ik dacht wellicht was een toekomstige upgrade van Epicon naar een (nog uit te brengen) Dali Epicore model, ook een fraaie optie.

Worden die nieuwe speakers ook met jouw Nad M33 aangestuurd of krijgen die een eigen versterker of wellicht ga je voor 2 luisteruimtes  :colgate:

DofN

De NAD M33 moet dit toch kunnen? :) En ik heb helaas maar 1 luisterruimte.. Ik vind Epicore leuk natuurlijk, maar moet nog horen of die klankmatig echt een verbetering zijn.

chansig

Die hebben we toen toch even beluisterd in Eindhoven ? Kon de weergave wel waarderen. Maar niet beter dan wat je nu hebt staan.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

vanzomereng

Citaat van: DofN op augustus 31, 2024, 16:13:52De NAD M33 moet dit toch kunnen? :) En ik heb helaas maar 1 luisterruimte.. Ik vind Epicore leuk natuurlijk, maar moet nog horen of die klankmatig echt een verbetering zijn.

Uiteraard zal de NAD M33 dit kunstje met verve kunnen klaren.

Persoonlijk zou ik zeer goed, eens om de 3 a 6 jaren van speakers kunnen wisselen,
puur alleen om eens wat anders te willen maar 2 paar van zulke speakers gelijktijdig
in 1 ruimte, zou niks voor mij zijn.

Lijkt me lastig om de aandacht te verdelen en uiteindelijk zou mijn voorkeur toch naar
1 bepaalde paar uitgaan, m.a.g. dat de andere paar staat te verstoffen en alleen maar
in de weg zal staan maar wellicht is het voor jouw een verrijking.

In ieder geval veel plezier ermee  :colgate: