Alles m.b.t. Magnepan / Magneplanar paneel speakers ... post het hier.

Gestart door KayaRahnee, augustus 11, 2022, 15:32:08

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Citaat van: DofN op juli 20, 2024, 15:25:24Ja en niet iedereen kan/wil dat. Maar dat probleem is opgelost met deze nieuwe versie, als ik de nieuwsberichten mag geloven?
Dat klopt. Nieuwe versies hebben er geen last van. Hoewel ik niet weet wat er gebeurd als je ze iedere dag in de volle zon zet ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

RZeemering

Citaat van: RZeemering op juli 20, 2024, 12:38:17Je kunt bij mij zowel de quasi ribbon en de full ribbon beluisteren. Hoewel niet helemaal eerlijk want de full-ribbon is twee maatjes groter dan de 1.7's die hier staan. 20.1 vs 1.7's.
Klankverschil? Voor mijn gevoel iets 'natuurlijker' klinkend. En wat meer 'resolving'. de full ribbon dan.

Het verschil tussen de twee is dat de quasi ribbon de folie (mylar) in beweging wordt gezet door aluminium strips (gekoppeld aan magneten) die op het folie zitten en bij ribbon door iets anders (weet niet precies hoe dit werkt) -edit: true ribbon is een dunne aluminium strip die in beweging wordt gezet door magneten.-  Dus wat Rob zegt klopt: de quasi-ribbon is dezelfde techniek als het midden en laag segment (magnetostatisch dus)
'men' zegt dat de quasi ribbon beter matcht met de midden en lage tonen van de speaker.

Bij mijn 20.1's heb ik zelf geen last van dat de hoge tonen separaat te horen zijn. De speakers verdwijnen hier behoorlijk goed.

Overigens zijn de 1.7's hier ook te koop. Maar je mag ze ook wel een tijdje lenen om te luisteren of het iets voor je is of niet. Ze staan hier niet veel te doen ;)

geen idee waarom ik hier 20.7 noemde maar ik speel met 20.1's ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Rob_Dingen

Vroeger lijmde ze draden op de folie die relatief zwaar zijn en op termijn los gingen.
Nu lijmen ze aluminium folie op het membraan en noemen dat quasi ribbon.
En heeft dus niets te maken met ribbon.
Een ribbon is een strip aluminium folie die vrij tussen 2 rijen magneten hangt en alleen boven en onder vast zit.

Rob

Bebatoli

Rob, er moet dezelfde stroom door kunnen gaan, of een draad nu rond is plat is in dit geval is de massa hetzelfde. Trouwens een probleem met de folie, vooral bij mid en/of hoog, is dat die kunnen oxideren en stuk gaat. Ik heb hier al voorbeelden van gezien.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Rob_Dingen

Vroeger gebruikte magnepan koper draad voor de basmembranen.
Dat is zwaarder als aluminium.

Rob

Bebatoli

Dat is al heel lang geleden Rob, ik heb hier een IIIa ter herstelling gehad en daar waren de draden al van aluminium. De IIIa is van half jaren 80.
Guido
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

RZeemering

Op wikipedia las ik dat er nooit koper gebruikt is:
Geen idee hoe betrouwbaar wikipedia hierin is natuurlijk ;)

DofN

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze en andere magnetostaten met lintribbons. Altijd een fascinatie voor gehad, nooit gekocht... Welke vonden jullie goed en welke minder, voor- en nadelen, imaging en pinpoint.. enz.:

Analysis Audio Epsilon

diptyque-dp140MKIIp

Deze dipolen meten zelfs redelijk.

Magnepan 3.7i

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Rob_Dingen

Ik heb ze allemaal uitgebreid beluisterd, maar dat is subjectief en smaak gebonden.
Zou alleen naar de metingen kijken.

Rob

Huub-13

Ik heb alleen ervaring met Magnepan 3.7i met een ribbon tweeter.
Daarnaast ook met speakers als Quad 2905 en Martin Logan Summit.
Dit zijn geen magnetostaten maar elektrostaten,  maar zijn ook geliefd om hun uitzonderlijke weergave.
De Magnepan 3.7i doet daar weinig tot niets voor onder vind ik.

Als ik in jouw schoenen stond en er het geld voor had zou mijn aandacht in de eerste plaats naar de Diptyque gaan.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Harbeth SHL5plusXD | Stax SR-009 + Stax Sigma + Stax 006t buizenversterker

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op juli 31, 2024, 13:36:27Ik heb ze allemaal uitgebreid beluisterd, maar dat is subjectief en smaak gebonden.

Rob

Niet alleen de metingen, maar die zijn wel belangrijk. Welke vond je dan het beste klinken?
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

DofN

Citaat van: Huub-13 op juli 31, 2024, 14:08:31Ik heb alleen ervaring met Magnepan 3.7i met een ribbon tweeter.
Daarnaast ook met speakers als Quad 2905 en Martin Logan Summit.
Dit zijn geen magnetostaten maar elektrostaten,  maar zijn ook geliefd om hun uitzonderlijke weergave.
De Magnepan 3.7i doet daar weinig tot niets voor onder vind ik.

Als ik in jouw schoenen stond en er het geld voor had zou mijn aandacht in de eerste plaats naar de Diptyque gaan.

Dank.

Waarom de Diptyque?

Huub-13

Citaat van: DofN op juli 31, 2024, 15:39:54Dank.

Waarom de Diptyque?

Zelf heb ik deze nooit gehoord, maar medegebruikers van Magnepans (ook de 3.7i) die ze wel gehoord hebben geven op fora en gebruikersgroepen bijna altijd hoog op van de Diptyque (met name het model dat jij toont en dat meer dan 15.000 euro kost) en beschouwen deze als beter dan hun Magnepans.
Ik vind het uiterlijk (niet de witte versie) ook aantrekkelijker.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Harbeth SHL5plusXD | Stax SR-009 + Stax Sigma + Stax 006t buizenversterker

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op juli 31, 2024, 13:36:27Ik heb ze allemaal uitgebreid beluisterd, maar dat is subjectief en smaak gebonden.

Rob

Best wel grappig. Maar geen tranen met tuiten omdat het ook een steek onder water is. Maar dus wel een grappige.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

Ik heb de Diptygue een keer gehoord maar in een belabberde ruimte. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Behalve dan dat ik ze qua uiterlijk ook iets moderner vind dan de Magnepan's. Weet niet zo goed of ik ze ook dan mooier vind.. haha

DofN

Ik vind ze ook niet echt mooier. Maar klank gaat boven functie.

hatfylld

Citaat van: DofN op augustus  1, 2024, 13:06:35Ik vind ze ook niet echt mooier. Maar klank gaat boven functie.
Klank IS de functie. ;)
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

kappa9

Citaat van: DofN op juli 31, 2024, 08:12:24Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze en andere magnetostaten met lintribbons. Altijd een fascinatie voor gehad, nooit gekocht... Welke vonden jullie goed en welke minder, voor- en nadelen, imaging en pinpoint.. enz.:

Analysis Audio Epsilon

diptyque-dp140MKIIp

Deze dipolen meten zelfs redelijk.

Magnepan 3.7i

Hier heb ik de magnepan 3.7i gehad en momenteel de Analysis Audio Epsilon.

De magnepan 3.7i vond ik wat grootser klinken, veel hoogte in het geluidsbeeld wat logisch is vanwege het formaat denk ik. Ik vond de 3.7i verder ten opzichte van de Epsilon wat klinisch/analytisch en wat anemisch in het laag (de Epsilons blinken hier echt in uit). Ik merkte bij de magnepan dat ik (heel cliche) vaak aan het luisteren was naar hoe het klinkt in plaats van echt genieten van muziek. Met de Epsilons merk ik dat ik altijd wel heel even luister naar hoe het klinkt maar al snel echt aan het genieten ben van de muziek. Het klinkt echt fantastisch. Veel meer in balans dan de magnepans.

Bij de 3.7i's merkte ik dat ik vaak bij nummers het volume wat open moest draaien voordat het goed klonk en ook vaak het volume terugdraaide omdat het snel voor luistermoeheid zorgde. Ik vond ze (veel) minder lekker om naar te luisteren en het lukte me niet om echt van ze te genieten.

Imaging en pinpoint is bij beide heel erg afhankelijk van plaatsing (lang zoeken voordat je de ideale positie gevonden hebt) en op de een of andere manier ging dit bij mij bij de Epsilon makkelijker dan bij de 3.7i. Bij de 3.7i's kreeg ik het niet voor elkaar om een goede balans te vinden tussen breedte en diepte van het geluidsbeeld en met de Epsilons was dit een stuk eenvoudiger en het resultaat is ook een heel stuk beter, met name in de breedte. Ik kan hier nog wel winst in behalen denk ik door akoestische aanpassingen.

Waar ze beiden in excelleren is openheid, transparantie, stemmenweergave en ruimtelijkheid. Bij bepaalde nummers hoor je geluiden overal vandaan komen en met de ogen dicht echt totaal geen idee waar de luidsprekers staan. Ook hierin vind ik de Epsilons beter dan de Magnepans. Ik vraag me af of het qua stemmen nog beter kan (al heb ik niet alle luidsprekers gehoord uiteraard) maar het middengebied van de Epsilons worden vrijwel in zijn geheel door de waanzinnige ribbon weergegeven en ik vind ze zelfs nog beter dan de quad esl 57's die ik ook nog heb gehad. Super intiem klinkt het.

De voordelen van dit soort weergevers zijn voor mij dus de zeer goede weergave van stemmen, de ruimtelijkheid en de "echtheid" van instrumenten.  Ik zal eens wat dark ambient opzetten om te testen hoe dit klinkt zodra ik de tijd vind ;)

Momenteel door een kleine vrijwel geen tijd om eens even lekker te gaan zitten en luisteren helaas.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn input!

Groet Joost!
Mano streamer | metrum Octave | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

DofN

Jazeker, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Dit sterkt me in de gedachte dat ik toch echt eens de rit naar Groningen moet maken, naar Ohm Audio om de Analysis Audio Epsilon ook mee te nemen in de vergelijking.

DofN

Stand van zaken: Tiel is vanuit Rotterdam momenteel slecht bereikbaar en het moet leuk blijven (zowel de A2 als de A15 deels gesloten ivm werkzaamheden) dus de luisterafspraak met Diptyques heb ik uitgesteld.

Solosound Audiostatics heb ik inmiddels geluisterd. Dat zijn echt prima luidsprekers, al kon ik alleen naar de 188 luisteren, terwijl ik heel graag de 200 had gehoord, icm een subwoofer. Ik vond het midden (zoals verwacht) fraai klinken. Het laag was niet van het niveau bij mij thuis, maar daar kan ik wel doorheen luisteren en het thuis beter afregelen. Qua ruimtelijkheid en details was het niet beter of verfijnder dan bij mij thuis. Maar al met al leuke LS. Ik wil pas een eindconlusie trekken als ik ook de Magnepans 1.7i, 3.7i en Analysis heb gehoord. Dat staat volgende week op de planning.

KayaRahnee

Citaat van: DofN op augustus 17, 2024, 10:37:39Stand van zaken: Tiel is vanuit Rotterdam momenteel slecht bereikbaar en het moet leuk blijven (zowel de A2 als de A15 deels gesloten ivm werkzaamheden) dus de luisterafspraak met Diptyques heb ik uitgesteld.
Solosound Audiostatics heb ik inmiddels geluisterd. Dat zijn echt prima luidsprekers, al kon ik alleen naar de 188 luisteren, terwijl ik heel graag de 200 had gehoord, icm een subwoofer. Ik vond het midden (zoals verwacht) fraai klinken. Het laag was niet van het niveau bij mij thuis, maar daar kan ik wel doorheen luisteren en het thuis beter afregelen. Qua ruimtelijkheid en details was het niet beter of verfijnder dan bij mij thuis. Maar al met al leuke LS. Ik wil pas een eindconlusie trekken als ik ook de Magnepans 1.7i, 3.7i en Analysis heb gehoord. Dat staat volgende week op de planning.

Ik ben vooral benieuwd hoe de 1.7i presteert t.o.v. de anderen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

kappa9

Citaat van: DofN op augustus 17, 2024, 10:37:39Stand van zaken: Tiel is vanuit Rotterdam momenteel slecht bereikbaar en het moet leuk blijven (zowel de A2 als de A15 deels gesloten ivm werkzaamheden) dus de luisterafspraak met Diptyques heb ik uitgesteld.

Mijn ervaring is dat ze bij sommige dealers paneelluidsprekers verre van optimaal positioneren tijdens een proefsessie. Bij freakuence in Woerden nemen ze daar wel goed de tijd voor en ze hebben ook magnepan in hun assortiment.

Misschien dat je toevallig al bij hun langs zou gaan maar anders is dat wel een aanrader. Sowieso laten ze je daar ook lekker met rust tijdens het luisteren.
Koffie erbij, afstandbediening lekkere stoel, deur dicht en je hebt de ruimte voor jezelf
Mano streamer | metrum Octave | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

DofN

Citaat van: kappa9 op augustus 17, 2024, 11:48:24Mijn ervaring is dat ze bij sommige dealers paneelluidsprekers verre van optimaal positioneren tijdens een proefsessie. Bij freakuence in Woerden nemen ze daar wel goed de tijd voor en ze hebben ook magnepan in hun assortiment.

Misschien dat je toevallig al bij hun langs zou gaan maar anders is dat wel een aanrader. Sowieso laten ze je daar ook lekker met rust tijdens het luisteren.
Koffie erbij, afstandbediening lekkere stoel, deur dicht en je hebt de ruimte voor jezelf

Bij Freakuence hebben ze niet de 3.7i staan, alleen de 1.7i, en ik wil ze met elkaar vergelijken.  Freakuence is wel een fijne winkel.

Huub-13

De Solosound Audiostatics zijn elektrostaten, geen magnetostaten zoals de andere speakers die je overweegt.
Als je ook elektrostaten in je keuze wilt betrekken lijkt mij bijvoorbeeld de Final 12 ook een zonde waard.

https://final-audio.com/products/model-12/

DofN

Ik wil de finals ook meenemen in de vergelijking, zeker nu ik zie dat er full range electrostaten zijn (zonder woofer).