Review Hitachi PJ-TX100

Gestart door RCD, juni 15, 2004, 18:19:45

Vorige topic - Volgende topic

Kerstmanno

Bedankt voor de steun beiden :) Het gaat alweer wat beter met me ;D

Vertical banding is overigens iddd niet fijn, maar dat zal bij de Hitachi ook wel weg te werken zijn.
Maar wat is die iris open en dicht optie?

DrAce

Menno die iris is een soort diafragma die je ook op een bijv. fototoestel hebt.

Uit http://www.cine4home.de/tests/projektoren/Hitachi-PJTX100/PJTX100.htm :

riwi

Iris moet je zien als een soort diafragma ring om de lens (aan de binnenkant). door het gaatje waar het licht uit komt kleiner te maken krijg je minder licht, maar wel meer gericht. dus minder spreiding van licht. Dit komt de zwartwaarde ten goede, maar de totale lichtopbrengst niet.

zoals Rob zegt. Is het donker dan zet je de iris dicht (beter zwart, minder licht) en is het wat lichter in de kamer dan zet je de iris open. Zwart is dan toch al shit en met meer licht zie je dan iets meer van het beeld.

Richard

<edit diafragma is niet met ph sinds 1948 of zo...>

frank1397

Hallo,

Ik denk het verschil niet veel zal zijn.

Voor mij waren de optie's van de lens en de goede contrast met zwart belangrijk.

De epson heeft een stuk minder last van shading en screendoor effects.

Aangezien animatie mijn werk is. vond ik de hitachi het beste voor mij en mijn klanten.

Ik zoe zeggen bekijk deze link en kijk naar de trailer. meschien heb ik wel de verkeerde koop gedaan..

http://www.square-enix.co.jp/dvd/ff7ac/

Mijn eerste gedachte was de ae500 of the tw10h. tot ik deze tegen kwam.

Mvgr,

Frank

Kerstmanno

Ok, iris concept is me duidelijk. Dat is ook wel behoorlijk handig. Zit niet op de Epson.
Als ik voetbal kijk om 6 uur en het is licht in mijn kamer, dan zet ik de Epson op Dynamic. Die is veel feller van kleur waardoor je ook al een stuk meer ziet. Niet zo'n goede oplossing als die iris echter, denk ik.

Maar minder last van screendoor? Mwoah... zelfde resolutie, dus dat zal wel meevallen lijkt me?
Shading weet ik niet wat dat is...

J.A.F._Doorhof

Hi,
Over projectoren dumpen kan ik heel simpel zijn.
EERST KIJKEN en dan je conclusie trekken.
Ik heb hier gisteren de Z200 gecalibreerd en gehad en ben daar zelf NIET zo weg van.
De deinterlacer is matig en de scaler is ronduit slecht.
Blacklevel is onacceptabel hoog en is met een ND6 filter zeer goed te bekijken, voordeel is wel de hoge lightoutput waardoor je genoeg overhoudt.
Ik zal morgen even een minireview posten.

We zijn dealer ondertussen voor de Hitachi dus morgen kan ik er prijzen van afgeven als je mailt, ECHTER ik ga hem eerst zelf bekijken met iemand erbij naast een TW200, die ik zelf gecalibreerd heb.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

simonsscj

Misschien een newbie vraag maar wat is precies vertical banding? een link met fototje helpt wellicht ;D

jeroen_v

Citaat van: simonsscj op juni 16, 2004, 21:57:29
Misschien een newbie vraag maar wat is precies vertical banding? een link met fototje helpt wellicht ;D

Hey,

Check deze link : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14436.105
Op 3/4 van de pagina staat een voorbeeld foto van vertical bandig.

Jeroen

riwi

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=334897

in post 17 is een plaatje geattached dat het goed laat zien.

In het plaatje van Jag zie ik geen VB.

Richard

simonsscj

Citaat van: jeroen_v op juni 16, 2004, 22:06:33

Hey,

Check deze link : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14436.105
Op 3/4 van de pagina staat een voorbeeld foto van vertical bandig.

Jeroen

Jeroen, ik zie een blauwe foto  ;D
Bedoelt men met verticale bending die verticale strepen?

@Riwi
Bedankt, ik zie nu wat er wordt bedoelt.
Had een ongecalibereerde ptae500 ook niet heel veel VB?

riwi

't schijnt een algemeen LCD probleem te zijn. Alle Epson-made panelen hebben het tot nu toe. In mijn Z1 was het redelijk weg te regelen (service menu), maar 100% weg kreeg ik het niet. Wel acceptabel uiteindelijk. De TW200 schijnt dus settings in het menu te hebben voor panel alignment waarmee je het wel weg krijgt. De Z2 heeft settings in het service menu die goed schijnen te werken volgens Rob en Frank.

Ik zou geen TX100 kopen voor ik zeker wist dat het weg te regelen is.

Richard

jeroen_v

Citaat van: simonsscj op juni 16, 2004, 22:12:04

Jeroen, ik zie een blauwe foto  ;D
Bedoelt men met verticale bending die verticale strepen?

@Riwi
Bedankt, ik zie nu wat er wordt bedoelt.
Had een ongecalibereerde ptae500 ook niet heel veel VB?

Ik moest ook even twee keer goed kijken voordat ik het zag op dat blauwe plaatje, maar er staan 2 verticale lijnen (lijntjes) op.

Even verder gezocht, check deze site es : http://www.ocf.berkeley.edu/~amanb/vb/

Jeroen

riwi

Dat zijn mooie voorbeelden :). Zo erg had mijn Z1 het niet hoor.

jeroen_v

Citaat van: riwi op juni 16, 2004, 22:30:42
Dat zijn mooie voorbeelden :). Zo erg had mijn Z1 het niet hoor.

Hoi,

Is dit een extreem voorbeeld? En hebben nieuwe projectors er wel minder/geen last van? Het lijkt me niet fijn om zo film te kijken.

Jeroen

Starred

Ben nog steeds erg tevreden over de Pani 500.
Gewoon kijken en genieten is het devies.
Niet gefrustreerd naar kijken omdat een andere projector een paar puntjes meer scoort.
In mijn optiek gaat het nog altijd 90% om de software en 10% om de hardware  ::)

armand

armand

Citaat van: Rob_Dingen op juni 15, 2004, 18:28:24
Hoi

Nee Armand was zwaar onder de indruk van het beeld maar dat is denk ik nog niet echt objectief.
Het is zijn eerste projector en net nieuw aangeschaft dus laat hem eerst nog maar eens wennen.

Rob

Ten dele waar. Wel zwaar onder de indruk, maar niet niet objectief.

armand

Citaat van: Menno op juni 16, 2004, 09:25:49
Hmmmzzz... dat is wel een erg fijn contrast van die Hitachi. En dat voor 700 euro minder  :o
Crapppp!

Jij reageerde met iets als "neeeeee, niet weer" toen ik invloed die van het forum uitgaat aan de orde stelde.

armand

Citaat van: Absurd op juni 16, 2004, 14:32:24
Welke zou je kiezen tussen

Deze of de themescene H30?

Exact de keuze waar ik voor stond na overwegen van sanyo en pana en infocus en optoma en hitachi en nog wat gedurende de afgelopen 3 maanden.
Argument voor of tegen DLP of LCD, ofwel stukken tekst op forums en in reviews, scheelt geen zak voor de oogjes.

Wat wel scheelt uiteindelijk is misschien wel de keuze tussen gratis meegeleverd RBE, of VB.
Die optoma is echt een vet apparaat. Voor mij uiteindelijk de hitachi, maar vraag me niet waarom, want daarvoor moet je kijken... en dan niet te misselijk doen over 100 pleurie die je meer betaalt in vergelijk met de internetmof.

armand

een subjectief oordeel over de tx100: je lacht je de lul uit de broek met die hitachi als ie er eenmaal staat. ook via s-video op muur.

heb je vervolgens de moeite genomen om 'm te laten calibreren, lach je erna nog wat harder. Rob, dank.

neem je vervolgens de moeite om te lezen wat nieuwere apparaten presteren in vergelijk met het jouwe, dan vergaat het lachen je al weder snel menno. vertel mij bijvoorbeeld liever niets over de verbeteringen in de onkyo tx sr701 t.o.v. mijn 700.

DrAce

Mooie relativeringen, Armand.

Kerstmanno

Citaat van: armand op juni 17, 2004, 02:08:49

Jij reageerde met iets als "neeeeee, niet weer" toen ik invloed die van het forum uitgaat aan de orde stelde.

Klopt, en dat was ook logisch, aangezien er net heel veel had gespeeld op dat gebied. Met die opmerking wilde ik niet aangeven dat het niet waar was wat je zei, maar dat we dat nou net even achter de rug hadden.
Bovendien vloeit mijn 'fout' van de koop van de Epson niet hieruit voort. Het kwam omdat ik gewoonweg geen geduld meer had en voor het EK alles in huis wilde hebben. Dat was de enige reden.

Movievault

Ik heb de vertical banding bij mij TW200 volledig weggeregeld.
Twas effe +- , maar daarna was het gewoon weg
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

StrayDog

Een ding begrijp ik dan nog niet helemaal Armand; je stoort je aan de VB maar bent toch tevreden met de Hitachi?

Ik wacht nog even af of de VB wellicht nog weg te regelen is bij de Hitachi, maar anders valt hij voor mij als optie af en wacht ik nog een tijdje langer.

simonsscj

Armand is het mogelijk om een screen-shot te maken? ik wil wel weten of het VB-probleem 'echt' een probleem is zeg maar.