Review Hitachi PJ-TX100

Gestart door RCD, juni 15, 2004, 18:19:45

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Hallo

Maandag was het dan zover rond 15.00 uur kwam Armand trots met zijn Hitachi  PJ-TX100 op bezoek voor een calibratie en om mij een kleine review te laten maken over deze projector.
Nadat we de projector uitgepakt hadden en op tafel hadden gezet viel meteen de enorme lens op wel 100MM rond (dat had ik meteen gemeten voor een glas filter)
Ik heb tot nu toe nog geen projector in deze prijsklasse gezien met zoveel opties er is eigenlijk niets meer wat nog te wensen overlaat.
Om maar wat te noemen horizontale en verticale lensshift elektrische bedienbare IRIS met 10 standen enorm zoom bereik wisper mode voor minder licht en stillere projector DVI uitgebreide Gamma instellingen in 8 stapjes van 0IRE tot 100IRE enz.
Ook heeft deze projector een enorme licht opbrengst 1200Lumen en een uitgebreide IRIS afstel mogelijkheid zodat deze projector in iedere ruimte goed in te stellen is.
Wil je TV kijken met wat achtergrond licht of kun je het niet perfect verduisteren geen probleem IRIS open.
Wil je in een perfect verduisterde ruimte kijken met een goede contrast ratio IRIS dicht.
De projector heeft verder zeer uitgebreide instellingen om de projector perfect af te stellen.
De inputs op deze projector zijn DVI,VGA,Component,S-Video en Composite.

Afstellingen en beeldindruk

Ik had de projector op 6500 gezet in het menu brightness contrast en color afgesteld en toen de projector gemeten de projector kwam op 7500 uit met duidelijk te veel blauw aandeel.
Nadat ik de grayscale gecalibreerd had kwamen we op een keurig nette D6500 uit.
Het gemeten contrast bij D6500 en IRIS dicht was 710:1 niet super maar in lijn met de andere concurrenten zoals de Sanyo Z2  750:1 en de Epson TW200 725:1.
Daarna heb ik de projector nog gecalibreed met filter en kwam toen tot een contrastratio van 1100:1 wat een gigantische sprong is waarbij de Sanyo nog redelijk kan volgen die komt met filter tussen de 950 en 1100:1 uit en de Epson wat af moet haken met 800:1.
Het beeld zag er erg goed uit met mooi verzadigde en natuurlijke kleuren de projector is erg dynamisch en als je de IRIS op 5 zet spettert het beeld letterlijk van het scherm.

Metingen

Daar valt weinig op aan te merken de plaatjes spreken voor zich de primaries zijn prima wat zich ook uit in de mooie kleuren.
De Gamma met D6500 was keurig 2.40.

Nadelen

Zijn er ook nadelen bij deze projector zou je nog zeggen helaas wel.
Ook deze projector heeft last van vertical banding net zoals zijn concurrenten.
Deze projector maakt ook weer gebruik van de LCD panelen van Epson net zoals Epson zelf en Sanyo waar je dezelfde soort vertical banding tegenkomt  wat  bij de Sanyo en Epson nagenoeg weg te regelen is.
Misschien komt in de toekomst ook nog wat gegevens vrij van  het service menu en misschien een instelling voor de vertical banding ben hier nog niet mee bezig geweest.
Verder is de interne deinterlacer matig waardoor deze projector in ieder geval een progressive scan DVD speler nodig heeft.

Conclusie

Het word zwaar voor de rest om deze projector te overtreffen het maakt niet echt heel veel verschil welke je koopt Panasonic Sanyo Epson of de Hitachi je zit bij alle projectors wel goed.
Maar alleen de Hitachi heeft alle opties aan board om de rest eigenlijk maar te laten schieten.
Zet je alle projectors langs elkaar zal de ene wat voor hebben op de ander en ieder hun eigen plaatje geven maar ik vind dat Hitachi zo flexibel dat je er eigenlijk alle kanten mee opkunt.

Rob

RCD

En de bekende metingen voor calibratie en er na

DrAce

At last ...  thx Rob!
Vond Armand de vb storend?

RCD

Hoi

Nee Armand was zwaar onder de indruk van het beeld maar dat is denk ik nog niet echt objectief.
Het is zijn eerste projector en net nieuw aangeschaft dus laat hem eerst nog maar eens wennen.

Rob

Erik

Eindelijk dan een review van de langverwachte pj. Al die instel opties zijn wel netjes.
Als je die VB ooit weg kan regelen met een nieuwe ontdekte instelling is het helemaal beauty.

Zijn goede deinterlacers nou zo prijzig bv die faroudja. Dat ze altijd voor een goedkoper en minder model kiezen? Een faroudja zou mij wel 150 euro extra waard zijn.  Maar ik heb dan ook een hoop bronnen (voornamlijk consoles)  die ik wil/moet deinterlacen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DrAce

Maar merkte hij de vb wel op?
Ik ben maandag naar een panasonic500 wezen kijken, uit de doos zware vb, storend dus.

Heeft Armand gekozen voor dat filter? Is het verstandig meteen een filter te nemen, of moet eerst  de lamp inbranden?

RCD

Hoi

Armand heeft het filter nog niet genomen moest eerst nog kabels progressive scan dvd speler en scherm kopen en neemt dan pas het filter en doet een her calibratie.
Je kunt gewoon meteen een filter nemen de lamp verandert wel na verloop van tijd maar die afwijking is niet schokkend en het voordeel van het filter blijft bestaan.
Zoals bij iedere projector die je koopt moet je eerst gaan kijken onder de juiste omstandigheid en omgeving en dan pas bepalen of je hem koopt.

Rob

DrAce

(Rust, NL staat achter  >:( )

Duidelijk. Wat kost zo'n filter en moet die, gezien de diameter van de lens, op maat gemaakt worden?

Scout77

Citaat van: DrAce op juni 15, 2004, 21:40:48
(Rust, NL staat achter  >:( )

Duidelijk. Wat kost zo'n filter en moet die, gezien de diameter van de lens, op maat gemaakt worden?

Ook een goede vraag wat moet de prtojector kosten ....

J.A.F._Doorhof

Even een aanvulling ik weet niet waarom Rob de VB niet weg kan krijgen bij de Epson, maar hier lukt dat perfect met de paneel instellingen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

DrAce

Scout, wereldwijd lopen de adviesprijzen uiteen van zo'n 1900 euro tot 3990 USD (ca 3325 euro) ...
In NL hebben wij (Randal en ik) 'm gezien voor 1551 tot 1900 euro.

PM Randal of mij als je interesse hebt  ;)
Persoonlijk streef ik ernaar volgende week zo'n ding in huis te hebben.

Frank, paneel instellingen gaan via service menu?

J.A.F._Doorhof

Nee, de paneel instellingen van de TW200 zitten gewoon bij de usersettings.
En zijn per kleur op 2 manieren in te stellen, je kunt hem echt zeer fijn instellen.

Wat ik verder vreemd vindt is de winst die Rob aangeeft met de contrast ratio, als ik de TW200 filter kom ik een eind hoger (ik kan alleen geen contrast meting doen die ik betrouwbaar vindt).

Ik gebruik een tussenkleur filter voor de TW200, deze geeft me de mogelijkheid om het blacklevel naar beneden te krijgen en de lightoutput met ongeveer 1.5 ftlmb hoger, dit moet een veel grotere winst opleveren dan de 1:75 die Rob aangeeft.

Probleem kleur bij de TW200 is rood, als je met een filter groen en blauw verhoogt heb je nog behoorlijk wat speling voordat het paneel clipped.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RCD

Hoi Frank

Mischien ligt dat aan jou metingen maar ook ik gebruik hetzelfde filter voor de Epson en heb wel de juiste apperatuur om te het contrast te meten meten.
Verder zit er bij de Epson niet zo'n sterk filter op dat de kleuren nog niet zo slecht zijn.
Ik weet dat bij de Epson en de sanyo je het weg kan regelen en mischien dadelijk ook bij de Hitachi.

DrAce het filter schat ik tussen de 150 en 200 Euro omdat het een vrij grote diameter is.

Rob

J.A.F._Doorhof

Wat ik bedoel is dat zonder filter ik door het roodafloop niet hoger kan uitsturen met Blauw dan rond de 11ftlmb (gemeten op mijn scherm), Blauw clipped op dat moment door te filteren tussen blauw en groen met een CC10-5C filter trek ik rood naar beneden, hiermee heb ik extra headroom bij blauw en groen, ik haal dan gemiddeld een output van 12.5 ftlmb. Dat is meer dan een 1:75 winst.

Ik zal wel eens een lens meting doen op zwart en een scherm meting op wit, dan kom ik bij benadering wel op de winst die ik haal, dan is dat wel over te zetten naar de totale contrast ratio winst in percentages.
Ik zal proberen er dit weekend aan toe te komen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi Frank

Dat is niet nodig ik gebruikte een CC10C filter voor de epson en dan haal je de waardes die ik opgeschreven heb.
Als je zonder filter namelijk net boven de 1:700 zit heb je met een 10% ongeveer 800:1.
Alles is gemeten op D6500.

Rob

Kerstmanno

Hmmmzzz... dat is wel een erg fijn contrast van die Hitachi. En dat voor 700 euro minder  :o
Crapppp!

Sullivan

Rob,

Hoe zie jij deze pj i.v.m. de Sharp Z200. Als je kijkt naar beeld, deinterlacer en scaler. Ik lees graag je beoordeling absolute en i.v.m. de prijs.

mvg,
Frank

jxms

kjik voor vergelijkend onderzoek hitachi/panasonic/sony/sanyo
op : www.cine4home.de

mvdzwaan

en inmiddels al gesignaleerd voor 1550 euro.....

damn, iemand interesse in een ITC Epson TW10H met <10 uur op de teller....... ;)

RCD

Hoi Frank

Ik weet niet hoe goed de deinterlacer is van de Sharp heb hem alleen met Progressive scan gezien.
Over het algemeen hou ik mer van het beeld van een DLP maar dat is persoonlijk en hoeft niet iedereen met me eens te zijn.
Ook vind ik dat de deinterlacer geen doorslag gevend punt moet zijn bij aanschaf van een projector daar hebben we tegenwoordig progressive scan voor.

De test op Cine4home is prima en kan ik me helemaal in vinden.

Rob

Kerstmanno

Citaat van: mvdzwaan op juni 16, 2004, 11:26:36
en inmiddels al gesignaleerd voor 1550 euro.....

damn, iemand interesse in een ITC Epson TW10H met <10 uur op de teller....... ;)

Of een TW200 met minder dan 30 uur op de teller?  ::)

mvdzwaan

Citaat van: Menno op juni 16, 2004, 11:55:22

Of een TW200 met minder dan 30 uur op de teller?  ::)

Wettelijk heb je 2 weken retourtijd als het product niet bevalt ;) Maar eigenlijk wil ik dat Frank niet aandoen....

FrankB

Citaat van: mvdzwaan op juni 16, 2004, 12:28:23
Wettelijk heb je 2 weken retourtijd als het product niet bevalt ;) Maar eigenlijk wil ik dat Frank niet aandoen....

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar je hebt recht op 8 dagen op zicht als je online koopt. Verder niets ... en zeker niet op je geld terug als je in de winkel koopt. Dat is allemaal afhankelijk van de goedheid van de verkopende partij
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Grindtegel

Poe, verrassend dat de Sanyo er zo slecht uitkomt. Die vind ik toch ook al wel een heel mooi plaatje geven.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Kerstmanno

Citaat van: mvdzwaan op juni 16, 2004, 12:28:23

Hoi,

Dat klopt niet wat je zegt. FrenkB heeft gelijk. En bovendien zou ik dat zeker ook niet doen. De projector bevalt uitstekend hoor, maar als je hetzelfde kan krijgen voor flink minder, dan krabbel je toch nog wel ff over je hoofd  :-\