Het geluid van Laan

Gestart door AudioLaan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

addesmo

Citaat van: Kurt op april  1, 2026, 19:51:56Nogal vrij kort door de bocht vind ik. Een draaitafel op zich is een ding, maar even belangrijk zijn het element en de phono stage.

Ik heb hier een instapper Thorens TD 202 staan (geschenk van mijn vrouw!). Het plezier dat we daar reeds aan gehad hebben is onbeschrijfelijk, en dit alles voor de prijs van 469€. Een dezer wordt de Technics SL-1200 GME met Nagaoka MP700 geleverd. Hier spreken we over 6.8k€, en die is voor de main set.

Maw, ook hier hangt het sterk af van de verwachting + een draaitafel op zich, zegt verre van alles.

Ben wel eens benieuwd waarop je statement dat zelfs een top Project niet veel soeps is, gebaseerd is?
Ik zeg helemaal niks over element en arm en ik zeg niet dat een top/dure Projekt niks is. Alleen vind ik dat je voor dat geld duidelijk betere tafels koopt.

AudioLaan

Ieder zijn voorkeur, geen probleem. Het blijkt moeilijk om onder de €1000 een fatsoenlijke tafel te maken. Velen stoppen ermee omdat het niet uitkan. Thorens drijft op zijn naam van weleer en plakt die naam op chinese tafels. Ook zie je veel pro-ject clones. Heb zelf een leuke Musichall staan. Is gewoon een ouder pro-ject debut model met enkele aanpassingen. Maar wat zou een veel beter alternatief zijn op bijvoorbeeld een Pro-ject X8 met Ortofon qiuntet bleu voor rond de €2000? Suggesties zijn altijd welkom. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

addesmo

Als voorbeeld een Technics met een mooi Nagaoka element als het direct drive moet zijn.
Of een Thorens, ja gemaakt in China, maar zeer goed en de eigenaar is zeer betrokken! Veel over te lezen op Analog-forum.de
Mooie Audio Technica erin en klaar.
Of een Goldnote.

AudioLaan

Dat zijn alternatieven en het is niet onwaarschijnlijk dat Technics hier binnenkort ook staat. Waarom die alternatieven voor het geld duidelijk beter zijn, haal ik er nog niet uit. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207

Mediator

Ik kan alleen aangeven wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben, dus wat ik thuis zou willen hebben staan. Er staat een Rega en daar komt niet zo snel iets anders voor. Als ik nog niets zou hebben zou een Technics hoog op mijn lijst staan. De SP10 is het summum. Maar het afscheidsmodel van de SL1200 lijkt me erg mooi. Zover ik kan vinden is dat de SL1200G master edition. De 'drive' in het geluid van dit soort Technicsen is iets dat mij enorm aanspreekt. Muziek moet boeien en leven, onderhoudend zijn en je aandacht vasthouden.

Het is verder in mijn ervaring bij analoog belangrijk dat je phonopré voldoende meegroeit. Vaak wordt dit het anker waardoor je niet al het moois van wat analoog kan bieden ontvouwt.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Peerless Monster

Citaat van: Mediator op april  2, 2026, 22:20:52Ik kan alleen aangeven wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben, dus wat ik thuis zou willen hebben staan. Er staat een Rega en daar komt niet zo snel iets anders voor. Als ik nog niets zou hebben zou een Technics hoog op mijn lijst staan. De SP10 is het summum. Maar het afscheidsmodel van de SL1200 lijkt me erg mooi. Zover ik kan vinden is dat de SL1200G master edition. De 'drive' in het geluid van dit soort Technicsen is iets dat mij enorm aanspreekt. Muziek moet boeien en leven, onderhoudend zijn en je aandacht vasthouden.

Het is verder in mijn ervaring bij analoog belangrijk dat je phonopré voldoende meegroeit. Vaak wordt dit het anker waardoor je niet al het moois van wat analoog kan bieden ontvouwt.

Ik heb zelf een tweetal sp10'en staan. Daar ga ik eentje van verkopen. Staat nu in de verkoopsectie.

Betreft een mkii versie. De mkiii versie heeft nog minder wows en flutters. Maar is volgens mij 12k of zo? Gaat nergens over trouwens...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

Kurt

Citaat van: Mediator op april  2, 2026, 22:20:52Ik kan alleen aangeven wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben, dus wat ik thuis zou willen hebben staan. Er staat een Rega en daar komt niet zo snel iets anders voor. Als ik nog niets zou hebben zou een Technics hoog op mijn lijst staan. De SP10 is het summum. Maar het afscheidsmodel van de SL1200 lijkt me erg mooi. Zover ik kan vinden is dat de SL1200G master edition. De 'drive' in het geluid van dit soort Technicsen is iets dat mij enorm aanspreekt. Muziek moet boeien en leven, onderhoudend zijn en je aandacht vasthouden.

Idd, mijn SL1200 GME moet ergens tussen Duitsland en België zijn momenteel.
Die drive komt uiteraard door het direct drive systeem EN de krachtige moter, waardoor men er perfect in slaagt de snelheid constant te houden, ook al wordt de naald dieper in de groep getrokken (en dit dus meer kracht vd moter vereist). Iets wat je niet vindt bij elastiek aandgedreven speler.

AudioLaan

Vanuit het pitoreske Apeldoorn iedereen een zonnig pasen gewenst!

+31 6 20 371 207

brt

Citaat van: AudioLaan op april  3, 2026, 12:19:02Vanuit het pitoreske Apeldoorn iedereen een zonnig pasen gewenst!

Jij ook Mark!

Gaat maandag het eieren zoeken bij jou in de cave nog door?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

AudioLaan

Citaat van: brt op april  3, 2026, 12:41:06Jij ook Mark!

Gaat maandag het eieren zoeken bij jou in de cave nog door?

Maandag valt er weinig te zoeken hier. :)

+31 6 20 371 207

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

Mao

Hier een SP10 MKII gehad met sme arm erop. Denk een jaar of 6 geleden verkocht gebruikte hem eigenlijk nooit.
Iedere keer na 20/30 minuten opstaan om de plaat te wisselen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mediator

Citaat van: Mao op april  3, 2026, 19:22:13Hier een SP10 MKII gehad met sme arm erop. Denk een jaar of 6 geleden verkocht gebruikte hem eigenlijk nooit.
Iedere keer na 20/30 minuten opstaan om de plaat te wisselen.

Als je er gelukkiger van wordt vooral doen!
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

gerard123

Citaat van: Kurt op april  3, 2026, 12:02:55Idd, mijn SL1200 GME moet ergens tussen Duitsland en België zijn momenteel.
Die drive komt uiteraard door het direct drive systeem EN de krachtige moter, waardoor men er perfect in slaagt de snelheid constant te houden, ook al wordt de naald dieper in de groep getrokken (en dit dus meer kracht vd moter vereist). Iets wat je niet vindt bij elastiek aandgedreven speler.
Naald dieper in de groef getrokken wat meer kracht van de motor vereist??? Speel je met een naaldkracht van een kilo of zo?

gerard123

Ik heb zo'n Ortofon testplaat, daar staat een aantal 315 hz tracks op met toenemende modulatie, om de juiste tracking van het element te testen, en bij welke modulatie hij uit de bocht vliegt. Dan zou je dus bij de hoogste modulaties moeten merken dat die 315 hertz lager wordt. Ik zal eens een goedkope snaaraandrijver met een licht plateau aan de scope gangen, ben benieuwd.

gerard123

Testerdetest met een Philips 212. Die heeft snaaraandrijving, een licht plateau en een elektronische motorsturing die dus het toerental bijstelt al naar gelang de belasting.
De modulatietesten van 50 tot 100 um op 315 hertz doorliep hij verbazingwekkend goed. De frequentie schommelde tussen de 314 en 316 hertz, maar er was zeker geen structureel lagere waarde te zien bij de hoogste modulatie.

De eerste scope foto is op de hoogste modulatie, daar zie je de top van de sinus vervormen.

IMG_8524.jpegIMG_8523.jpegIMG_8522.jpegIMG_8521.jpeg   

Mao

Dat is ook toevallig heb in de knutselkamer nog een 212 staan met 422 element. Heb die machine helemaal opgelapt, maar nog nooit aangesloten op de set. Mischien toch maar eens doen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

En zo stond de grillplaat ineens thuis in de set. Kon het toch niet laten. Ten opzichte van de M6si is hij minder neutraal. Maar oooohhh wat lekker verder.

Ik zit nu effe lekker muziek te luisteren en te bepalen hoe e.e.a. op het netvlies inwerkt. Eigenlijk ziet het er niet uit en misschien dat ik toch de dmp6a me er weer neerzet. Als de grillplaat blijft. Zo kijkende viel me ook ineens op dat ik slechts een schemerlampje heb aangesloten middels een Supra MD series mkIII stekkerblok dat via een Supra powercable, furutech wcd is verbonden met een aparte groep. Geloof me, dat is geheel onbewust zo gedaan. :)

+31 6 20 371 207

Spijkie

Is de grilplaat alvast aan het opwarmen voor de gourmet ?  :tounge2: ik vind het er niet heel raar uit zien hoor en als t lekker klinkt mooi zo laten  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

gerard123

Citaat van: Mao op april  4, 2026, 07:46:48Dat is ook toevallig heb in de knutselkamer nog een 212 staan met 422 element. Heb die machine helemaal opgelapt, maar nog nooit aangesloten op de set. Mischien toch maar eens doen.
Ik heb inmiddels 4 totaal verschillende platenspelers aan de scope gehangen. Ze geven alle vier een fluctuatie van de 315 hertz toon, tussen 314,5 en 315,5. Die fluctuatie is per omwenteling dus ik denk dat ook een Ortofon testplaat het gat niet perfect in het midden heeft. De modulatietracks hebben geen enkele invloed op de weergegeven frequentie. 1 snaaraandrijver met servo, 1 zonder want ac motor en 2 quartz locked spelers.

AudioLaan

+31 6 20 371 207

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

gerard123

Richi

Ik zag het net ook. Dat toont wat mij betreft aan dat je als dealer een gezonde marge moet maken om het op lange termijn vol te kunnen houden.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear