Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: MichielB op maart 12, 2022, 21:33:38
Elke kabel heeft een Ohmse weerstand, inductieve weerstand en capacitieve weerstand. Die laatste twee zijn afhankelijk van de frequentie. Dus de opgetelde weerstand is dus voor verschillende frequenties... verschillend. Kabels kunnen wat dat aangaat de doorgang van signalen beinvloeden. Ook puurheid van een geleider en verbindingen hebben effect. Ook kunnen kabels onderweg "verstoringen" oppikken. Materiaal, ontwerp, afscherming en kwalieit van assemblage zijn belangrijk. Uiteraard, je set moet wel in staat zijn verschillen te laten horen.

Een goede set maak je af met goede kabels!
Dat is nu precies waar dit topic over gaat Michiel, kijken waar er verschillen zitten en of deze ook te meten zijn. Als je gaat kijken naar verschil in metingen tussen gebalanceerde vs ongebalanceerde systemen dan is er direct aan te tonen dat gebalanceerde systemen een veel lagere ruisvloer kunnen halen door bijvoorbeeld het ontbreken van aardlussen. Er is zeker verschil meetbaar (zie het filmpje van Benchmark) maar het is ook belangrijk om te zien waar een kabel wordt gebruikt en hoeveel invloed er van buitenaf is. Zowel 50Hz brom als HF geeft geen invloed op bijvoorbeeld een luidspreker kabel. Toch doen heel wat fabrikanten ons geloven dat dit wel zo is. Ook zal een luidspreker die een hoge dempingsfactor prettig vindt gebaat zijn met een kabel die weinig weerstand heeft. Als buizenversterker liefhebber weet ik maar al te goed dat bepaalde luidsprekers heel wollig kunnen klinken omdat de woofer juist veel controle wil hebben. Deze luidsprekers klinken dan op een transistor versterker zonder problemen zeer goed (niet wollig). Daarom ben ik het maar gedeeltelijk met je eens. Trouwens zou een goed systeem juist minder afhankelijk moeten zijn van kabels ipv anders om. Maar dat is mijn mening.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Staaled

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 11:51:53
In het boek van Dr Floyd Tool:

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (Audio Engineering Society Presents)

Staat letterlijk: "music reproduced through loudspeakers in a normally reflective room, phase shift is substantailly or completely inaudible"

En met een normale ruimte bedoelen we ook een goed akoestische ruimte waar aanpassingen zijn gedaan. Een luisterruimte heeft altijd reflecties, niemand luisterd in een compleet dode ruimte.
Dat is wel wat anders.
Een phaseshift is zeer wel waarneembaar in gebieden waar een weergever bundelt en dat gebeurt al vrij rap..
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mmuetst

Citaat van: Staaled op maart 13, 2022, 09:34:01
Dat is wel wat anders.
Een phaseshift is zeer wel waarneembaar in gebieden waar een weergever bundelt en dat gebeurt al vrij rap..
Is dat jou mening of is dat ook wetenschappelijk aangetoond? Het stuk waar Floyd naar verwijst is dat wel.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Rowdy

Wetenschap is niet 100% betrouwbaar.

Een citaat:
Wetenschap gaat uit van 'het beste verklarings principe'. Oftewel: elke verklaring die gegeven wordt geldt, totdat iemand aantoont dat er een betere verklaring is. Dat betekend dat er bij wetenschappelijke conclusies ook geen absolute waarheid bestaat. Daaruit zou je kunnen concluderen dat het niet 100% betrouwbaar is.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 11:16:00
Dan heb je het over fase tussen de units. Heb zelf nooit speakers gebouwd, maar wel twee keer meegemaakt dat tweedehands luidsprekers die ik kocht verkeerd waren aangesloten. De tweeter was dan verkeerd aangesloten waardoor de overgang van mid naar hoor een behoorlijke dip veroorzaakte.

Kunnen de heren technici hiero, mij s.v.p. in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat ik nu zie in onderstaande foto (stippellijn)
Betreft het fasegedrag v/e complete luidsprekerbox maar dan houdt mijn kennis dan ook op  ???
(merk en type verraad ik nog niet, wellicht schrijf ik hier nog een prijsvraag over uit  :colgate:)

1. Hoe ontstaat dit?
2. Welke invloed heeft dit op het geluid?
3. Hoe ziet een ideale curve eruit?

Bij voorbaat dank
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Citaat van: Rowdy op maart 13, 2022, 10:00:24
Wetenschap is niet 100% betrouwbaar.

Een citaat:
Wetenschap gaat uit van 'het beste verklarings principe'. Oftewel: elke verklaring die gegeven wordt geldt, totdat iemand aantoont dat er een betere verklaring is. Dat betekend dat er bij wetenschappelijke conclusies ook geen absolute waarheid bestaat. Daaruit zou je kunnen concluderen dat het niet 100% betrouwbaar is.
Maar wetenschap zijn geen fabeltjes, en als ik naar veel kabel fabrikanten kijk zie ik wel fabeltjes. Er wordt van alles beweert, niks onderbouwd en men laat zeker geen specs of metingen zien (een paar uitzonderingen na). En wat opvalt is hoe duurder de kabel hoe meer fabels in de advertentie staan. En daar kun je dan gezellig bij subjectief onderwerp over praten dat je hebt gehoord hoe geweldig dat klinkt.

mmuetst

Citaat van: VANZOMERENG op maart 13, 2022, 10:13:10
Kunnen de heren technici hiero, mij s.v.p. in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat ik nu zie in onderstaande foto (stippellijn)
Betreft het fasegedrag v/e complete luidsprekerbox maar dan houdt mijn kennis dan ook op  ???
(merk en type verraad ik nog niet, wellicht schrijf ik hier nog een prijsvraag over uit  :colgate:)

1. Hoe ontstaat dit?

Bij voorbaat dank
1 de spoelen en condensatoren in het filter van een luidspreker (en gedrag van de units, dat zijn natuurlijk ook spoelen).
2 als de stippellijn onder de nul gaat (je moet de rechter schaal gebruiken) dan gedraagt de luidspreker zich capacitief. Boven de nul is deze inductief. De combinatie capacitief en een lage impedantie is een zware belasting voor een versterker.
3 hoe meer ohms een luidspreker gedraagt hoe versterker vriendelijk deze is.
Lees ook dit stukje maar eens.
Misschien kunnen luidsprekerbouwers nog extra info toevoegen.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op maart 13, 2022, 10:38:41
1 de spoelen en condensatoren in het filter van een luidspreker (en gedrag van de units, dat zijn natuurlijk ook spoelen).
2 als de stippellijn onder de nul gaat (je moet de rechter schaal gebruiken) dan gedraagt de luidspreker zich capacitief. Boven de nul is deze inductief. De combinatie capacitief en een lage impedantie is een zware belasting voor een versterker.
3 hoe meer ohms een luidspreker gedraagt hoe versterker vriendelijk deze is.
Lees ook dit stukje maar eens.
Misschien kunnen luidsprekerbouwers nog extra info toevoegen.
Thanks

Maar betekent bovenstaande, dat als de amp stabiel genoeg is en phase-angles (capacitief) i.c.m. low-impedances kan handelen,
dit geen negatieve invloed heeft op het geluid?

Ik ken namelijk iemand die bovenstaande speaker (v/h plaatje) met een buizenbak aanstuurt  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Citaat van: VANZOMERENG op maart 13, 2022, 10:52:23
Thanks

Maar betekent bovenstaande, dat als de amp stabiel genoeg is en phase-angles (capacitief) i.c.m. low-impedances kan handelen,
dit geen negatieve invloed heeft op het geluid?

Ik ken namelijk iemand die bovenstaande speaker (v/h plaatje) met een buizenbak aanstuurt  :eh:
In theorie is dit geen buizenvriendelijke luidspreker. Maar met een versterker die deze belasting aankan kan het zo maar een juweeltje zijn. Als een versterker door de belasting gaat vervormen wordt de muzikale kwaliteit minder. De luidspreker in jou voorbeeld heeft een capacitieve belasting bij een lage impedantie bij lage frequenties (waar de versterker het hardste moet werken en stroom leveren). Dus zou je hier een transistor versterker gebruiken die geschikt is voor een zware belasting.

RCD

Citaat van: VANZOMERENG op maart 13, 2022, 10:13:10

1. Hoe ontstaat dit?

Bij voorbaat dank
Het is de phase van de impedantie.
Het ontstaan door het type kast filter en units.
Of het invloed heeft op het geluid is afhankelijk van de gebruikte versterker.
De ideale curve is altijd vlak, maar dat zal je haast nooit gaan zien.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op maart 13, 2022, 12:46:10
Het is de phase van de impedantie.
Het ontstaan door het type kast filter en units.
Of het invloed heeft op het geluid is afhankelijk van de gebruikte versterker.
De ideale curve is altijd vlak, maar dat zal je haast nooit gaan zien.

Rob
Oh ja, kast was ik vergeten op te geven. Die twee bulten in het begin kunnen heel goed door een bas-reflex poort worden veroorzaakt.

Staaled

Citaat van: mmuetst op maart 13, 2022, 09:51:10
Is dat jou mening of is dat ook wetenschappelijk aangetoond? Het stuk waar Floyd naar verwijst is dat wel.
Floyd heeft het over de ruimte en dat gaat over een ander frequentiegebied. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mmuetst

Citaat van: Staaled op maart 13, 2022, 14:00:14
Floyd heeft het over de ruimte en dat gaat over een ander frequentiegebied. ;)
Heb je een voorbeeld want ik snap niet wat je bedoelt.

mmuetst

Weer een mooi voorbeeld van een test door Audio Science Review van een USB kabel Nordost Tyr 2 van $1.400 die vergeleken wordt met een goedkope kabel van minder dan $7,- Er is natuurlijk in combinatie met een goede DAC geen verschil (zoals het ook hoort). Wel leuk is dat Amir ook de kabel subjectief test (want daar komt men op zijn forum ook mee, we horen wel verschil) en de eerste subjectieve ervaring is dat de kabel minder klinkt ipv beter dan die van Amazon.

Het plaatje van de Pink Panter zegt voldoende  :D

PascalP

Citaat van: mmuetst op maart 18, 2022, 10:45:19
en de eerste subjectieve ervaring is dat de kabel minder klinkt ipv beter dan die van Amazon.

Dus er is wel degelijk verschil tussen kabels ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

scrutinizer

Citaat van: PascalP op maart 18, 2022, 10:48:02
Zo ook bij de subjectieve benadering en beleving van het individu.......
Om dan op een enkeling in deze je voorkennis te baseren. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mmuetst

Citaat van: PascalP op maart 18, 2022, 10:48:02
Nee, want je hebt natuurlijk niet de moeite genomen om het filmpje te bekijken...Zo jammer hé  :D

RCD

Hoef het filmpje toch niet te kijken als jij zegt dat de kabel minder klinkt!!!
Dan is er verschil in dit geval.

Hannibal_

Begin me af te vragen of er misschien toch niet al genoeg van dit soort draadjes waren zonder de expliciet objectieve hier en subjectieve elders?

Het is maar een gedachte
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op maart 18, 2022, 12:25:18
Hoef het filmpje toch niet te kijken als jij zegt dat de kabel minder klinkt!!!
Dan is er verschil in dit geval.
In eerste instantie was dat de conclusie van Amir (subjectief) maar later klonk de ene of de andere kabel subjectief beter (het wisselde nogal zal maar zeggen....).
Of wel, zijn brein hield hem voor de gek, de meting absoluut niet, die is zo helder als maar kan. Dat is ook een gegeven wat ik op dit forum terug lees en wat helemaal menselijk is blijkbaar. Echter willen veel mensen er niet aan dat de metingen niet liegen. Je brein houd je wel voor de gek. Welke lijn is langer?

Wel mooi dat iemand die voor de metingen gaat (zoals Amir) ook laat zien dat hij een mens is en dat zijn oren ook voor de gek gehouden worden.

Peerless Monster

Citaat van: mmuetst op maart 18, 2022, 14:44:17
In eerste instantie was dat de conclusie van Amir (subjectief) maar later klonk de ene of de andere kabel subjectief beter (het wisselde nogal zal maar zeggen....).
Of wel, zijn brein hield hem voor de gek, de meting absoluut niet, die is zo helder als maar kan. Dat is ook een gegeven wat ik op dit forum terug lees en wat helemaal menselijk is blijkbaar. Echter willen veel mensen er niet aan dat de metingen niet liegen. Je brein houd je wel voor de gek. Welke lijn is langer?

Wel mooi dat iemand die voor de metingen gaat (zoals Amir) ook laat zien dat hij een mens is en dat zijn oren ook voor de gek gehouden worden.

Dan moet je wel de vraag goed wetenschappelijk formuleren vind ik.
Het is geen lijn, maar een lijnstuk.
En dan gaat het over het horizontale lijnstuk van de bovenste afbeelding vs de horizontale lijnstuk van het onderste afbeelding. Tenzij je het als 1 afbeelding ziet.
Pas op met definities, voorwaarden, etc... is ook zo in deze commerciële wereld.

Hoor jij in verschil in kabels? Jazeker. Maar dat kwam omdat ik bij de tweede kabel luisteren een banaan in mijn linkeroor had....... BERT. Een gele.

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

PatrickP

Citaat van: mmuetst op maart 18, 2022, 14:44:17Echter willen veel mensen er niet aan dat de metingen niet liegen.
Mensen die verschillen horen liegen ook niet...

Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden waar je de verschillen kan horen zonder dat je zelf hoeft te gaan zitten pielen. Alpha Audio bijvoorbeeld heeft een paar aardige filmpjes op dit gebied.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Sonus Faber, Moon, VPI, Creek, PS Audio, AudioQuest, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

mmuetst

Citaat van: PatrickP op maart 18, 2022, 17:30:09
Mensen die verschillen horen liegen ook niet...

Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden waar je de verschillen kan horen zonder dat je zelf hoeft te gaan zitten pielen. Alpha Audio bijvoorbeeld heeft een paar aardige filmpjes op dit gebied.
Zeker, we hebben toch de afspraak staan om e.a. via jou mooie systeem uit te gaan proberen. Dus ben benieuwd of jij de verschillen dan kan horen.

mmuetst

Citaat van: Peerless Monster op maart 18, 2022, 15:55:11
Dan moet je wel de vraag goed wetenschappelijk formuleren vind ik.
Het is geen lijn, maar een lijnstuk.
En dan gaat het over het horizontale lijnstuk van de bovenste afbeelding vs de horizontale lijnstuk van het onderste afbeelding. Tenzij je het als 1 afbeelding ziet.
Pas op met definities, voorwaarden, etc... is ook zo in deze commerciële wereld.

Hoor jij in verschil in kabels? Jazeker. Maar dat kwam omdat ik bij de tweede kabel luisteren een banaan in mijn linkeroor had....... BERT. Een gele.
Maar goed, je snapte wel de essentie van mijn verhaal. Het is duidelijk dat we als mens beïnvloed worden en daardoor dingen horen die niet constant zijn en niet reproduceerbaar zijn.

MichielB

Paar dagen geleden alle kabels rondom mijn set vervangen en mijn vrouw geeft aan dat de set nog nooit zo goed heeft geklonken en vroeg wat heb je gedaan? I rest my case!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.