Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Hij laat alleen het verschil tussen de 2 kabels zien in de latere test.
De purifi gaat ook maar tot 50kHz.

Rob

Rowdy

Vanaf pagina 22:
https://drive.google.com/file/d/1tWm6GM-8XSz1tkNlw2zMFx7c3GxZTnXF/view
Op pagina 27 laten ze metingen zien bij verschillende inductie's.

CinéHome

Citaat van: Rowdy op maart 12, 2022, 07:27:13
Vanaf pagina 22:
Interessante bewering wat betreft de effecten 'buiten het hoorbare domein'.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

DofN

Die engineer is een verkoper van heel dure power cables.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Citaat van: MichelDW op maart 12, 2022, 07:55:05
Interessante bewering wat betreft de effecten 'buiten het hoorbare domein'.

Altijd lastig als men zeg dat het kan en er vervolgens geen figuurtje bij komt waarin het geduid wordt.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Vhond

Citaat van: DofN op maart 12, 2022, 08:48:55
Die engineer is een verkoper van heel dure power cables.

tsja belangenverstrengeling ligt altijd op de loer, maar hoe beoordeel je iemand op z'n kennis los van of ie commerciële belangen heeft (ook in de 'harde' wetenschap IS en BLIJFT dat een dingetje, zelfs bij gerenommeerde wetenschappers........)

DofN

Door zijn verhaal af te zetten tegen de kennis die er al is, en dan een afweging te maken. En los van commerciële belangen.. Die heeft hij ontegenzeggelijk. Dit is geen vraag meer maar een feit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op maart 11, 2022, 21:49:06
Hij laat alleen het verschil tussen de 2 kabels zien in de latere test.
De purifi gaat ook maar tot 50kHz.

Rob
Dat klopt, maar zoals je zelf aangeeft, de kabels geven geen verschil. In beide metingen zijn ze gelijk aan elkaar. Dat is voor mij voldoende bewijs dat er geen verschil zit in die kabels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op maart 12, 2022, 07:27:13
Vanaf pagina 22:
Ja prachtig stuk waar je niks aan hebt. Zover ik weet heeft ons gehoor geen problemen met fase verschil want reflecties in een ruimte komen ook niet op dezelfde tijd bij je oor als het directe geluid (anders zouden we totaal gek worden).
Een meting ver buiten ons gehoor uitvoeren omdat er dan verschil in een kabel te zien is (en dat klopt dan ook omdat de specifieke eigenschappen van een kabel dan veel kritischer zijn). Vervolgens een opmerking maken die je verder niet onderbouwd. Tja Audio en Techniek was een leuk blad met goede artikelen, maar hier sloegen ze voor mij de plank finaal mis.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

toetertje

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 10:09:25Zover ik weet heeft ons gehoor geen problemen met fase verschil

Ga eens een setje speakers bouwen.  ;D

Tabcam

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 10:09:25
Ja prachtig stuk waar je niks aan hebt. Zover ik weet heeft ons gehoor geen problemen met fase verschil want reflecties in een ruimte komen ook niet op dezelfde tijd bij je oor als het directe geluid (anders zouden we totaal gek worden).
Een meting ver buiten ons gehoor uitvoeren omdat er dan verschil in een kabel te zien is (en dat klopt dan ook omdat de specifieke eigenschappen van een kabel dan veel kritischer zijn). Vervolgens een opmerking maken die je verder niet onderbouwd. Tja Audio en Techniek was een leuk blad met goede artikelen, maar hier sloegen ze voor mij de plank finaal mis.
Ik heb het artikel nog niet uitgeplozen maar loop je niet iets te hard van stapel door met faseverschillen in de ruimte te vergelijken? Ja je oor krijgt altijd te maken met faseverschillen maar de beschreven faseverschillen zijn frequentieafhankelijk. Dan zou de kabel ruimtelijk gaan klinken?

Just door faseverschillen weten onze hersens zaken van elkaar te scheiden en daarom kan Dirac Live ook met akoestisch goed gedempte ruimten verbetering brengen als de faseproblemen van een speaker verbeterd worden.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Citaat van: toetertje op maart 12, 2022, 10:18:32
Ga eens een setje speakers bouwen.  ;D
Dan heb je het over fase tussen de units. Heb zelf nooit speakers gebouwd, maar wel twee keer meegemaakt dat tweedehands luidsprekers die ik kocht verkeerd waren aangesloten. De tweeter was dan verkeerd aangesloten waardoor de overgang van mid naar hoor een behoorlijke dip veroorzaakte.

toetertje

Nee, ik heb het niet over omgepoolde speakers,
maar het hele fase verloop, en timing van de speakers.

Maar, ik ben geen theorie man, dus als iemand ander het je even uit kan leggen.....

Ik moest op een gegeven moment, toen ik de puntjes op de i ging zetten bij mijn zelfbouw speakers,
een keuze maken tussen een superstrakke frequentiecurve of een perfect fase verloop.
Bij mij won toen het faseverloop. Waarom, geen idee. Ik weet wel dat ik daar weken mee bezig ben
geweest.  ;)

mmuetst

Citaat van: Tabcam op maart 12, 2022, 10:59:04
Ik heb het artikel nog niet uitgeplozen maar loop je niet iets te hard van stapel door met faseverschillen in de ruimte te vergelijken? Ja je oor krijgt altijd te maken met faseverschillen maar de beschreven faseverschillen zijn frequentieafhankelijk. Dan zou de kabel ruimtelijk gaan klinken?

Just door faseverschillen weten onze hersens zaken van elkaar te scheiden en daarom kan Dirac Live ook met akoestisch goed gedempte ruimten verbetering brengen als de faseproblemen van een speaker verbeter worden.
In het boek van Dr Floyd Tool:

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (Audio Engineering Society Presents)

Staat letterlijk: "music reproduced through loudspeakers in a normally reflective room, phase shift is substantailly or completely inaudible"

En met een normale ruimte bedoelen we ook een goed akoestische ruimte waar aanpassingen zijn gedaan. Een luisterruimte heeft altijd reflecties, niemand luisterd in een compleet dode ruimte.

toetertje

Dat klopt toch, er staat niet of nauwelijks. Niet, helemaal niet.
En dan heb je het over een normale reflecterende kamer. Dus
hoe minder je kamer reflecteert, des te beter je het waarneemt.

Contour

Die Oelhbach is waarschijnlijk verzilverd koper, geen zuiver zilver.

toetertje

Citaat van: toetertje op maart 12, 2022, 12:01:03

En dan hangt het er nog vanaf, hoe hard de reflecties zijn t.o.v. het directe geluid,
en wanneer ze bij je aankomen.

RCD

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 09:58:56
Dat klopt, maar zoals je zelf aangeeft, de kabels geven geen verschil. In beide metingen zijn ze gelijk aan elkaar. Dat is voor mij voldoende bewijs dat er geen verschil zit in die kabels.
Dat is een voorbarige conclusie, dit is maar een meting.
Dus jij bent van mening dat speakers en versterkers met dezelfde frequentie karakteristiek ook hetzelfde klinken.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op maart 12, 2022, 13:35:02
Dat is een voorbarige conclusie, dit is maar een meting.
Dus jij bent van mening dat speakers en versterkers met dezelfde frequentie karakteristiek ook hetzelfde klinken.

Rob
Versterkers objectief als ze binnen hun specs blijven en een rechte curve hebben, ja zekers. Maar bij luidsprekers ben ik dat nog niet tegen gekomen. Dan zou het een exacte kloon moeten zijn.  Objectief geld dat als een kabel het zelfde meet er geen verschil kan zijn. Subjectief natuurlijk wel. 
Bij versterkers weten gebruikers niet altijd of de versterker binnen zijn specs blijft en dat zou een rede kunnen zijn die verklaard dat ze anders klinken. Vaak komt dit omdat men geen idee heeft hoe de luidsprekers de versterker belasten. Maar eh, dit topic ging over kabels  ;D
Zo lang een kabel niet als een filter werkt zal deze geen verandering brengen in het geluid. Binnenkort gaan we het testen met een blind test dus ik ben benieuwd.

mmuetst

Citaat van: toetertje op maart 12, 2022, 12:01:03
Uit de testen van onderzoekers waar Floyd naar refereert konden zij het verschil alleen waarnemen in een volledige dode kamer. Zodra er maar reflecties waren ging die vlieger niet op. Ik ken jou luisterruimte niet maar ik ga er even voorzichtig van uit dat deze niet helemaal akoestische dood is.

toetertje

Citaat van: mmuetst op maart 12, 2022, 13:53:21
Binnenkort gaan we het testen met een blind test dus ik ben benieuwd.

Nou, ik ben ook zeer benieuwd wat daar de uitkomst van gaat worden.  :D

mmuetst

Citaat van: Contour op maart 12, 2022, 12:09:09
Die Oelhbach is waarschijnlijk verzilverd koper, geen zuiver zilver.
Geen idee? Kabel is ook al aardig oud (jaartje of 30 misschien al). Ooit bij Roemers in Zwolle gekocht. Als ik die calculatie pagina zie (je kunt daar kiezen voor koper of zilver en nog wat andere metalen) is het verschil in weerstand ook niet zo groot dat je verschil zou moeten horen. En dat doe ik dan ook niet.

RCD

Ik stelde dat dit een soort meting is dat is niet genoeg om een conclusie te trekken daarom haalde ik versterkers en speakers er bij.
Een vlakke frequentie is maar een parameter.

Rob

MichielB

Elke kabel heeft een Ohmse weerstand, inductieve weerstand en capacitieve weerstand. Die laatste twee zijn afhankelijk van de frequentie. Dus de opgetelde weerstand is dus voor verschillende frequenties... verschillend. Kabels kunnen wat dat aangaat de doorgang van signalen beinvloeden. Ook puurheid van een geleider en verbindingen hebben effect. Ook kunnen kabels onderweg "verstoringen" oppikken. Materiaal, ontwerp, afscherming en kwalieit van assemblage zijn belangrijk. Uiteraard, je set moet wel in staat zijn verschillen te laten horen.

Een goede set maak je af met goede kabels!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.