Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Gestart door mmuetst, februari 14, 2022, 21:34:35

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: chansig op oktober  9, 2022, 07:09:08
Die Gold Lions zaten in de doos ?

Mooie bak om te zien. Sowieso een mooie set om te zien.

Gr. Hans
Ja, er zaten 4 sets KT88 buizen bij deze versterker.
Bij omkoop zaten er Psvane KT88-T-MII in de versterker.
Bij de eerste luistersessie had ik al dat het niet lekker klonk in het laag, zeer vervormd
En in ultra lineaire modes was het hoog heel scherp.
Na controle bias merkte dat bij zowel rechts als links bij één buis geen stroom liep.
Gloeien deden ze allemaal wel. Gezien het een AB1 klasse Versterker is hoorde je wel geluid.

In de doos zaten verder een Kwartet Electro Harmonix, Gold Lion en de origine set Cayin buizen. En nog wat buizen voor de voorversterker.
Ik heb die Gold Lions er maar in gedaan (die zagen er nog tamelijk nieuw uit).

Nu is mijn ervaring met Psvane niet positief, kwaliteit houdt een beetje te wensen over.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

FS249

Dat lijkt mij ook het lastige met buizen. Iets wat te verwisselen is kan nadelig uitpakken, maar ook beter. Trial and error? Lijkt mij een duur grapje. Of valt dat mee?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

Citaat van: chansig op oktober  9, 2022, 08:30:14
En wat voor effect heeft dit dan ?

Gr. Hans
Minder trilling naar je versterker. Buizen kunnen last hebben van Microfonie. De trillingen van je luidsprekers worden dan mechanisch terug gekoppeld via de buizen. Dit komt niet ten goede voor de kwaliteit.
Echter heb ik de versterker ook wel een op de grond gezet en op een houten snijplank
Ik merkte geen verschil.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Citaat van: FS249 op oktober  9, 2022, 09:23:26
Dat lijkt mij ook het lastige met buizen. Iets wat te verwisselen is kan nadelig uitpakken, maar ook beter. Trial and error? Lijkt mij een duur grapje. Of valt dat mee?
Hangt een beetje van het merk buizen af. Die Psvane kosten €250 per matched paar. En gezien er twee paar in gaan ben je €500,- kwijt.

gizmo2

Citaat van: mmuetst op oktober  9, 2022, 00:13:10
Vandaag nieuw speelgoed gekocht voor de cave (2e hands) Cayin Venus VP-100i
Helaas waren twee KT88 Psvane buisjes stuk, maar de versterker kwam met een doos vol buizen  :D. Dus met de Gold Lions werkt alles prima.
Eerste indruk is goed, transformatoren zijn beter dan de Prima Luna...dat is zeker.

wat zijn dit voor een speakers? ze lijken verdomd veel op de mijne.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

chansig

Citaat van: mmuetst op oktober  9, 2022, 09:31:33
Minder trilling naar je versterker. Buizen kunnen last hebben van Microfonie. De trillingen van je luidsprekers worden dan mechanisch terug gekoppeld via de buizen. Dit komt niet ten goede voor de kwaliteit.
Echter heb ik de versterker ook wel een op de grond gezet en op een houten snijplank
Ik merkte geen verschil.

Check.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

gizmo2

Citaat van: mmuetst op oktober  9, 2022, 10:08:08
Reference 3A master control
Oke.....ik heb de Reference 3A grand master.

Ze staan er niet bij maar lijken op onderstaande link.
De kast is iets anders maar wel dezelfde units. (wel dezelfde kast als de jouwe)

http://3a-art-et-acoustique-appliquee.fr/catalogue_en.php?nom=Reference%203A&serie=MM%20De%20Capo-i

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

mmuetst

Citaat van: gizmo2 op oktober  9, 2022, 13:05:10
Oke.....ik heb de Reference 3A grand master.

Ze staan er niet bij maar lijken op onderstaande link.
De kast is iets anders maar wel dezelfde units. (wel dezelfde kast als de jouwe)

http://3a-art-et-acoustique-appliquee.fr/catalogue_en.php?nom=Reference%203A&serie=MM%20De%20Capo-i

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Lekker luidsprekers....Ik heb die wel eens beluisterd bij Freakuence! In Woerden, was zo stom geweest ze niet direct te kopen bij hun. Later heb dit paartje bij Willem in Deil weggehaald.

mmuetst

Binnenkant van de versterker ziet er ook netjes uit. Goede kwaliteit componenten gebruikt. Hij heeft een Pre-in maar helaas geen Pre-out (zou handig zijn voor mijn subwoofers. Maar ik denk dat ik de REC-out kan ombouwen naar een Pre-out, opnemen doe ik al heel lang niet meer  ;)

Verder is de bescherming kap zeer fraai uitgevoerd. Je kunt de buizen mooi door het ruitje bekijken.

gizmo2

Citaat van: mmuetst op oktober  9, 2022, 15:33:19
Lekker luidsprekers....Ik heb die wel eens beluisterd bij Freakuence! In Woerden, was zo stom geweest ze niet direct te kopen bij hun. Later heb dit paartje bij Willen in Deil weggehaald.
is dat even toevallig. ik heb deze "reference 3A grand master" ook bij Willem in Deil gekocht.

mmuetst

Citaat van: gizmo2 op oktober  9, 2022, 15:37:55
is dat even toevallig. ik heb deze "reference 3A grand master" ook bij Willen in Deil gekocht.
Foutje...hij heet Willem  :D

gizmo2

mmuetst

Citaat van: Rowdy op oktober  9, 2022, 07:54:08
Mooie versterker.

Heb je wel eens aan gedacht om de glasplaten van je audiorack te vervangen door hout?
Glas heeft een kleine interne demping, daardoor is de resonantie sterker dan bij hout, wat een grote interne demping heeft.
Bedankt, ja maar dan niet om die reden. Het rack is maar 40 cm diep en de ruimte achter bij de aansluitingen is nogal krap. Ik heb zoals al gezegd al wel een keer wat geëxperimenteerd met houten planken en kon geen verschil waarnemen. Waarschijnlijk zijn de buizen die ik gebruik niet zo gevoelig voor microfonie.
Het formaat van het rack is wel praktisch. De plaat aan de achterkant zorgt dat je geen bossen kabels ziet (oog wil ook wat).

AudioEnZo

Citaat van: mmuetst op oktober  9, 2022, 00:13:10
Vandaag nieuw speelgoed gekocht voor de cave (2e hands) Cayin Venus VP-100i
Mooi spul, feli met de aanschaf en veel luisterplezier!

vanzomereng

Veel plezier ermee en verder wel zo handig een extra warmtebron erbij, voor de komende wintermaanden  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Na een tijd luisteren met mijn Reference 3A master control op de Cayin versterker zijn nu de Lotus II OLS luidsprekers aan de beurt. Als ik omschakel van luidsprekers moet ik altijd even wennen. Eerste indruk is lekker! De Focal tweeters geven meer detail dan de Vifa van de Ref 3a MC. Dat is goed te horen in het beging van het nummer Roadhouses and automobiles van Chris Jones. De krekels en vogeltjes zijn met de OLS beter hoorbaar.

mmuetst

Gisteren eens gekeken welk merken er gebruikt zijn in de Cayin versterker voor het voorversterker gedeelte
In het voorste gedeelte zitten Sylvania JAN CHS 6SL7GT / VT-229. Dit is het gain gedeelte van de voorversterker. Het zijn buizen uit 1944 gemaakt in de oorlog door de US.
Verder zitten er twee Electro Harmonix 6SN7 voor het fasendraai gedeelte.
En de enige orginele buis van Cayin zelf zit in de stabilisator buis.

Eindbuizen zijn de Genalex Gold Lion KT88

mmuetst

Heb de meting nog eens uitgevoerd voor de kwaliteit van de akoestiek.
(Bedankt @Faxe voor de tip voor deze app)
Eigenlijk wel een droge kamer qua akoestiek die mancave van mij.
Ga vanavond de meting nog eens doen, overdag heb is best wel veel omgevingsgeluid wat de meting zou kunnen beïnvloeden.
Ik had voor de meting een paar ballonnen nodig, nu willen ze wel eens in onze buurt met dat lachgas aan de slag gaan en gooien ze de ballonnen zo op straat. Prima geschikt om te hergebruiken en netjes weg te gooien...twee vliegen in één klap.

Ralf67

kermy

Citaat van: mmuetst op oktober 29, 2022, 15:45:48
Heb de meting nog eens uitgevoerd voor de kwaliteit van de akoestiek.
(Bedankt @Faxe voor de tip voor deze app)
Eigenlijk wel een droge kamer qua akoestiek die mancave van mij.
Ga vanavond de meting nog eens doen, overdag heb is best wel veel omgevingsgeluid wat de meting zou kunnen beïnvloeden.
Ik had voor de meting een paar ballonnen nodig, nu willen ze wel eens in onze buurt met dat lachgas aan de slag gaan en gooien ze de ballonnen zo op straat. Prima geschikt om te hergebruiken en netjes weg te gooien...twee vliegen in één klap.

Welke app is dit?

Met vriendelijke groet,

Kermy

mmuetst

Citaat van: Ralf67 op oktober 29, 2022, 16:04:53
Dat wordt  :D met die ballonnen.
Eigelijk niet, helaas. Ze staan rustig met harde muziek om 2 uur 's nachts naast je huis op de parkeerplaats die zooi te gebruiken.
Gelukkig kunnen ze niet meer van die losse patronen kopen, want daar lag dan de parkeerplaats mee bezaaid. Mag het niet zeggen, maar hoop dat ze wat naars overhouden van dat gas.

mmuetst

Citaat van: kermy op oktober 29, 2022, 16:06:54
Welke app is dit?

Met vriendelijke groet,

Kermy
BuzziSpace RT60. Ik gebruik deze op mijn iPad. Niet super nauwkeurig, maar geeft je toch een beeld....

Tabcam

Afgelopen dinsdag ben ik bij Mmuets geweest. Terwijl de koffie lekker liep te pruttelen introduceerde hij zijn mancave. Zoals hij zelf al beschreef is het een vrijstaande mancave. Enige nadeel is dat vlakbij een weg en een spoor zit waardoor je soms nog van buiten hoort maar echt storend is het allemaal niet. Het is ook een soort audiofiel snoepjeswarenhuis want hij heeft er een hele tij luidsprekers, een aantal versterkers staan en hij allerlei buizen op voorraad heeft. Eerst hebben we flink bijgekletst en daarna muziek aangezet.

Ik heb geen aantekeningen gemaakt dus ik hoop dat ik alles goed onthouden heb. Als eerste stond de Translator Padua? Reflexion opgesteld wat een gesloten systeem is. Het klinkt mooi gedetailleerd met een fijne bas. Na een paar nummers kwam Jeff Buckley's Halleluja voorbij en plaatste ik de opmerking dat de siblance mij opviel. Dat was voor Mmuets signaal om het geluid wat te tweaken. Achterop de luidspreker zijn een paar instelmogelijkheden en de geïntegreerde buizenversterker is ook in ultralineaire mode te zetten. Daarna is de geïntegreerde buizenversterker ook gewisseld met monobuizenblokken.

Het waren voor mij wel hoorbaare verschillen maar niet zo groot om de siblance weg te krijgen. Mmuets stelde al vast dat het aan de opname lag en nu ik weer thuis ben heb ik het nummer ook op  mijn eigen set (nog geen referentie, die is te lief) en mijn koptelefoon geluisterd kan ik dat alleen maar met hem eens zijn. Veel gedoe om weinig dus :P.

Wat wel voor mij iets meer opviel is dat het geluids voor mij iets naar beneden leek af te beelden. Nu zit ik relatief hoog (korte pootjes en langer bovenlijf, wel handig in een vliegtuig :angel:) en waren de tweeters van de Translator Reflexion Padua voor mij flink lager dan oorhoogte dus is dat zeker te begrijpen. Ik denk dat veel mensen daar totaal geen last van zullen hebben. Omdat Mmuets zoveel luidsprekers heeft staan heeft hij de Translator Reflexion Paduas verwisseld met ik meen de Reflexion Lotus OLS II.

Ook die luidspreker klinkt gedetetailleerd en gebalanceerd. We hebben ook Man in the Long Black Coat van Bob Dylan gespeeld. Ik vind het nummer op mijn set een beetje "aan mijn luidsprekers plakken". Op beide luidsprekers heb ik dat effect in jouw mancave ook gehoord. Ligt dus misschien ook aan de opname maar het lijkt me erg leuk om eens op een goed opgestelde Magicoset te horen.

Het blijft altijd lastig te vergelijken, zeker de eerste keer dat ik in een andere ruimte ben. Sowieso weet ik dat mijn set nog details laat liggen en mijn huiskamer vrij hard is dus dat is in jouw mancave veel beter voor elkaar. Het was ook een relatief kort bezoek omdat ik door moest naar het concert van Lady Blackbird. We hebben vooral goede opnames beluisterd die jouw set hebben laten schitteren. Ik verwacht met wat ik gehoord heb dat het wel een redelijke allesvreter zal zijn.

Dank voor je gastvrijheid, ik hoop dat ik het goed onthouden heb (Nee dus :wacko:)en jij je set in de beschrijving herkent. Het was gezellig en leerzaam om zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen de verschillende setups te horen. Ook leuk om te zien dat je zo vertrouwd bent met de ruimte dat je "even verwisselen" snel op gevoel kan doen. Dit soort M&Gs smaakt naar meer en je bent van harte welkom voor een bezoekje in 't ooost'n.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Bedankt Douwe voor je verslag. De luidsprekers waren anders in volgorde: eerst stonden de Translator Reflexion aangesloten, daarna zijn we overgestapt naar de OLS Lotus II