Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Gestart door mmuetst, februari 14, 2022, 21:34:35

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Even uit het plastic halen ook? :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

mmuetst

Citaat van: DofN op maart  8, 2023, 17:58:10Even uit het plastic halen ook? :)
Voor het afvegen doen we dat altijd  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op maart  8, 2023, 17:46:19Op advies van @katwax mijn akoestiek aangepast.
Nu hoor ik @frank2 al roepen: "is geen high end, is maar drie laags papier"  :D
Zal vragen of mijn vrouw zuinig aan doet, dan heb ik er het langste plezier van.

Dit is wellicht ook een zeer snelle oplossing maar dan met een grotere knuffelgehalte dan dat schijtpapier
Knuffelakoestiek
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Wel lief @VANZOMERENG, maar dat schijtpapier past beter bij die schijtgast met z'n gezeur over Objectief meten en ASR :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Tabcam

Ik zou wel het plastic eraf halen, anders werkt het niet :devil:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Vandaag komen Frits en Jacco een ABX test doen bij mij in de mancave. Moet de stal nog een beetje netjes maken (want ja het is een mancave  :D.
We gaan een aantal versterkers t.o.v. elkaar testen met de beruchte Sony.
test kastje is weer van zolder gehaald. Wil ook wel het verschil ervaren tussen buis en transistor. Maar we zullen natuurlijk ook gewoon gaan luisteren en ouwehoeren (audiofielen zijn net soms een stelletje ouwe wijven  :D )

DofN

Leuke test, veel plezier. Wel blind toch?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

mmuetst

Citaat van: DofN op april 23, 2023, 09:56:33Leuke test, veel plezier. Wel blind toch?
Niet helemaal, ik heb twee katers en geen hond :D
 8)

Tabcam

Heeft het kastje ook mogelijkheden van volumenivellering? Afregelen tot op 0.1 dB verschil is in vroeger altijd een probleem geweest. Nu kan ik met een MiniDSP het tot op 0.1 dB bijregelen maar dan moet er iemand aan de knoppen zitten én hoor je klikgeluidjes bij verwisselen :nopompom: .

Ik heb het opgegeven omdat ik sinds een tijd actief versterk en om nu drie/vier versterkers per type te gaan testen... . Ik ga uit van goed meten en dan testen of het goed klinkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

FS249

Het was erg leuk Michael! En leerzaam. Verder laat ik het even over aan jou. Ik heb slechts de 24kg Denon 200 km naar Utrecht gereden en in jou cave (leuk!!) gesleept. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

Jacco was mooi op tijd en is na een bakkie koffie gelijk aan de slag gegaan met aansluiten. Mijn mancave is meestal een beetje koud (15 graden) dus ik had de verwarming aangedaan, maar die kon vanwege het noeste werk van Jacco gelijk weer uit  ;).
Na aansluiten moest de boel ingeregeld worden. We kwamen er al snel achter dat het lang stil staan van de schakelkast de relais geen goed hadden gedaan. Op één stand was de linker luidspreker duidelijk zachter en wat er een soort gekraak waarneembaar. Dit gooide helaas roet in het eten voor een goede ABX test. We hebben nog wel even geschakeld in de hoop dat de contacten van het relais na een paar keer schakelen weer goed zouden functioneren, maar helaas. Het verschil tussen de Sony en de Denon (en we hebben later ook mijn NAD aangesloten om een defecte Sony uit te sluiten) was niet te horen. Was er geen storing aanwezig in de schakelkast dan had ik geen verschil kunnen horen.
We hebben de rest van onze tijd gebruikt om te luisteren naar een paar Celestion 3 luidsprekers (zowel gesloten als basreflex). Zeer leuke luidsprekers! Voorkeur in mijn cave ging uit naar de basreflex. We hebben ook mijn Rogers LS3/5A vergeleken met deze luidsprekers. Die Celestions zijn zeker niet verkeerd. Als laatste mijn buizenversterker met OLS aangezet. Deze vielen het meest in de smaak.
Jacco en ik hebben de middag afgesloten met een lekker hapje bij eetcafé Roodnoot bij mij in de buurt.

Rowdy

De Celestion 3, de gesloten versie, heb ik gehad. Had ze aangesloten op een Myryad MP 100 + MA 120 voor- en eindversterker combinatie. Ze klinken zeer goed. Hififreak had ze een keer bij mij geluisterd tijdens een meeting en was ervan onder de indruk.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op april 23, 2023, 21:19:47De Celestion 3, de gesloten versie, heb ik gehad. Had ze aangesloten op een Myryad MP 100 + MA 120 voor- en eindversterker combinatie. Ze klinken zeer goed. Hififreak had ze een keer bij mij geluisterd tijdens een meeting en was ervan onder de indruk.
Hififreak heeft een paar van deze rakkers op de kop weten te tikken. Zijn zeker verrassend. Dat de Reflex bij mij beter klonk zou misschien veroorzaakt kunnen worden door een niet goede plaatsing. We hebben de speakers gewoon op mijn stands neer gezet en zijn gaan luisteren.

mmuetst

Biertjes die middag: Van der streek play ground voor de mannen die nog moesten rijden (IPA met maar 0,5%).
Voor de gastheer zelf: Karmeliet tripel.
Tijdens het eten voor Jacco een Utregs Wit en voor mij een kwaaie Quadruppel  ;)

FS249

Leuke speaker die Celestion 3. De Bass Reflex kwam er beter uit. Mooier beeld. De gesloten versie Kwam het geluid er meer gebundeld uit. Meer "monitor" geluid.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

AudioLaan

Citaat van: mmuetst op april 23, 2023, 21:12:47Jacco was mooi op tijd en is na een bakkie koffie gelijk aan de slag gegaan met aansluiten. Mijn mancave is meestal een beetje koud (15 graden) dus ik had de verwarming aangedaan, maar die kon vanwege het noeste werk van Jacco gelijk weer uit  ;).
Na aansluiten moest de boel ingeregeld worden. We kwamen er al snel achter dat het lang stil staan van de schakelkast de relais geen goed hadden gedaan. Op één stand was de linker luidspreker duidelijk zachter en wat er een soort gekraak waarneembaar. Dit gooide helaas roet in het eten voor een goede ABX test. We hebben nog wel even geschakeld in de hoop dat de contacten van het relais na een paar keer schakelen weer goed zouden functioneren, maar helaas. Het verschil tussen de Sony en de Denon (en we hebben later ook mijn NAD aangesloten om een defecte Sony uit te sluiten) was niet te horen. Was er geen storing aanwezig in de schakelkast dan had ik geen verschil kunnen horen.
We hebben de rest van onze tijd gebruikt om te luisteren naar een paar Celestion 3 luidsprekers (zowel gesloten als basreflex). Zeer leuke luidsprekers! Voorkeur in mijn cave ging uit naar de basreflex. We hebben ook mijn Rogers LS3/5A vergeleken met deze luidsprekers. Die Celestions zijn zeker niet verkeerd. Als laatste mijn buizenversterker met OLS aangezet. Deze vielen het meest in de smaak.
Jacco en ik hebben de middag afgesloten met een lekker hapje bij eetcafé Roodnoot bij mij in de buurt.

Fijn dat jullie een leuke middag hebben gehad!

De beoogde test,.. ja...

Als verschillen tussen versterkers door zo'n kast moeten en tevens intact moeten blijven..? Imo bedenkelijk. Als die kast rot is waardoor een test niet kan? Maar dan wel de conclusie dat er geen verschillen waren geweest als de kast niet rot was gebleken. Schiet maar maar lek.. :colgate:
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: Laan op april 23, 2023, 21:44:18Fijn dat jullie een leuke middag hebben gehad!

De beoogde test,.. ja...

Als verschillen tussen versterkers door zo'n kast moeten en tevens intact moeten blijven..? Imo bedenkelijk. Als die kast rot is waardoor een test niet kan? Maar dan wel de conclusie dat er geen verschillen waren geweest als de kast niet rot was gebleken. Schiet maar maar lek.. :colgate:
Dank! Verder uitleg: Dat kwam omdat de storing niet continu hoorbaar was en dan kun je geen verschil horen. Zodra de boel begon te kraken was het duidelijk welke versterker aan het spelen was.

mmuetst

vond het wel jammer dat we door deze storing niet verder konden testen. Ik had graag ook willen testen tussen buis en transistor. Misschien nog eens testen met omwisselen van kabels en dan zonder schakelkast.

AudioLaan

Ben wel benieuwd naar je cave en ook om eens een volledig anders dekende te ontmoeten. Ook altijd welkom in mijn cave he? Utrecht is wel leuk, gisteren nog langdurig op terras van le journal gezeten.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

mmuetst

De conclusie van deze ABX test was natuurlijk dat je zo'n leuke schakelkast niet te lang ongebruikt op zolder moet laten liggen  :D

dekkersj

Zo is het maar net  ;D  Nu zijn het ook niet de meest enerverende testen, zeker niet voor degenen die een dergelijke opstelling moeten opbouwen, aansluiten en kalibreren. Om dan vervolgens weer naar huis te gaan met de ervaring dat er geen verschillen vast te stellen zijn. Wat dan wel geheel in overeenstemming is met hoe eea werkelijk in elkaar steekt. Zolang je binnen de grenzen blijft van een correct ontworpen versterker, gaan er ook geen verschillen vast te stellen zijn. En dat kan dus al vanaf 169 euro voor een complete versterker.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

AudioLaan

Zo is het maar net, zolang je binnen de grenzen van het abx ritueel blijft kan je alle verschillen laten verdwijnen.

mmuetst

Citaat van: Laan op april 25, 2023, 07:39:37Zo is het maar net, zolang je binnen de grenzen van het abx ritueel blijft kan je alle verschillen laten verdwijnen.
Precies, Als we de test hadden gedaan met luidsprekers die dippen naar 2 ohm of zeer capacitief de versterker belasten dan kan de uitkomst heel anders zijn en zou de goedkope versterker buiten zijn specs gaan.
Maar dat heeft dan helaas niks te maken met de grenzen van het abx ritueel. Het abx is puur om vooringenomenheid uit te sluiten. Veel hangt af van wat wij zien en geloven. We hebben met Jacco ook over gehad om die factor (vooringenomenheid) te kunnen testen. Wat zouden mensen kiezen als ze een dure versterker zouden zien met aan de binnenkant dezelfde schakeling van de goedkope Sony versterker of juist omgekeerd?

Wat ik nog wel interessant had gevonden is het verschil in een versterker met veel tegenkoppeling en één met weinig die beide binnen de specs zouden blijven. Maar ik ga er vanuit dat de Denon, de Sony en de NAD allemaal gebruik maken van een aardige dosis tegenkoppeling.

Tabcam

Citaat van: mmuetst op april 25, 2023, 14:28:53Precies, Als we de test hadden gedaan met luidsprekers die dippen naar 2 ohm of zeer capacitief de versterker belasten dan kan de uitkomst heel anders zijn en zou de goedkope versterker buiten zijn specs gaan.
Maar dat heeft dan helaas niks te maken met de grenzen van het abx ritueel. Het abx is puur om vooringenomenheid uit te sluiten. Veel hangt af van wat wij zien en geloven. We hebben met Jacco ook over gehad om die factor (vooringenomenheid) te kunnen testen. Wat zouden mensen kiezen als ze een dure versterker zouden zien met aan de binnenkant dezelfde schakeling van de goedkope Sony versterker of juist omgekeerd?

Wat ik nog wel interessant had gevonden is het verschil in een versterker met veel tegenkoppeling en één met weinig die beide binnen de specs zouden blijven. Maar ik ga er vanuit dat de Denon, de Sony en de NAD allemaal gebruik maken van een aardige dosis tegenkoppeling.
Het is al aangetoond dat als versterkers meetbaar verschillen mensen in staat zin dat te horen. Wat maakt dat jij denkt dat versterkers meetbaar niet verschillen? Zet je een buizenversterker tegenover een klasse D denk je dan dat de ABX uitkost is dat je geen verschillen hoort?

Ik ben veel meer geïnteresseerd wat maakt dat de ene versterker veel ruimtelijker dan de andere klinkt en mocht het kastje van Jacco weer werken heb ik wel een leuke ABX test mochten jullie daarvoor open staan.

mmuetst

Citaat van: Tabcam op april 25, 2023, 15:36:04Het is al aangetoond dat als versterkers meetbaar verschillen mensen in staat zin dat te horen. Wat maakt dat jij denkt dat versterkers meetbaar niet verschillen? Zet je een buizenversterker tegenover een klasse D denk je dan dat de ABX uitkost is dat je geen verschillen hoort?

Ik ben veel meer geïnteresseerd wat maakt dat de ene versterker veel ruimtelijker dan de andere klinkt en mocht het kastje van Jacco weer werken heb ik wel een leuke ABX test mochten jullie daarvoor open staan.
Kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat versterkers meetbaar niet verschillen. Maar meetbaar verschillen is een ruim begrip. Welke meting hebben we het dan over? Vervorming? frequentie respons recht is? En wat voor grote moet het verschillen wil het hoorbaar zijn?