Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

Vorige topic - Volgende topic

Porsche4Life

Is gewoon immersive audio met een hoop audiophile bla bla er omheen
https://share.google/aimode/D0pgNMnyrVkV4W3td

J.A.F._Doorhof

https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?t=40563

https://www.reddit.com/r/audioengineering/comments/1ktmtu9/who_uses_crossfeedcrosstalk_processing_and_why/

Voor de geïnteresseerden.

@Porsche4Life
Bij een hard pan kun je goed het verschil horen tussen een hoofdtelefoon (zonder masterings plugin) een hoe een ruimte die totaal anders weergeeft. Vandaar dat ik dat album als voorbeeld gaf. Op een koptelefoon vind ik het zeer onplezierig op de speakers een stuk minder.

Bij zowel mix als mastering word wel degelijk rekening gehouden met dit fenomeen. Snap niet waarom je beweert van niet als er legio plugins voor verkocht worden en in software zitten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Porsche4Life

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 11, 2026, 12:13:14https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?t=40563

Voor de geïnteresseerden.

dat zeg ik dus, headphone monitoring voor wanneer je aan monitors gewend bent.

J.A.F._Doorhof

Misverstand dan neem ik aan.
Geef direct in de eerste post aan "waarom mastering op hoofdtefoons word afgeraden" ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Porsche4Life

Marc Heijligers

Citaat van: Porsche4Life op januari 11, 2026, 09:24:22Einstein heeft nooit audiofiele kwaliteiten aan kabels toegewezen.

Wie beweert dat dan? Einstein zegt iets over de validiteit van natuurwetten.

Citaat van: Porsche4Life op januari 11, 2026, 09:24:22Mensen verwarren hier zelfs crossfeed (standaard techniek voor headphones manipulatie) met crosstalk (overspraak) en die mensen moeten we dan serieus nemen. Wat een gepruts.

Je begrijpt het niet:
  • Ik heb de term crossfeed alleen maar gebruikt in het kader van een module voor hoofdtelefoon gebruik; waar het door de makers zelf en de rest van de industrie ook crossfeed wordt genoemd
  • Crossfeed is een process, crosstalk is een fenomeen, een gemeten uitkomst
  • Je verwart in een voorgaande posting zelf de term crosstalk voor elektronica met de term crosstalk (cancellation) voor het verkrijgen van ruimtelijkere weergave via een linker en rechter luidspreker via DSP processing

Netto; je loopt te oordelen over anderen (mensen prutser noemen) zonder zelf je feiten materiaal op orde te hebben of op zijn minst te checken wat er gezegd en geschreven is. Heb je dat nodig of zo?
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Porsche4Life

Crosstalk als in cancelation noemt de rest van de wereld gewoon fase. Dát bedoel ik dus.

chansig

Ja maar jij begrijpt het niet. Begrijp dat dan in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Porsche4Life

Citaat van: chansig op januari 11, 2026, 17:30:39Ja maar jij begrijpt het niet. Begrijp dat dan in ieder geval.

Gr. Hans
Ja :D Audiofielen spreken een eigen dialect. Het is nooit wat je verwacht wat het is en is het dat wél, dan geven ze er wel weer een draai aan :D

chansig

Precies dat. Uiteindelijk ligt het aan de ander. In dit geval dus ook. 😂

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

katwax

Citaat van: gerard123 op januari 10, 2026, 14:57:52Ik zat een test te lezen van netwerkswitches, wat die voor invloed op het geluid hebben. Ik begrijp dat de verschillen niet zitten in hoe goed die dingen netwerkpakketjes kunnen doorsturen, maar in allerlei ruis/vervuiling die de switch genereert en doorgeeft en die dan vervolgens in je streamer/dac belandt en daar het analoge signaal negatief gaat beinvloeden.

Nu heb ik een Lyngdorf versterker die uit zichzelf erg stil is, als ik zonder signaal de volumeknop opendraai hoor ik niks, ook niet als ik met mijn oor in een tweeter van mijn behoorlijk gevoelige speakers ga hangen. Vervolgens heb ik een stukje stilte opgezocht op Spotify en speel dat af. Dus nu loopt er een netwerkstream vanuit mijn internet router via een simpele switch naar mijn streamer en van daaruit gaat het digitale audiosignaal via een coax kabel naar de versterker. Ik hoor nog steeds niks. Waar is al die ruis dan die zo'n goedkope switch introduceert?
Voor mij is het simpel, die ruis/vervuiling kan er zijn en kan je meten. Als echter je DAC niet in staat is om enkel de data verder te verwerken en die vervuiling achter zich te laten -> dan ben je opgelicht en veel geld betaald voor rotzooi.
Klinkt misschien hard, maar als je duizenden euro's betaald hebt voor je set en die is niet in staat om die rotzooi te droppen en laat daarlopen vanaf je netwerk tot aan je luidsprekers dan heb je slechte toestellen gekocht.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Marc Heijligers

Citaat van: Porsche4Life op januari 11, 2026, 17:26:22Crosstalk als in cancelation noemt de rest van de wereld gewoon fase. Dát bedoel ik dus.

Nopes, de rest van de wereld noemt dat niet fase.

Ondanks dat fase een essentiële rol speelt, is crosstalk cancellation niet hetzelfde als fasecorrectie. Het systeem wordt beschreven in het frequentiedomein via een Fourier-transformatie, waarbij elke frequentiecomponent wordt weergegeven door een complexe waarde met zowel amplitude als fase.

Bij crosstalk cancellation wordt het totale akoestische systeem — inclusief luidsprekers, hoofd en oorposities — gemodelleerd als een set frequentie-afhankelijke overdrachtsfuncties. Om te voorkomen dat het signaal van de linker luidspreker het rechteroor bereikt (en omgekeerd), wordt een inverse filtering toegepast waarbij aan elk luidsprekersignaal een gefilterde versie van het andere kanaal wordt toegevoegd.

Deze filtering is frequentie-afhankelijk en bevat zowel amplitude- als fasecorrecties. Het doel is niet het realiseren van een specifieke tijdvertraging per frequentie, maar het creëren van destructieve interferentie van het ongewenste crosstalk-signaal bij het oor. De resulterende fasekarakteristiek is daarbij in het algemeen niet lineair.

De hieruit voortkomende group delay is een afgeleide eigenschap van de fasekarakteristiek en geen ontwerpparameter op zich. Crosstalk cancellation is daarom geen tijdsdomein- of vertragingstechniek, maar een vorm van complexe inverse filtering in het frequentiedomein, waarbij fase een essentieel maar niet zelfstandig corrigeerbaar onderdeel is.

In het volgende filmpje is een vereenvoudigd voorbeeld te zien van een overdrachtsfunctie, evenals een demonstratie van hoe crosstalk cancellation kan klinken.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

RCD

Citaat van: chansig op januari 11, 2026, 17:30:39Ja maar jij begrijpt het niet. Begrijp dat dan in ieder geval.

Gr. Hans
Hij begrijpt het inderdaad niet.

Citaat van: Porsche4Life op januari 11, 2026, 17:34:25Ja :D Audiofielen spreken een eigen dialect. Het is nooit wat je verwacht wat het is en is het dat wél, dan geven ze er wel weer een draai aan :D
En hier omschrijft hij mooi zichzelf, alleen dat audiofielen past niet.

Rob

Tjeb

Citaat van: chansig op januari 11, 2026, 17:40:55Precies dat. Uiteindelijk ligt het aan de ander. In dit geval dus ook. 😂

Gr. Hans

Oh nee, het ligt nooit aan mij!!! :D

RZeemering

Die video lijkt wel te gaan over binaural audio opnames.
Ik denk dat BACHH ook nog wat andere trucjes toepast omdat ze dit ook met muziek doen die niet binaural is opgenomen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Porsche4Life

Citaat van: RZeemering op januari 11, 2026, 22:13:33Die video lijkt wel te gaan over binaural audio opnames.
Ik denk dat BACHH ook nog wat andere trucjes toepast omdat ze dit ook met muziek doen die niet binaural is opgenomen.
klopt, maar dat noemen we dan spelen met fase ipv crosstalk, niet te verwarren met crossfeed, niet te verwarren met ms processing. Men normt het ook wrl (bijv bij (virtual) Atmos) object oriented mixing. Waar je toch virtuele diepte decodeert uit een stereo signaal

Marc Heijligers

Citaat van: Porsche4Life op januari 12, 2026, 07:27:36klopt, maar dat noemen we dan spelen met fase

We kunnen het dan ook net zo goed shufflen met enen en nullen noemen :blink:

Porsche4Life

Nee hoor, kan ook prima analoog

Marc Heijligers

Citaat van: Porsche4Life op januari 12, 2026, 18:54:51Nee hoor, kan ook prima analoog

Enen en nullen sla je dan ook analoog op

mmuetst

Mooi verhaal: toen ik op mij zelf ging wonen had ik een paar Cyrus 780 (Mission) luidsprekers. De ouders van een kameraad hielpen mee met verhuizen, en de vader van die kameraad wilde deze kleine luidsprekers wel even horen. Was onder de indruk en we besloten een week later te gaan luisteren bij Eringa in Zwolle. Daar was die 780 nog te krijgen (onder de naam Mission en niet meer Cyrus, maar dezelfde luidsprekers). Uiteindelijk moest toch het duurdere model gekocht worden. Ik begreep werkelijk niet waarom. Uiteindelijk kwamen die luidsprekers zo beroerd opgesteld in de woonkamer van de ouders van die kameraad dat ik echt mijn ballen uit mijn broek lachte.
Voor mij bestaat geen high-end alleen goede en slechte systemen in verschillende prijsklassen. Misschien vallen de Mofi's niet onder de noemer High-end, ze zijn goed ontworpen en vooral de prijs/kwaliteit verhouding is 100% in orde.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Citaat van: Marc Heijligers op januari 12, 2026, 19:30:47Enen en nullen sla je dan ook analoog op
In theorie wel, maar we behandelen het digitaal en dat is het verschil.
Wat veel mensen vergeten is dat als er digitaal iets mis gaat je dat niet hoort in de "zwarte achtergrond" of "rust" in je muziek. Je hoort dat dan echt een heel lelijke fout ontstaan in vorm van harde tikken. Het is vergelijkbaar met de blokjes die je soms ziet als je digitale beeld niet goed door komt.
Je moet digitaal goed kunnen begrijpen om te snappen dat sommige producten in de hifi wereld echt onzin zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

minplus

Enen en nullen.
Dus alle CD-spelers waren hetzelfde.... ;D 
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Leuke discussie stof, behandel je de ruimte of de luidsprekers?

mmuetst

Citaat van: minplus op februari  7, 2026, 19:56:37Enen en nullen.
Dus alle CD-spelers waren hetzelfde.... ;D 
Nee, want je namelijk bovenlades en CD spelers met zo'n laatje die naar buiten kwam, of zo'n gleuf waar je de CD in moest stoppen.