Denken als een debunker

Started by mmuetst, December 21, 2021, 00:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minplus

Quote from: mmuetst on March  3, 2024, 15:48:15Ah, je hebt de streamer bij een leverancier beluisterd die meer zijn dure producten wil promoten, duidelijk.

Je kent Wim en Musifoon duidelijk niet. Anders zou je dit nooit geplaatst hebben.
En ook los daarvan kun je zoiets beter niet plaatsen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

minplus

Quote from: mmuetst on March  3, 2024, 16:10:09Tja, jou mening. Voldoende demo's mee gemaakt bij verschillende audio winkels, duurder was altijd beter. Dus de beroepszeikerd heeft weer gesproken.
PS ooit ook stage gelopen bij een audio winkel, dus weet waar ik over praat.

Dat is niet mijn ervaring bij goede winkels, zoals (indertijd) Hof en Hemmes/De Groef in Groningen en Musifoon in Emmen waar men mij absoluut niet het duurste wilde verkopen ook al kon ik het prima betalen.
Niet elke audio firma is corrupt, ook al is dat tot nu jouw ervaring..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Quote from: minplus on March  3, 2024, 19:09:32Dat is niet mijn ervaring bij goede winkels, zoals (indertijd) Hof en Hemmes/De Groef in Groningen en Musifoon in Emmen waar men mij absoluut niet het duurste wilde verkopen ook al kon ik het prima betalen.
Niet elke audio firma is corrupt, ook al is dat tot nu jouw ervaring..
Ik zeg ook niet dat de winkel corrupt was, men verkoopt iets en promoot apparatuur. Een winkel die veel doet met Naim producten gaat jou niet vertellen dat je beter Accuphase moet kopen.
Bij mijn stage verkochten we ook liever Kef plafon speakers dan een veel goedkoper white label. Ik moet zeggen dat de Kef ook een stuk beter klonk. Dus je doet je best om de koper te overtuigen van de kwaliteit.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: minplus on March  3, 2024, 18:59:28Je kent Wim en Musifoon duidelijk niet. Anders zou je dit nooit geplaatst hebben.
En ook los daarvan kun je zoiets beter niet plaatsen.
Misschien ken jij Wim ook niet zo goed? Maar je hebt gelijk, nooit geweest. Wel bij Roemers en Eringa vroeger in Zwolle. Verschillende Hobo zaken, Wilbert HiFi in Utrecht en verschillende HiFi Klubben.
Ik heb bij Eringa stage gelopen, prima winkel hoor, heet tegenwoordig Hanze HiFi en de afdeling waar ik werkte bestaat niet meer. Ik ken wel de verhalen, ook van de verkopers en de technische dienst.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Struis on March  3, 2024, 16:41:55Als je kon bepalen hoe iets klinkt aan de hand van metingen zouden we veel verder zijn. Maar helaas, dat is niet het geval. Dan zou ik makkelijker dingen blind kunnen proberen... Al vermoed ik dat de metingen van de Naim ND5XS en NDX veel minder goed zijn bv.

Ik ben dan anders van mening, je kunt heel duidelijk zien in een frequentie response of er bepaalde frequenties geboost worden of juist verzwakt. Dit is meetbaar en hoorbaar. Subjectieve belevingen zoals zwarte achtergrond of meer lucht om de instrumenten, nee die zijn niet meetbaar. Maar als iets scherp klinkt dan moet dit ook meetbaar zijn. Een andere eigenaar van een Eversolo @Laan geeft zelf aan: "Mijn mening is dat de eversolo niet scherp klinkt". Wie heeft er nu gelijk? Ik denk ieder op zijn manier.
Er is dus meer meetbaar dan je denkt. En er is meer subjectief hoorbaar dan ik denk. Maar dat is nu net wat ik zelf niet hoor, hoe ik mijn best ook doe.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tabcam

Quote from: mmuetst on March  3, 2024, 20:30:59Ik ben dan anders van mening, je kunt heel duidelijk zien in een frequentie response of er bepaalde frequenties geboost worden of juist verzwakt. Dit is meetbaar en hoorbaar. Subjectieve belevingen zoals zwarte achtergrond of meer lucht om de instrumenten, nee die zijn niet meetbaar. Maar als iets scherp klinkt dan moet dit ook meetbaar zijn. Een andere eigenaar van een Eversolo @Laan geeft zelf aan: "Mijn mening is dat de eversolo niet scherp klinkt". Wie heeft er nu gelijk? Ik denk ieder op zijn manier.
Er is dus meer meetbaar dan je denkt. En er is meer subjectief hoorbaar dan ik denk. Maar dat is nu net wat ik zelf niet hoor, hoe ik mijn best ook doe.
Zwarte achtergrond is vaak het gevolg van afwezigheid van ruis en lucht om instrumenten vaak van de afwezigheid van vervorming en jitter. Dus of dat alleen subjectief is betwijfel ik.

Echter, of alles zo eenvoudig meetbaar is betwijfel ik ten zeerste. Mischien meten we niet het juiste maar meer nog geloof ik in systeeminteractie. Componenten beïnvloeden elkaar met ingangs- en uitgangsimpedanties, (on)gevoeligheid voor ruis, spanningsnetwerkvervuiling, tijd van de dag, waar wordt gemeten etc.

Vandaar dat luidsprekers ook in dode kamers worden gemeten en componenten afzonderlijk getest. Maakt dat, dat men precies kan voorspellen hoe het klinkt? Mijn ervaring is dat het helpt maar niet alles zegt. Bij mij meet het soms rechter maar klinkt het toch slechter.

Maakt het mij uit dat je dat niet gelooft? Nee, ik zou het hooguit op prijs stellen dat je minder stellig je mening verwoord. Ga eens bij Han langs en wie weet hoor je wel het verschil tussen de EverSolo en de Mytek dac.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Quote from: mmuetst on March  3, 2024, 20:30:59Ik ben dan anders van mening, je kunt heel duidelijk zien in een frequentie response of er bepaalde frequenties geboost worden of juist verzwakt. Dit is meetbaar en hoorbaar. Subjectieve belevingen zoals zwarte achtergrond of meer lucht om de instrumenten, nee die zijn niet meetbaar. Maar als iets scherp klinkt dan moet dit ook meetbaar zijn. Een andere eigenaar van een Eversolo @Laan geeft zelf aan: "Mijn mening is dat de eversolo niet scherp klinkt". Wie heeft er nu gelijk? Ik denk ieder op zijn manier.
Er is dus meer meetbaar dan je denkt. En er is meer subjectief hoorbaar dan ik denk. Maar dat is nu net wat ik zelf niet hoor, hoe ik mijn best ook doe.

Misschien kan je meer horen dan meetbaar is? Is dan wel subjectief idd. Verder, en dat is echt mijn idee, als je iets hoorbaar wil maken speelt na de dac ook de rest van de set en hoe dat aan elkaar is vastgeknoopt, de luidsprekers en de ruimte akoestiek een zeer bepalende rol. Ik kan bijvoorbeeld eenvoudig een set samenstellen die alle verschillen weg plamuurt. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Struis

Ervaring van gehoor is natuurlijk altijd subjectief. Maar dat is interessant. Dan zal ik een volgende keer een paar opties hier introduceren. Misschien dat er iets te zien is aan de metingen van of zoiets mij waarschijnlijk gaat passen (aangezien ik wel weet wat ik prettig vind). En we draaiden de Eversolo natuurlijk tegenover Naim streamers over B&W speakers. B&W's hebben toch al de neiging vaak om wat scherper in het hoog te zijn (is mijn ervaring), waar Naim streamers dat niet hebben, maar meer drive hebben. Het kan natuurlijk ook de combo zijn.

Hoe dan ook, de NDX klonk als een goede klasse beter dan de Eversolo, en dat hadden we wel anders gehoopt. De NDX is ondertussen gewoon oud en sloom, de Eversolo is nieuw en kan vele malen meer. Misschien toch maar zoeken naar een dCS Network Bridge, maar dat kost nog wel een paar jaar sparen (ook omdat er dan nog klokkabels en AES/EBU kabels bij moeten).

Quote from: mmuetst on March  3, 2024, 20:30:59Ik ben dan anders van mening, je kunt heel duidelijk zien in een frequentie response of er bepaalde frequenties geboost worden of juist verzwakt. Dit is meetbaar en hoorbaar. Subjectieve belevingen zoals zwarte achtergrond of meer lucht om de instrumenten, nee die zijn niet meetbaar. Maar als iets scherp klinkt dan moet dit ook meetbaar zijn. Een andere eigenaar van een Eversolo @Laan geeft zelf aan: "Mijn mening is dat de eversolo niet scherp klinkt". Wie heeft er nu gelijk? Ik denk ieder op zijn manier.
Er is dus meer meetbaar dan je denkt. En er is meer subjectief hoorbaar dan ik denk. Maar dat is nu net wat ik zelf niet hoor, hoe ik mijn best ook doe.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.


ruud2

#1534
Quote from: morca on March  4, 2024, 11:54:22Iets kan scherp klinken door vervorming bv.
Dat meet je niet terug in een freq meting.

of het zit gewoon in het filter ?    bedoel ik
"opname" gewijzigd in  "filter"
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

vanzomereng

#1535
Quote from: Laan on March  3, 2024, 21:32:46Misschien kan je meer horen dan meetbaar is?

Wellicht maar m.i.z. denk ik het volgende:
De hoeveelheid meetdata en de mate aan diversiteit van verschillende meetdata,
(wat vele malen groter is, dan je in specs kunt terug vinden welke voor consumenten
is bedoeld en wat een consument zelf thuis eventueel zou kunnen meten)

zeggen alles nog niks over de hoorervaring, al is het alleen maar, dat elke luisteraar
met zijn eigen grijze massa, al die afzonderlijke parameters anders sommeert,
extrapoleert, interpoleert kortom interpreteert.

Toch kunnen bepaalde meetdata wel globaal iets zeggen over, waar een bepaald apparaat of
luidspreker qua klank, in het spectrum gepositioneerd kunnen worden.

Vergelijk het met cola, je kunt aan de ingredientenlijst lezen, dat er heel veel suiker
in zit en je deze drank kan categoriseren als "zoet".
Echter iemand die normaal alleen maar water drinkt en dan aan de cola gaat,
zal waarschijnlijk cola als veel zoeter ervaren dan een reguliere stevige cola-drinker.

Zo is bekend, dat bepaalde type harmonische vervormingen (meetbaar) leidt tot een
"warme" klanksignature.  Hoe "warm" dan daadwerkelijk de klank wordt ervaren,
is per luisteraar verschillend en afhankelijk wat ze gewend zijn (bijv. buizen vs class D)
 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

RZeemering

en dat terwijl cola waanzinnig zuur is, en maar weinig mensen zullen benoemen als ze het proeven.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chansig

Quote from: morca on March  4, 2024, 11:54:22Iets kan scherp klinken door vervorming bv.
Dat meet je niet terug in een freq meting.

Sinds wanneer is vervorming niet te meten ?

Even los van je ervaring dat iets scherp kan klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: chansig on March  4, 2024, 14:07:35Sinds wanneer is vervorming niet te meten ?

Even los van je ervaring dat iets scherp kan klinken.

Gr. Hans
In een frequentie meting werd er gezegd....
Lezen is een vak apart  ;D

morca

Quote from: ruud2 on March  4, 2024, 11:58:28of het zit gewoon in de opname ?
Ik zeg niet waardoor het komt.
Ik zeg alleen dat je het niet in een frequentie output plot af kan lezen.
Zoals gezegd werd

chansig

#1540
Quote from: morca on March  4, 2024, 14:42:10Lezen is een vak apart  ;D

Lees mijn vraag nog een keer. Ik vraag niet waarmee vervorming niet te meten is.

Maar sinds wanneer vervorming niet te meten is ?

Stel je dan dat de vervorming zo klein is dat deze niet meetbaar is ?

Ps: Die "sinds wanneer" moet je niet letterlijk nemen.

Gr. Hans



Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Scherp klinken kan ook in de speaker zitten en dat het niet te meten is.
Laatst een speaker beluisterd die super vlak meet maar erg veel sibilance had.
Vroeg of er een 12dB hoog doorlaat in zat, en dat klopte.
Heb dat zelf ook al een paar keer meegemaakt en dat komt door een opslingering in de spoel.
Als je dat dempt door 1 Ohm in serie te zetten met de spoel verdwijnt dat fenomeen.
Een luidspreker meting van een speaker verteld maar een deel van de kwaliteit.
Ook hier hoef een vlak metende speaker niet perfect te zijn.
En een niet helemaal vlak metende speaker goed zijn.

Rob

Struis

Dat is een interessante tip. Dat maakt een wat scherper klinkende speaker dus potentieel toch een goede optie..

Al met al wordt het helemaal lastig als product A (speaker) met product B (versterker) wordt gecombineerd. Dan wordt de boel al zo snel onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren qua klank. Buiten misschien dat bv een wat felle versterker als een Emotiva met een wat forward klinkende levendige presentatie van een Klipsch misschien een mindere combo geeft.. Of mijn Luxman met een old school Mission speaker. Dat is wollig en saai in mijn ervaring :)

Quote from: Rob_Dingen on March  4, 2024, 18:39:18Scherp klinken kan ook in de speaker zitten en dat het niet te meten is.
Laatst een speaker beluisterd die super vlak meet maar erg veel sibilance had.
Vroeg of er een 12dB hoog doorlaat in zat, en dat klopte.
Heb dat zelf ook al een paar keer meegemaakt en dat komt door een opslingering in de spoel.
Als je dat dempt door 1 Ohm in serie te zetten met de spoel verdwijnt dat fenomeen.
Een luidspreker meting van een speaker verteld maar een deel van de kwaliteit.
Ook hier hoef een vlak metende speaker niet perfect te zijn.
En een niet helemaal vlak metende speaker goed zijn.

Rob
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on March  4, 2024, 18:39:18Scherp klinken kan ook in de speaker zitten en dat het niet te meten is.
Laatst een speaker beluisterd die super vlak meet maar erg veel sibilance had.
Vroeg of er een 12dB hoog doorlaat in zat, en dat klopte.
Heb dat zelf ook al een paar keer meegemaakt en dat komt door een opslingering in de spoel.
Als je dat dempt door 1 Ohm in serie te zetten met de spoel verdwijnt dat fenomeen.
Een luidspreker meting van een speaker verteld maar een deel van de kwaliteit.
Ook hier hoef een vlak metende speaker niet perfect te zijn.
En een niet helemaal vlak metende speaker goed zijn.

Rob
bedoel je daarmee dat een vlak metende luidsprekers niet per definitie versterker vriendelijk is?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: morca on March  4, 2024, 11:54:22Iets kan scherp klinken door vervorming bv.
Dat meet je niet terug in een freq meting.
In dit voorbeeld lijkt me dat sterk omdat de Eversolo ook heel laag in de vervorming meet. Er werd vergeleken met een Naim, dus zou je misschien die ook moeten meten en subjectief beluisteren en t.o.v. de Eversolo en kun je misschien concluderen dat die Naim "heel wollig" is.
Dat kan natuurlijk je voorkeur hebben. Welke geeft het juiste weer? Of welke vind jij het prettigst klinken?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

morca

#1545
Mbt dac,s ga ik nog meemaken.
De usb dac staat op de lijst.
Ik ga mij niet op vervorming blind staren igg.
De sound schijnt ook per dac te verschillen door de gebruikte Chipset.

Dus ik ben er nog niet uit elke dac het word.

Dat wil ik testen eigenlijk.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on March  5, 2024, 19:07:42bedoel je daarmee dat een vlak metende luidsprekers niet per definitie versterker vriendelijk is?
Nee dat heeft daar helemaal niets met frequentie karakteristiek te maken.
De impedantie karakteristiek zorgt ervoor of het versterker vriendelijk is.

mmuetst

#1547
Quote from: Rob_Dingen on March  5, 2024, 20:06:44Nee dat heeft daar helemaal niets met frequentie karakteristiek te maken.
De impedantie karakteristiek zorgt ervoor of het versterker vriendelijk is.

Precies impedantie en fase gedrag niet te vergeten.
En natuurlijk, het rendement speelt ook mee.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Dura

Quote from: Rob_Dingen on March  4, 2024, 18:39:18Scherp klinken kan ook in de speaker zitten en dat het niet te meten is.
Laatst een speaker beluisterd die super vlak meet maar erg veel sibilance had.
Vroeg of er een 12dB hoog doorlaat in zat, en dat klopte.
Heb dat zelf ook al een paar keer meegemaakt en dat komt door een opslingering in de spoel.
Als je dat dempt door 1 Ohm in serie te zetten met de spoel verdwijnt dat fenomeen.
Een luidspreker meting van een speaker verteld maar een deel van de kwaliteit.
Ook hier hoef een vlak metende speaker niet perfect te zijn.
En een niet helemaal vlak metende speaker goed zijn.

Rob

Mooi antwoord Rob.
Dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe de werkelijkheid toch weer zoals vaak wat complexer en genuanceerder dan de modellen waarmee gemeten wordt.
Uiteraard, een model is een versimpeling van de werkelijkheid.
Mijn conclusie is weer dat metingen niet het hele verhaal vertellen, hoe graag de objectivisten (of reductionisten?) dat ook zouden willen. Diepgaande kennis is meer dan alleen getallen en grafieken kunnen lezen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Struis

Dat een warmere klankkleur komt van meer vervorming zou kunnen. De best metende apparatuur die ik tot nu toe hoorde vond ik persoonlijk bijna altijd wat kil en analytisch klinken, vaak met minder bas. Maar hey, dat is uiteraard subjectief!

Aan de andere kant, een dCS Vivaldi Apex stack (mega duur en super goed) wordt gezien als iets warm van neutraal. Meet dat ding dan minder? Waarom klinkt hij dan zo ontzettend goed? Of is er iets anders? Je kan vast (in DACs) nog spelen met filters? Die vervormen niet, maar klinken wel anders?

Don't know. Geen expert. Wel eindeloos nieuwsgierig.

Quote from: vanzomereng on March  4, 2024, 13:02:32Wellicht maar m.i.z. denk ik het volgende:
De hoeveelheid meetdata en de mate aan diversiteit van verschillende meetdata,
(wat vele malen groter is, dan je in specs kunt terug vinden welke voor consumenten
is bedoeld en wat een consument zelf thuis eventueel zou kunnen meten)

zeggen alles nog niks over de hoorervaring, al is het alleen maar, dat elke luisteraar
met zijn eigen grijze massa, al die afzonderlijke parameters anders sommeert,
extrapoleert, interpoleert kortom interpreteert.

Toch kunnen bepaalde meetdata wel globaal iets zeggen over, waar een bepaald apparaat of
luidspreker qua klank, in het spectrum gepositioneerd kunnen worden.

Vergelijk het met cola, je kunt aan de ingredientenlijst lezen, dat er heel veel suiker
in zit en je deze drank kan categoriseren als "zoet".
Echter iemand die normaal alleen maar water drinkt en dan aan de cola gaat,
zal waarschijnlijk cola als veel zoeter ervaren dan een reguliere stevige cola-drinker.

Zo is bekend, dat bepaalde type harmonische vervormingen (meetbaar) leidt tot een
"warme" klanksignature.  Hoe "warm" dan daadwerkelijk de klank wordt ervaren,
is per luisteraar verschillend en afhankelijk wat ze gewend zijn (bijv. buizen vs class D)
 
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.