wat is de beste manier om te bepalen of een speaker spoel goed is?

Gestart door gizmo2, oktober 31, 2021, 18:04:32

Vorige topic - Volgende topic

gizmo2

ik hoorde vrijdag avond soms een paar kraakjes door een van de woofers en zaterdagmorgen bij het aanzetten hoorde ik een lange kraak en met muziek afspelen begon de woofer te vervormen vervolgens de boel maar snel uitgezet.
mijn vermoeden is dat de spoel doorgebrand is.

wat ik wel getest heb is als de woofer zachtjes indruk voel ik een beetje weerstand en schrapend geluid.
ik heb de woofer er ook even uitgehaald en de multimeter erop gezet en deze geeft 7,4 ohm aan.
ook heb ik het stofkapje er afgehaald en daar zie ik niets verontrustend dan alleen helemaal onderaan de spoel zie ik een soort van ingedrukt/vervormd bolletje.
ook valt mij op dat hij niet helemaal in midden gecentreerd zit.
moet er wel bij vermelden dat de rubberen randen ooit een keer vervangen zijn door audiolab niet door de originele maar een soortgelijk wat in de buurt komt.
wat ook opmerkelijk is als ik de rubberen rand iets met mijn vinger naar rechts druk de vervorming weg is en het geluid weer normaal is.

hoe kan ik nu controleren of de spoel doorgebrand is?
of zou het komen dat in de loop der jaren de boel iets verschoven is omdat hij niet echt lekker meer in het midden zit.

het gaat hier om spendor sp7/1.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

RCD

Als de spreek spoel te heet is geweest verbrand de isolatie waardoor het geheel dikker word en aan gaat lopen in de luchtspleet, dat kun je niet meten met een multi meter alleen door de spoel te bewegen kun je het horen.

Rob

morca

Als je op de surround drukt is het weg zeg je.
Er kan ook wat los zitten in de ophanging .
Misschien slechte reparatie ?

Ik zou jossie er naar laten kijken

FS249

Keer de woofer eens 180 graden. Dus wat eerder onder zat, nu boven.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

gizmo2

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 31, 2021, 18:15:17
Als de spreek spoel te heet is geweest verbrand de isolatie waardoor het geheel dikker word en aan gaat lopen in de luchtspleet, dat kun je niet meten met een multi meter alleen door de spoel te bewegen kun je het horen.

Rob
als ik de rubberen rand iets naar rechts druk is de vervorming weg en klinkt hij weer goed.
heb dit ook in de beginpost aangepast/neergezet.

ik kan ook niet helemaal goed onderaan de spoel kijken wat daar aan de hand is dus zou makkelijk kunnen dat hij naar zijn grootje is.

gizmo2

Citaat van: morca op oktober 31, 2021, 18:18:54
Als je op de surround drukt is het weg zeg je.
Er kan ook wat los zitten in de ophanging .
Misschien slechte reparatie ?

Ik zou jossie er naar laten kijken
inderdaad als ik iets naar rechts druk is de vervorming weg.
die reparatie is niet echt netjes gedaan, ik zie ook geen afwijkingen in de ophanging. ik denk wel dat het nog de originele spoel is die er in zit.

gizmo2

Citaat van: FS249 op oktober 31, 2021, 18:19:33
Keer de woofer eens 180 graden. Dus wat eerder onder zat, nu boven.
zal ik morgen eens proberen.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

gizmo2

check de video van het euvel.
de randen zijn wel uitermate slecht gelijmd en ze hebben alles ingesmeerd met lijm, hoort doorzichtig te zijn de andere woofer heeft dat niet.

https://www.youtube.com/watch?v=WiDwre22mH8

FS249

Wat ook nog kan, is een losgekomen spider. Dan heeft TSR voor mij al eens gerepareerd van een Tannoy Sixes 613.

gizmo2

Citaat van: FS249 op oktober 31, 2021, 18:46:57
Wat ook nog kan, is een losgekomen spider. Dan heeft TSR voor mij al eens gerepareerd van een Tannoy Sixes 613.
is dat het bewegende gedeelte onderaan waar de spoel in vast gelijmd is?
dat heb ik nog niet gecheckt, zal ik morgen ook even checken.

FS249

Citaat van: gizmo2 op oktober 31, 2021, 18:50:54
is dat het bewegende gedeelte onderaan waar de spoel in vast gelijmd is?
dat heb ik nog niet gecheckt, zal ik morgen ook even checken.

Is de (meestal) geel geribbelde ring die de spreekspoel op zijn plaats houdt. Ik kan mij voorstellen, dat als de rubberrand niet goed gecentreerd is geweest er spanning op is komen te staan. Door de vele bewegingen van de conus gaat dan uiteindelijk bij de spreekspoel in de spider een scheur ontstaan.

Als je de woofer eruit haalt en met meerdere vingers van jouw hand de conus coorzichtjes indrukt zul je vanaf de zijkant het kunnen zien.

Hier een filmpje erover: https://duckduckgo.com/?q=spider+damage+speaker&t=newext&atb=v281-1&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzQ7v9waJmT8

gizmo2

Na inspectie van de spider is er niets gescheurd of losgelaten.

Ik heb vandaag wel even de  buitenste surround losgehaald en de spoel opnieuw gecentreerd (zat duidelijk uit het midden) en vervolgens de surround weer vast gelijmd.
Nu moet het eerst een poosje drogen.

Mocht dit niet werken dan zit er niets anders op dan beide woofers te reviseren of vervangen voor nieuwe exemplaren van een ander merk.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

RCD

Had hem er maar meteen even uit gehaald had je de spreekspoel kunnen controleren.

Rob

gizmo2

Citaat van: Rob_Dingen op november  2, 2021, 18:31:55
Had hem er maar meteen even uit gehaald had je de spreekspoel kunnen controleren.

Rob
Ik had helaas geen speciale lijm daarvoor....vandaar ik de spider maar heb laten zitten, tevens hebben ze de stroom draadjes vast geniet in de onderkant van de spider.

Ik kon hem wel zodanig omhoog halen dat in ieder geval de hele binnenkant van de spoel kon zien en daar waren geen zwarte sporen te zien van doorbranden, wel was de spoel onderaan vervormd.

RCD

Oke dan komt het waarschijnlijk wel goed.
Wel raar dat dat ineens gebeurd.

Rob

jossie

Citaat van: gizmo2 op november  2, 2021, 18:42:44
Ik had helaas geen speciale lijm daarvoor....vandaar ik de spider maar heb laten zitten, tevens hebben ze de stroom draadjes vast geniet in de onderkant van de spider.

Ik kon hem wel zodanig omhoog halen dat in ieder geval de hele binnenkant van de spoel kon zien en daar waren geen zwarte sporen te zien van doorbranden, wel was de spoel onderaan vervormd.

Heb je een foto gemaakt van de vervorming? Bedoel je aanloop markeringen of is de spoeldrager vervormd ? (Niet meer rond).

Hoe heb je de spreekspoel gecentreerd?
Omni !

gizmo2

helaas heb ik niet een foto als de spoel helemaal te zien is maar er zit een kleine vervorming (paar millimeter) helemaal over de gehele lijn naar beneden (zie pijl) en onderaan helmaal in de rondte een beetje gebobbeld.
zie foto 2 hoe ik hem opnieuw gecentreerd heb (oude opgerolde foto) en daarna de surround vastgelijmd.
en voor de lachers, zie foto 3 mocht het helemaal niet werken ga ik zelf wel zingen  :colgate:

gizmo2

eerste testje op laag volume, tot nu toe geen kraakjes of vervorming meer.
morgen als de lijm goed opgedroogd is maar eens goed het volume opschroeven en hopen dat het probleem wegblijft.

https://www.youtube.com/shorts/jdft2UvU6Yg

jossie

Centrering is goed mits de foto de spleet goed opvulde. Handiger is vier tot zes strips knippen en vertikaal insteken.

Vervorming is niet te zien via forum, resolutie is te laag. Maar ik denk dat je het probleem wel getackeld hebt.
Omni !

gizmo2

Citaat van: jossie op november  2, 2021, 23:52:35
Centrering is goed mits de foto de spleet goed opvulde. Handiger is vier tot zes strips knippen en vertikaal insteken.

Vervorming is niet te zien via forum, resolutie is te laag. Maar ik denk dat je het probleem wel getackeld hebt.
Met de centrering was het precies goed opgevuld geen enkele speling, dus dat zit wel goed.

Toch wel vreemd dat het verschoven is of dat het altijd al kantje boord is geweest.
Ik ben er nog niet helemaal gerust op.

morgen eerst maar eens flink kabaal maken.

jossie

De spider alleen kan de woofer niet centreren. De conus met spoel kan dan nog langs de bewegingsas scheef gaan staan. Als je dus niet de stofkap verwijderd en de spleet vult en wel een nieuwe surround plaatst, kun je niet goed zien wat je aan het doen bent.

Áls hii scheefstaat en je gaat grotere uitslag maken loopt de spoel klem in de spleet. Dat kan de woofer dood tot gevolg hebben.

Als de lijm van de spider het toelaat haal ik 'm altijd eerst helemaal uit elkaar...
Omni !

gizmo2

Citaat van: jossie op november  3, 2021, 07:38:41
De spider alleen kan de woofer niet centreren. De conus met spoel kan dan nog langs de bewegingsas scheef gaan staan. Als je dus niet de stofkap verwijderd en de spleet vult en wel een nieuwe surround plaatst, kun je niet goed zien wat je aan het doen bent.

Áls hii scheefstaat en je gaat grotere uitslag maken loopt de spoel klem in de spleet. Dat kan de woofer dood tot gevolg hebben.

Als de lijm van de spider het toelaat haal ik 'm altijd eerst helemaal uit elkaar...
ik snap hem helemaal.
vanmorgen even het volume omhoog geschroefd en tot nu toe werkt hij goed......wat zeg ik zelfs mooier veel spankelder dan voorheen.
ik ga toch maar op den duur alles zelf vervangen dus de spoel/spider en surround, moet alleen weten wat de specs zijn en goed adres waar ik die spullen kan bestellen.

https://www.youtube.com/watch?v=Y7dGhjOVlug

jossie

Citaat van: gizmo2 op november  3, 2021, 09:15:11
ik ga toch maar op den duur alles zelf vervangen dus de spoel/spider en surround, moet alleen weten wat de specs zijn en goed adres waar ik die spullen kan bestellen.

Onnodig en niet (zelf) te doen. De spoel verlijming aan de kunststof konus/spider wil jij echt niet overdoen  ;) De juiste spoel en spider ga je ook nergens vinden.

De surround opnieuw doen is wel een idee, kan netter...
Omni !

gizmo2

Citaat van: jossie op november  3, 2021, 09:26:42
Onnodig en niet (zelf) te doen. De spoel verlijming aan de kunststof konus/spider wil jij echt niet overdoen  ;) De juiste spoel en spider ga je ook nergens vinden.

De surround opnieuw doen is wel een idee, kan netter...
dan zou er toch een nieuwe surround op moeten komen deze krijg ik onmogelijk meer schoon er zit een of ander goedje op wat er maar niet af wil, heb geprobeerd met alcohol, thinner, aceton, terpentine en zelfs met een scheermesje voorzichtig weg proberen te krabben.
ondertussen heeft alles wel de hele morgen zonder problemen gespeeld, zou het er toch aan gelegen hebben dat hij uit het midden zat.

misschien dan toch maar eens een keertje alles bij een expert laten repareren.