Audiophylia Nervosa

Gestart door MarKath, maart 2, 2021, 09:30:56

Vorige topic - Volgende topic

MarKath

Gelukkig zijn mijn oren nog heel goed en weet ik wat ik hoor en waar ik naar luister.

Zelfs op ca. 30cm afstand van de woofer was de ervaring het zelfde en dat staat los van de ruimte.
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

chansig

Citaat van: RZeemering op februari 26, 2026, 07:56:29Wat zijn de specificaties in het laag? Als dat diep genoeg gaat voor wat jij zou moeten horen in die nummers dan ligt het wel degelijk aan de ruimte.

Die zijn nagenoeg gelijk aan de andere speakers. Maar mogelijk kloppen de cijfertjes niet.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

MarKath

Cijfers op papier en metingen/grafieken zeggen mij niets.

Ik ben echt van het Old School, en laat mijn oren bepalen wat ik lekker vind klinken of niet. Daar kan geen meting of specificatie tegenop.

The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

chansig

Heel goed.

Volgens mij zegt niemand dat je dat ook niet mag/moet doen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

Citaat van: MarKath op februari 26, 2026, 06:03:34Maar als ik 2 referentie nummers in mijn hoofd heb en weet hoe die klinken en het moment dat er laag vanaf de speaker moet komen en dat komt er dan niet echt, dan ligt dat niet aan de ruimte maar aan de tekortkoming van het laag.

Nee dus, dat was nu net mijn punt.
De ruimte en zitpositie kunnen er voor zorgen dat zowel teveel als te weinig laag weergave kunt hebben.
Als je dat op deze manier gaat beoordelen kun je wel eens een mooie speaker mislopen.

Rob

RZeemering

Citaat van: MarKath op februari 26, 2026, 11:23:14Cijfers op papier en metingen/grafieken zeggen mij niets.

Ik ben echt van het Old School, en laat mijn oren bepalen wat ik lekker vind klinken of niet. Daar kan geen meting of specificatie tegenop.

als je weet dat de luidsprekers tot 30hz gaan, maar je zit in een luisterruimte waarbij dit niet gehaald wordt dan weet je dat er iets niet klopt aan de luisterruimte, zitpositie of plaatsing luidsprekers.
Ik heb dezelfde luidsprekers in verschillende ruimtes op dit gebied totaal verschillend horen klinken.

Zie ook de opmerking van Rob.

verder luister ik ook graag old school ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Bel Canto

Citaat van: RCD op februari 26, 2026, 17:09:17.
Als je dat op deze manier gaat beoordelen kun je wel eens een mooie speaker mislopen.

Rob

de audiofiele variant van FOMO

Linn Akurate DSM3 - Audio Note Isis xlr - Bel Canto Rf 600M - Duelund 12GA - Audio Note AN/E HE SPE

MarKath

Alweer een maand overleefd zonder wijzigingen, eigenlijk is dat best lekker.

Spijkie

Citaat van: MarKath op maart 26, 2026, 07:20:14Alweer een maand overleefd zonder wijzigingen, eigenlijk is dat best lekker.

Over 2 maanden krijg je je eerste fiche ?  :tounge2:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

MarKath

Gewoon heel veel luisteren, genieten en tevreden zijn met wat je hebt.

Kan het beter?????

Waarschijnlijk wel maar ergens moet je een keer tevreden zijn en dat punt is hier al een tijdje met de Diapason in combi met de Unison Research.

Ralf67

Tot je natuurlijk weer iets beters dan de Xanadu tegen komt 😎

MarKath

Citaat van: Ralf67 op maart 26, 2026, 16:53:31Tot je natuurlijk weer iets beters dan de Xanadu tegen komt 😎

Ik heb het hier niet over de Xanadu, maar over mijn hoofdset.

MarKath

Ik zal niet zeggen dat ik een expert ben, maar enige luister ervaring met diverse luidsprekers is mij niet vreemd.
Door mijn nieuwsgierigheid zijn er al heel veel luidsprekers bij mij binnen geweest, waaronder ook heel veel bas geweldenaren met veel bas conus oppervlak, dus aan die laag ervaring schort het niet.

Naast de gekochte luidsprekers zijn er ook door mij een behoorlijk aantal luidsprekers zelf gebouwd, dus enige technische ervaring is ook wel in huis, zelfs PA-speakers.

En er moet natuurlijk bij gezegd worden dat ik luister met mijn eigen oren en mijn eigen voorkeur en dat is niet iets wat je een ander kunt opdringen.

Het laag in mijn  hoofdset met de Diapason in combinatie op de Unison Research is fenomenaal. Ik heb even een moment van vergelijk kunnen hebben met de Duitse bombastische Magnat MSP 180 met een 12 inch woofer in een gesloten systeem en gehoormatig deden die 2 niet voor elkaar onder qua laag dan. Voor de rest is de Diapason een veel verfijndere luidspreker.

Mijn hoofdset gaat dan ook niet meer veranderen, weinig apparaten en fenomenaal geluid.

Ik zal hieronder even aangeven wat mijn nieuwsgierigheid al aan luidsprekers heeft opgeleverd in mijn audio loopbaan en daar zitten niet de zelfbouw projecten tussen.

Acoustic Energy AE2
Acoustic Energy Aegis NEO One
Arcitec Acoustic Eros
Audio Physic Yara 2 Superior
B&W 863 S2
Bose 301 II
Buchardt S300 Mk2
Canton Karat 940
Canton RC-L
Canton Reference 9 DC
Castle Avon 5
Celestion 3
Diapason Adamantes 3
Epos M22i
GM HiFi
Infinity SM-155
KEF IQ 1
KEF LS50 Meta
KEF R3
KEF R900
Magnat MSP 180
Magnat Quantum 1003
Magnat Sigma 800
Marantz 4G
Marantz 4G
MB Quart 610S
MB Quart 720
Mission 753 Freedom
Mission 753
Monitor Audio Silver 200 7G
Phonar Veritas 3.5 EdMa
ProAc Studio 150
Quad Z2
Quadral Aurum 9
Sansui PM-C100
Spatial Hologram M2 Turbo
Tannoy Revolution XT 6F
Timbre Audio Monitor Two
Xanadu DS 14AW BT

Contour

Ik heb ook wel eens een setje gebouwd met 6.5 inch Tangband woofertjes en daar kwam extreem diep, droog en gecontroleerd laag uit. Je moet net mazzel hebben dat de match met de ruimte perfect uitpakt.

Richi

Citaat van: MarKath op mei  5, 2026, 09:25:54Acoustic Energy AE2
Acoustic Energy Aegis NEO One
Arcitec Acoustic Eros
Audio Physic Yara 2 Superior
B&W 863 S2
Bose 301 II
Buchardt S300 Mk2
Canton Karat 940
Canton RC-L
Canton Reference 9 DC
Castle Avon 5
Celestion 3
Diapason Adamantes 3
Epos M22i
GM HiFi
Infinity SM-155
KEF IQ 1
KEF LS50 Meta
KEF R3
KEF R900
Magnat MSP 180
Magnat Quantum 1003
Magnat Sigma 800
Marantz 4G
Marantz 4G
MB Quart 610S
MB Quart 720
Mission 753 Freedom
Mission 753
Monitor Audio Silver 200 7G
Phonar Veritas 3.5 EdMa
ProAc Studio 150
Quad Z2
Quadral Aurum 9
Sansui PM-C100
Spatial Hologram M2 Turbo
Tannoy Revolution XT 6F
Timbre Audio Monitor Two
Xanadu DS 14AW BT

Dat is een indrukkwekkende lijst! Ik vroeg mij meteen af: welke van deze speakers mis je nog wel eens, of heb je nostalgische gevoelens bij?
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

MarKath

Citaat van: Richi op mei  5, 2026, 09:44:12Dat is een indrukkwekkende lijst! Ik vroeg mij meteen af: welke van deze speakers mis je nog wel eens, of heb je nostalgische gevoelens bij?

Ik mis er geen één, maar dat komt ook omdat elke speaker zijn/haar eigen karakter heeft en in al die jaren ook met diverse versterkers zijn aangestuurd. Met elke speaker wordt je weer een ervaring rijker of een illusie armer ;) .

Wat ik wel kan melden is dat mijn huidige configuratie (Diapason/Unison Research) van ongekende klasse is.

Zo'n combi ben ik in al mijn audio jaren nog niet tegen gekomen. Dat was ook de reden waarom ik behoorlijk heb geïnvesteerd in de upgrade bij de importeur van de Diapason speakers.

Wim van Kraanen (Analogue Audio Products) wist/weet wel waar hij over sprak als het om het samenstellen van een set gaat en op basis van zijn advies en mijn eigen luisterervaring op diverse beurzen bij deze importeur heb ik deze dan ook samengesteld.

Mijn hoofdset gaat dan ook nooit meer veranderen, dat durf ik hier nu wel te zeggen.

Richi

Dat is mooi! Zelf denk ik nog wel eens met weemoed terug aan de mooie spullen die hier in huis hebben gestaan. Niet omdat het per se beter was dan wat er nu staat, maar gewoon omdat het mooie apparaten en speakers waren waar ik veel plezier aan heb beleefd.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

MarKath

Illusie armen en ervaring rijker!

Deze week mijn UR versterker in de auto "gegooid" en een trip Duitsland in gemaakt om een paar mooie (potentiële kandidaten, bucketlist) te beluisteren.

Niet omdat ik het nodig heb, maar puur uit nieuwsgierigheid en omdat de Harbeth toch wel een luidspreker is welke tot mijn verbeelding spreekt, altijd al heeft gedaan.

Zelf ooit eens bezig geweest met de zelfbouw van de Harbath Monitor M40.2 maar dan met de middelen welke toentertijd tot mijn beschikking stonden. Klonk leuk maar was het natuurlijk niet. Uit die tijd is ook de naam MarKath ontstaan.

Inmiddels zijn de middelen dusdanig toereikend dat zelfs de aanschaf van een 2e hands set tot de mogelijkheden behoort.

Dus met die wetenschap ben ik een mooie set in Duitsland op het spoor gekomen en omdat het hier niet om een pakje boter gaat heb ik de moeite maar genomen om mijn eigen UR versterker mee te nemen om het resultaat te horen.

Nou, om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat was een totale teleurstelling. Thuis speelt mij UR meteen vanaf het aanzetten al de sterren van de hemel en dat wordt bij het langzaam warm worden alleen maar beter. Op de Harbeth ontbrak echt alle beleving, laag, detail en wat nog meer.

Dit heb ik een uur de tijd gegeven en met verschillende muziek stukken welke ik goed ken de revue laten passeren, maar het begon niet beter te worden.

Goh, wat had ik daar veel meer van verwacht, dus een ervaring rijker en illusie armer. Ik ben blij dat ik dit op deze manier heb gedaan zodat dit hersenspinsel ook weer uit mijn bucketlist kan.

Thuisgekomen het huwelijk tussen de Unison Research en Diapason weer in ere hersteld en het was meteen weer genieten ten top! Dit is en blijft de perfect match!

Ik moet dit soort dingen ook niet meer doen, en dat zal ook niet meer gaan gebeuren. De Harbeth was nou net even die luidspreker welke, net als de Diapason, een bucketlist dingetje was maar v.w.b. dat lijstje was dat het laatste en blijft mijn huidige set-up mij gewoon plezieren met af en toe als enige aanschaf een set nieuwe buizen voor mijn UR.

Xander32

Wel top dat je de uitdaging gewoon bent aangegaan. Dat de uitkomst tegenviel doet daar niets aan af.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Kingpin

Vergelijken is altijd goed zeker met wat duurdere apparatuur.
Ben zelf ook wel eens op de koffie gekomen, en nu nog steeds, om te kijken wat er 'beter' kan in mijn set.
M'n laatste wijzigingen zetten wel de puntjes op de i (DAC, streamer, ontkoppelaar voor sub).
De laatste tijd wat speakers vergeleken maar eenmaal thuis tja dan denk je zo gek klinkt het nog niet (veelal beter zelfs).
Wil ik met speakers nog wat stappen zetten dan moet ik best wel diep gaan ben ik bang voor.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

MarKath

Citaat van: Kingpin op mei 13, 2026, 08:54:23Wil ik met speakers nog wat stappen zetten dan moet ik best wel diep gaan ben ik bang voor.

Ja precies, dat dieper gaan was voor mij dan nu met die Harbeth ook aan de orde. Een kleine € 10.000,00 voor een mooie tweede hands set is geen kattenpis daarom heb ik ook al die moeite genomen om dit goed te testen.

brt

Citaat van: MarKath op mei 13, 2026, 09:14:53Ja precies, dat dieper gaan was voor mij dan nu met die Harbeth ook aan de orde. Een kleine € 10.000,00 voor een mooie tweede hands set is geen kattenpis daarom heb ik ook al die moeite genomen

om dit goed te testen.

Het lastige blijft wel om dit in een onbekende ruimte te testen. Zeker speakers, aangezien akoestiek zo'n flinke invloed heeft op het geluid.
Zelfs al had het daar goed geklonken dan was dat geen garantie dat het thuis wel goed zou klinken, en andersom.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

MarKath

Citaat van: brt op mei 13, 2026, 09:21:19Het lastige blijft wel om dit in een onbekende ruimte te testen. Zeker speakers, aangezien akoestiek zo'n flinke invloed heeft op het geluid.
Zelfs al had het daar goed geklonken dan was dat geen garantie dat het thuis wel goed zou klinken, en andersom.

Daarom was het fijn om er daar al achter te komen en niet pas thuis als de deal al was gesloten :(

Kingpin

Citaat van: MarKath op mei 13, 2026, 09:22:36Daarom was het fijn om er daar al achter te komen en niet pas thuis als de deal al was gesloten :(
Ja heb ik ook ooit eens gehad met grote vloerstaanders van Audio Physic, kreeg het laag niet onder controle.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Marco66

Thuis testen lijkt mij de juiste en enige manier om daadwerkelijk verschil te horen.
Denk dat de ruimte toch de meeste invloed heeft op uiteindelijke resultaat.
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch