Audiophylia Nervosa

Gestart door MarKath, maart 2, 2021, 09:30:56

Vorige topic - Volgende topic

MarKath

Na even een schoonmaak beurt en wat complicaties met de CD-speler welke nu ook weer (gelukkig) werkt heb ik de set op mijn audiokantoor geïnstalleerd.

Deze set super met een eindeversterker welke 140 Watt bij 8Ohm en 200 Watt bij 4Ohm levert.

8f432aa8-ca6d-49e1-9318-a316066982f7.jpg

0dc5010b-0568-4028-9742-cfde7559fb87.jpg

215cbc4c-b504-4085-91ae-42d30f41a7ac.jpg 

Een zeldzaam complete audio set uit 1999/2000.

Alleen nog zien dat ik de AB aan het werk krijg.
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

brt

Het oogt werkelijk prachtig  :worship:

Kun je iets zeggen over de klank?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

MarKath

Citaat van: brt op januari 14, 2026, 10:08:36Het oogt werkelijk prachtig  :worship:

Kun je iets zeggen over de klank?

Dank je wel!

Qua geluid doet het heel erg aan buizen denken maar dan met lots of power.

In vergelijk met de Roksan welke ik hiervoor gebruikte, klinkt dit meer laid back, rustiger maar wel met veel definitie.
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

MarKath

Toen ik in februari mijn tweede set Magnat MSP-180 scoorde, moest deze ver uit Duitsland vandaan komen, wij zijn deze toen op gaan halen en daar bij de verkoper werd ik voor het eerst geconfronteerd met Thorens audio (dus geen platenspeler).
Het ging toen om de kleinere versie van de Consequence serie namelijk de 2000. Deze klonk daar zo geweldig goed dat in mijn achterhoofd deze focus altijd is blijven hangen.

Nu kwam de grotere broer van deze Consequence serie als zijnde compleet op de markt, na veel afdingen (dit is geen goedkoop spul, Thorens Consequence) heb ik deze toch aardig kunnen scoren en verkeerd deze set in een opmerkelijk goede staat met zelfs de Thorens ECC82 buisjes nog in de Tuner en CD-speler inclusief de garantie certificaten en de originele boekjes.

Het meest bijzondere aan deze set is de eindversterker, deze is dual mono opgebouwd maar dan ook mon van spanning voorzien. Dus elke zijde heeft zijn eigen C13 voedings ingang met aan/uit schakelaar en overbemeten ringkerntrafo wat als eindresultaat geeft 140 Watt bij 8Ohm en 200 Watt bij 4Ohm.

MarKath

Wellicht dat ik de Thorens Consequence serie nog eens compleet ga maken met de bijpassen TSP 80 luidsprekers.

Ik heb het vermoeden (omdat deze in Frankrijk zijn gemaakt) dat het hier om Focal of JM Lab speakers gaat maar dat weet ik niet zeker.
Thorens zal dan wel opdracht hebben gegeven om een serie voor hun merk te ontwikkelen.

_stereonomono-THORENS-TSP-80a.jpg

d076aa19-6359-4981-ab69-8932b0375bfe.avif

274a895d-0c11-4dfe-924e-c040fd8ddaee.avif   

Ralf67

Volgens mij zitten hier drivers van Davis in, zeker niet verkeerd, en komen idd uit Frankrijk.Het zijn units met een kevlar conus.

Ralf67

Deze davis luidsprekers staan op marktplaats.
Bovenste woofertje en tweeter luiken erop, is Davis.

Ralf67

Xander32

Wow, wat een fraaie set 👌🏻 Nooit eerder gezien Veel muziekplezier gewenst 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarKath

Ralf67

Kan je er wat mee met die Davis set luidsprekers ?

MarKath

Citaat van: Ralf67 op januari 17, 2026, 09:36:23Kan je er wat mee met die Davis set luidsprekers ?

In principe zou ik op zoek gaan naar de Thorens uitvoering maar die zie ik momenteel alleen te koop ver in Duitsland dus de Davis zou een optie kunnen zijn maar of die dan ook geheel overeenkomt met de Thorens is de vraag.
Thorens heeft wel zijn/haar eigen specs hierop losgelaten zeker met betrekking tot het filter.

Ralf67

Klopt, maar dit setje is maar €150

MarKath

Citaat van: Ralf67 op januari 17, 2026, 09:40:47Klopt, maar dit setje is maar €150

Ja, dat weet ik maar dat is nog te duur om mijn twijfel weg te kunnen nemen en ik heb er geen haast mee. Kan altijd nog een zoek opdracht op het Duitse Ebay zetten voor iemand in de buurt van de grens bij Emmerich.

MarKath

Citaat van: MarKath op oktober  5, 2025, 09:51:58Na lange periode met veel plezier geluisterd te hebben naar de Magnat MSP 180 luidsprekers, gaan deze nu de verkoop in.
In de oriëntatie naar iets anders, ben ik weer eens iets tegengekomen waar op het internet hele goede reviews.

Hier nog even een stukje informatie m.b.t. de toch wel onbekende Deense merk Buchardt luidsprekers.

Het gaat in mijn geval dus om de S300 Mk2 welke uit het Deense Silkeborg afkomstig is welke is gesticht door Mads Buchardt mede door het feit dat Dynaudio in 2014 is overgenomen door het Chinese GeorTek waar ook KEF en Tannoy toe behoren.

In die periode zijn er diverse toonaangevende medewerkers bij Dynaudio weggegaan naar andere luidspreker fabrikanten, zo ook Kasper Raun die verantwoordelijk is voor het design van deze S300 Mk2.

Een echte No Nonsens luidspreker, goede units, eenvoudige kast, goede afwerking, kwaliteit techniek en een opmerkelijke markt voorziening doordat je de speakers nieuw alleen rechtstreeks bij de fabrikant kunt bestellen wat de kosten per luidspreker drukt waardoor kwaliteit betaalbaar is en met een service dat alles ook weer kosteloos retour gestuurd kan worden.

Zo, tot zover mijn "pleidooi" voor deze mooie luidspreker en NEE, ik wordt er niet voor betaald.

Ralf67

Mooi verhaal, en genoeg expertise in huis denk ik.
Ik wist dit dus echt niet.

brt

Buchardt maakt prachtige speakers. Heb de actieve vloerstaanders hier thuis gehad. Ze konden helaas niet tippen aan mijn Focal Sopras.

Maar ik hou ze in de gaten, vind het een sympathiek en mooi merk.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

MarKath

Ik weet niet of iemand hier al bekend mee is, maar ik heb deze CD al jaren en die luistert zo allejezus lekker weg.
Natuurlijk moet je ervan houden en is/blijft het een kwestie van smaak maar muzikaal is deze top.

550x545.jpg

MarKath

Ik ben druk bezig geweest om de AB open te krijgen maar dat is uiteindelijk gelukt. Dit omdat deze niet werkt.

Ik heb het print gedeelte voorzichtig gereinigd met spiritus en daarna alles weer in elkaar gezet inclusief 52 knopjes los er in plaatsen :( .

Ik heb dit ook gehad met mijn Unison Research AB maar die heb ik kunnen repararen middels het vervangen van de ceramische 455e resonator.

Nu zie ik in de Thorens AB ook zoiets zitten maar dan met een totaal andere code namelijk D333K 5AC.

Als ik met mijn minimale multimeter een geluidsignaal tussen 2 polen probeer te krijgen, blijft het stil.

Als ik het type/model nummer van deze D333K 5AC op internet invoer, krijg ik weinig hits en die er wel is lijkt er in de verste verte niet op.

Is er iemand bekend met dit onderdeel en waar ik deze kan kopen?

e483ceb6-d20a-4438-85df-a0e3d481a33b.jpg

c8e812d7-1144-42cb-8c7f-fdbf1bb72953.jpg 

fd900175-b472-4230-8882-27ffd1e799ca.jpg

RCD

Volgens mij gewoon een condensator van 33n.
Alleen de 5AC is raar, meestal is de spanning veel hoger, maar kan ook een code zijn.
Ik verwacht overigens ook niet dat die kapot is.
Als je die wil meten moet je hem er uit halen.

Rob

MarKath

Hier nog een paar detail foto's van e.e.a.

Voorkant PCB.
afc92b6b-8a48-4440-adab-1fa546faedc9.jpg

Achterkant PCB.
95f3a4e2-b388-4f6d-ac6d-f83ae5c9c99d.jpg

Detail soldeerpunten.
3701d44c-51d4-4210-8992-76563a7771fd.jpg

Detail Batterij contacten.
164e945e-bb41-4d60-aba8-a80170c51341.jpg   

toetertje

Werkt de Ir led nog wel?

MarKath

Citaat van: toetertje op januari 24, 2026, 12:49:34Werkt de Ir led nog wel?

Nee, maar dat kan dus door meerdere factoren komen. Bij de Unison Research AB welke ik heb gerepareerd deed deze het ook niet maar dat kwam omdat er een soort diode kapot was.

Ik heb dat getest door met de camera van mijn mobiel de werking te testen.

toetertje

Ik bedoelde eigenlijk, of de led zelf niet kapot is.

G73

Citaat van: MarKath op januari 22, 2026, 09:19:34Ik weet niet of iemand hier al bekend mee is, maar ik heb deze CD al jaren en die luistert zo allejezus lekker weg.
Natuurlijk moet je ervan houden en is/blijft het een kwestie van smaak maar muzikaal is deze top.

550x545.jpg

Heerlijk