De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

Kurt

Citaat van: Leeuwarden op juli  3, 2026, 19:25:02Mijn ChatGPT spreekt gewoon Nederlands...
zucht.... (ook dit is Nederlands)

Church of Noise

Citaat van: Kurt op juli  3, 2026, 19:21:36instrumenteer dan ook chatgpt om niet sychophantic te zijn. De laatste LLMs zijn nogal meegaand.
Een prompt hiervoor is "Going forward in all conversations: Use a truthful, critical, non-sycophantic style: prioritize accuracy and clear reasoning over agreement, challenge assumptions, call out errors or uncertainty, separate facts from interpretation, and stress-test ideas without being contrarian for its own sake."

Je zal versteld staan hoe verschillend het antwoord is.
Claude Sonnet 5.0 van Anthropic (de mannen met een geweten) stelt zichzelf in vraag, maakt écht een verschil.

Game changer. 
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

sschot

Citaat van: Kurt op juli  3, 2026, 19:21:36instrumenteer dan ook chatgpt om niet sychophantic te zijn. De laatste LLMs zijn nogal meegaand.
Een prompt hiervoor is "Going forward in all conversations: Use a truthful, critical, non-sycophantic style: prioritize accuracy and clear reasoning over agreement, challenge assumptions, call out errors or uncertainty, separate facts from interpretation, and stress-test ideas without being contrarian for its own sake."

Je zal versteld staan hoe verschillend het antwoord is.

Sorry. Waar slaat dit op?

Geluidsgolven, afstanden en wat rekenkunde moet niet slijmend zijn?

Bijzonder statement waar ik niets van snap in ieder geval
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Kurt

Het was een opm op de post van @Richi "Ik ben ChatGPT ook eens aan het bevragen over mijn opstelling, inclusief een upload van de plattegrond. Het is wel bizar wat daar uitkomt. Bizar in de zin van dat er echt goede en goed onderbouwde suggesties uitkomen. Niet dat ik ze ga opvolgen allemaal :D maar wel leuk om te checken of ik zelf al aan alles heb gedacht."

De recente LLMs hebben de neiging heel meegaant te zijn met diegene die de vraag stelt, en als gevolg ook vaak te positieve suggesties te maken. Dit heet Sycophancy (ik heb er geen Nl benaming voor). Je kan Chatgpt instrumenteren minder flatterend te zijn, en wat meer fact based, waardoor hij minder snel gaat hallucineren. Ook naar suggesties toe. Dit doe je met de prompt die ik had vermeld.

brt

Grappig @Kurt, ik ken de techniek er niet achter maar heb hier op het forum ook al meerdere keren benoemd dat ChatGPT je naar de mond praat.

En toch ook veel fouten maakt (ziet iets bijv als een eindversterker terwijl het een geïntegreerde is). Hij gaat ook lafjes om als je hem daarmee confronteert.

Dit zijn fouten die ik dan eenvoudig kan ontdekken, maar die zullen er dus ook inzitten bij materie die je moeilijker kan controleren. Ik denk daarmee dat het verstandig is niet blind te varen op wat het zegt, maar als eerste oriëntatie zou het afdoende kunnen zijn. En daarna dus goed je huiswerk doen.

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

Nou, hier is de set geoptimaliseerd naar aanleiding van de laatste adviezen van ChatGPT, en ik glij bijna van mijn stoel, zo lekker klinkt het. :hehe:

Maar zonder gekheid, AI LLM modellen werken inderdaad met een bepaalde foutmarge voor het voorspellen van de optimale uitkomsten (als in antwoord op een vraag). Je kan ook gewoon nog een keer dezelfde vraag stellen, als je het niet eens bent met het antwoord, of er twijfels bij hebt. Wat dan gewoonlijk gebeurt, is dat de foutmarge wordt verkleind waardoor de kans op een meer accuraat antwoord toeneemt. Maar ook de kans op een "ik weet het niet" antwoord.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

sschot

zaterdag had ik eindelijk tijd om de Pontus aan te sluiten, in die zin aan de VV, want een streamer ontbreekt nog.
Ik dacht, USB kabel naar de laptop en in ieder geval lekker spelen.

Man man man, wat heb ik lopen tobben, met drivers en windows, met andriod telefoon en tablet en uiteindelijk bij iemand anders nog met een WiiM Ultra streamer.

Lang verhaal kort, de USB van de gerepareerde Pontus doet het niet. Dus weer contact aan het leggen, probleem duidelijk maken en ga zo maar door....

Grmblllll
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

brt

Het zit niet mee joh
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

ElpeeTwaalf

Zei ik toch, stuur dat ding retour of meteen na de reparatie de verkoop in. Als je een 'jinxed' rot exemplaar te pakken hebt, dan blijf je tobben :nopompom:

sschot

Citaat van: ElpeeTwaalf op juli  6, 2026, 23:57:54Zei ik toch, stuur dat ding retour of meteen na de reparatie de verkoop in. Als je een 'jinxed' rot exemplaar te pakken hebt, dan blijf je tobben :nopompom:

Uhm, eigenlijk wil ik hem gewoon beluisteren...... Eens kijken of ik een nieuwe kan krijgen

sschot

De Denafrips is weer richting het land van de stokbroden en croissants....

Omdat ik nu wat minder met muziek bezig ben, en het toch leuk is om iets uit te zoeken en te puzzelen, ben ik een beetje aan het rond kijken geweest wat ik met mijn NAS en NUC moet doen.

Uiteindelijk de knoop alvast deels doorgehakt.
.
Ik ga een UGreen NAS bestellen en deze ga ik voorzien van TrueNAS. Voordeel vervangt 2 apparaten door 1. Ga wel meteen van 8GB geheugen naar 32GB, zodat daar geen beperkingen zitten. De CPU is lekker zuinig maar krachtig genoeg voor de taken waar ik hem voor kan of wil gebruiken.
Verder geen beperking mbt updates door fabrikant support. Gewoon open source TrueNAS.
Compatible met Plex, LMS, Minim, Roon enzovoorts.

Waar ik nog even over na moet denken is wat ik doe mbt de schijven, deze hergebruiken, of meteen anders inrichten... Afijn, daar kan ik nog even over nadenken, stap 1 is spullen binnen krijgen.

Ook nog even contact gehad mbt de Rivo. Volumio heeft hem nog niet aan de praat gekregen. Einde van deze week hoor ik meer, maar vermoedelijk wordt het een andere.....

Zit nu hard in dubio wat ik moet, verder "kloten" met de Rivo of meteen naar de T10 stappen? Verschil Rivo en T8 was niet groot. Verwacht dat het verschil Rivo en T10 niet groter wordt in negatieve zin. Mhh kan ik ook nog even mijn gedachten over laten gaan de komende dagen.

JoWa

Was die Denafrips een dac?

Als je toch geld uit ga geven, kijk dan ook naar een tweede hands Linn Klimax DS/1.

Kan alle bekende streaming services aan.
Goede dac aan boord.
Nadeel: is zilverkleurig.
Voordeel: je kan aan de slag met space optimization.

Scheelt weer een kastje.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

sschot

Citaat van: JoWa op juli  7, 2026, 20:20:45Was die Denafrips een dac?

Yup de Pontus 15th

Citaat van: JoWa op juli  7, 2026, 20:20:45Als je toch geld uit ga geven, kijk dan ook naar een tweede hands Linn Klimax DS/1.

Het ontbreken van Tidal Connect, een ingebouwde DAC die verder niet gebruikt kan worden voor andere inputs, maken dit niet mijn keuze. Maar dank voor de tip!

sschot

Vandaag bericht gekregen dat de Rivo plus niet meer te repareren was en is vernieuwd.

Voordat men hem deze kant op stuurt, nog wat aanvullende vragen gesteld over mijn problemen en of deze weer de kop op steken of dat dit nu is afgehandeld.

Hier kon men niet direct op antwoorden, heel begrijpelijk, dus ik hoop hier morgen een antwoord en aanvullende informatie op te krijgen.

Als ik er blij van wordt, dan mag de Rivo komen, wordt ik er niet blij van, dan hoop ik nog wat verder het gesprek aan te gaan.

sschot

Vandaag nog telefonisch contact en overleg gehad. Besloten om ondanks de nieuwe Rivo plus die klaar ligt, afscheid van Volumio te nemen.

Belangrijkste reden is dat bij een bibliotheek met 30k nummers, Volumio sterk gaat vertragen. Hoe dit precies bij V4 zit, wordt niet uitgesproken, maar het lijkt dat er op dat vlak geen drastische aanpassingen zijn gemaakt op dit moment.

Omdat en de voortgang van V4 is vertraagt en we verwachten dat het met V3 in ieder geval niet beter zal zijn, wordt het een T10.

Zodra deze beschikbaar is, zal men mij informeren. Moet ik alleen nog even mijn Lineo5 voeding meenemen, zodat die ook weer retour is.

Nog even geduld, maar ik denk dat dit qua performance de beste keuze is. En ik verwacht dat de T10 icm een R2R ook zeer muzikaal zal zijn, want het verschil met de T8 was ook niet (heel) groot.

Nu nog afwachten of ik met Denafrips een goede R2R heb/krijg, of dat ik daar ook nog op zoek moet naar een alternatief.

Richi

Citaat van: sschot op juli 10, 2026, 17:36:09Nog even geduld, maar ik denk dat dit qua performance de beste keuze is. En ik verwacht dat de T10 icm een R2R ook zeer muzikaal zal zijn, want het verschil met de T8 was ook niet (heel) groot.

Mooi, maar vond je het verschil tussen de Rivo en de T8 niet juist heel erg groot?
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

sschot

Citaat van: Richi op juli 10, 2026, 18:29:35Mooi, maar vond je het verschil tussen de Rivo en de T8 niet juist heel erg groot?

Dat is niet hoe ik het omschreven heb en ook niet onthouden heb. Ik vind de Rivo "muzikaler", emotioneler en de T8 zeer steriel en klinisch.
Ik heb altijd gezegd dat het dicht bij elkaar zit, maar dat de Rivo mij pakt en de T8 minder.

Echter nu ik tegen een vooralsnog niet oplosbaar probleem aanloop, ik weet wat een R2R DAC kan doen tov ESS Sabre en de T10 een net andere omschrijving krijgt mbt het geluid, durf ik dit wel blind te doen.

RCD

Citaat van: sschot op juli 10, 2026, 18:44:09ik weet wat een R2R DAC kan doen tov ESS Sabre en de T10 een net andere omschrijving krijgt mbt het geluid, durf ik dit wel blind te doen.
Dat zijn maar aannamen.
R2R dac's klinken zeker niet allemaal hetzelfde, en dat geld ook voor een ESS Sabre.
De ene kan beter klinken dan de ander.
Dus een R2R dac is geen wondermiddel en moet je zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren.

Rob

Richi

Citaat van: sschot op juli 10, 2026, 18:44:09Dat is niet hoe ik het omschreven heb en ook niet onthouden heb. Ik vind de Rivo "muzikaler", emotioneler en de T8 zeer steriel en klinisch.
Ik heb altijd gezegd dat het dicht bij elkaar zit, maar dat de Rivo mij pakt en de T8 minder.

Echter nu ik tegen een vooralsnog niet oplosbaar probleem aanloop, ik weet wat een R2R DAC kan doen tov ESS Sabre en de T10 een net andere omschrijving krijgt mbt het geluid, durf ik dit wel blind te doen.
Laat vooral weten hoe het uitpakt. Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil tussen de T8 en de T10 is, want je leest er - zoals altijd - verschillende verhalen over.

sschot

Citaat van: RCD op juli 10, 2026, 18:51:05Dat zijn maar aannamen.

Nou, de Fiio K13 R2R naast de ESS Sabre 9038 (pro?) was toch wel een, soort van bizar, in mijn persoonlijke waarneming.
Wat ik van de Pontus 15th gehoord heb, het eventjes wat hij gespeelt heeft, was zeker veel belovend en ook echt heel anders als de ESS Sabre.

Dus om het alleen onder aannamen te schuiven, dat vind ik niet volledig terecht, persoonlijk dan.

AudioLaan

Citaat van: sschot op juli 10, 2026, 18:44:09Dat is niet hoe ik het omschreven heb en ook niet onthouden heb. Ik vind de Rivo "muzikaler", emotioneler en de T8 zeer steriel en klinisch.

Sterkte man. Ik denk dat een T10 (heb ik gewoon op voorraad) niet enorm anders klinkt dan een T8. Wel een beetje. Je ess fobie begrijp ik ook niet, maar Eversolo komt binnenkort speciaal voor de liefhebbers met een nos ladder dac.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

sschot

Citaat van: AudioLaan op juli 10, 2026, 20:22:52k denk dat een T10 (heb ik gewoon op voorraad) niet enorm anders klinkt dan een T8. Wel een beetje.

Tsja, betreft nu een omruiling, dus kan niet naar je uitwijken, anders had ik dat zeker gedaan hoor Mark.

Citaat van: AudioLaan op juli 10, 2026, 20:22:52Je ess fobie begrijp ik ook niet, maar Eversolo komt binnenkort speciaal voor de liefhebbers met een nos ladder dac.

Ik zie het persoonlijk niet als een fobie, er zit namelijk geen enkele angst bij. Ik heb naast de 9000Q met de ESS een Fiio K13 R2R gekocht, om eens te experimenteren. Het verschil is zo "maf" groot en de impact zo heftig, dat ik een soort van flabbergasted werd door dit verschil.

Dit werd nogmaals herhaalt bij het aansluiten van een WiiM Ultra op de K13 R2R. Volgens mij is dat ook een ESS Sabre in de WiiM.

Hierna heb ik een Pontus 15th laten komen, die helaas laat afweten tot op dit moment, maar dat zal wel goed komen. Kost ff tijd. Klinkt in ieder geval duidelijk anders als mijn ESS DAC.

Als ik dan zeg wat ik vind van "de ESS Sabre", dan bedoel ik dus mijn ESS Sabre in de 9000Q.

Waarom dit als fobie overkomt, daar snap ik dan echt helemaal niets van, maar dat maakt ook niet uit.

Ik geniet van een "bepaalde" sound die, tot op heden door 2 R2R dac's die ik heb geprobeerd, veel beter benaderd wordt dan bij mijn ervaring met andere DAC's.

Generiek klinkt AKM toch ook iets anders als ESS, in zijn algemeenheid. Ik heb niet bewust AKM gehad, dus kan uit eigen ervaring daar niets over zeggen.

Ook vond ik de Rivo plus via de ESS "mijn sound" beter benaderen als de T8 via ESS. (mijn ESS).

Ik verwacht niet dat de T10 heel anders is als de T8, dat was de Rivo ook niet. En als de T10 meer op de T8 lijkt en minder op de Rivo, dan nog heb ik icm met mijn opgedane ervaring met 2 andere DAC's er alle vertrouwen in dat ik het prettig vind klinken.

edit: en zo niet, dan zoeken we weer rustig verder

RCD

Ik wil alleen maar zeggen dat de ene ESS implementatie niet te vergelijken is met een ander merk met ESS.
Hetzelfde geld voor R2R Dac's.
Voedingen Clock en analoge uitgang bepalen een groot deel van de kwaliteit van een DAC of dat nu AKM ESS of R2R is.

Rob

Tabcam

Citaat van: AudioLaan op juni  9, 2026, 19:20:29Als jij het netjes vindt, prima. Als een apparaat na een paar dagen weigert, zou ik omruilen voor een nieuw en werkend exemplaar niet meer dan normaal vinden. Misschien ben ik raar. :)
Ik ken anders genoeg bedrijven waarvan je wekenlang niks hoort en dan ineens gerepareerd weer terug krijgt. Of nog erger, waar je ze eerst moet uitleggwn dat je rect op reparatie hebt. Mischien uiteindelijk netjes gerepareerd maar ook netjes communiceren doen alleen de beste bedrijven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

AudioLaan

Citaat van: sschot op juli 10, 2026, 20:39:52Tsja, betreft nu een omruiling, dus kan niet naar je uitwijken, anders had ik dat zeker gedaan hoor Mark.

Ik zie het persoonlijk niet als een fobie, er zit namelijk geen enkele angst bij. Ik heb naast de 9000Q met de ESS een Fiio K13 R2R gekocht, om eens te experimenteren. Het verschil is zo "maf" groot en de impact zo heftig, dat ik een soort van flabbergasted werd door dit verschil.

Dit werd nogmaals herhaalt bij het aansluiten van een WiiM Ultra op de K13 R2R. Volgens mij is dat ook een ESS Sabre in de WiiM.

Hierna heb ik een Pontus 15th laten komen, die helaas laat afweten tot op dit moment, maar dat zal wel goed komen. Kost ff tijd. Klinkt in ieder geval duidelijk anders als mijn ESS DAC.

Als ik dan zeg wat ik vind van "de ESS Sabre", dan bedoel ik dus mijn ESS Sabre in de 9000Q.

Waarom dit als fobie overkomt, daar snap ik dan echt helemaal niets van, maar dat maakt ook niet uit.

Ik geniet van een "bepaalde" sound die, tot op heden door 2 R2R dac's die ik heb geprobeerd, veel beter benaderd wordt dan bij mijn ervaring met andere DAC's.

Generiek klinkt AKM toch ook iets anders als ESS, in zijn algemeenheid. Ik heb niet bewust AKM gehad, dus kan uit eigen ervaring daar niets over zeggen.

Ook vond ik de Rivo plus via de ESS "mijn sound" beter benaderen als de T8 via ESS. (mijn ESS).

Ik verwacht niet dat de T10 heel anders is als de T8, dat was de Rivo ook niet. En als de T10 meer op de T8 lijkt en minder op de Rivo, dan nog heb ik icm met mijn opgedane ervaring met 2 andere DAC's er alle vertrouwen in dat ik het prettig vind klinken.

edit: en zo niet, dan zoeken we weer rustig verder

Rob heeft geantwoord wat ik ook bedoel. Blijkbaar bevalt de combi met je audiolab je beter als met een t8. Dat ligt niet aan ess. Maar goed, als de dealer je in de tang heeft en de Volumio voor een nieuwe wil ruilen of een T10 met ongetwijfeld bijbetaling wil leveren, jammer. Je kan ook de Volumio aannemen en als je toch
later T10 wil ruil ik de Volumio gewoon in hoor. Ga je geen bult aan vallen, beloofd. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/