De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan

Oftewel, in het kader van meedenken, ga eerst het dac avontuur verder doen alvorens je weer aan de streamer gaat sleutelen. Is voor de overzichtelijkheid beter denk ik. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

sschot

Vandaag kwam de UGreen NAS binnen.

8 GB geheugen module eruit
32 GB (2 x 16 GB) modules erin

SSD met UGreen OS eruit
Nieuwe SSD erin
TrueNAS op deze SSD geinstalleerd

2 x 512 GB SSD erin

App pool aangemaakt op de SSD in mirror configuratie

Even 2 oude HDD's erin om ermee te spelen en te testen. Het is wel heel erg wennen vanaf Asustor software, maar er is zoveel in te stellen, te configureren en ook uit te schakelen, dat is wel heel erg mooi. Maar kost tijd en moeite om hier thuis in te zijn.

Plex draait in ieder geval probleemloos
LMS en BubbleUPNP nog niet geïnstalleerd en ook niet getest

Ga nu even kijken wat ik doe mbt de data. Ga ik mijn Asustor schijven overzetten (uiteraard eerst back up anders is de data weg) of ga ik beginnen met 2 nieuwe schijven en dan evt later hier nog 2 aan toe voegen.

In 1 x 4 nieuwe schijven, dat gaat het em ff niet worden. Zou ergens de mooiste  optie zijn, dan zouden er 2 schijven kunnen uitvallen, zonder data verlies. Als ik er met 2 begin, dan kan er max 1 uitvallen. Zet ik er later 2 bij, dan kan uit de pool er ook max 1 uitvallen

Afijn, dat is nog even wat om over na te denken

De Pontus is weer bij de reparateur aangekomen, ben benieuwd.

TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

sschot

Citaat van: AudioLaan op juli 12, 2026, 20:09:49Maar goed, als de dealer je in de tang heeft en de Volumio voor een nieuwe wil ruilen of een T10 met ongetwijfeld bijbetaling wil leveren, jammer. Je kan ook de Volumio aannemen en als je toch
later T10 wil ruil ik de Volumio gewoon in hoor. Ga je geen bult aan vallen, beloofd. :)

Ik heb gewoon een nette deal gemaakt, de Rivo+ en de Lineo5 "gaan" retour en ik betaal wat bij voor de T10. Maar het is een net voorstel, dus ik ga daar verder niet meer aan lopen wijzigen.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

sschot

Door geheel onverwachte omstandigheden gaat de Audiolab de set verlaten. Kwam iets tegen, waarvan ik denk heel interessant, dus ik heb de gok maar gewaagt en iets in gang gezet.

Hoe het gaat uitpakken, wat het gaat betekenen en of ik er uiteindelijk helemaal blij van wordt, zal blijken als de reis van het product is afgerond.....

Verder vandaag reactie en terugkoppeling uit Frankrijk gehad. Oorzaak en probleem wat ik na de reparatie constateerde, is opgelost.
Op mijn vraag of ik het product nu nog "gewoon" kan vertrouwen heb ik nog geen reactie ontvangen, dus dat is even afwachten.

Oorzaak van het nieuwe probleem zat in een slechte soldering op het nieuwe PCB wat men de vorige keer heeft gemonteerd.
Waar ik persoonlijk dan wel van "schrik", is hoe slecht men test voordat men een apparaat gerepareerd verklaard en retour stuurt. Hier kan ik persoonlijk echt helemaal niet bij.

Afijn, als het goed is dus binnenkort wat leuke dingen om mee te gaan spelen en stoeien in huis.
Vergelijk met vroeguh (oude situatie) wordt het niet. Dus het gaat er vooral om, wat vind ik ervan.

Ehhh ehh, ik verklap het nog ff niet, moet nog even wat dingen bevestigt zien voordat ik 100% definitief weet dat alles rond is.

Spijkie

Heel benieuwd en ik volg je reis erg graag  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

chansig

Neumanns ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

sschot

Citaat van: chansig op juli 15, 2026, 22:02:42Neumanns ?

Gr. Hans

Hahaha, nee dat kan ik wel verklappen, daar heeft het niets mee te maken, Leiden is veels te dichtbij  :headbanging:

sschot

De reden dat de Audiolab het pand/land mag gaan verlaten heeft ermee te maken dat ik een Holo Audio – SERENE KTE - Kitsune Edition Gebalanceerde discrete voorversterker heb weten te scoren.

Uit hetzelfde land als waar ik mijn luidsprekers vandaan heb, dus vandaag op transport gegaan en ergens volgende week zal de unit wel aankomen.

Waarom doe je nou zoiets? Tsja, heb er een aantal redenen voor mijzelf voor
1 het is een dual mono ontwerp, net als de TEAC
2 hij heeft geen ingebouwde DAC -> pluspunt en alle kosten zijn voor het VV deel, geen dubbele functies
3 2 XLR ingangen, kan ik zowel de Fiio K13 R2R voor media als een andere DAC via XLR aansluiten
4 in het (mogelijk definitieve) geval van de Pontus 15th dual mono van dac tot ev
5 optimalisatie van het "3D beeld"
6 geen kleuring, dus "dac" geluid komt eruit
7 ik vind de looks erg mooi
8 buitenkansje naar mijn mening

Dit betekent dat de Audiolab 9000Q (staat al snel op MP) de verkoop in gaat/is. Zodra ik gelegenheid heb hier even nette foto's van schieten en optimaler aanbieden dan nu snel. Zomervakantie verwacht ik niet dat het storm zal lopen, maar we zien het wel.

Betekent dit dat ik de 9000Q slecht vind, nee absoluut niet. Het is een strakke, fijne en muzikale machine waar ik eigenlijk van had gedacht er een hele poos mee te doen. Echter door de "eenvoudige" Fiio is dit "ter discussie" komen te staan.

En ja, blind gekocht en niet geluiserd, dus als het niet aan de verwachting voldoet, dan moet ik verder kijken. Maar ergens heb ik de verwachting dat dit absoluut niet het geval gaat zijn, maar de tijd gaat het leren!

RZeemering

Wauw!
Mooie VV! Ik vind de looks ook heel mooi (ik heb een Holo Dac)
Heel benieuwd wat de verschillen zijn met wat je nu hebt staan.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

sschot

Nu de Rivo er niet meer is, de Lineo5 uit de kast is en ik naar de kast kijk en hoe ik het had opgebouwd, bekroop mij toch een gevoel van onvrede en te veel zooi in 1 kastje gepropt.

Daarom besloten er deels het naastgelegen kastje bij te gaan betrekken. Dus eens even goed nagedacht hoe dit te gaan doen en op het volgende uitgekomen.

linkerkant
onderin
stekkerbalk Supra
switch Meraki
Nvidia Shield

eerste plank
Fiio Darkside
Fiio K13 R2R

rechterkant
onderin
TEAC

eerste plank
VV, nu nog Audiolab, straks Holo Audio

tweede plank
Pontus 15th DAC

derde plank
nu even een MF MX Stream, straks de Eversolo T10

Links is dan het multimedia gedeelte, welke ik denk ik op een tweede stekkerbalk met schakelaar wil plaatsen, zodat ik dit helemaal uitschakel als ik dit niet gebruik.

Uiteraard m.u.v. de switch, want die is altijd nodig.

De rechterkast is dan de audiokast

In aanloop naar dit plan, vandaag de stekkerbalk van rechts naar links verplaatst. Gat tussen links en rechts gemaakt waar de kabels door kunnen. Stekkerbalk en switch in de linkerkast op de bodem geplaatst.

Voor vandaag even meer dan genoeg.
Nu even via de MF aan het luisteren. Geen Tidal connect en ook nog geen connectie met de NAS gemaakt, dus gewoon ff webradio en ook zonder enig PEQ filter. Maar dat geeft niet, stapje voor stapje.

Ondertussen de UGreen helemaal draaiend op TrueNAS en aan het wachten op 2 schijven, zodat ik de overstap van de Asustor NAS naar de UGreen kan maken.

Volgende week de Intel NUC leeg maken en te koop zetten.

sschot

Vandaag een hele leuke doos uit Hongarije ontvangen! De Holo Audio is binnen. Helaas moet ik weg, dus kan het nog niet gaan bekijken of beluisteren, maar dat komt of vanavond laat of morgen wel!

Er is op dit moment al interesse voor de Audiolab, maar 't loopt nog niet helemaal storm. Het is natuurlijk ook vakantie tijd.

sschot

In verband met wat aanpassingen in indeling en opbouw van de set in de kast(en), moet ik ook wat nieuwe kabels maken, althans andere lengtes.

In plaats van de Supra kabel, heb ik nu eens gekozen voor de LAPP ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY.

Hier een aantal meter van besteld en als het binnen is, kan ik er weer mooi  mee aan de slag om het "netjes" te maken.

Met de Serene KTE en het aanpassen van kabels, ook maar besloten om dan de eerder gekochte Grimm TRP voor de XLR kabels tussen VV en EV en DAC's en VV te aan inzetten. Hier moet ik alleen nog wat connectoren voor bestellen.

sschot

Zo, de Serene is uitgepakt....

PXL_20260722_094758619.jpg

PXL_20260722_094807963.jpg

PXL_20260722_094829746.jpg

Ik vind het optisch een plaatje....   

Marco66

Mooi om te zien id!
Woonkamer: Onkyo Muse Y-40, T+A R10
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Kurt

Citaat van: sschot op juli 22, 2026, 00:23:05In plaats van de Supra kabel, heb ik nu eens gekozen voor de LAPP ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY.
Ik heb die sinds enkele maanden ipv een WireWorld Silver Electra. Heel content van.

sschot

Zo, ik heb de Serene aangesloten en in basis is de Audiolab verkocht, een mooie dag wat dat betreft dus.

Nu rollen even de eerste tonen door de ruimte. Echter ik ben heel moe, heb last van mijn oor en kan niet beoordelen. Ook zonder een PEQ filter op dit moment, zo vanuit de laptop naar een DAC.

Maar, slecht klinkt het zeker niet

sschot

Toch maar even Equalizer APO op de laptop geinstalleerd.

Kan ik gaan kijken hoe het er nu uitziet met een REW meting en conform de voorstellen van AI wat gaan schuiven en nameten. En dan de filters implementeren en daarmee meten en luisteren.

Niet meer voor vandaag, mogelijk niet eens deze week, maar komt vanzelf......

Helaas nog w8 op de Pontus, het schiet niet op bij de logistieke partij.....

Heb vanavond trouwens zachtjes gespeeld, dus eigenlijk geen gedetailleerde indruk, alleen een globale van de Serene KTE, en die is gewoon (heel erg) goed.

Spijkie

Als ie klinkt zoals ie eruit ziet komt t helemaal goed! Gewoon lekker zachtjes laten draaien / spelen. Kan ie wat ingespeeld raken en als je er echt weer voor kunt gaan zitten heb je dat gedeelte alvast achter de rug.

Succes met herstel!
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

sschot

Vanochtend weer ff de set aangeslingerd. Gewoon met de MX Stream en web radio, heb een Volumio gebaseerde streamer niet meer aan mijn bibliotheek gekoppeld.

Klinkt heerlijk.
Verder besloten dat als er gezeur met de Pontus 15th blijft, ik een Holo Audio DAC ga proberen.

1 ben wel onder de indruk van dit merk
2 staat optisch wel gaaf bij de VV

Maar eerst ff afwachten wat eruit komt.

JoWa

Als je het budget hebt, gewoon doen.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Leeuwarden

En ga je die Denafrips dan omruilen voor een Holo of geld terug en even gaan luisteren bij de Nederlandse leverancier?

sschot

Toch ff snel een meting gemaakt, met REW

Standaard LS opstelling en geen PEQ filter
Standaard LS opstelling en wel een PEQ filter

Ik heb de REW meting L+R, L en R afzonderlijk gebruikt en ChatGPT vervolgens advies laten geven.

Heb apart filter voor links en rechts. En heb een kleine low shelf voor net wat boost richting de Harmon target curve

2026-07-23_16h04_47.jpg

Rood is de zonder PEQ en groen is dus met.....

Zo kan ik toch ff wat beter luisteren, zonder dat ik het gevoel heb dat ik ga weg stuiteren

Hoe doet de Serene het tot nu? Lekker! Vind de separatie en stage (denk ik) wel nog verder verbeterd. Gewoon radio luisteren, is al leuk en geeft aanleiding om even de oren te spitsen

sschot

Citaat van: Leeuwarden op juli 23, 2026, 16:09:28En ga je die Denafrips dan omruilen voor een Holo of geld terug en even gaan luisteren bij de Nederlandse leverancier?

Dat heb ik nog niet bepaald op dit moment, eerst maar eens een werkende Denafrips in huis zien te krijgen  8)  :P

sschot

vanavond nog "ff snel" met REW geprobeerd een PEQ te maken. Deze ingeladen en gemeten. Het resultaat haalde het nog niet bij het reeds bereikte resultaat dat ik met AI heb bereikt.

Dus ik blijf even bij de "groene" variant steken.

Indruk tot nu toe. Zeer strak center image. Goede opbouw van de stage in de breedte, de diepte kan nog beter. Wat doet een DAC daar straks nog evt. in? De tijd gaat het leren.
Uitsterving (nagalm) is fenemenaal. Het blijft erg lekker luisteren op dit moment

Op de een of andere manier is mijn "gesprek" over plaatsing verdwenen, dus ik moet ff opnieuw beginnen. Helaas maar het zij zo!

sschot

Vanavond weer wat tijd gehad om even lekker te luisteren.
Het rechteroor is beterder, wat maakt dat ik lekkerder en meer ontspannen kan luisteren en het beeld klopt ook meer.

Wat ik nu hoor, het is gewoon super gaaf. Mijn hoofd, wat ingespeeld, andere mood, iets anders?

Maakt mij helemaal niets uit, dit is echt heerlijk.....