De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: brt op april 27, 2026, 22:47:53Het is wel bizar dat Volumio hun core business niet op orde blijkt te hebben. Als ik alleen de ervaringen op dit forum al hierover lees...
Dat valt wel mee, denk dat merendeels ook aan de persoon ligt of aan het eigen netwerk met dito instellingen.
Elk apparaat heeft zo z'n nukken (op de touch met iPeng na dan  :P ).
Het is een beetje Apple met Windows vergelijken waarbij ik Volumio aan de kant van Windows plaats.
Je kan er heel veel mee, zelf als je wil de code aanpassen ..
Voordeel is wel ... het werkt overal op, niet gebonden aan een App.
Een NAS heb je niet nodig ... een dikke SSd erin en hoppa.
Indexeren via SSD rechtstreeks op de Rivo+ is een fluitje.
Mijn 1500 albums kan ik haast niet knipperen met m'n ogen of ze staan er al op.

Taggen doe ik ook via zoals hierboven genoemd is met MediaMonkey, al jaar en dag zolang ik het ken uit mijn Touch tijd.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

sschot

Ik tag eigenlijk altijd alles met MuzicBrainz.

Reden hiervoor, ondersteunt heel veel klassieke albums.

Zet zelf alle booklet en afbeeldingen in de map artwork.

Ik zal eens naar Media Monkey kijken.

Moet wel zeggen, nu draait het echt als een speer. Blijkbaar is dit nog de achilleshiel, maar besteed daar idd als gebruiker wat aandacht aan.

SSD kan ook, maar moet ik wel een grote kopen, zit aan ruim 4tb nu.....
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

sschot

Citaat van: Kingpin op april 28, 2026, 08:46:57Dat valt wel mee, denk dat merendeels ook aan de persoon ligt of aan het eigen netwerk met dito instellingen.
Elk apparaat heeft zo z'n nukken (op de touch met iPeng na dan  :P ).
Het is een beetje Apple met Windows vergelijken waarbij ik Volumio aan de kant van Windows plaats.
Je kan er heel veel mee, zelf als je wil de code aanpassen ..
Voordeel is wel ... het werkt overal op, niet gebonden aan een App.
Een NAS heb je niet nodig ... een dikke SSd erin en hoppa.
Indexeren via SSD rechtstreeks op de Rivo+ is een fluitje.
Mijn 1500 albums kan ik haast niet knipperen met m'n ogen of ze staan er al op.

Taggen doe ik ook via zoals hierboven genoemd is met MediaMonkey, al jaar en dag zolang ik het ken uit mijn Touch tijd.

SSD in de Rivo, of met USB aan de Rivo?
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Kingpin

Citaat van: sschot op april 28, 2026, 11:29:22SSD in de Rivo, of met USB aan de Rivo?
SSD op de USB3 ingang inderdaad.
Ook gewoon te benaderen via Windows Verkenner om nieuwe albums toe te voegen (gewoon een share aanmaken).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

sschot

Op dit moment is een 8TB schijf een 750 a 800 euro.
Nou, ik ga nu wel ff verder met mijn NAS, dat werkt ook supers nu!

Kingpin

Citaat van: sschot op april 28, 2026, 13:10:44Op dit moment is een 8TB schijf een 750 a 800 euro.
Nou, ik ga nu wel ff verder met mijn NAS, dat werkt ook supers nu!
Baas boven Baas, 8Tb muziek  :worship:
Nee bij mij hangt er een 2Tb SSD aan, die nog niet vol zit.
BTW, ik heb ook getest of je ze beide kunt gebruiken, NAS en SSD en dat gaat goed.
Je ziet niet in de Albums of wat je afspeelt waar het vandaan komt.

sschot

Citaat van: Kingpin op april 28, 2026, 13:13:29Baas boven Baas, 8Tb muziek  :worship:

Nog niet, maar moet wel wat expansie ruimte hebben natuurlijk  :tongue2:

Het taggen en de tijd die dit kost, maakt dat ik hier niet altijd zin in heb.

Maar heb nog 2 complete boxen Symphonien van Haydn te gaan, 2 x Shostakovich en nog veel meer.....

Kingpin

Citaat van: sschot op april 28, 2026, 13:19:28Nog niet, maar moet wel wat expansie ruimte hebben natuurlijk  :tongue2:

Het taggen en de tijd die dit kost, maakt dat ik hier niet altijd zin in heb.

Maar heb nog 2 complete boxen Symphonien van Haydn te gaan, 2 x Shostakovich en nog veel meer.....
Haha ja herken het. Heeft mij ook heel veel tijd gekost.
Als ik nu een CD koop rip ik het gelijk (moet ook wel ... heb geen CD speler meer  :-X ).

sschot

Gedachtengang.

Ik heb nu de WiiM Pro staan om te gebruiken als HUB voor mijn Nvidia Shield en evt TEAC cd speler om PEQ toe te kunnen passen.
Dit werkt, maar eigenlijk een dubbele streamer wat onnodig is.

Alternatief idee. WiiM Pro eruit. Fiio K13 R2R DAC erin. Ook PEQ filters. Kan de Nvidia Shield op, kan evt de TEAC op en kan ik eens naar een R2R sounds luisteren, evt ook door de Rivo erop aan te sluiten.

Even denken of ik dit een experiment vind wat ik de moeite waard vind

sschot

Omdat het idee me zo aanspreekt, gaat er even een K13 komen en een setje XLR kabels.

Dan kan de Shield netjes via de K13 en heb ik ook PEQ, alhoewel de bandbreedte van de Q beperkt is tot 8 en niet tot 12 gaat. Maar daar kan REW wel mee uit de voeten.

Even kijken wat of dit bevalt en zoja, dan gaat de WiiM Pro eruit.

Leuk om weer wat te ontdekken hebben en ook heel benieuwd hoe de Rivo over een R2R speelt, alhoewel in een andere legue.

Tabcam

De Fiio K13 speelde bij mij veel beter met een goede voeding (Fiio iPower Elite) en een DDC (Douk Audio U2 Pro). Dat was op een koptelefoon en de zolderkamerset.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sschot

Het is ook niet mijn idee of verwachting dat de K13 de 9000Q dac weg speelt. Voor beetje film prima genoeg en voor een meer luisteren en vergelijken misschien leuk

sschot

De K13 staat er tussen.

De Shield via USB werkt direct.
Wat ook werkt is PEQ, alhoewel nog niet geoptimaliseerd op de max instellingen van de K13.

Voor een keer een filmpje of muziekvideo helemaal meer dan prima.

Later ff verder spelen en luisteren.

sschot

Vanavond de K13 verder ingesteld. Correcte PEQ filters rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen gemaakt.

En een poosje muziek geluisterd via de Rivo+ (met PEQ) over de K13 en bij een paar tracks over de ESS.

Ik moet hier echt een even uitgerust en met de juiste tracks een keer vooor gaan zitten. Er zit sowieso verschil tussen de 2 DAC's, dat is in ieder geval klaar als een klontje.....

edit de Fiio Darkside Pro is ook binnen gekomen, dus de K13 wordt nu "netjes" gevoed

Tabcam

Begrijp ik het nu goed dat je 2x PEQ toepast, 1x op de Rivo+ en 1x op de K13.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sschot

Citaat van: Tabcam op mei  3, 2026, 09:38:42Begrijp ik het nu goed dat je 2x PEQ toepast, 1x op de Rivo+ en 1x op de K13.

Nee hoor.

Voor de Shield PEQ via de K13
Voor de Rivo PEQ via de Rivo en in de K13 uit

sschot

eigenlijk ben ik een beetje shocked........

Er is iets aan de hand, wat ik niet helemaal begrijp, wat voor mijn gevoel niet klopt, maar zich keer op keer herhaalt en voor mij persoonlijk dus "bevestigd".

Ik vind de combo K13 met Darkside Pro dus ZOVEEL fijner klinken tov de ESS Sabre DAC uit de 9000Q, dat ik iedere keer met stomheid geslagen ben en erg verbaast en bijna verbijsterd over deze herhaaldelijke uitkomst.

Kan het zijn dat een R2R sound, zo veel meer bij mij "past" dat ik deze cheappie DAC dus "veruit aangenamer" vind klinken als de ESS Sabre ES9038PRO 32-bit?

Eerste keuze uitbreiding
Gustard R30 of Laiv Harmony -> maar vallen buiten budget
Tweede keuze uitbreiding
Gustard R26II of Lain Harmony uDAC

Maar, is dit tov van de K13 wederom een "shocking" experience, of gaat die juist mee vallen. Er zal niets anders op zitten als het te gaan uitproberen. Dat ik het ga onderzoeken, is in ieder geval voor mij persoonlijk een feit, er is te veel nieuwsgierigheid geboren.....

Oh, en waar zit dan het shocking gedeelte.

Voornamelijk in ruimtelijkheid en kleur van de muziek. Van naar een podium luisteren tot onderdeel van het podium zijn, zo "tastbaar".

Flabbergasted hiero door deze ervaring

Xander32

Idd, de ene dac is de andere niet 🙂  Benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Leuk zo'n uitkomst dat je mond open valt van verbazing en je opnieuw je muziek collectie kunt gaan beleven. Benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

sschot

Even mbt de Rivo een update.

Na de "opschoon actie" van de bibliotheek, draait de Rivo heel stabiel, zonder haperingen en reageert goed.

Waar zie ik dit voornamelijk in terug
bediening is responsiver
als ik radio station aanzet, alle players afsluit en of met app of met browser de Rivo benader, kan ik gewoon verder. Start stop commando's doen het en iets anders starten werkt ook.
Als ik met Tidal connect een playlist start. Tidal app sluit en later via app of browser naar de Rivo ga, kan ik starten, stoppen, skippen voor en achteruit en het werkt ook altijd.

Voor de opschoonactie was dit wel heel anders.

Persoonlijke conclusie -> Rivo (Volumio) is zeer gevoelig voor de bibliotheek in ieder geval binnen OS 3. Nog geen OS 4, dus ook geen idee of het daar in basis beter is, al is dat wel de voorspelling en verwachting.

Ondanks deze hobbels was ik blij met de Rivo voor de sound, nu begin ik tevreden te zijn met de Rivo, ook op basis van de bediening.

Kan het nog veel beterder, absoluut -> daarom kijk ik uit naar de release van OS 4

sschot

Doordat ik getriggered ben door een R2R DAC, een beetje rond gekeken en verdiept hierin.

Idee gaat uit naar een Gustard R26II
Reden hiervoor
R2R
hoogwaardiger DAC als de K13
I2S ondersteuning voor de Rivo
Ander geluid als de ESS Sabre ES9038PRO

echter een extra DAC met streaming functionaliteit voelt weer een beetje onnodig.
Daarom toch nog wat aan het brainstormen over evt opties

Idee gaat hierbij onder andere nog uit naar
Denafrips Pontus 15th
Musician Pegasus II

Iemand die deze DAC's kent of kent tov de R26II?

brt

Ik heb de Pegasus van Musician gehad, en de Gustard R26 (mk1).

Beide ontzettend goede dacs. Als je een wat warmere sound wilt zou ik voor de Pegasus gaan. De R26 klinkt wat opener. Mijn gevoel zegt dat jou de Pegasus meer gaat aanspreken. Die heeft wat meer een analoge weergave dan de Gustard
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

sschot

Citaat van: brt op mei  5, 2026, 12:55:27Als je een wat warmere sound wilt zou ik voor de Pegasus gaan. De R26 klinkt wat opener. Mijn gevoel zegt dat jou de Pegasus meer gaat aanspreken. Die heeft wat meer een analoge weergave dan de Gustard

Thanks Bart!
Ik denk dat de R26II een serieuze optie is, maar het botst in mijn hoofd een beetje dat ik dan eigenlijk een dubbele streamer heb en dat ik dus eigenlijk te veel betaal voor de DAC in de R26II. Dat maakt dat ik hier toch een beetje mijn twijfels over heb. Alhoewel ik zeker geloof dat het een heel interessant en kwalitatief hoogwaardig toestel is.

Pegasus I en II worden niet meer gemaakt, als ik het goed zeg. Geen drama, maar het is wat het is.

Denafrips Ares 15th and Pontus 15th lijken mij daarom ook goede kanshebber.
Worden nog gemaakt
Krijgen uitermate goede en lange ondersteuning
Is just a DAC

Tussen Ares 15th en Pegasus II neig ik dan toch eerder naar de Ares.

Maar met de Pontus zet ik denk ik nog een stap "extra" en kan ik het denk ik ook wel als endgame dac zien. Dus ik ga mij eens verder verdiepen in de Pontus 15th

Kingpin

Is die streamer in de R26 dezelfde als in mijn X26III ?
Zo ja ... dan stel er maar niet teveel van voor, je kan deze ook gewoon uit zetten.
Alleen in combi met bv HQPlayer of Roon wordt het interessant.

sschot

Citaat van: Kingpin op mei  5, 2026, 13:20:23Is die streamer in de R26 dezelfde als in mijn X26III ?
Zo ja ... dan stel er maar niet teveel van voor, je kan deze ook gewoon uit zetten.
Alleen in combi met bv HQPlayer of Roon wordt het interessant.

Daar ga ik wel vanuit. Is idd voor Roon of UPNP, maar geen streaming app of iets dergelijks zover ik weet inderdaad.
Zie het idd ook niet als echt serieuze streamer oid, maar toch een "onnodige" implementatie van een niet gewenste functie. Dus daarom ook nog ff verder kijken en denken  :tongue2: