Hannibal’s set

Gestart door Hannibal_, oktober 17, 2020, 08:00:17

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Mediator op februari 20, 2026, 07:52:05Dat zijn toch allemaal de bekende redenen Brt. Voordat ik ergens ga wonen hou ik in het achterhoofd dat er een set in moet passen. Problemen in de ruimte pak ik dan aan met akoestische ingrepen. Ik speel met dual concentrics met eerste orde filtering op OTL/OCL buizenversterking en speel nog steeds analoog. En vooral ik ben (meer dan) tevreden. En om er nog maar wat zelfspot in te gooien: ouwe lul dus old school aanpak.

Ik heb jou gesproken op een middag bij @AudioLaan, zo oud ben jij heus nog niet ;)

Het zijn idd de bekende redenen om het wel te doen. De redenen om het niet te doen hoor ik dan alleen nog niet van je. Dat je de keten analoog wilt houden? Die zou ik snappen...

Ik denk dat iedereen wel tevreden is. Mijn punt was: dsp is laaghangend fruit wat je set naar een nog hoger niveau kan brengen. Ik denk dat 95% van de sets ervan opknapt. Uiteraard hoor jij dan bij die 5% ;)

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

katwax

Citaat van: brt op februari 20, 2026, 09:54:26Bedoel je met de uitdooftijd dat rt60 verhaal?
Ja, specogram, waterfall, rt30, ... :) Decay/uitdooftijd
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Ik kan je prima volgen, maar hoe je het ook wendt of keert, met dsp/eq doe je niets aan de oorzaak, maar pak je "enkel" een probleem dan wel een gevolg ervan aan.

Voorts schreef ik niets over dat het ene (aanpakken ruimte/ akoestiek) al dan niet te combineren is met het andere (dsp/ eq)  :nowink:

Citaat van: katwax op februari 20, 2026, 09:27:46Wel zeer kort door de bocht, hoewel ik vind dat goede DSP zo goed als niet kan ontbreken is het GEEN vervanger voor je ruimte akoestisch aanpakken.
DSP kan enkel maar je SPL aanpakken door te zorgen dat alle frequenties op +- zelfde volume toekomt.
DSP kan GEEN uitdooftijd veranderen, daarvoor moet je de akoestiek van je ruimte aanpakken.
In mijn ervaring is uitdooftijd aanpakken > dan SPL.
Zoals Brt meldt is de impact van DSP al veel beter dan allerlei andere zaken, als je dan weet dat uitdooftijd nog x-keer meer doet dan SPL dan zou dit no-brainer moeten zijn.
Mediator heeft dus gelijk dat ruimte aanpakken eerst moet komen en zou in theorie ervoor kunnen zorgen dat je geen DSP nodig hebt, alleen dat laatste is zeer moeilijk te bekomen (zeker als je puntjes op de i wil zetten).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

katwax

Citaat van: Xander32 op februari 20, 2026, 11:45:28Ik kan je prima volgen, maar hoe je het ook wendt of keert, met dsp/eq doe je niets aan de oorzaak, maar pak je "enkel" een probleem dan wel een gevolg ervan aan.

Voorts schreef ik niets over dat het ene (aanpakken ruimte/ akoestiek) al dan niet te combineren is met het andere (dsp/ eq)  :nowink:

Dan had ik het fout begrepen, ik las het alsof je kan kiezen de oorzaak aanpakken of dsp gebruiken om het gevolg aan te pakken.

Church of Noise

Er is ook de mate waarin de ruimte aanpakken haalbaar is uiteraard... 
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2  |  HQPlayer HTPC

katwax

Citaat van: Church of Noise op februari 20, 2026, 13:05:52Er is ook de mate waarin de ruimte aanpakken haalbaar is uiteraard...
Heb je dan over het feit dat ook al pak je ze aan niet alles 100% is of dat een ruimte ook nog andere doeleinde heeft?
Bij dat laatste zie ik dit vaak als excuus om niets te doen, terwijl er genoeg manieren zijn om het ook deftig te doen zelfs in een woonkamer.

Church of Noise

Tweede - woonkamer, case in point.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2  |  HQPlayer HTPC

Mediator

Citaat van: brt op februari 20, 2026, 09:57:36Ik heb jou gesproken op een middag bij @AudioLaan, zo oud ben jij heus nog niet ;)

Het zijn idd de bekende redenen om het wel te doen. De redenen om het niet te doen hoor ik dan alleen nog niet van je. Dat je de keten analoog wilt houden? Die zou ik snappen...

Ik denk dat iedereen wel tevreden is. Mijn punt was: dsp is laaghangend fruit wat je set naar een nog hoger niveau kan brengen. Ik denk dat 95% van de sets ervan opknapt. Uiteraard hoor jij dan bij die 5% ;)

Wat ik aangaf dat is het wel hoor. Verder draai ik ruim 30 jaar mee, heb veel gehoord en ik weet wat mijn voorkeur en eindstation is. Ik heb gewoon datgeen gekocht wat me altijd is bijgebleven maar wat ik in die tijd niet kon betalen.
Ja weet ik, we spraken elkaar bij Laan. Ik zie er (gelukkig) jonger uit. 
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

Hannibal_

Citaat van: joostb op februari 19, 2026, 12:25:24Binnen 1 maand had ik weer energie. Je moet het bij mij zien dat ik nooit in mijn diepe slaap kwam. ik viel ook gewoon achter het stuur in slaap midden op de dag. Ook tijdens werken en door mijn werkgever ben ik mee aan de gang gegaan want die zei je hebt slaapapnue

Ja... dat kan ik me wel voorstellen inderdaad.
Op werk had ik ook momenten dat ik weg dommelde...
Achter het stuur (per dag 2x 110km) zette ik mezelf er wel toe om te blijven focussen, al was dat ook niet altijd makkelijk.

Maar ook maar 22 onderbrekingen/uur  ;D

Goede werkgever man!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

Hannibal_

Citaat van: Mediator op februari 19, 2026, 13:30:38Ik had even niet op het netvlies dat je roomcorrectie had. Voor mij nog steeds wel zoiets als vloeken in de kerk. Maar zo te lezen ben je er happy mee.
Ik kan me die 'herstelschuld' heel goed voorstellen en anderen geven dat ook al aan. Je gaat eerst naar de bodem en dan weer omhoog.

Roomcorrectie is meer meten met REW en in de parametrische equalizer zetten he. In eerste instantie in de eversolo, maar sinds een paar maanden ook voor platenspeler en CD (via een MiniDSP Flex Digital).

Jazeker is het vloeken in de kerk, zeker voor een platenspeler.
Eerst digitaliseren ook nog  ???

Was een experiment dat blijft.
Je kamer gaat ook aan de haal met het geluid en dat vinden we prima?

Het resultaat is zo goed!
Veel meer balans, geweldige detaillering en instrument plaatsing.
Ik ben er 25 jaar wars van geweest (je moet niet knoeien met het originele geluid). Blij dat ik het toch geprobeerd heb met die Solo.

Hersenschuld? mooi gezegd.
Momenteel gaan de stappen de goede kant op na die initiële dip.
Dus blij, hoop dat het doorzet.
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect

Hannibal_

Citaat van: Mediator op februari 20, 2026, 07:52:05Dat zijn toch allemaal de bekende redenen Brt. Voordat ik ergens ga wonen hou ik in het achterhoofd dat er een set in moet passen. Problemen in de ruimte pak ik dan aan met akoestische ingrepen. Ik speel met dual concentrics met eerste orde filtering op OTL/OCL buizenversterking en speel nog steeds analoog. En vooral ik ben (meer dan) tevreden. En om er nog maar wat zelfspot in te gooien: ouwe lul dus old school aanpak.

Er was hier al veel aangepakt.
Binnen wat ik acceptabel vind voor mijn woonkamer.
En mazzel met de eerste reflecties via zijmuren die hier de luisterpositie niet bereiken.

Ik dacht dat het prima was, tot de openbaring kwam na meten en testen he.

Hannibal_

Citaat van: Xander32 op februari 20, 2026, 11:45:28Ik kan je prima volgen, maar hoe je het ook wendt of keert, met dsp/eq doe je niets aan de oorzaak, maar pak je "enkel" een probleem dan wel een gevolg ervan aan.

ik durf iedereen die denkt dat hij de conditionering van de ruimte op orde heeft, uit te dagen om eens te meten.

zeker in woonkamers.

als je een dedicated uitputtend geconditioneerde ruimte hebt ... misschien niet nodig

Hannibal_

Citaat van: Mediator op februari 20, 2026, 17:10:31Wat ik aangaf dat is het wel hoor. Verder draai ik ruim 30 jaar mee, heb veel gehoord en ik weet wat mijn voorkeur en eindstation is. Ik heb gewoon datgeen gekocht wat me altijd is bijgebleven maar wat ik in die tijd niet kon betalen.
Ja weet ik, we spraken elkaar bij Laan. Ik zie er (gelukkig) jonger uit. 

Ik wil je niet overtuigen hoor, maar je woont dichtbij (in mijn geboorteplaats ook nog) en je bent altijd welkom om naar het resultaat te komen luisteren he.

Vond het bij Mark heel gezellig om je te leren kennen.

Hannibal_

En dan de nieuwe koptelefoon...

Ik ben geen koptelefoon expert, verre van.
10 jaar met een Beats Solo (3) wireless geluisterd op vakantie.
Heel praktisch, ging heel lang mee op een lading (80 uur) en had een microfoon dus ook als headset voor een tele conferentie te gebruiken.
Niet klein maar ook niet gigantisch groot en inklapbaar.

Maar ook geen geweldig geluid.
Best okayish hoor, maar dat was het dan ook.
Beetje "beter dan niets" zeg maar.

Tja.... en dan dat hifimannetje.
Tering... wat een oorschelpen!
Niet zoals de beats die een meer "on ear" was, maar echt over ear.

De reviews en youtubes gaven wel aan dat tie niet klein was, ook dat hij hard klemde op je hoofd en dat hij iets kleiner was qua hoofdband dan sommige andere modellen.
Nu heb ik niet het kleinste hoofd, ik heb een Vespa ET50 4 takt brommertje en de grootste brommer helmen passen vaak maar net. En dan klemmen ze vaak ook not net iets TE.

Maar het "Mannetje" zit heerlijk op het kop(s)je, klemt helemaal niet te hard en het gewicht voel je helemaal niet door de draagband over je hoofd.
Prima dus.

Ik had qua sensitiviteit misschien wel iets minder voorzichtig hoeven zijn, ik startte met het volume dat ik gewend was op de beats, nou, dat was zo hard dat mijn hersens zo ongeveer gefrituurd werden... Beetje majo er bij zeg maar en smakelijk. Net boven half volume is meer dan genoeg om lekker te luisteren. Maar kan ook geen kwaad, want de geluidskwaliteit is serieus 10+ keer beter dan die beats. De detaillering en controle. Zelfs instrumenten staan individueel.
Jammie.

Bottom line vind ik het een koopje.
Prima ding voor op vakanties.

Mediator

Citaat van: Hannibal_ op februari 20, 2026, 18:49:48Vond het bij Mark heel gezellig om je te leren kennen.

Hier idem hoor. Bij Laan komen was een uitzondering om echt een goede reden. Wie weet over een tijd. Net als jij zit ik momenteel een beetje moeilijk. Maar het is om de hoek wat je zegt. We houden wel even contact via PM.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

Hannibal_

Citaat van: Mediator op februari 20, 2026, 21:13:01Hier idem hoor. Bij Laan komen was een uitzondering om echt een goede reden. Wie weet over een tijd. Net als jij zit ik momenteel een beetje moeilijk. Maar het is om de hoek wat je zegt. We houden wel even contact via PM.

Ow.... Pas je op jezelf?
(zeg ik dat nou?  ??? )

Sterkte man

Tabcam

Citaat van: Hannibal_ op februari 18, 2026, 09:21:05...
De gezondheid dan.
...
De techniek lijkt zijn werk te doen.

Nu het lijf nog.
De longarts had een erg positieve verwachting geschapen  :pompom:  (die op me overkwam als 1 nacht met zo'n ding slapen en ik zou herboren zijn; misschien ook beetje naïef van me). De KNO arts nuanceerde dat al toen ik daar ook even langs moest.

De betere slaap heeft ook resultaat: Ik ben helemaal aan gort en vermoeider dan ik me ooit gevoeld heb  :dry:
...
Het gaat dus nog even duren, maar de slaap is in ieder geval beter.
Mijn ervaring is dat je niet snel hersteld van iets dat er al jarenlang zat. 'Heanig an' zeggen ze hier in Twente, maar het wordt in Brabant dan 'Hannig an' :D

Citaat van: Hannibal_ op februari 18, 2026, 09:21:05Deze week wel gezellig met het gezin op vakantie.
Texel  8)

Helaas is mijn vakantie "HiFi" set kapot gegaan. Eerste dag ook nog.
Een Beats koptelefoon die ik met 50 worden gekregen had van de familie. draadloos, praktisch en er komt een acceptabel geluid uit. Voor mobiel vakantie gebruik.

Maar de hoofdband is gebroken bij het scharnier en ondanks dat ik hem ga proberen te lijmen wordt het na bijna 10 jaar misschien ook wel tijd voor iets anders. Voor de muziek dan. Voor teleconferenties kan hij misschien nog even dienst doen, als het lijmen lukt (en DE Joost geeft aan dat dat waarschijnlijk met wat seconden lijm wel aan elkaar blijft hangen).

Toen ik mijn DACje kocht heb ik die beluisterd op een koptelefoon en ik was daar erg van onder de indruk. Een HiFiman, hij leek op de HE1000 V2 Stealth. De 1000€ zou ik bijna uitgegeven hebben, echter de specs geven aan dat je daar wel een serieuze hoofdtelefoon versterker op moet zetten. Niet heel mobiel.
Ook nog even de edition XS bekeken, heeft iets minder oempf nodig, maar ook daar wordt serieuze versterking wel aangeraden.

Inmiddels de Ananda Nano besteld. Een van de meest gevoelige en efficiënte van HiFiman. Goede reviews, mooier gebalanceerd dan zijn voorganger (zonder nano-tjes). Bij slechts 1 review viel hij na een week uit elkaar, we gaan het zien. Ik beschouw mezelf als iemand die met beleid met zijn spullen omgaat (Daarom wilt Tonja nooit met de cabrio op vakantie  ;D ).

Hij is ook goedgekeurd door Douwe, die ik toch als een autoriteit beschouw op het gebied van headfi. Hij heeft namelijk een kabel die je kunt vervangen  ::)
OMG, zo lang kabel experimenten ontlopen, gaat het nu toch gebeuren? Met een koptelefoon?
Wel heel leuk, Douwe komt langs met wat verschillende mobiele dacjes om eens te beluisteren! Super gaaf!
Eeuuhh, dat was toch de Edition XS, de Ananda Nano ken ik niet :angel: . Ben benieuwd!

Citaat van: Hannibal_ op februari 18, 2026, 09:21:05De nieuwe wordt wel gezien als "a tad" high happy, maar ik denk dat ik dat ook wel ben. En anders sturen we hem terug. Eigenlijk Had ik hem willen beluisteren maar iEar had hem niet als demo en kon wel bestellen (en dan zou hij er zaterdag ook kunnen zijn, normaal gesproken), maar niet voor demo, ook niet toen ik aangaf dat hij 99% zeker verkocht was daarna.
Fijne zaak, dus gaan we maar modern doen via BOL (terugsturen als niet goed).

Goed.... jullie zijn weer bij (en mijn vingers pijnlijk van het typen  ;) )
Terugsturen zou ik zeker doen als hij na een week nog niet bevalt. Wel lekker laten inspelen, maar meestal hoor je vrij snel of het bevalt of niet.[/quote]
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Leeuwarden

Han, even nieuwsgierig: zit er in jouw apneu apparaat ook een beveiliging tegen stroomuitval? (PS: vrijdag V60 halen  :pompom:  )

Hannibal_

Citaat van: Tabcam op februari 21, 2026, 09:40:57Mijn ervaring is dat je niet snel hersteld van iets dat er al jarenlang zat. 'Heanig an' zeggen ze hier in Twente, maar het wordt in Brabant dan 'Hannig an' :D
Eeuuhh, dat was toch de Edition XS, de Ananda Nano ken ik niet :angel: . Ben benieuwd!
Terugsturen zou ik zeker doen als hij na een week nog niet bevalt. Wel lekker laten inspelen, maar meestal hoor je vrij snel of het bevalt of niet.

Hannig.... lol...

Tja... ASR vind de koptelefoon niets.
Zo zie je maar dat ik daar geen verstand van heb.

Waarschijnlijk was mijn beats niet eens welkom op zijn reviews  ;D
Ik vond jouw koptelefoon als eerste bij hem en dacht, hij zal toch niet ook de anan.....
En jawel.

ASR Ananda Nano

Tja... Laat ik zeggen dat het een flinke verbetering is tov de beats  :nopompom:

Laten we gewoon vergelijken.
Ik denk dat mijn Austrian audio koptelefoon (die ik soms gebruik als vergelijk omdat hij lekker analytisch is) misschien die resonanties niet heeft, maar ik vind de hifiman toch muzikaler.

Hannibal_

Citaat van: Leeuwarden op februari 21, 2026, 10:07:47Han, even nieuwsgierig: zit er in jouw apneu apparaat ook een beveiliging tegen stroomuitval? (PS: vrijdag V60 halen  :pompom:  )

Nou... daar ben ik nu ook ineens wel nieuwsgierig naar.
Dat ik het dus niet weet.

Maar AI denkt het volgende te weten:

De ResMed AirSense 11 Elite heeft geen ingebouwde back-up batterij die het apparaat laat doordraaien tijdens een stroomuitval. Als de stroom uitvalt, stopt de CPAP-therapie direct en zal het apparaat uitgaan.

Hier zijn de belangrijkste details over de stroomvoorziening van de AirSense 11 bij uitval:

Geen interne accu: Het apparaat schakelt uit zodra de netspanning wegvalt.
Automatisch herstarten: Bij een korte stroomonderbreking zal de AirSense 11 in de meeste gevallen automatisch weer opstarten zodra de stroom terugkomt.
Gegevensbehoud: De instellingen en therapieregistraties blijven behouden, ook als de stroom er voor langere tijd af is.
Beveiliging tegen spanningspieken: Hoewel het apparaat zelf geen accu heeft, is het aan te raden een externe overspanningsbeveiliging (surge protector) te gebruiken om de elektronica te beschermen tegen schade door stroomstoringen.
Oplossing voor stroomuitval: Voor continue therapie tijdens uitval wordt aangeraden een externe CPAP-batterij (zoals de Medistrom Pilot-24 Lite) of een powerstation (bijv. Jackery of Ecoflow) te gebruiken.

Tip: Als de stroom uitvalt en je wordt wakker, kun je het apparaat handmatig herstarten zodra de stroom terug is, of het apparaat aansluiten op een powerbank/station.

Goede tip ook!

Hey! Je zou je mooie S80 nog aanhouden vanwege persisterende diepe, niet loslatende en intense liefde, toch?  ???

Hihi... als het kriebelt...
Wat is het geworden? Even gokken: gezien de uitvoering van je 80, ehhhh, een T8 plug-in ultimate?

Is Bergsma nou de gouden medalist op de massastart?  :blink:

Leeuwarden

Ik heb een collega met apneu die erg moest wennen aan slapen met zo'n masker. Die stroomuitval is hem dus overkomen op een moment dat hij kennelijk diep sliep en achteraf vond hij dat best even een enge situatie.

Na diepgravend onderzoek naar de verschillen en mogelijkheden van een B4, T6, T8, T4 en T5, heb ik besloten dat iets met mijn jaarlijkse kilometers beter niet een auto met accu kan nemen. Vervolgens heb ik proefgereden in een T4 en een T5 en die laatste is aangeschaft. Een Inscription uitvoering met geperforeerd leder en 360 graden camera. Leuk ding en ik ga er ook nog 12 pk op vooruit  :pompom:

Hannibal_

Citaat van: Leeuwarden op februari 21, 2026, 17:15:48Ik heb een collega met apneu die erg moest wennen aan slapen met zo'n masker. Die stroomuitval is hem dus overkomen op een moment dat hij kennelijk diep sliep en achteraf vond hij dat best even een enge situatie.

Na diepgravend onderzoek naar de verschillen en mogelijkheden van een B4, T6, T8, T4 en T5, heb ik besloten dat iets met mijn jaarlijkse kilometers beter niet een auto met accu kan nemen. Vervolgens heb ik proefgereden in een T4 en een T5 en die laatste is aangeschaft. Een Inscription uitvoering met geperforeerd leder en 360 graden camera. Leuk ding en ik ga er ook nog 12 pk op vooruit  :pompom:

Niet verkeerd!
Gefeliciteerd!

Ja, electrificatie was ook niet mijn ding maar de uitvoering was een B4.
Ik moet zeggen dat ze wel heerlijk rijden die mild hybrids. Maar een T5 zal dat zeker ook doen.

Hier ook geperforeerd leer.
Je weet toch dat daar heerlijke frisse ventilatie uit kan komen, toch?

Van alle meuk die op die van ons zit is dat in de zomer serieus de mooiste optie hoor.
Ik zet het soms zelfs aan (laagste stand) nu als de stoelverwarming lekker aan staat.
Gaat net dat beetje broeierige er af.
En 360 graden camera is gewoon heel erg praktisch.

Maar wel een klein kritisch puntje hoor: Je kunt dit soort verhalen toch niet plaatsen zonder foto's?

Leeuwarden

Dankjewel!

Dat van die stoelventilatie wist ik, zit ook in mijn S80, erg lekker in de zomer!
Ik denk dat al die V60 meer dan prima rijden. Voor mij was de reden om niet mild te gaan dat ik net in de jaartallen zoek waar er problemen met de oliepomp aandrijving waren en er schijnen ook problemen te zijn met de wastegate klep. Als het goed is zijn die problemen in jouw bouwjaar V60 opgelost. De accu's van de T6 en T8 kosten tussen de € 8000 en € 10.000 heb ik mij laten vertellen. En aangezien ik mijn auto's vrij lang in bezit houdt ga ik daar tegenaan lopen. De T4 en T5 staan bekend als redelijk probleemloos. Die 60pk verschil is te leuk om te negeren dus is het een T5 geworden. Ik heb in het verleden een V70T5 gehad en dat was een redelijke zuipschuit, dat zou met deze V60 beter moeten zijn...7714D9AC-55D9-447B-9CBD-4E905D99E726.jpeg

Hannibal_

Citaat van: Leeuwarden op februari 21, 2026, 18:07:06Dankjewel!

Dat van die stoelventilatie wist ik, zit ook in mijn S80, erg lekker in de zomer!
Ik denk dat al die V60 meer dan prima rijden. Voor mij was de reden om niet mild te gaan dat ik net in de jaartallen zoek waar er problemen met de oliepomp aandrijving waren en er schijnen ook problemen te zijn met de wastegate klep. Als het goed is zijn die problemen in jouw bouwjaar V60 opgelost. De accu's van de T6 en T8 kosten tussen de € 8000 en € 10.000 heb ik mij laten vertellen. En aangezien ik mijn auto's vrij lang in bezit houdt ga ik daar tegenaan lopen. De T4 en T5 staan bekend als redelijk probleemloos. Die 60pk verschil is te leuk om te negeren dus is het een T5 geworden. Ik heb in het verleden een V70T5 gehad en dat was een redelijke zuipschuit, dat zou met deze V60 beter moeten zijn...7714D9AC-55D9-447B-9CBD-4E905D99E726.jpeg

;D Ik denk ik zeg het toch maar dat het meer is dan geperforeerd  ;D

Heel mooi hoor!
Ik weet niet hoe de S80 was qua ruimte, maar ik kwam van het vorige model V60 af en deze is echt ook heel ruim qua interieur.
Ons mannetje wordt lang en heeft echt zeeen van ruimte achterin.

Nou, daar moet je wel weer even mee door kunnen, lijkt me.
250pk of zo? vroemmmmmm....  :pompom:
Geniet ervan!

Leeuwarden

De S80 is groter qua lengte en voor mijn gevoel ook ruimer van binnen. Scheelt geloof ik in de lengte 9 cm. Kan ik eindelijk zeggen dat ik kleiner ben gaan rijden  ;D De beleving als je erin zit is totaal anders. In de S80 zit je op de stoel, in de V60 zit je in de stoel, je wordt meer één met de auto. Waar ik erg aan moet wennen is de getinte beglazing, het is donker binnen. Ook zijn de ramen stuk kleiner dat in de S80. Qua rijden vind ik het een grote stap vooruit. Ondanks ongeveer gelijk vermogen is de V60 een stuk vlotter, mede omdat er een turbo op zit. De S80 werd pas vlot als je hem doortrok in de toeren. Verheug me erop als we hem volgende week gaan halen! Eindelijk weer een stationcar, dat heb ik na het vertrek van de V70T5 regelmatig gemist. Overweeg trouwens nog wel om hem in de toekomst te tunen. Niet zozeer voor meer vermogen, wel voor koppel en omdat de motor dan domweg beter staat afgesteld en de souplesse toeneemt. Reageert het gas iets rustiger.

Tot zover de hijack van je topic, Han.  8)