Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Gestart door tompj, augustus 23, 2020, 12:31:52

Vorige topic - Volgende topic

tompj

Desalniettemin is het de beurt aan de Leben. Dat is en blijft het pareltje en een geweldige combinatie met Devore.
IMG_3016.jpeg
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r of Accuphase E-650 (te koop❗️)
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

RCD

Citaat van: tompj op mei  2, 2026, 14:00:44Maar het is wel het grote voordeel van gemakkelijk aanstuurbare speakers. Je kunt fijn combineren met echt muzikale versterkers.
Dat is helemaal waar.

brt

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 12:55:13Het is een heel simpel versterkertje zonder tegenkoppeling.
Dat levert meestal een muzikaal doosje op voor niet moeilijk aan te sturen versterkers.

Rob

Des te meer vraag ik me dan ff waar de stevige prijs van dit kleine en simpele versterkertje in zit.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

RCD

Citaat van: brt op mei  2, 2026, 20:01:11Des te meer vraag ik me dan ff waar de stevige prijs van dit kleine en simpele versterkertje in zit.
Dat ligt niet aan de onderdelen zoals bij meer audio spullen.
Maar ik weet uit ervaring dat als je een versterker bouw zonder tegen koppeling je alles moet matchen.
Ik heb bijv 1000 transistors gekocht en die allemaal met de hand gemeten.
Ook de eindtorren heb ik er 100 van gekocht en allemaal gemeten.
Dat is een enorm pokken werk en neemt veel tijd in beslag.
Waarschijnlijk is dat bij hun ook zo.

Rob

brt

Ja dat wil ik dan wel geloven en dat drijft de kosten dan flink op inderdaad!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Dura

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 20:10:55Dat ligt niet aan de onderdelen zoals bij meer audio spullen.
Maar ik weet uit ervaring dat als je een versterker bouw zonder tegen koppeling je alles moet matchen.

Rob
Rob, wat vind jij van de digitale versterkers zonder terugkoppeling?
Zoals van NAD Direct Digital en van Lyngdorf TDA.
Op papier ziet het er schitterend uit, PCM omrekenen naar PWM en daarmee de de transistors direct de gereguleerde voedingsstroom laten schakelen. Volume regeling in het digitale domein (upsamplen tot hogere waarden, zou theoretisch zonder verlies moeten kunnenj.
Misschien nog wel mooier, in mijn lekenogen, op papier, is de Lyngdorf oplossing, waar de stroom die via de eindtransistoren geschakeld wordt geregeld wordt.
Ik heb totaal geen praktijkervaring als ontwikkelaar, maar het concept ziet er schitterend zuiver uit.
Wat vind jij van dit soort architecturen?
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

RCD

Citaat van: Dura op mei  2, 2026, 23:30:30Rob, wat vind jij van de digitale versterkers zonder terugkoppeling?
Zoals van NAD Direct Digital en van Lyngdorf TDA.
Op papier ziet het er schitterend uit, PCM omrekenen naar PWM en daarmee de de transistors direct de gereguleerde voedingsstroom laten schakelen. Volume regeling in het digitale domein (upsamplen tot hogere waarden, zou theoretisch zonder verlies moeten kunnenj.
Misschien nog wel mooier, in mijn lekenogen, op papier, is de Lyngdorf oplossing, waar de stroom die via de eindtransistoren geschakeld wordt geregeld wordt.
Ik heb totaal geen praktijkervaring als ontwikkelaar, maar het concept ziet er schitterend zuiver uit.
Wat vind jij van dit soort architecturen?
Ik denk dat het nog iets te vroeg is, hetzelfde geld voor DSP.
Als er dadelijk mosfets zijn die een hogere schakel frequentie aankunnen is dat wel een mooi concept en geloof ik er wel in.
Dan heb je geen DAC meer nodig en ga je na het digitale filter rechtstreeks de eindversterker in.
Maar op dit moment kan een klasse D versterker mij nog niet bekoren.

Rob

tompj

We houden het voorlopig dan maar bij dit:
IMG_3017.jpeg

Afgewisseld met een nietig zero feedback a/b bakkie (dat niet klinkt als een a/b bakkie):
IMG_2989.jpeg 
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

Rob46

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 20:10:55Dat ligt niet aan de onderdelen zoals bij meer audio spullen.

Rob

Neem mijn 'simpele' buizenbakje. Kwalitatief goede onderdelen, geen printplaat te bekennen, erg goed opgebouwd en kort door de bocht principe. Klinkt mjammie👌
[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

RCD

Citaat van: Rob46 op mei  3, 2026, 13:36:52Neem mijn 'simpele' buizenbakje. Kwalitatief goede onderdelen, geen printplaat te bekennen, erg goed opgebouwd en kort door de bocht principe. Klinkt mjammie👌
Nagenoeg alle buizen bakken zijn simpel.

Rob

tompj

Citaat van: Rob46 op mei  3, 2026, 13:36:52Neem mijn 'simpele' buizenbakje. Kwalitatief goede onderdelen, geen printplaat te bekennen, erg goed opgebouwd en kort door de bocht principe. Klinkt mjammie👌
Ik heb de indruk dat 'simpel' vaak leidt tot mooi.

Leeuwarden

Mee eens, maar toch wel blij dan Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, het niet is...

tompj

Citaat van: Leeuwarden op mei  3, 2026, 16:40:11Mee eens, maar toch wel blij dan Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, het niet is...
Niet mooi? Da's jammer.

Leeuwarden

roeleken

Zie ik op mp opeens een E650 te koop  ;D
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

tompj

roeleken

Die Enleum moet toch wel bijzonder zijn
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

LD001

Citaat van: roeleken op mei  4, 2026, 21:35:49Die Enleum moet toch wel bijzonder zijn

En we gaan natuurlijk niet die Accuphase kopen nu we weten dat de Enleum beter is:)

brt

Citaat van: LD001 op mei  4, 2026, 21:43:18En we gaan natuurlijk niet die Accuphase kopen nu we weten dat de Enleum beter is:)

Je kunt natuurlijk twee van die Enleums inbouwen in een Accuphase, heb je meteen dual mono en denkt iedereen: zo goed heb ik een Accuphase nog nooit horen klinken!  :pompom:

roeleken

Citaat van: LD001 op mei  4, 2026, 21:43:18En we gaan natuurlijk niet die Accuphase kopen nu we weten dat de Enleum beter is:)
Daar mag toch een flink stuk van de prijs af dan  ;D

mmuetst

Denk dat hij al een paar keer de vraag heeft gehad via MP wat de minimale prijs is  :D.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

roeleken

Citaat van: mmuetst op mei  4, 2026, 22:16:31Denk dat hij al een paar keer de vraag heeft gehad via MP wat de minimale prijs is  :D.

Staat het nog te koop?
Wat is de minimale prijs?
Werkt alles naar behoren?
Waarom verkoop je 'm?
Etc. Etc.   De hel die Marktplaats heet....

brt

Citaat van: roeleken op mei  4, 2026, 22:18:57Staat het nog te koop?
Wat is de minimale prijs?
Werkt alles naar behoren?
Waarom verkoop je 'm?
Etc. Etc.   De hel die Marktplaats heet....

Herkenbaar.

Je vergeet nog de ongegeneerd schofterig lage biedingen en dan verongelijkt zijn als je er niet mee akoord gaat.

Xander32

Eind deze maand is er het vakantiegeld, dan gaat die E-650 wel weg lijkt mij. En wanneer iemand nu al serieuze interesse heeft, zal hij/zij dat moment proberen voor te zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

mmuetst

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2026, 06:15:47Eind deze maand is er het vakantiegeld, dan gaat die E-650 wel weg lijkt mij. En wanneer iemand nu al serieuze interesse heeft, zal hij/zij dat moment proberen voor te zijn.
De strand vakantie naar Dubai ging toch al niet door  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.