Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Gestart door tompj, augustus 23, 2020, 12:31:52

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Om dat laatste is het uiteindelijk te doen 👍🏻

Citaat van: tompj op april 26, 2026, 08:11:38Over wederverkoop maak ik me geen zorgen hoor. Hier is (internationaal) best belangstelling voor en ik heb denk ik een prima prijs betaald voor dit 'pre loved' apparaat. Of ik er weer vanaf wil snel, waag ik sowieso nu al te betwijfelen trouwens.

Gisteravond kon ik maar met moeite stoppen met luisteren. Echt genoten.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Ben / was jij trouwens specifiek op zoek naar zero feedback versterkers @tompj ?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

tompj

Citaat van: brt op april 26, 2026, 09:52:27Ben / was jij trouwens specifiek op zoek naar zero feedback versterkers @tompj ?
In eerste instantie niet. Totdat ik in België sprak met de eigenaar van Sound Odyssey. Hij is een groot fan van versterkers met dit principe. Ik beluisterde daar zowel een Soulnote als een Thöress. Hij is erg enthousiast, zeker in combinatie met gemakkelijk aanstuurbare luidsprekers.

Zo ben ik eigenlijk op de Enleum gekomen. En die lijkt ook echt op wat de Soulnote doet, maar dan met meer flow en zonder enige scherpte.

De versterker heeft een soort buisachtige flow en 'raakt' me daarmee echt. Hij doet me ook een beetje denken aan mijn (korte) avontuur met de grote John Eekels buizenversterker. Die had een vergelijkbaar soort middengebied en mid hoog. Alleen nu is de bas minder vet.

IMG_2995.jpeg
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

RCD

Citaat van: brt op april 26, 2026, 09:52:27Ben / was jij trouwens specifiek op zoek naar zero feedback versterkers @tompj ?
Geen feedback is niet perse het antwoord.
Maar ben zelf nu ook al weer een jaar bezig met een ontwerp zonder feedback.
Kan zeggen dat het zeer geslaagd is, ook drive en controle in het laag.
Het geluid staat enorm los en lijkt inderdaad een beetje op een buizen versterker.
Paar forum leden hebben hem al gehoord.

Rob

brt

Citaat van: RCD op april 26, 2026, 12:29:51Geen feedback is niet perse het antwoord.
Het geluid staat enorm los en lijkt inderdaad een beetje op een buizen versterker.

Rob

Dat schijnt idd de uitdaging te zijn toch? Geen feedback en toch die controle houden?

Dat is wat ChatGPT me wijs heeft gemaakt in elk geval 😇
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

tompj

Citaat van: brt op april 26, 2026, 20:11:49Dat schijnt idd de uitdaging te zijn toch? Geen feedback en toch die controle houden?

Dat is wat ChatGPT me wijs heeft gemaakt in elk geval 😇
Terug uit Duitsland @brt ? En?

brt

blue-eyes

Citaat van: brt op april 26, 2026, 20:31:07Ik zit nog aan de bratwurst  :D

Ik ben net terug van 4 dagen DLD, heeeeel veel NL's gehoord, gezien. Toevallig in Berlijn? :D lol
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

vergeerr72

Citaat van: RCD op april 26, 2026, 12:29:51Geen feedback is niet perse het antwoord.

Rob
Versie 9 klonk indrukwekkend. De detaillering en transparantie in het geluidsbeeld heb ik nog nooit zo gehoord. 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

brt

Citaat van: blue-eyes op april 26, 2026, 20:43:30Ik ben net terug van 4 dagen DLD, heeeeel veel NL's gehoord, gezien. Toevallig in Berlijn? :D lol

Ik heb vanmiddag een hachelijke mix van havo-Duits en Engels gesproken  :angel:
Was niet in Berlijn (helaas).

tompj

IMG_2999.jpeg

Intussen is één ding duidelijk. Dit kleine dingetje gaat nergens meer heen. Wat een heerlijk ding!

Ik vond deze test. Voor wat het waard is. Vooral het stukje over het vergelijk met Nagra voor- eindversterking vond ik opvallend.
https://www.stevehuffphoto.com/2022/05/26/the-enleum-amp23r-left-me-breathless-review/?amp=1

Mediator

Niet om je pret te bederven. Neem Steve Huff met een korrel zout. Ben benieuwd naar je ervaring op lange termijn en of de versterker dan interessant blijft.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

tompj

Citaat van: Mediator op april 27, 2026, 11:33:56Niet om je pret te bederven. Neem Steve Huff met een korrel zout. Ben benieuwd naar je ervaring op lange termijn en of de versterker dan interessant blijft.
Geen zorgen. Ik neem iedereen (elke test) met een korrel zout. (Jou trouwens ook 😜). Hij is overigens niet de enige die het vergelijk met Nagra maakt. Waarschijnlijk ook omdat ze soms qua omvang op elkaar lijken. Maar kennelijk ook qua sound.

Voor wat betreft de lange termijn...de tijd zal het leren. Voor nu in ieder geval, ook na lang luisteren, geen luistermoeheid. Iets wat ik bij de Soulnote wel wat had.

brt

Citaat van: tompj op april 27, 2026, 11:35:43Geen zorgen. Ik neem iedereen (elke test) met een korrel zout. (Jou trouwens ook 😜). Hij is overigens niet de enige die het vergelijk met Nagra maakt. Waarschijnlijk ook omdat ze soms qua omvang op elkaar lijken. Maar kennelijk ook qua sound.

Niet te veel zout nemen hoor, is slecht voor je gezondheid;)

Maar mooi dat ie zo goed bevalt!

PS: Moest je ver inzoomen voor die foto?  :tounge:

tompj

RCD

Citaat van: brt op april 26, 2026, 20:11:49Dat schijnt idd de uitdaging te zijn toch? Geen feedback en toch die controle houden?
Dat is inderdaad niet simpel.
Maar de controle is ongelofelijk goed, beter als wat ik hier heb staan.

Rob

tompj

Besluit is genomen. Drie versterkers is teveel. De Enleum heeft mijn hart gestolen. De prachtige Accuphase mag vertrekken.
IMG_2981.jpeg

Xander32

Oeps, ik hoop dat je er geen spijt van gaat krijgen. Een E-650 komt niet heel vaak meer voorbij en dan moet je maar afwachten hoe intensief die gebruikt is.

Evengoed veel plezier gewenst met de nieuwe 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Citaat van: tompj op mei  1, 2026, 17:14:43Besluit is genomen. Drie versterkers is teveel. De Enleum heeft mijn hart gestolen. De prachtige Accuphase mag vertrekken.
IMG_2981.jpeg

Toch enigszins onverwacht maar erg leuk !
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

Zie nu pas dat Accuphase hun logo op de onderkant van de ab heeft staan, leuk detail :)

Ga je de Enleum ook op de kast zetten? Of juist erin zodat de Leben altijd op de kast kan?

tompj

Citaat van: brt op mei  1, 2026, 22:20:50Zie nu pas dat Accuphase hun logo op de onderkant van de ab heeft staan, leuk detail :)

Ga je de Enleum ook op de kast zetten? Of juist erin zodat de Leben altijd op de kast kan?
Met wisselen is dat onhandig met kabels omprikken wanneer er een in de kast staat. Dus we blijven sjouwen (met de Leben). De Enluem is vederlicht.

Onbegrijpelijk trouwens. Het ding weegt niets en is zo groot als een ouderwetse autoradio (zo'n uitneembare met zo'n slede). En dan zo klinken. Blijft bizar.

brt

Citaat van: tompj op mei  1, 2026, 23:00:42Met wisselen is dat onhandig met kabels omprikken wanneer er een in de kast staat. Dus we blijven sjouwen (met de Leben). De Enluem is vederlicht.

Onbegrijpelijk trouwens. Het ding weegt niets en is zo groot als een ouderwetse autoradio (zo'n uitneembare met zo'n slede). En dan zo klinken. Blijft bizar.

Misschien gouden oortjes mbt eq afstemming? Ik weet het niet hoor...

Ik ben zeker niet van de school dat het veel moet wegen om goed te zijn. Maar wat zou het geheim of recept zijn, denk jij?

tompj

Citaat van: brt op mei  1, 2026, 23:18:20Misschien gouden oortjes mbt eq afstemming? Ik weet het niet hoor...

Ik ben zeker niet van de school dat het veel moet wegen om goed te zijn. Maar wat zou het geheim of recept zijn, denk jij?
Ik weet het niet. Geen negatieve feedback schijnt een ding te zijn. En verder nog een heel verhaal natuurlijk waar ik eerlijk gezegd weinig van begrijp en wat evengoed onder 'marketing mumbo jumbo' kan vallen.
Maar ja, het resultaat telt. Een van de mooiste transistor versterkers die ik heb gehoord.

Maar buizen blijven mijn grootste liefde, dat wel.

RCD

Citaat van: brt op mei  1, 2026, 23:18:20Ik ben zeker niet van de school dat het veel moet wegen om goed te zijn. Maar wat zou het geheim of recept zijn, denk jij?
Het is een heel simpel versterkertje zonder tegenkoppeling.
Dat levert meestal een muzikaal doosje op voor niet moeilijk aan te sturen versterkers.

Rob

tompj

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 12:55:13Het is een heel simpel versterkertje zonder tegenkoppeling.
Dat levert meestal een muzikaal doosje op voor niet moeilijk aan te sturen versterkers.

Rob
Ik weet niet, maar het is wel het grote voordeel van gemakkelijk aanstuurbare speakers. Je kunt fijn combineren met echt muzikale versterkers. Met mijn speakers draait dit ding rondjes rond alle solid state versterkers die ik hier had.