Streamen vs CD speler

Gestart door RandyAdam, april 3, 2020, 12:03:30

Vorige topic - Volgende topic

RandyAdam

Wellicht dat deze discussie al vaak is gevoerd maar wil toch nog eens naar jullie mening vragen. Is het streamen via Qobus Hi Res met een goede streamer zoals een Innuos MK mini beter dan het luisteren naar een cd speler?

Ik heb het altijd bij cd s gehouden maar ben me steeds meer aan het verdiepen in streamen. Ik hoorde laatst een verhaal van een kennis die Hi Res muziek via You Tube (via tv glasvesel naar amp) luistert en dit veelal stukken beter vind klinken dan zijn cd speler...

frank2

Streamen is goedkoop en geeft een zeer goede weergave, dit kun je ook met een CD speler bereiken alleen ben je dan een veelvoud aan geld kwijt voordat je op dezelfde kwaliteit komt.
Even simpel als voorbeeld, een Cambridge cxn kost 1100,- kan veel, is ook een voorversterker, zit een dac in, veel aansluitmogelijkheden, denk dat een CD speler van 2000,- ook wel de kwaliteit kan halen maar niet de aansluitmogelijkheden heeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

katwax

In theorie kan hi-res beter zijn dan cd, er kan gewoon meer informatie in.

Streamer beter dan cd, het is gewoon "handiger", je moet niet fysiek de cd gaan wisselen als je een nummer op ander album wil luisteren.
Ga je bovendien ook nog gebruik maken van online streaming services (Qobuz, Spotfy, ...) dan krijg je tevens toegang tot een zeer uitgebreide bibliotheek en zijn nieuwe albums direct beschikbaar bij release.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Een stream via een SBT met upgrade voeding over de dac van een Marantz SA15s2 LE kwam goed mee met een cd via die laatste, waarbij de cd wat voller klonk.

Een stream via de NA11s1 klinkt meer vloeiend, gedetailleerd en ruimtelijker dan een cd via die SA15.

Sinds een half jaar heb ik een relatief goedkoop cd loopwerk, welke aangesloten is op de dac van de NA11. Een cdtje via die keten klinkt verrassend goed, wat voller dan een stream via de NA11, maar dat laatste klinkt wederom meer vloeiend, gedetailleerd en ruimtelijker.

Verder heb ik nog een BSN2 als bron voor mijn hoofdtelefoon, deze klinkt vloeiend, kleurrijk, maar duidelijk minder gedetailleerd en ruimtelijk als de NA11.

Bron van de stream is steevast een cd ripp in flac vanaf een nas.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jack_D

Hi-res hoeft niet altijd beter te zijn. Het gaat om te beginnen om de opnamen zelf....., deze moet goed zijn.
En het kwam/komt ook wel eens voor dat een hi-res helemaal geen hi-res is maar een ge-upsampelde gewone opname.

Maar een opname waar aandacht aan besteed is, en welke ook uit de studio komt in hi-res zal in theorie beter moeten klinken dan deze zelfde opname gedownsized naar cd formaat.

Blijft de vraag of je het verschil dan echt gaat horen, je zult om te beginnen een goede installatie nodig hebben die al dat hi-res materiaal goed kan weergeven. Verschillen zijn niet zo heel groot. Ik zou zeggen probeer het eens uit. cd in de speler en op de streamingsdienst deze zelfde cd in hi-res zoeken en af en toe heen en weer switchen van bron.

Ik zie vooral als groot voordeel  het enorme aanbod wat je bij de streamingsdiensten hebt. Nadeel is wel dat je heel snel een hele avond muziek loopt te zappen van het ene naar het andere nummer. Echt muziek luisteren delft dan wel eens het onderspit :D

Rowdy

Vind een Streamer geen vervanger voor de CD speler. Niet alle CD's zijn ook beschikbaar via streamen.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Xander32

M.i. geen steekhoudend argument; zorgen dat je het origineel hebt en rippen maar ...

Citaat van: Rowdy op april  3, 2020, 12:56:04
Vind een Streamer geen vervanger voor de CD speler. Niet alle CD's zijn ook beschikbaar via streamen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Citaat van: Xander32 op april  3, 2020, 12:57:35
M.i. geen steekhoudend argument; zorgen dat je het origineel hebt en rippen maar ...
Inderdaad, een streamer kan ook lokaal opgeslagen muziek afspelen. Het eerst rippen van cd naar files kan wel tijdrovend zijn als je een uitgebreide collectie hebt. Indien je er een streaming dienst bij neemt zou je dan bv enkel de cd's kunnen rippen die niet beschikbaar zijn.

PatrickP

Citaat van: Rowdy op april  3, 2020, 12:56:04
Andersom geldt dat natuurlijk ook...  :wacko:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Muziekliefhebbert

Streamen  is volgens mij minstens zo goed als cd, want je hebt geen storend loopwerk. De data zijn dezelfde 1en en 0en.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

frank2

Citaat van: Muziekliefhebbert op april  3, 2020, 15:39:45
Streamen  is volgens mij minstens zo goed als cd, want je hebt geen storend loopwerk. De data zijn dezelfde 1en en 0en.

Je vergeet de kwaliteit  van de dag in de cd speler.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

RandyAdam

Ben vooral nieuwsgierig naar de kwaliteit van de content... hoe kan het dat een Hi Res YouTube muzieknunmer via een tv met een optische kabel naar de versterker beter klinkt dan een rega cd speler  ???

Muziekliefhebbert

Citaat van: frank2 op april  3, 2020, 15:45:53
Je vergeet de kwaliteit  van de dag in de cd speler.

Er zit toch een dac in de streamer?
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

frank2

Zeker maar die zal niet hetzelfde zijn als de cd speler. Streamer hebben vaak nieuwere dacs aan boord, die kunnen beter cq anders klinken.

RandyAdam

Citaat van: frank2 op april  3, 2020, 15:55:23
Zeker maar die zal niet hetzelfde zijn als de cd speler. Streamer hebben vaak nieuwere dacs aan boord, die kunnen beter cq anders klinken.

Eens, maar die dac zou je eventueel ook weer achter je cd speler kunnen prikken.

Ben vooral erg nieuwsgierig naar de content, Hi Res vs CD... Kan het zo zijn dat een youtube hi res muzieknunmer via een tv op amp beter klinkt dan een cd in een cd speler. Als dit zo is dan moet, los van dacs, de content kwaliteit vele malen beter zijn.

toetertje

Heeft youtube highres audio dan?
Volgens mij is het hoogst haalbare 256Kb.

Rob_Dingen

Hoi,

Een Cd met goede speler klinkt beter als hetzelfde materiaal streamen via Tidal Qobuz of Spotifi
Een geripte CD afgespeeld bijv via een Mac Mini via usb naar een mooie DAC klinkt beter als een CD speler met spdif naar dezelfde DAC.
Alles wat je van internet streamt klinkt bij mij minder als hetzelfde materiaal rechtstreeks van HDD afspeelt.
Dat is mijn ervaring.

Rob

Muziekliefhebbert

Hoe zou dat dan komen? Ik heb die ervaring niet.

Rob_Dingen

Geen idee ken jou set niet.

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2020, 16:57:27
Hoi,

Een Cd met goede speler klinkt beter als hetzelfde materiaal streamen via Tidal Qobuz of Spotifi
Een geripte CD afgespeeld bijv via een Mac Mini via usb naar een mooie DAC klinkt beter als een CD speler met spdif naar dezelfde DAC.
Alles wat je van internet streamt klinkt bij mij minder als hetzelfde materiaal rechtstreeks van HDD afspeelt.
Dat is mijn ervaring.

Rob

Rob dat is jouw mening, maar als ik zo kijk in dit topic, ben jij tot nu toe de eninge met deze mening.

Citaat van: RandyAdam op april  3, 2020, 15:48:46
Ben vooral nieuwsgierig naar de kwaliteit van de content... hoe kan het dat een Hi Res YouTube muzieknunmer via een tv met een optische kabel naar de versterker beter klinkt dan een rega cd speler  ???
Ik denk dat er hier veel factoren kunnen spelen en je zou dan de exacte setup moeten weten, want je wil de vergelijking eerlijk houden.
Ten eerste was dit op zelfde volume, want soms wordt verschil in volume ervaren als beter
Was het digitaal vanuit de tv of was dit over analoog via amp tv, we kunnen over algemeen stellen dat een amp in tv toch van mindere kwaliteit is dan een dedicated amp.
Het nummer zelf was dit zelfde uitgave als dat op de cd.

frank2

Klopt, eigen geripte muziek klinkt iets beter dan bijvoorbeeld tidal, pas geleden duidelijk gehoord bij een audiovriend.

Hires muziek klinkt zeker niet altijd beter dan eigen geripte muziek, soms iets maar is nauwelijks de moeite waard om daarvoor te gaan streamen is mijn ervaring.

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op april  3, 2020, 17:47:04
Rob dat is jouw mening, maar als ik zo kijk in dit topic, ben jij tot nu toe de eninge met deze mening.

Wat wil je daar mee zeggen.
Als je dat verschil niet kunt horen is er echt iets mis.
Heb dat hier al zo vaak laten horen met verschillende personen.
En schijnbaar ben ik niet de enige frank2 heeft het ook gehoord.
Als ik dezelfde mening had als de rest had ik dit ook niet gepost.

Rob

eduard

Moeilijke vraag, beetje afhankelijk hoeveel onderdelen in de keten anders zijn. Als je gebruikt maakt van een losse dac waar zowel de "streamer" als het cd loopwerk op aangesloten word dan zullen de verschillen waarschijnlijk beperkt zijn zeker als de streamer de muziek lokaal heeft staan.
Alleen de cd speler haalt het niet in het gebruiksgemak.
Ik ga zelf binnenkort weer eens proberen of ik verschil kan horen tussen mijn bestaande dac en nieuw dac en vervolgens of ik verschil hoor tussen streamer op de de nieuwe dac en cd loopwerk via de nieuwe dac. Ik vermoed dat ik weinig tot geen verschil ga horen. :)

Rob_Dingen

Citaat van: eduard op april  3, 2020, 18:09:28
Moeilijke vraag, beetje afhankelijk hoeveel onderdelen in de keten anders zijn. Als je gebruikt maakt van een losse dac waar zowel de "streamer" als het cd loopwerk op aangesloten word dan zullen de verschillen waarschijnlijk beperkt zijn zeker als de streamer de muziek lokaal heeft staan.
Alleen de cd speler haalt het niet in het gebruiksgemak.
Ik ga zelf binnenkort weer eens proberen of ik verschil kan horen tussen mijn bestaande dac en nieuw dac en vervolgens of ik verschil hoor tussen streamer op de de nieuwe dac en cd loopwerk via de nieuwe dac. Ik vermoed dat ik weinig tot geen verschil ga horen. :)
Dat is de manier waar ik op getest heb.
Een DAC met streamer (Mac Mini met Bitperfect via USB) en Denon A1 CD speler via Spdif.

Rob

Mediator

Een merk als Rega begint nog steeds niet aan streaming. Wellicht omdat er op dat gebied nog veel ontwikkeld wordt. Denk dat alle media de potentie hebben om goed te klinken. Wel met een eigen karakter. Vergis je niet hoe goed vinyl kan klinken, vergis je ook niet hoe goed een CD kan klinken. Waarschijnlijk zal dat ook gelden voor streamen. Ik denk dat persoonlijke motieven ook meespelen bijvoorbeeld of je al veel CD's hebt. Ik vind het zelf fijn om media af te wisselen juist omdat ieder medium zijn sterkere kanten heeft. Er is wat mij betreft dus geen beter maar alleen anders. Beter hangt af van je apparaten in je set en zegt meer iets over de situatie bij je thuis dan over de media.