Het Tactile Response en BEQ topic

Gestart door maximus79, december 29, 2019, 13:01:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teejoo

#400
Citaat van: morca op januari 30, 2021, 12:45:47
Welke subwoofer gebruik je Teejoo?

Het is subtiel ja idd.
Ik zet zelf nog 1 a 2 DB extra hot onder 25 a 30 hz.
Voor iets meer voelbaar infrasoon.
Dat subtiel bedoel ik overigens ook niet negatief, juist alleen maar positief. Bijvoorbeeld als die pelikaan bij nemo tussen de zeilen doorvliegt en een bocht maakt. Dan voelt je meer dan je hoort. Dat heb ik bij de disc echter ook, zij het iets minder. Maar niet heel veel. Bij het kloppen op het glas valt dat juist veel minder op, dat klinkt bij mij ook enorm. Idem bij de duikboot.

Wat me wel opvalt is dat het verschil wel groot is bij de 'originele' audiotrack van de demostukjes vergeleken met de BEQ. Dat klopt toch niet helemaal.

Verder is mijn set qua laag nu zeker wel hoe ik het wil. Ben nu vooral bezig met de rest.

morca

Citaat van: Teejoo op januari 30, 2021, 13:23:57
Dat subtiel bedoel ik overigens ook niet negatief, juist alleen maar positief. Bijvoorbeeld als die pelikaan bij nemo tussen de zeilen doorvliegt en een bocht maakt. Dan voelt je meer dan je hoort. Dat heb ik bij de disc echter ook, zij het iets minder. Maar niet heel veel. Bij het kloppen op het glas valt dat juist veel minder op, dat klinkt bij mij ook enorm. Idem bij de duikboot.

Wat me wel opvalt is dat het verschil wel groot is bij de 'originele' audiotrack van de demostukjes vergeleken met de BEQ. Dat klopt toch niet helemaal.

Verder is mijn set qua laag nu zeker wel hoe ik het wil. Ben nu vooral
Dat stukje is geweldig.
Met die onderzeeboot ook ja.

Wat jij zegt over niet horen maar voelen  vind ik geweldig.

U571 heeft ook paar stukjes dat de boot duikt of boven komt

Dan kijk je echt het water gebulder te voelen.

AVfan

#402
Citaat van: Teejoo op januari 30, 2021, 13:23:57
Dat subtiel bedoel ik overigens ook niet negatief, juist alleen maar positief. Bijvoorbeeld als die pelikaan bij nemo tussen de zeilen doorvliegt en een bocht maakt. Dan voelt je meer dan je hoort. Dat heb ik bij de disc echter ook, zij het iets minder. Maar niet heel veel. Bij het kloppen op het glas valt dat juist veel minder op, dat klinkt bij mij ook enorm. Idem bij de duikboot.

Wat me wel opvalt is dat het verschil wel groot is bij de 'originele' audiotrack van de demostukjes vergeleken met de BEQ. Dat klopt toch niet helemaal.

Verder is mijn set qua laag nu zeker wel hoe ik het wil. Ben nu vooral
Wat betreft dat kloppen op het glas, dit is een goed voorbeeld wat BEQ brengt. De extra teruggebrachte laag ULF brengt een voller en meer realistische ervaring met zich mee. De frequentie van het kloppen zelf zit rond de 40hz, de frequentie hieronder en natuurlijk ook erboven zorgen voor het totale bereik van zo'n klop op het aquarium, gehoord onder water. Veel realistischer

Teejoo

#403
Citaat van: AVfan op januari 30, 2021, 14:12:46
Wat betreft dat kloppen op het glas, dit is een goed voorbeeld wat BEQ brengt. De extra teruggebrachte laag ULF brengt een voller en meer realistische ervaring met zich mee. De frequentie van het kloppen zelf zit rond de 40hz, de frequentie hieronder en natuurlijk ook erboven zorgen voor het totale bereik van zo'n klop op het aquarium, gehoord onder water. Veel realistischer
Maar hier merk ik dus juist bijna geen verschil. Dat klinkt en voelt gewoon al erg indrukwekkend vanaf de disc. Dat is trouwens een 7.1 True HD audiospoor.

Dus dat veel realistischer met BEQ valt reuze mee.

GOOS88

Citaat van: Dirk op januari 29, 2021, 23:27:27
Ik ben al even online aan het zoeken welke low shelf een miniDSP 2x4 HD gebruikt...is dat een 1e (6dB/octaaf) of 2e orde (12dB/octaaf) low shelf?

In de manual van miniDSP vind ik er niets over, dus het zal vast één van beide zijn (3e orde is hoogst onwaarschijnlijk), maar als je die hele BEQ settings voor de gekozen film met wat anders wil verwezenlijken dan een miniDSP, is het wel cruciaal het correcte "filter" op te bouwen door middel van een PEQ.

Die shelf settings staan vermeld in de database met Q waarde. Niet in de vorm van 1e orde, 2e orde etc..

Een 12dB/Octave is bijv gelijk aan een shelf met een Q van 0.707,

Dus zolang je een dsp gebruikt waar de Q vrij  in te stellen is mbt tot shelves kan je de BEQ filters exact overnemen, een dsp waar alleen de shelves in te stellen zijn als 1e orde, 2e orde etc is dus eigenlijk niet geschikt voor het BEQ gebeuren.

Correct me if I'm wrong
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Citaat van: GOOS88 op januari 30, 2021, 14:25:11
Die shelf settings staan vermeld in de database met Q waarde. Niet in de vorm van 1e orde, 2e orde etc..

Een 12dB/Octave is bijv gelijk aan een shelf met een Q van 0.707,

Dus zolang je een dsp gebruikt waar de Q vrij  in te stellen is mbt tot shelves kan je de BEQ filters exact overnemen, een dsp waar alleen de shelves in te stellen zijn als 1e orde, 2e orde etc is dus eigenlijk niet geschikt voor het BEQ gebeuren.

Correct me if I'm wrong
Henk Jan van minidsp ging hier ook naar kijken.
Ivm de zelfbouwers met hypex amps.
Hopelijk horen we daar nog wat van.

Dirk

Citaat van: GOOS88 op januari 30, 2021, 14:25:11
Die shelf settings staan vermeld in de database met Q waarde. Niet in de vorm van 1e orde, 2e orde etc..

Een 12dB/Octave is bijv gelijk aan een shelf met een Q van 0.707,

Dus zolang je een dsp gebruikt waar de Q vrij  in te stellen is mbt tot shelves kan je de BEQ filters exact overnemen, een dsp waar alleen de shelves in te stellen zijn als 1e orde, 2e orde etc is dus eigenlijk niet geschikt voor het BEQ gebeuren.

Correct me if I'm wrong
ik denk dat je gelijk hebt, 'k was blijkbaar in de war met wat anders (bezig met vele zaken tegelijk en dan haal je wel een eea door elkaar :blush:)
als je vrij een Q-waarde in kan geven in je DSP bepaal je op die manier de "orde" (steilheid) van je shelf, dus 't zou gewoon moeten kunnen
wordt vervolgd ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

GPO

Maar ff een helikopter view innemen:

De rootcause van dit "probleem" is dat klaarblijkelijk sound engineers bij het mixen van het geluid "vinden" dat het LFE gefiltered moet worden?

Leuk allemaal om te gaan proberen om het filter te compenseren (respect voor de effort/tijd, ziet er allemaal wel mooi uit), maar is er ook al een beweging gaande richting mix studio's dat ze die filters niet moeten gaan toepassen?

Ik bedoel feitelijk zijn ze de reden dat we dikke SVS, Rythmiks, JL Audio, Klipsch, Arendals, etc in huis nemen compleet teniet aan het doen.  :nopompom:
Ze zijn letterlijk de grote subwoofer markt aan het verzieken. De enige reden dat men 12", 15" of zelfs groter in huis haalt is vanwege het LFE geweld bij 20 Hz of lager...  :pompom:

Ik vraag me af hoe ze bij een subwoofer bedrijf als SVS hier over denken. Iemand al eens gemailed met Ed Mullen?  :smile:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

#408
 ^^ gpo

Ook even over dat beq en nemo als voorbeeld :
Allemaal leuk en aardig maar hier flikkerstraalt het huis haast uit elkaar met de onderzeeboot,  idem met kloppen op het aquarium en hierin zijn ook verschillende bass laagjes in verwerkt ook de vogel door het zeil voel ik

Dus EN NOU MOET IK HET VOORZICHTIG omschrijven,  voor diegenen die met beq nu ineens van alles lijken te voelen  en horen, wellicht dingen BETER instellen zodat je geen beq nodig hebt om goed lfe te ondervinden?

  :shaun: nou ...... kom maar met die shitstorm  :ph34r:

Idske

Van jou had ik het toch minimaal verwacht dat je het zou willen gaan proberen Fluissie :)

De grafieken zijn toch duidelijk genoeg lijkt me.

Ik heb er geen ervaring mee maar zou het best een keer willen proberen of iig ervaren voordat ik het afschiet.
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite


Teejoo

Citaat van: GPO op januari 30, 2021, 17:40:35
Maar ff een helikopter view innemen:

De rootcause van dit "probleem" is dat klaarblijkelijk sound engineers bij het mixen van het geluid "vinden" dat het LFE gefiltered moet worden?

Leuk allemaal om te gaan proberen om het filter te compenseren (respect voor de effort/tijd, ziet er allemaal wel mooi uit), maar is er ook al een beweging gaande richting mix studio's dat ze die filters niet moeten gaan toepassen?

Ik bedoel feitelijk zijn ze de reden dat we dikke SVS, Rythmiks, JL Audio, Klipsch, Arendals, etc in huis nemen compleet teniet aan het doen.  :nopompom:
Ze zijn letterlijk de grote subwoofer markt aan het verzieken. De enige reden dat men 12", 15" of zelfs groter in huis haalt is vanwege het LFE geweld bij 20 Hz of lager...  :pompom:

Ik vraag me af hoe ze bij een subwoofer bedrijf als SVS hier over denken. Iemand al eens gemailed met Ed Mullen?  :smile:
Ze benadelen hiermee niet alleen de subwoofer markt, maar iedereen die wel serieus omgaat met de hobby en daarvoor 20-30 euro betaald voor een disc. Dat is pas erg!
Ik zag gisteren op de disc van Patriots day ook een DTS geluidsspoor staan voor late night gebruik. Ben de naam even kwijt. Dat ze dat dan doen.

fluissie

Citaat van: Idske op januari 30, 2021, 18:37:45
Van jou had ik het toch minimaal verwacht dat je het zou willen gaan proberen Fluissie :)

De grafieken zijn toch duidelijk genoeg lijkt me.

Ik heb er geen ervaring mee maar zou het best een keer willen proberen of iig ervaren voordat ik het afschiet.

De grafieken wel idd ... maar de sr7015 schieten ze ook af aan de hand van grafieken en metingen en deze doet weinig onder voor een denon

Maar ik schiet nog niks af  :D , wil het zeker nog is proberen en ervaren

Zal alleen van iemand als Sjaak_Banaan afhangen of anders want ik ga geen dsp kopen alleen om dit te proberen nog is

De xti heeft dsp aan boord en daar overheen draai ik xt32 middels de app namelijk

Ja , ik sta er wel wat sceptisch tegenover dat wel

fluissie

Citaat van: Teejoo op januari 30, 2021, 19:30:29
Ze benadelen hiermee niet alleen de subwoofer markt, maar iedereen die wel serieus omgaat met de hobby en daarvoor 20-30 euro betaald voor een disc. Dat is pas erg!
Ik zag gisteren op de disc van Patriots day ook een DTS geluidsspoor staan voor late night gebruik. Ben de naam even kwijt. Dat ze dat dan doen.

Helemaal eens !

Wat ook kan , in call of duty (game) kan je aangeven waarmee je speelt.. bv tv, hoofdtelefoon,  soundbar , ht

Dat ze zo iets dergelijks dan niet implementeren

AVfan

Citaat van: fluissie op januari 30, 2021, 18:26:48
NOU MOET IK HET VOORZICHTIG omschrijven,  voor diegenen die met beq nu ineens van alles lijken te voelen  en horen, wellicht dingen BETER instellen zodat je geen beq nodig hebt om goed lfe te ondervinden?



Ik sta open voor kritiek en de daarbij behorende constructieve hulp. Wat kan ik volgens jou aan bovenstaande feitelijkheden, lees metingen nog verbeteren?
Ik wil het natuurlijk wel goed krijgen. Klinkt nu al best aardig moet ik zeggen. ;)

fluissie

#415
Jouw grafiek ziet er fantastisch uit  , ik kan niet anders zeggen 

Dus wat moet je beter doen? Geen idee eerlijk gezegd zonder het überhaupt gehoord te hebben bij je

Ik DENK echter de subs een stuk 'hotter' draaien , wat ook perfect kan met zo'n mooie grafiek omdat je geen piekers hebt die je dan overstuurt

In feite is dat hetgene wat je ook doet met beq aan ...

Nogmaals ik wil het graag ervaren hoor en ik schiet het beq zeker niet af vooralsnog

morca

Citaat van: fluissie op januari 30, 2021, 18:26:48
^^ gpo

Ook even over dat beq en nemo als voorbeeld :
Allemaal leuk en aardig maar hier flikkerstraalt het huis haast uit elkaar met de onderzeeboot,  idem met kloppen op het aquarium en hierin zijn ook verschillende bass laagjes in verwerkt ook de vogel door het zeil voel ik

Dus EN NOU MOET IK HET VOORZICHTIG omschrijven,  voor diegenen die met beq nu ineens van alles lijken te voelen  en horen, wellicht dingen BETER instellen zodat je geen beq nodig hebt om goed lfe te ondervinden?

  :shaun: nou ...... kom maar met die shitstorm  :ph34r:
Dit heeft niks met afstellen van je set te maken.

Als je meegelezen heb zie je dat ik een dvd van u571 heb.
Het geluidsspoor daarvan is hetzelfde als van de BD met de Beq  files geladen.

Het heeft dus in enige mate met afstellen te maken.
Afstellen in de studio.
Waar  ze het laag  afkappen TOV het org geluid.
In de studio gaat het afstellen verkeerd.

Dit is weer zo.n moment dat ik baal dat ik niet kan reizen.
Anders ging ik iedereen af met mijn minidsp  voor m&g en demo van Beq  :angel:
Eventueel met de dvd erbij van U571 .

Horen ,zien en voelen. Moet toch geloven zijn.


maximus79

#417
Citaat van: morca op januari 30, 2021, 20:15:08
Dit heeft niks met afstellen van je set te maken.

Als je meegelezen heb zie je dat ik een dvd van u571 heb.
Het geluidsspoor daarvan is hetzelfde als van de BD met de Beq  files geladen.

Het heeft dus in enige mate met afstellen te maken.
Afstellen in de studio.
Waar  ze het laag  afkappen TOV het org geluid.
In de studio gaat het afstellen verkeerd.

Dit is weer zo.n moment dat ik baal dat ik niet kan reizen.
Anders ging ik iedereen af met mijn minidsp  voor m&g en demo van Beq  :angel:
Eventueel met de dvd erbij van U571 .

Horen ,zien en voelen. Moet toch geloven zijn.
Moet elke keer lachen als ik jouw zo bezig zie nu met BEQ,[emoji1][emoji1303]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Citaat van: fluissie op januari 30, 2021, 19:31:04

Zal alleen van iemand als Sjaak_Banaan afhangen of anders want ik ga geen dsp kopen alleen om dit te proberen nog is

Ja , ik sta er wel wat sceptisch tegenover dat wel

Je kunt toch die vergelijkingsfilmpjes binnentrekken, dan heb je een filmpje met en zonder correctie, zonder dat je wat in je/een dsp hoeft te tiefen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


AVfan

#420
Citaat van: fluissie op januari 30, 2021, 19:50:18
Jouw grafiek ziet er fantastisch uit  , ik kan niet anders zeggen 

Dus wat moet je beter doen? Geen idee eerlijk gezegd zonder het überhaupt gehoord te hebben bij je

Ik DENK echter de subs een stuk 'hotter' draaien , wat ook perfect kan met zo'n mooie grafiek omdat je geen piekers hebt die je dan overstuurt

In feite is dat hetgene wat je ook doet met beq aan ...

Nogmaals ik wil het graag ervaren hoor en ik schiet het beq zeker niet af vooralsnog
na het bereiken van bovenstaande metingen ben ik aan de gang gegaan met de housecurve. Bij die van mij loopt hij op van 100hz naar 20hz met zo'n 3db boven het verloop van de B&K curve. Maar dat zijn de metingen en curves, het gaat in dit topic over het vervolg en dag is hoe maak je optimaal gebruik van deze curves tijdens het kijken van films waarvan de audio track aangepast is voor de huis en tuin AV consument. En met BEQ doe je dat als AV enthousiast, met een set die daarvoor samengesteld is ;)

AVfan

Citaat van: Teejoo op januari 30, 2021, 13:23:57
Wat me wel opvalt is dat het verschil wel groot is bij de 'originele' audiotrack van de demostukjes vergeleken met de BEQ. Dat klopt toch niet helemaal.
BEQ wordt toegepast op het LFE signaal en alleen op het LFE signaal dus zou het bij goed ingestelde crossovers nimmer de rest van de set mogen beïnvloeden. Er is hier een ander issue wat hoogstwaarschijnlijk niets te maken heeft met BEQ

fluissie

Citaat van: RalphH op januari 30, 2021, 20:26:29
Je kunt toch die vergelijkingsfilmpjes binnentrekken, dan heb je een filmpje met en zonder correctie, zonder dat je wat in je/een dsp hoeft te tiefen ;D

Zal is als ik tijd heb me er echt op toe leggen

Ben momenteel echt druk met werk gewoon nog en met de sub en dergelijke

Vandaag ook 'ff' 3 uur gereden om mijn geliefde r900 op te halen , ff ouwehoeren en je bent een halve dag verder  :D

fluissie

Citaat van: AVfan op januari 30, 2021, 20:49:36
BEQ wordt toegepast op het LFE signaal en alleen op het LFE signaal dus zou het bij goed ingestelde crossovers nimmer de rest van de set mogen beïnvloeden. Er is hier een ander issue wat hoogstwaarschijnlijk niets te maken heeft met BEQ

Dit is dan weer een sterke post en zeker waar

RalphH

Citaat van: fluissie op januari 30, 2021, 20:51:06
Zal is als ik tijd heb me er echt op toe leggen


Van mij hoef je niet hoor  ;D, ben r zelf ook niet mee bezig. Wilde enkel aangeven dat je geen minidsp nodig hebt om te horen wat t idee is. Enkel een downloadbaar filmfragmentje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer