Het Tactile Response en BEQ topic

Gestart door maximus79, december 29, 2019, 13:01:33

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Teejoo

#325
Citaat van: AVfan op januari 28, 2021, 11:06:32
al dat geld uitgeven aan JL subs, een Trinnov en misschien wel een set M&K speakers om vervolgens er niet volledig gebruik van te maken ;)
Er is veel meer dan de onderste LFE regionen die bepalen of je ergens volledig gebruik van maakt..

Neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat nieuwe films zo verkracht worden. Vroeger was pixar etc echt referentie, nu echt niet meer door dit geklooi.

AVfan

#326
Citaat van: Teejoo op januari 28, 2021, 11:11:41
Ik heb net het intro filmpje gekeken over BEQ. Al ik het goed begrijp staat het dus wel goed in de DTS mix? Daar vergelijken ze het mee. Het probleem zit hem in de nieuwe Atmos mix van in het voorbeeld War of the worlds.
nope. Vele standaard DTS-HD en DOBLY TRUE-HD hebben ook profijt van BEQ. Je moet 'flighf if the phoenix' uit 2004 maar eens kijken met BEQ, gewoonweg absurd.


AVfan

Citaat van: Teejoo op januari 28, 2021, 11:12:49
Neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat nieuwe films zo verkracht worden. Vroeger was pixar etc echt referentie, nu echt niet meer door dit geklooi.
pas Wall-E gekeken met de dochter en wauw, zelfs bij animatie brengt het een extra dimensie. Deze klassieker is daar een perfect voorbeeld van


morca

Citaat van: Teejoo op januari 28, 2021, 11:12:49
Er is veel meer dan de onderste LFE regionen die bepalen of je ergens volledig gebruik van maakt..

Neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat nieuwe films zo verkracht worden. Vroeger was pixar etc echt referentie, nu echt niet meer door dit geklooi.
Dit doen ze al jaren
Is niet nieuw.

Teejoo

#329
Citaat van: morca op januari 28, 2021, 11:33:40
Dit doen ze al jaren
Is niet nieuw.
Ja, ok. Maar ik vind het toch pas echt een probleem sinds ze echt op soundbars zijn gaan afmixen qua bereik. Dat was tot voor ik denk 5 jaar gelden niet het geval. Er is volgens mij altijd een verschil geweest tussen de bioscoopmix en en blu-ray mix, maar daar had je weinig last van omdat het voldoende was. Je ziet dat nu trouwens ook met de hoogtekanalen. Daar gebeurt in de bioscoop ook veel meer.

Teejoo

Maar goed, ze moeten het probleem bij de studio's aanpakken. Maak dan 2 audio tracks of een inschakelbare optie.

Ik ga in elk geval niet per film een file laden om een optimaal resultaat te krijgen, hoe cool het ook is. Los van het feit dat ik het ook nog even moet ervaren om te zien of het sowieso niet too much is voor mijn smaak.

morca

Citaat van: Teejoo op januari 28, 2021, 11:51:05
Ja, ok. Maar ik vind het toch pas echt een probleem sinds ze echt op soundbars zijn gaan afmixen qua bereik. Dat was tot voor ik denk 5 jaar gelden niet het geval. Er is volgens mij altijd een verschil geweest tussen de bioscoopmix en en blu-ray mix, maar daar had je weinig last van omdat het voldoende was. Je ziet dat nu trouwens ook met de hoogtekanalen. Daar gebeurt in de bioscoop ook veel meer.
Kijk naar de lijst met films.
Het lijkt erop dat het vanaf bleuray al gebeurd.
Dus veel langer als 5jaar.


Teejoo

#332
Citaat van: morca op januari 28, 2021, 12:06:26
Kijk naar de lijst met films.
Het lijkt erop dat het vanaf bleuray al gebeurd.
Dus veel langer als 5jaar.
Dat zeg ik toch ook, alleen is het pas de laatste jaren echt merkbaar geworden omdat ze overdrijven met de afzwakking. Ik heb toch een forse collectie films, maar heb hier pas de laatste jaren last van bij sommige films. En daar zit het verschil: is het echt te weinig voor een goede film beleving? We moeten nou niet doen alsof het nooit goed genoeg is geweest en dat BEQ de enige manier is om volwaardig film te kijken. Dat het beter kan is iets anders.

Arcenon

Citaat van: Teejoo op januari 28, 2021, 11:55:21
Maar goed, ze moeten het probleem bij de studio's aanpakken. Maak dan 2 audio tracks of een inschakelbare optie.

Ik ga in elk geval niet per film een file laden om een optimaal resultaat te krijgen, hoe cool het ook is. Los van het feit dat ik het ook nog even moet ervaren om te zien of het sowieso niet too much is voor mijn smaak.

Teejoo, je spreekt over too much en te hard maar het is in feite allemaal deel van het oorspronkelijke bronmateriaal, er is niks extra aangedikt. En het oorspronkelijke bronmateriaal is wat 'wij' als enthusiasts toch wel willen nastreven lijkt mij.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

AVfan

Citaat van: Arcenon op januari 28, 2021, 12:15:42
Teejoo, je spreekt over too much en te hard maar het is in feite allemaal deel van het oorspronkelijke bronmateriaal, er is niks extra aangedikt. En het oorspronkelijke bronmateriaal is wat 'wij' als enthusiasts toch wel willen nastreven lijkt mij.
maar niet plug&play genoeg voor sommigen.

Teejoo

#335
Citaat van: Arcenon op januari 28, 2021, 12:15:42
Teejoo, je spreekt over too much en te hard maar het is in feite allemaal deel van het oorspronkelijke bronmateriaal, er is niks extra aangedikt. En het oorspronkelijke bronmateriaal is wat 'wij' als enthusiasts toch wel willen nastreven lijkt mij.
Daar heb je ook gelijk mee, maar dan nog kan 10 Hz op referentieniveau als too much ervaren worden. Voor mezelf, maar ook ivm eventuele overlast.

Zo bedoel ik het ook. Dat los je echter op door je set goed af te regelen en eventueel te beteugelen. Je hebt dan tenminste zelf de keuze, en dat is wellicht nog wel het belangrijkste. Die keuze wordt ons nu ontnomen door de studio's omdat zoals AVfan al aangeeft BEQ niet plug-en play is.

Nog even een aanvulling: uiteraard is het wel normaal dat er iets wordt aangepast aan de oorspronkelijke audio mix. Die is tenslotte gemaakt voor een bioscoop. Maar wat nu gebeurt is belachelijk.

morca

Ik heb U571 getest vd dvd die ik nog heb
De infrasoon output van het dts spoor is niet gecut.
Belachelijk dat de dvd beter laag als de blu-ray heeft.

Teejoo

Citaat van: morca op januari 28, 2021, 12:32:57
Ik heb U571 getest vd dvd die ik nog heb
De infrasoon output van het dts spoor is niet gecut.
Belachelijk dat de dvd beter laag als de blu-ray heeft.
Idd!

Idske

Nu weet ik nog niet precies hoeveel moeite het is maar een file downloaden en deze uploaden in minidsp klinkt niet als idioot veel moeite als ik daar een veel leukere ervaring door krijg.
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

maximus79

Citaat van: Idske op januari 28, 2021, 13:00:30
Nu weet ik nog niet precies hoeveel moeite het is maar een file downloaden en deze uploaden in minidsp klinkt niet als idioot veel moeite als ik daar een veel leukere ervaring door krijg.
Het is inderdaad een handeling van nog geen minuut, als het goed hebt op gezet.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

PascalP

Heb nog niet het hele topic doorgenomen, maar hoe ik begrijp uit mijn blik op het AVS topic is het ook mogelijk om het zelf meteen te remuxen in een MKV?
Alleen werkt dit voor 7.1 tracks max en niet voor Atmos en DTS:X, iemand een idee waarom?
Lijkt me dat dit zou werken het voor een knappe kop niet al te veel moeite is om een scriptje of Docker container in mekaar te flansen die je library scant en dan zelf je BEW files remuxed, daar wil ik best de NAS een paar dagen op laten draaien.
Beetje een container ála Sonarr/Radarr/Bazarr en dan een 2e geluidspoor maken zodat je ook het origineel houdt zonder BEQ  :angel:

Maar ja, dan moet je het nog handmatig doen voor schijfjes gezien ik toch de meeste content op mijn UHD speler afspeel.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

AVfan

Citaat van: PascalP op januari 28, 2021, 14:07:01
Heb nog niet het hele topic doorgenomen, maar hoe ik begrijp uit mijn blik op het AVS topic is het ook mogelijk om het zelf meteen te remuxen in een MKV?
Alleen werkt dit voor 7.1 tracks max en niet voor Atmos en DTS:X, iemand een idee waarom?
Lijkt me dat dit zou werken het voor een knappe kop niet al te veel moeite is om een scriptje of Docker container in mekaar te flansen die je library scant en dan zelf je BEW files remuxed, daar wil ik best de NAS een paar dagen op laten draaien.
Beetje een container ála Sonarr/Radarr/Bazarr en dan een 2e geluidspoor maken zodat je ook het origineel houdt zonder BEQ  :angel:

Maar ja, dan moet je het nog handmatig doen voor schijfjes gezien ik toch de meeste content op mijn UHD speler afspeel.
Poeh poeh, wat een gedoe.....

Waarom het wiel wat door de BEQ gurus is uitgevonden proberen te herontwikkelen wanneer je nog niks weet van de precieze werking van BEQ? Er is altijd wel een reden waarom het niet kan, men niet wil of waarom het omslachtig zou zijn. Installeer nou eens een 2x4HD, laadt die BEQ file en laat ons dan pas weten hoe het allemaal beter kan of zelfs moet ;)

AVfan

Citaat van: Idske op januari 28, 2021, 13:00:30
Nu weet ik nog niet precies hoeveel moeite het is maar een file downloaden en deze uploaden in minidsp klinkt niet als idioot veel moeite als ik daar een veel leukere ervaring door krijg.
precies. Het betaald zich dubbel en dwars terug qua beleving  :inlove:

Sjaak_Banaan

Zal nog eens een poging gaan wagen, de eerste keer te weinig tijd gehad en toen was het niet gelukt...
Zojuist wel mijn eigen EQ-config kunnen mergen, dus nu alleen maar inladen en gaan met die banaan!  :headbanging:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 28, 2021, 14:30:47
Zal nog eens een poging gaan wagen, de eerste keer te weinig tijd gehad en toen was het niet gelukt...
Zojuist wel mijn eigen EQ-config kunnen mergen, dus nu alleen maar inladen en gaan met die banaan!  :headbanging:
Enjoy  :angel: ;D
Schrik niet
Bij jouw subs word het echt inDRUKwekkend  :D

PascalP

Is er trouwens een gebalanceerde MiniDSP HD dan? Zie alleen of de HD versie met ongebalanceerde ingangen of de niet-HD gebalanceerde versie?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Staaled

#346
Citaat van: PascalP op januari 28, 2021, 14:53:48
Is er trouwens een gebalanceerde MiniDSP HD dan? Zie alleen of de HD versie met ongebalanceerde ingangen of de niet-HD gebalanceerde versie?
Uit productie de MiniDSP balanced, maar nog wel te krijgen. En dat is geen dus HD !

Wat ik zo lees moet je de HD hebben om een gepaste BEQ te verkrijgen.
Ik loop daar tegenaan,omdat ik niet van XLR af wil stappen.

Mogelijk is de 4x10HD dan een optie, maar dat wordt prijziger.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sjaak_Banaan

Citaat van: morca op januari 28, 2021, 14:34:23
Enjoy  :angel: ;D
Schrik niet
Bij jouw subs word het echt inDRUKwekkend  :D

Haha, ik zal niet gelijk voluit gaan.
Heb die compressor in de MiniDSP maar ingesteld voor de veiligheid en daarnaast al enige tijd een filter die 'm onder de 16Hz heel stijl laat aflopen.

Mogelijk dat de beveilig in de XTZ's dit zelf ook doet en is het niet nodig (meen ik gelezen te hebben in een review), maar ik speel liever even op safe.

Dadelijk eens wat uitzoeken.  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


Sjaak_Banaan

 ;D

Laten jullie je eigen housecurve staan of in mijn geval DynamicEQ aan of is dat toch weer link?
Kreeg net eigenlijk wel het gevoel dat het noodzakelijk is, heb nog niet zo heel veel kunnen testen, maar volgens mij moet er wel meer inzitten dan wat ik zojuist gehoord heb zonder Dynamic EQ.

Welke scenes kijken jullie om te testen?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder