E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Gestart door Tabcam, september 21, 2019, 11:42:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kerre

Merci voor de hulp en de snelle reacties. Ik zal het tzt nog een keer proberen, maar dan zonder Subwoofer. To be continued...
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel



Moxxey

maakt het nog uit of je meet met de standaard bij geleverde microfoon of dat je een aparte microfoon aanschaft?

clockwork

Citaat van: Moxxey op april 30, 2020, 19:55:16
maakt het nog uit of je meet met de standaard bij geleverde microfoon of dat je een aparte microfoon aanschaft?

Bij mij maakte de Umik echt een groot verschil ten opzichte van de standaard meegeleverde Emotiva microfoon. De meetresultaten waren echt anders.  Maar ik weet niet hoe dat bij andere merken werkt.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Moxxey

dank voor je reactie,

ben zeer benieuwd of meerdere mensen dit ook ervaren

BenW

Zou graag het de middentonen van mijn B&W CM10s2 wat omhoog krikken.

Weet iemand wat je dan met de curve moet doen?
Of is er een website met target curves die ik niet kan vinden?
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

denoontje

Citaat van: BenW op mei  1, 2020, 12:48:52
Zou graag het de middentonen van mijn B&W CM10s2 wat omhoog krikken.

Weet iemand wat je dan met de curve moet doen?
Of is er een website met target curves die ik niet kan vinden?

Als je dirac gebruikt,
Aantal punten toevoegen op de lijn in het het middengebied en deze wat boven de gemeten waarde curve schuiven.
Of laag en hoog juist verder dempen op dezelfde manier

Targetcurve  laten berekenen en toevoegen in de avr/versterker.

Kijk wel uit dat je niet te veel gaat boosten....

Wellicht handig een afbeelding van de curve even te plaatsen.

BenW

Citaat van: denoontje op mei  1, 2020, 12:56:57
Als je dirac gebruikt,
Aantal punten toevoegen op de lijn in het het middengebied en deze wat boven de gemeten waarde curve schuiven.
Of laag en hoog juist verder dempen op dezelfde manier

Targetcurve  laten berekenen en toevoegen in de avr/versterker.

Kijk wel uit dat je niet te veel gaat boosten....

Wellicht handig een afbeelding van de curve even te plaatsen.

Thanks, ik gebruik Dirac en wil vandaag een nieuwe meeting gaan doen met Dirac 2.5.3.
Ik ga mijn curve posten
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

Moxxey

#259
Citaat van: BenW op mei  1, 2020, 13:26:26
Thanks, ik gebruik Dirac en wil vandaag een nieuwe meeting gaan doen met Dirac 2.5.3.
Ik ga mijn curve posten

zou het kwa meting anders wezen dan met de vorige Dirac?

Angus

#260
Ik ben vandaag ook met Dirac aan de slag gegaan. Ik heb een NAD C658 dus een 2 kanaals stereo versterker.
Ik heb eerst een meting gedaan (met een UMIK-1) zonder subwoofer, morgen maar eens proberen met subwoofer, maar mijn ervaring is dat ik muziek meestal zonder sub beter (sneller) vind klinken. Ik vond de orginele meting wat dun in het laag, ik heb de eerste punten wat omhoog gehaald wat al veel lekkerder klinkt. Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg ben :-)
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

Kingpin

ik zou 'm bij 500Hz een tikkie omhoog zetten zodat deze beter aansluit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Citaat van: Angus op mei 25, 2020, 19:51:09
Ik ben vandaag ook met Dirac aan de slag gegaan. Ik heb een NAD C658 dus een 2 kanaals stereo versterker.
Ik heb eerst een meting gedaan (met een UMIK-1) zonder subwoofer, morgen maar eens proberen met subwoofer, maar mijn ervaring is dat ik muziek meestal zonder sub beter (sneller) vind klinken. Ik vond de orginele meting wat dun in het laag, ik heb de eerste punten wat omhoog gehaald wat al veel lekkerder klinkt. Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg ben :-)
Zal vast niet beroerd klinken. De eerste (rechts) heeft 6 dB dalen, de tweede een diepe van wel 10 dB zo lijkt het. Zulke diepe dips probeer ik met de curve te volgen. Drie controlepunten extra aanmaken zou genoeg moeten zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Citaat van: TabCam op mei 25, 2020, 20:54:53
Zal vast niet beroerd klinken. De eerste (rechts) heeft 6 dB dalen, de tweede een diepe van wel 10 dB zo lijkt het. Zulke diepe dips probeer ik met de curve te volgen. Drie controlepunten extra aanmaken zou genoeg moeten zijn.
Op welke frequentiepunten zou je de 'dips' volgen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Angus

#265
Bedankt voor de tips, ik ga morgen weer even verder experimenteren, ik vind het nu al erg goed klinken hoor.

Ik vraag me wel af hoe ik Dirac weer geheel van mijn versterker af kan halen als ik dat zou willen. Hoe het kan weet ik ook niet maar als je Dirac uit zet in de software zelf schijnt het slechter te klinken dan helemaal zonder volgens Alpha-Audio:

"Nog een leuk grapje is dat u het filter in- en uit kunt schakelen. Echter: wij zijn van mening dat 'uit' niet representatief is voor de kwaliteit zonder Dirac Software. Wij kennen onze b-Dac goed en we weten zeker dat deze beter klinkt dat de Audio Processor doet vermoeden met uitgeschakelde filters. Wellicht wil Dirac het contrast vergroten? Het is echter ook wel logisch, want wij spelen altijd via Wasapi, wat wil zeggen dat er geen software meer staat tussen de dac en de mediaspeler. Dirac staat nu tussen de mediaspeler en de dac in... wellicht verschuiven er toch wat bits en bytes?"

Ik vermoed door de NAD terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

vergeerr72

Citaat van: Angus op mei 25, 2020, 21:46:14
Bedankt voor de tips, ik ga morgen weer even verder experimenteren, ik vind het nu al erg goed klinken hoor.

Ik vraag me wel af hoe ik Dirac weer geheel van mijn versterker af kan halen als ik dat zou willen. Hoe het kan weet ik ook niet maar als je Dirac uit zet in de software zelf schijnt het slechter te klinken dan helemaal zonder volgens Alpha-Audio:

"Nog een leuk grapje is dat u het filter in- en uit kunt schakelen. Echter: wij zijn van mening dat 'uit' niet representatief is voor de kwaliteit zonder Dirac Software. Wij kennen onze b-Dac goed en we weten zeker dat deze beter klinkt dat de Audio Processor doet vermoeden met uitgeschakelde filters. Wellicht wil Dirac het contrast vergroten? Het is echter ook wel logisch, want wij spelen altijd via Wasapi, wat wil zeggen dat er geen software meer staat tussen de dac en de mediaspeler. Dirac staat nu tussen de mediaspeler en de dac in... wellicht verschuiven er toch wat bits en bytes?"

Ik vermoed door de NAD terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Ik vermoed dat de alpha-audio opmerking ging over een installatie op een pc. Ik neem aan dat dit niet speelt als je de Dirac filter op de NAD uitzet.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Citaat van: vergeerr72 op mei 25, 2020, 21:51:26
Ik vermoed dat de alpha-audio opmerking ging over een installatie op een pc. Ik neem aan dat dit niet speelt als je de Dirac filter op de NAD uitzet.
Of de Analog bypass van pagina 15 van de handleiding? Als je eerst digitaliseert heb je altijd een eXtra stap met misschien een minder goede dac?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

BenW

#268
Citaat van: Angus op mei 25, 2020, 19:51:09
Ik ben vandaag ook met Dirac aan de slag gegaan. Ik heb een NAD C658 dus een 2 kanaals stereo versterker.
Ik heb eerst een meting gedaan (met een UMIK-1) zonder subwoofer, morgen maar eens proberen met subwoofer, maar mijn ervaring is dat ik muziek meestal zonder sub beter (sneller) vind klinken. Ik vond de orginele meting wat dun in het laag, ik heb de eerste punten wat omhoog gehaald wat al veel lekkerder klinkt. Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg ben :-)

Je kan ook eens de harman target curve inladen voor wat meer laag
Zie https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

holco

Klopt wat Alpha zegt, ik ervaar dat ook met de Minidsp 88A.

Citaat van: Angus op mei 25, 2020, 21:46:14
Bedankt voor de tips, ik ga morgen weer even verder experimenteren, ik vind het nu al erg goed klinken hoor.

Ik vraag me wel af hoe ik Dirac weer geheel van mijn versterker af kan halen als ik dat zou willen. Hoe het kan weet ik ook niet maar als je Dirac uit zet in de software zelf schijnt het slechter te klinken dan helemaal zonder volgens Alpha-Audio:

"Nog een leuk grapje is dat u het filter in- en uit kunt schakelen. Echter: wij zijn van mening dat 'uit' niet representatief is voor de kwaliteit zonder Dirac Software. Wij kennen onze b-Dac goed en we weten zeker dat deze beter klinkt dat de Audio Processor doet vermoeden met uitgeschakelde filters. Wellicht wil Dirac het contrast vergroten? Het is echter ook wel logisch, want wij spelen altijd via Wasapi, wat wil zeggen dat er geen software meer staat tussen de dac en de mediaspeler. Dirac staat nu tussen de mediaspeler en de dac in... wellicht verschuiven er toch wat bits en bytes?"

Ik vermoed door de NAD terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

Je laag-afval (-10dB) ligt rond de 25Hz, dus trek je linker "curtain" ook naar die 25Hz grenswaarde, want daaronder kan je set toch niets meer behoorlijk weergeven, dus Dirac daar alsnog wat laten proberen te corrigeren heeft 0,0 zin, kost alleen maar vermogen waar je helemaal niets positiefs van terughoort.

Verder zoals Tabcam idd aangeeft die dip bij 40-45Hz niet recht proberen te trekken zoals je 't nu deed, want ook daar ga je vragen aan Dirac om 10dB of zelfs meer te boosten, wat Dirac ten eerste niet kan (limiet = 10dB qua boost) maar ook je set icm de ruimte laten niet toe die dip op te vullen, dus zoals voorgesteld meer de originele curve van je speakers volgens, eventueel met enkel dB boost, maar zeker geen 10dB ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

minidsp.nl

Citaat van: Angus op mei 25, 2020, 19:51:09
..... Ik vond de orginele meting wat dun in het laag, ik heb de eerste punten wat omhoog gehaald wat al veel lekkerder klinkt. ...
dat is wel vaker zo, een clean laag klinkt in eerste instantie wat dunner.  maar geef het wat meer tijd, en let op de details die je er voor terug krijgt.  en met meer er bij stapje voor stapje, niet te veel.   mijn "rule-of-thumb" is dat als je op gehoor t laag inregelt dat je uiteindelijk uitkomt op dik 3dB onder wat je op t eerste gehoor  lekker vond  :coffee:  ymmv
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Angus

Bedankt voor alle hulp, ik ga morgen verder experimenteren.
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

Kingpin

Doen jullie correcie als "groep" of maken jullie per kanaal een target curve ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Citaat van: Kingpin op mei 26, 2020, 14:54:08
Doen jullie correcie als "groep" of maken jullie per kanaal een target curve ?
Hangt van het verschil af. Hebben beide kanalen een -12 dB dip of daaromtrent corrigeer ik ongeveer tot maximaal 6 dB boven de diepste dip. Heeft één kanaal één of meer vet diepe dippen (>8dB) en het andere kanaal niet corrigeer ik afzonderlijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i