JL Audio E-SUB subs inclusief forum korting

Gestart door Vik, maart 3, 2019, 09:43:02

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Feli man. Kun je aangeven wat in jouw oren dirac art doet op het sub geheel nadat je ze al zo goed mogelijk heb gepositioneerd?

Ik wil tzt upgraden en dirac art zit ik naar te kijken maar ken het niet. Ik gebruik nu dirac standaard en minidsp voor de 4 subs.

Vik

Leuk om te lezen kerel, en fijn dat de gok goed heeft uitgepakt. Eerlijk gezegd had ik daar ook niet veel twijfels over. Ik heb er zelf al meerdere Dominions verkocht en keer op keer waren mensen verbaasd over de prestaties. Het is een populaire lijn binnen JL, en ik begreep dat er bij de importeur inmiddels alweer een flinke back order staat.

Dat JL geen 12 inch Dominion heeft uitgebracht, is volgens mij geen toeval. Daarmee zouden ze waarschijnlijk te dicht in de buurt komen van de duurdere E-112 serie. De Dominion is juist sterk omdat hij compact, fijn klinkend en bovendien betaalbaar is. Sub 20 Hz is mooi, maar de meeste filmimpact zit gewoon boven de 20 Hz; dat kunnen we nog horen en in die range gebeurt het meeste. Precies daar sluit JL erg goed aan.

Ook via deze weg: heel veel plezier ermee, en nogmaals bedankt voor het vertrouwen.  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

pameijer

Citaat van: Vik op juni 25, 2026, 09:46:07Sub 20 Hz is mooi, maar de meeste filmimpact zit gewoon boven de 20 Hz; dat kunnen we nog horen en in die range gebeurt het meeste.
Ben ik toch een klein beetje mee oneens. Ik vind juist dat sub-20Hz erg lekker bij de betere actiefilms, de impact daarvan is gewoon vet cool  O0
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

morca

Citaat van: pameijer op juni 25, 2026, 22:35:10Ben ik toch een klein beetje mee oneens. Ik vind juist dat sub-20Hz erg lekker bij de betere actiefilms, de impact daarvan is gewoon vet cool  O0
Het ligt er ook aan of je beq gebruikt.
Veel films hebben geen bass meer bij 20 hz.
Dat knijpen ze af .

Vik

Sub 20 Hz is leuk, absoluut.  8)

Maar het meeste gebeurt toch gewoon in het gebied tussen ongeveer 25 en 80 Hz. Als een sub daar netjes en gecontroleerd tot rond de 20 25 Hz blijft spelen, dan heb je in de praktijk al een groot deel van de LFE-beleving te pakken. Daar zit voor mij de echte fun.

Citaat van: pameijer op juni 25, 2026, 22:35:10Ben ik toch een klein beetje mee oneens. Ik vind juist dat sub-20Hz erg lekker bij de betere actiefilms, de impact daarvan is gewoon vet cool  O0

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

dchris

Citaat van: denoontje op juni 24, 2026, 20:02:15Feli man. Kun je aangeven wat in jouw oren dirac art doet op het sub geheel nadat je ze al zo goed mogelijk heb gepositioneerd?

Ik wil tzt upgraden en dirac art zit ik naar te kijken maar ken het niet. Ik gebruik nu dirac standaard en minidsp voor de 4 subs.

Hoi Denoontje!

Ja Dirac ART, het is een compleet andere manier van room correction welke wij kennen, en neigt meer richting Trinnov waveforming dan iets anders.
Dirac Active Room Treatment werkt vooral in het lagere gebied onder de 250 Hz.
Waarbij faseverschillen tussen sub laag en speakers veel verstoringen kunnen veroorzaken werkt Dirac Art deze weg. Dit doet het door antigeluid uit andere speakers te spelen, een soort active noise cancelling om de speakers waar je naar luistert uiterst snel en hun natuurlijke klankkleur te laten weergeven en de kamer invloeden worden weggepoetst.
Het geluid van de speaker word dus eigenlijk actief bijgestaan om zo vol en strak mogelijk te klinken.

Een kamer welke helemaal akoestisch is aangepakt zal in de praktijk minder profijt hebben dan een kamer welke weinig tot niet is aangepakt.

Betreft jouw vraag, waarbij het laag bij Dirac Live of Bass control het laag onder controle houd gaat ART daar overheen met de fase, timing en speaker ondersteuning. Zeg bijvoorbeeld, je hebt een surround speaker, deze speelt af tot ongeveer 80 hz, al het overige laag gaat naar je Sub.
Echter doet ART daar nog het fase verschil en timing bij, en ondersteunt actief de speaker met zowel andere speakers als de subs om er meer een fullrange speaker van te maken. Dit is dus LOS van het LFE kanaal laag wat de sub voor zijn kiezen krijgt.

Hierbij kijkt het systeem ook nog naar de plaatsing in de ruimte, bij mij staat er één sub voorin en één diagonaal achterin. Dus de speakers achterin krijgen méér ondersteuning van de Sub achter, en voor in de kamer krijgen de voorste speakers van de voorin geplaatste sub.
Het word dus direct een Directional bass setup.

De speakers verdwijnen meer in de ruimte en het klinkt echt als een geluidsbubble.
Daarbij valt de dikheid van de klank op, mede door de JL Audio's natuurlijk.
Maar ook de speakers klinken nu groter en er is meer rust. De afwezigheid van ruis/verstoringen valt erg op.

Ik heb 3 profielen ingesteld op de Marantz waarbij ik mooi tussen Dirac Live Bass Control en Dirac ART kan switchen.
Het verschil is heel erg duidelijk.
Het laag is voller, vele malen strakker en sneller.

Grootste kanttekening is wel, Dirac ART krijg met een volle Atmos setup een Stereo setup niet mooi qua Stereobeeld.
Hier is men mee bezig maar het blijkt niet echt te lukken.
Vandaar dat ik voor Stereo de Dirac Live Bass Control gebruik.
Simpel even van profiel wisselen voor Stereo geluid of films en het is opgelost.
Mvg,

Dchris

denoontje

Hoi thx, mijn arcam heeft geen bass control (ik speel met de Avr850).
Mijn kamer heb ik wel akoestisch behandeld en mijn surrounds zijn gelijk als mijn fronts.
Dus het kan wel wat brengen maar zal meer kers op de taart zijn.
Voordeel is dat de minidsp eruit zou kunnen en je wel in 1 keer 4 subs kunt inregelen.

Moet je zelf dan nog veel met de curves spelen om het geluid verder te tweaken of heb jij aales in one go gedaan en de curve van dirac zelf gepakt?

dchris

Als je van Dirac Live naar ART gaat is de stap denk ik best wel groot.
Zelfs met zo'n prachtige ruimte als jij hebt ga je er enorm veel plezier van hebben :wub: .

Op de website van Dirac staan links van allemaal verschillende curves welke je kan gebruiken, van Dirac zelf tot NAD en Storm Audio.
Ik gebruik zelf het liefst de storm audio curve. Dit is namelijk de enige welke 3 aparte house curves aanbied.
Ze hebben er één voor LCR, één voor de surrounds en hoogtekanalen en één voor de subwoofers apart.
Dit geeft in mijn mening een zeer mooie balans.
Verder tweak ik weinig. Het ziet er erg ingewikkeld uit, en dat kun je het jezelf ook maken, maar met een beetje kennis van je eigen speakers kan je dit goed vertalen naar ART.
Dirac heeft op youtube veel goede filmpjes staan die vertellen waar je op moet letten.
Mvg,

Dchris

morca

Citaat van: Vik op juni 28, 2026, 11:29:19Sub 20 Hz is leuk, absoluut.  8)

Maar het meeste gebeurt toch gewoon in het gebied tussen ongeveer 25 en 80 Hz. Als een sub daar netjes en gecontroleerd tot rond de 20 25 Hz blijft spelen, dan heb je in de praktijk al een groot deel van de LFE-beleving te pakken. Daar zit voor mij de echte fun.

Dat is nou juist het probleem
Veel films zijn gecut op 30 a 40 hz.
Weg subwoofer output.

Vik

Je kunt natuurlijk altijd op zoek gaan naar een 'eye in the soup', maar in LFE gebeurt veel meer dan alleen die paar uitschieters onder de 20 Hz die je vooral voelt. Er zijn genoeg titels die al van zichzelf heel diep gaan, zoals ik recent bij Avatar: Fire and Ash heb ervaren. Daar zat echt enorm veel laag in.

Voor mij is het vooral interessant als dat gewoon native op de disc zit, want dáár zit voor mij de echte kwaliteit.  8)

Citaat van: morca op juli  1, 2026, 09:56:05Dat is nou juist het probleem
Veel films zijn gecut op 30 a 40 hz.
Weg subwoofer output.

PascalP

Volgens mij zit de meeste slam en die echte chest thumb die je voelt ook in het 50-80Hz gebied?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Christof_G

Hoe zit het eigenlijk met Dirac ART en
ULF, want ik lees links en rechts dat ART alles onder 20Hz bijna wegfiltert?
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

morca

Citaat van: PascalP op juli  1, 2026, 12:14:19Volgens mij zit de meeste slam en die echte chest thumb die je voelt ook in het 50-80Hz gebied?

Idd

morca

Citaat van: Vik op juli  1, 2026, 11:48:57Je kunt natuurlijk altijd op zoek gaan naar een 'eye in the soup', maar in LFE gebeurt veel meer dan alleen die paar uitschieters onder de 20 Hz die je vooral voelt. Er zijn genoeg titels die al van zichzelf heel diep gaan, zoals ik recent bij Avatar: Fire and Ash heb ervaren. Daar zat echt enorm veel laag in.

Voor mij is het vooral interessant als dat gewoon native op de disc zit, want dáár zit voor mij de echte kwaliteit.  8)

Als ik op de beq site kijk
Zie ik dat er veel eyes in the Soup zitten..daar hoef je niet voor te zoeken.

dchris

Citaat van: Christof_G op juli  1, 2026, 12:28:08Hoe zit het eigenlijk met Dirac ART en
ULF, want ik lees links en rechts dat ART alles onder 20Hz bijna wegfiltert?

Je kan in ART vinkjes zetten om ULF door te geven in het signaal. Dus als je die voor het subfilter zet heb je gewoon output onder 20hz. (alleen dat is dan niet ART optimised natuurlijk)

Ze zijn ermee bezig om deze frequenties óók mee te nemen in de berekeningen, maar dit komt er dus nog aan.
Mvg,

Dchris

Vik

Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat je gewoon moet genieten van wat er wél is, in plaats van andersom.  8)

Citaat van: morca op juli  1, 2026, 12:44:25Als ik op de beq site kijk
Zie ik dat er veel eyes in the Soup zitten..daar hoef je niet voor te zoeken.

Vik

Klopt.

Citaat van: PascalP op juli  1, 2026, 12:14:19Volgens mij zit de meeste slam en die echte chest thumb die je voelt ook in het 50-80Hz gebied?

morca

Citaat van: Vik op juli  2, 2026, 10:02:14Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat je gewoon moet genieten van wat er wél is, in plaats van andersom.  8)

Ik heb speciaal een sub voor 30 hz en below..dan mis je het toch wel.

Maar die sub past niet echt in mijn nieuwe stereo set up.

Waarschijnlijk is dat beq hier nu ook minder heftig qua impact.

Soms is dat genieten moeilijk.. omdat ik van sommige films nog weet hoe heftig de dvd klonk.
Waar wel full range bass inzat

Vik

Met hoeveel subs speel je dan op het moment?

Citaat van: morca op juli  2, 2026, 11:02:37Ik heb speciaal een sub voor 30 hz en below..dan mis je het toch wel.

Maar die sub past niet echt in mijn nieuwe stereo set up.

Waarschijnlijk is dat beq hier nu ook minder heftig qua impact.

Soms is dat genieten moeilijk.. omdat ik van sommige films nog weet hoe heftig de dvd klonk.
Waar wel full range bass inzat