Beter dan vroeger

Gestart door jossie, december 22, 2018, 01:15:48

Vorige topic - Volgende topic

jossie

Is niet perse de holy grail, mijn constatering is dat in het mid en laag niet snel teveel demping kan zitten. Basreflex behuizingen zijn dan in het nadeel, de reflex werking is om zeep als je gaat vullen.

Ik gebruik het ook niet om volume te vergroten, met actieve eq in de dsp is dat halve dB'tje er zo ingedraaid.

Ik zal wel ook 'ns wat van die longhair wol bestellen, wie weet  ;)

In de sub heb ik inderdaad zo'n katoenen iso mat gestopt en losse watten in het midden (is een tonnetje).
Omni !

ruud2

Citaat van: jossie op december 23, 2025, 22:45:15Is niet perse de holy grail, mijn constatering is dat in het mid en laag niet snel teveel demping kan zitten. Basreflex behuizingen zijn dan in het nadeel, de reflex werking is om zeep als je gaat vullen.

Ik gebruik het ook niet om volume te vergroten, met actieve eq in de dsp is dat halve dB'tje er zo ingedraait.

In de sub heb ik inderdaad zo'n katoenen iso mat gestopt en losse watten in het midden (is een tonnetje).

in mijn zelfbouw doosjes heb ik het wol in de mid/laag sectie zitten 18 l , de subs zijn gesloten 90 ltr./stuk echter weet ik niet meer of het daar ook inzit..
ooit gekocht bij speakerland in Oss.
ja, in de reflexpijp kan je gewoon een ouwe sok proppen.

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

RCD

Gebruik al heel lang longhair wol en dat scheelt enorm met pritex zeker voor het midden gebied.

Rob

jossie

Recent nog wat onderdelen besteld maar zag zo gauw geen longhair  >:(

Maar ja, is wel even een exercitie om dat om te bouwen. Ga dus maar twee satellieten bij maken. Ik hoor wel duidelijk verschil met de extra vulling, de muziek 'is' er nu gewoon, het geluid komt niet echt ergens meer vandaan. Alles is nog meer los van elkaar. De phantoom center positie is erg fraai en realistisch. Overal nog wat scherpe randjes af...

Overdrijf ik? Wie wil nog 's proefkonijnen?

Omni !

mmuetst

Citaat van: jossie op december 29, 2025, 22:16:31Overdrijf ik? Wie wil nog 's proefkonijnen?
Zeker, vind ik leuk. Misschien heb ik nog wat lang haar, zit in mijn Remo luidsprekers die ik waarschijnlijk toch niet als geheel ga verkopen omdat de tweeters defect zijn. En die luidsprekers echt slecht klinken.
Weet niet wat de status van de kwaliteit van het lange haar is in deze transmissielijn luidsprekers. Maar daar komen we wel achter.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jossie

Wie wil er samen met Mmuetst deze pijniging ondergaan? Zien we nog 'ns iemand ook  ;)

Altijd leuk om te zien of typsels congruent zijn met fysieke verschijning  :hehe:
Omni !

ruud2

Citaat van: mmuetst op december 29, 2025, 22:50:04Zeker, vind ik leuk. Misschien heb ik nog wat lang haar, zit in mijn Remo luidsprekers die ik waarschijnlijk toch niet als geheel ga verkopen omdat de tweeters defect zijn. En die luidsprekers echt slecht klinken.
Weet niet wat de status van de kwaliteit van het lange haar is in deze transmissielijn luidsprekers. Maar daar komen we wel achter.

transmissielijn gevuld ? dit is juist een "open pijp" constructie

ruud2

Citaat van: jossie op december 29, 2025, 22:16:31Recent nog wat onserdelen besteld maar zag zo gauw geen longhair  >:(

Maar ja, is wel even een exercitie om dat om te bouwen. Ga dus maar twee satellieten bij maken. Ik hoor wel duidelijk verschil met de extra vulling, de muziek 'is' er nu gewoon, het geluid komt niet echt ergens meer vandaan. Alles is nog meer los van elkaar. De phantoom center positie is erg fraai en realistisch. Overal nog wat scherpe randjes af...

Overdrijf ik? Wie wil nog 's proefkonijnen?

voor de dhz. Speakerland in Oss.

mmuetst

Citaat van: ruud2 op december 30, 2025, 09:31:06transmissielijn gevuld ? dit is juist een "open pijp" constructie
Ik heb die luidsprekers niet gebouwd. Het zijn de Remo Rogers 5 luidsprekers en er zit volgens mij van dat haar in dat ding. Zie deze website: https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/

ruud2

Citaat van: mmuetst op december 30, 2025, 09:34:59Ik heb die luidsprekers niet gebouwd. Het zijn de Remo Rogers 5 luidsprekers en er zit volgens mij van dat haar in dat ding. Zie deze website: https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/

ik denk dat ik daar zelfs nog een bouwbeschrijving van heb.

ruud2

gevonden, weinig longhair.

mmuetst

Citaat van: ruud2 op december 30, 2025, 10:45:32gevonden, weinig longhair.

In die van mij zit het toch echt. Maar er waren meer versies van dit bouwproject in omloop

mmuetst

Links of recht om, @jossie mag mijn lange haren hebben  :D

DofN

Citaat van: jossie op december 23, 2025, 22:45:15Is niet perse de holy grail, mijn constatering is dat in het mid en laag niet snel teveel demping kan zitten. Basreflex behuizingen zijn dan in het nadeel, de reflex werking is om zeep als je gaat vullen.

Ik gebruik het ook niet om volume te vergroten, met actieve eq in de dsp is dat halve dB'tje er zo ingedraaid.

Een goed ontworpen (en akoestisch gevulde) bass-reflex LS doet het in de praktijk niet onder niet bass-reflex LS, toch?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

jossie

Citaat van: mmuetst op december 30, 2025, 12:56:38Links of recht om, @jossie mag mijn lange haren hebben  :D

Laat maar lekker zitten hoor, gezien de moeite die ik (hier) moet doen toch liever verse haren. Die vind ik wel ergens.... Wel bedankt voor je aanbod.

Omni !

gerard123

Citaat van: jossie op december 29, 2025, 23:14:00Wie wil er samen met Mmuetst deze pijniging ondergaan? Zien we nog 'ns iemand ook  ;)

Altijd leuk om te zien of typsels congruent zijn met fysieke verschijning  :hehe:
Ja, lijkt me leuk om mee te maken.

jossie

Dat is dan even compleet voor 2025.

Even via pb verder
Omni !

chansig

Ik lees het wel als je denkt ergens te zijn waar je nog niet bent geweest. Dan kom ik graag weer langs.

Qua weergave dan...voordat je naar Swahili op vakantie gaat en me de foto's wilt laten zien.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mmuetst

Citaat van: DofN op december 30, 2025, 19:16:07Een goed ontworpen (en akoestisch gevulde) bass-reflex LS doet het in de praktijk niet onder niet bass-reflex LS, toch?
Er zijn wel verschillen hoe het laag afloopt.
Wat ik even snel geleerd heb (kan zijn dat ik het mis heb, dus corrigeer me indien ik onzin uitkraam) loopt een gesloten systeem eerder af in het laag, maar ook langzamer 12 dB/octaaf en een basreflex loopt langer door maar valt dan steiler af 24db/octaaf. Weet trouwens niet hoe dit zit met een passieve radiator.

Nadelen staan hier beschreven bij "Limitations"
https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

Hier alle systemen nog een keer op rij:
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_enclosure

DofN

Ze gedragen, meten en klinken anders, maar het ene ontwerp is niet op voorhand al beter dan het andere.
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

addesmo

B&w dm2a zaten volgens mij ook aardig vol met demping. Zijn transmission line's.

gerard123

Vandaag heb ik met @mmuetst de omni creatie van @jossie mogen beluisteren in het Delftse.

Een bijzondere ervaring die mij deed denken aan keren dat ik zelf min of meer per ongeluk een nearfield opstelling beluisterde. Een hele fraaie 3d bubbel. Ik kan het nergens mee vergelijken, ook niet met een koptelefoon.

Jossie moet er zelf maar de nodige ins en outs van vertellen, maar hier zijn zeker toepassingen voor.

DofN

Citaat van: gerard123 op januari 17, 2026, 19:53:49Vandaag heb ik met @mmuetst de omni creatie van @jossie mogen beluisteren in het Delftse.

Een bijzondere ervaring die mij deed denken aan keren dat ik zelf min of meer per ongeluk een nearfield opstelling beluisterde. Een hele fraaie 3d bubbel. Ik kan het nergens mee vergelijken, ook niet met een koptelefoon.

Jossie moet er zelf maar de nodige ins en outs van vertellen, maar hier zijn zeker toepassingen voor.

He wat leuk. Ik ben erg enthousiast over wat Jossie bereikt.. Maar het gekke is dat als het gaat om die 3D bubble, er toch meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. De weg van Jossie, Jerry, @chansig of die van mij. En ze klinken allemaal net even anders.

minplus

De mooiste heb ik elders gehoord. Bij Tdo. En ook het mooiste geluid.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Gisteren met de trein en mijn vouwfietsje richting @jossie  gereden. Gerard was er al. Na een lekker bakkie koffie en een gevulde koek en wat kletsen (ik ben er goed in, 5 kwartier in een uur  :D ) was het tijd om te luisteren.
Gerard mocht eerst wat muziek luisteren. Ik had zelf het idee dat dit te hard ging en de muziek nogal te rommelig over kwam. Na wisselen mocht ik de vuurdoop onderstaan.
Dit is toch wel heel uniek. Er staat een subwoofer achter mij het laag in te vullen tot 250hz en dan nemen twee op microfoonstandaards gemonteerde omni luidsprekers het over. We mochten niet zien wat er onder het schuim zat (dat is nog geheim). Altijd mooi als er een beetje minsterie rond om zo'n project zit  ;).
Ik was positief verrast. We mochten onze eigen muziek draaien, dus heb ik Eric Bibb opgezet. Mooi ruimtelijk. Je kunt de luidsprekers niet lokaliseren. Bij sommige opnames is de zanger(res) een beetje te dicht bij, dat voelt dan een beetje onnatuurlijk. Ondanks de hoge overgang van laag naar de Omni luidsprekers merkte ik niks storend in het laag. Om het te omschrijven, je zit lekker te luisteren zoals met een koptelefoon, maar dan zonder koptelefoon.
De muziek is door de hele kamer goed te volgen (denk dat Bose jaloers zou zijn als ze dit horen  :D ).
Ik vind het een geslaagd project Jos en kan me voorstellen dat je op deze eigenwijze manier lekker van muziek kan genieten. Leuk om Gerard te ontmoeten. Bedankt voor de gastvrijheid en kom gerust een keer in Utrecht luisteren als de Mofi's hun plekje hebben gevonden in mijn cave.