LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Robert - Jan

Hi Rudy,

Ziet er keurig uit O0. Netjes gebouwd en een lekker ruime behuizing!

Je bent ook de eerste die ze af heeft, ik heb nog niet eens de tijd gehad om eraan te beginnen :P

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Del member

Mooie kastjes, denk ook aan zoiets naast elke Nautilus 803 en dan gewoon een iets langere  interconnect.

BMW850

Citaat van: BMW850 op maart 13, 2005, 11:47:15
Hallo,

Ik heb mijn bridge monoblokken klaar, en mijn eerste indruk van de Zappulse 2.3 SE is niet zo groot als dat van de Zappulse 2.2SE.

Eerst de versterker een uur getest met een paar oude luidsprekers en dat ging perfect.
Daarna heb ik de ACR RP400 Isostatic aangesloten.
De voorversterker hoef je maar een klein beetje open te zetten dan komt er al heel veel vermogen uit de Zappulse 2.3SE.
Eerst rustige muziek gedraaid om de versterker een beetje in laten spelen, daarna heb ik de volumeknop zover open gezet om te kijken of er werkelijk heel veel vermogen uit een gebrugde zap komt.

En wat gebeurt er, jawel hij valt weer in de beveiliging net als een enkele Zappulse 2.2SE, ik moet wel zeggen dat het er toen wel heel hard aan toe ging maar ik had niet verwacht dat de gebrugde zappies al op deze sterkte in de beveiliging zou gaan.

Ik laat de versterker deze week nog even inspelen om daarna een goede indruk te geven hoe een gebrugde Zappulse 2.3SE klinkt.

Voeding per monoblok:
Amplimo rinkern: 2x 42volt 2000Va

2 stuks 80 volt Mundorf  M-Lytic HC condensatoren 47.000µF
Technische Daten des Herstellers:
D=91mm; h=70mm (o.Kont)
L= 12nH; tan-d = 0,22
ESR typ = 0,005 Ohm
Ripplestrom = 100A
Hochleistungs-Thermalfolie
Temperaturbereich: -40 bis +85°
Lebensdauer +40° = >540.000 h
Lebensdauer +85° = >20.000 h

Groetjes,
Rudy

Hallo,

Ik heb de versterker nu al een tijdje aan het spelen en mijn indruk op dit moment is dat de AVM voorversterker de boosdoener is van het hard spelen.

De voorversterker hoef je maar een klein beetje open te zetten dan komt er al heel veel vermogen uit de Zappulse 2.3SE zoals ik al verteld heb de vorige keer.
Wat ik nu denk dat het eerste stuk van mijn alps potmeter de gekleurde klank geeft wat ik dus niet aangenaam vind klinken.

Er zit momenteel een blauwe10K Alps potmeter in en nu ben ik vergeten te kijken als het nu een lineaire of een logaritmische pot is.
Als de 10K vervangen wordt door bv een 100K zit daar ook verschil in de kwaliteit of veranderd dan alleen de volume sterkte?

Ik ben ook op zoek naar een andere voorversterker of eerst een andere volumeregelaar dan de alps die ik er nu in heb zitten.
Dit zij de potmeters waar ik op dit moment naar gekeken heb op het Internet:

http://www.dact.com
http://www.acoustic-dimension.com/
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

Of een Magnetic Volume Control TX102 van Stevens & Billington.
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm

Of een Transformer Based Passive Pre-amp van Bent.
http://www.bentaudio.com/parts/noh.html
http://www.bentaudio.com/index2.html

Zijn er mensen met ervaring met deze Transformer Based Passive Pre-amp voorversterkers?

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Gydotron

In Nederland zit er iemand die waanzinnig mooi trafogekoppelde volumeregelaars maakt en die je ook perfect als voorversterker kan gebruiken.
Je vindt die bij: http://www.tribute-audio.nl/ . Je vindt foto's bij "Gallery". Pieter van tribute gebruikt amorfe ringkerntjes voor zijn regelaars. Het afwerkingsniveau is er hoog.

Grtn  Guido

PS: Sinds kort speel ik weer met de Zap versterkers en stond weer verstomd wat ze neerzetten.

BMW850

Citaat van: Gydotron op april  2, 2005, 21:43:13
In Nederland zit er iemand die waanzinnig mooi trafogekoppelde volumeregelaars maakt en die je ook perfect als voorversterker kan gebruiken.
Je vindt die bij: http://www.tribute-audio.nl/ . Je vindt foto's bij "Gallery". Pieter van tribute gebruikt amorfe ringkerntjes voor zijn regelaars. Het afwerkingsniveau is er hoog.

Grtn  Guido

PS: Sinds kort speel ik weer met de Zap versterkers en stond weer verstomd wat ze neerzetten.

Hallo, Guido

Binnenkort ga ik de zappulse 2.3SE vergelijken met mijn oude Zap 2.2SE en ben dan benieuwd.
Alleen de voeding van de zap 2.2 is dan nu heel anders dan toen de zap 2.2 in mijn voeding zat.

Ook kan ik mijn gebrugde zap 2.3 binnenkort vergelijken met een enkele zap 2.3 en als dan uit de luister sessie blijkt dat een enkele zap beter klinkt, dan haal ik 1 zap uit mijn monoblok en ga me dan later weer verdiepen in de volume meter, ik wil eerst hetzelfde gevoel/klank weer terug krijgen van mijn oude Zappulse 2.2SE.

De klank is momenteel:
De bas gaat lang niet zo diep en strak door als toen.
De stemmen en instrumenten zijn veel minder gedetailleerd, ik mis de ruimte om de stemmen en instrumenten.

En hoe zit het met de andere personen van de powerbuy hebben jullie de Zappulse 2.3 al aan het spelen?

Rudy
Ps. Bij tribute-audio ga ik binnenkort zeker een keer kijken goede berichten over gehoord.

BMW850

Hallo,

Vanavond mijn 1e zappulse 2.2 weer beluisterd met een voeding van 350va per monoblok en plus/minus 55000uf aan elco's.

En wat is mijn conclusie en die van mijn kameraad?
De zap 2.2SE klinkt veel losser opener gedetailleerder en warmer, en dat was mijn eerste indruk ook al in het begin, toen ik mijn Zappulse 2.3SE aangesloten had en beluisterd.

Mijn volgende luister sessie is met een enkele Zappulse 2.3SE van Andre, en als die ook de zelfde eigenschappen heeft als de Zap 2.2, dan haal ik er dit weekend 1 Zap uit en dan maar geen gebrugde Zappulse.

Waar kan het dan aan liggen?
Wat doet de klok in de Zappulse, loopt de ene niet gelijk met de andere als ze gebrugd zijn?

Ook heb ik een paar weken geleden LC Audio gemaild over een schema hoe alles aangesloten moet worden met een bridge Zappulse 2.3SE misschien moet het anders dan met een Zap 2.2SE maar nog steeds geen reactie terug en dit was dan mijn 3e email en de andere twee emails heb ik ook nooit antwoord op gekregen, dat ging over hun softstart van 10 Ampere en mijn voeding van 2000Va.

Wie heeft er een verklaring voor?

Rudy

Duck Twacy

Tja de response van Lars is nogal onvoorspelbaar. Tijdje terug was ie even weer actief op diyaudio. Nu is het weer stil. Zijn ook weinig vragen. Wellicht het gevolg van de hevige concurrentie.

Ik heb 2 zap2.2SE (helaas geen BG) met sync klok. Moet alles nog in elkaar zetten. Omdat het voor het laag is (onder 150 hz) zou een2.3 net zo goed zijn.

Geen tijd doordeweeks en het weekend is ook overbezet.
Heb verkeerde hobby gekozen  :( .

BMW850

Citaat van: BMW850 op april  5, 2005, 21:10:27

Wat doet de klok in de Zappulse, loopt de ene niet gelijk met de andere als ze gebrugd zijn?
Ook heb ik een paar weken geleden LC Audio gemaild over een schema hoe alles aangesloten moet worden met een bridge Zappulse 2.3SE

Wie heeft er een verklaring voor?

Rudy

Hallo,

Nu heb ik er een foto bij gedaan hoe het aangesloten is.
Als dit goed aangesloten is dan weet ik het niet meer, dan ga ik maar met een enkele zap verder  :(
Op het diy forum hebben ze gezegt dat de zappulse 2.3SE 300 uur moet spelen voordat hij pas goed klinkt, dat vind ik wel heel ver gezocht.

Rudy

Bgt

80 volt Mundorf  M-Lytic HC condensatoren 47.000µF, waar te koop???? Bij Schuro staat ie niet?

Wowly

Mmm, dat inspelen zou toch wel kunnen kloppen.... tenminste bij de UcD, deze gaat nog steeds beter klinken, met een ratio van zo'n 5% per week beter. Dus geen grote stappen, maar wel steeds beter. Misschien dat de grote elco's hiervoor verantwoordelijk zijn?

Leeuwarden

Citaat van: Bgt op april 16, 2005, 21:45:13
80 volt Mundorf  M-Lytic HC condensatoren 47.000µF, waar te koop???? Bij Schuro staat ie niet?

Is dat niet dezelfde als bij www.thel.de ?

Duck Twacy

Die van Thels zijn 63 volt meen ik.

Overigens was er laatst op diyaudio iemand die een betaalbaar adresje wist in DL meen ik (boj grote aantallen) zal ff zoeken.

Deze http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=575084#post575084 (Mundorf look alikes)

Niet dat ik momenteel in de markt ben voor elcoos

BMW850

Citaat van: Bgt op april 16, 2005, 21:45:13

Hallo, Bgt

Hier heb ik de 80 volt Mundorf  M-Lytic HC condensatoren 47.000µF besteld: http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm?sitemap.htm
Goede service heb je daar alle emails worden direct beantwoord en als je er een telefoonnummer bij je email zet word je ook gebeld.

Groetjes,
Rudy

BMW850

Hallo,

Dit weekend ben ik met mijn Bridge Zappulse 2.3SE monoblokken bezig geweest en heb ik er 1 Zap uitgehaald.
De kwaliteit die ik gewend was van mijn vorige Zap 2.2 SE is weer helemaal terug, de rust en ruimte om de instrumenten alles is weer zo gedetailleerd ik ben weer een tevreden luisteraar van de Zappulse.
Maar nu heb ik wel 2 zappulse 2.3SE over  :(

De emails die ik verstuurd heb naar LC Audio heb ik alleen response gehad van Brenda daar gaan mijn complimenten naar uit en zo hoort het ook, die zou mijn vragen over de Bridge Zap doorsturen naar haar baas, maar daar heb ik tot heden nog geen reactie van gehad en dat vind ik geen goede zaak, als je de Zappulse 2.3SE verkoopt moet er een aansluit schema bij zitten van dat model of op het Internet een vernieuwd cookbook zetten.

Ook heb ik meegedaan met de powerbuy, en wat lees je later als je de Zap 2.3SE al besteld hebt:
Low Noise option.
2.3SE is also available in a low noise version with -120 dBa S/N (16 dB better than normal) as a tradeoff the input impedance is reduced from 17k to 2k.

Misschien waren er wel mensen die belangstelling voor een low noise versie hadden gehad wie weet, maar er is zonder pardon de Zappulse 2.3SE verstuurd, daar hadden ze rekening mee moeten houden vind ik, maar dat is mijn mening.

Iedereen veel succes met de bouw van de Zappies je zult zeer tevreden over de kwaliteit zijn daar ben ik van overtuigd.

Weer een tevreden luisteraar,

Rudy

Duck Twacy

Toch jammer dat je laag/rest niet actief wilt wisselen. Met 200 watt voor onder de 120 Hz (de dubbele 30 cm woofers intern) en 200 watt voor de rest zullen die ACRs zeer goed uit de voeten kunnen. Over het algemeen is 2*200 wat per speaker op een actief gescheiden systeem beter dan 1*400 watt. Bovendien zal het laag strakker worden door het wegvallen van spoelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het filter eruit ziet (of er nog ander truken mee worden uitgehaald, behalve hoogaf/laagaf) en of je er goed bij kunt.

Volgens de review in Stereoplay (nov 89) hebben de RP-400 in min impedantie van 2.8 ohm bij 130 Hz. Misschien vinden gebrugde Zappers dat toch niet zo lekker. Je zit overigens met gebrugde Zappers op 42 Volt op het randje van het mogelijke volgens de oude 2.2 kookboek.

Je zou ook een beetje meer power kunnen winnen door 45 of 50 v trafo's te gebruiken, Sherwin heet twee 1000VA/45VAC trafoos uit de 1e power buy over (liggen bij mij in de kast).
Maar dan zit je weer met twee 2000 VA Amplimo's...

Overigens zag ik dat Lars eindelijk een reactie geeft op DIYaudio. Jammer dat ze niet meer techneuten in huis hebben bij LCaudio.

Johan Van Gompel

Is het mogelijk om twee passieve subwoofers tegelijk op een enkele ZAP 2.2 SE module te hangen?

EDIT: het betreft hier twee Focal 15K8711 drivers.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bgt

Del member

Citaat van: Johan Van Gompel op april 18, 2005, 11:22:12
Is het mogelijk om twee passieve subwoofers tegelijk op een enkele ZAP 2.2 SE module te hangen?

EDIT: het betreft hier twee Focal 15K8711 drivers.

Best de protectie uitschakelen, dropje soldeer voor nodig zie de bridging schema's die ze hier gepost hebben.

Rudo

Citaat van: Johan Van Gompel op april 18, 2005, 11:22:12
Een passieve (sub)woofer wordt helemaal niet met een versterker aangestuurd.
Mij ontgaat daarom je vraag....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Niet actief

Citaat van: Rudo op april 23, 2005, 09:57:23

Waarmee stuur jij een passieve subwoofer dan aan, Rudo?

Rudo

Passieve subwoofers stuur je aan met een actieve (sub)woofer.

Verwarring alom...?
Een basreflex of eentje met een passive unit, de laatste is een passieve sub en heeft geen versterker,
Een aktief aangestuurde sub werkt met een aktief (wissel)filter én er is een versterker nodig, een passief aangestuurde sub werkt met een passief wisselfilter en heeft ook een versterker nodig.

Volgens mij is zo de terminologie correct.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

sphere

Citaat van: Rudo op april 23, 2005, 09:57:23
Proest!  ;D

Een passieve subwoofer heeft een externe versterker nodig. Een actieve subwoofer heeft deze al ingebouwd. ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Hanz71

Het lijkt me dat het wel kan, 2 focals op 1 zap. 2 stuks komen parallel amper onder de 4 Ohm. Die dingen blijven prima stabiel onder lage impedantie. Het lijkt me echter de woofers wel waard om er 1 per woofer te gebruiken.

Johan Van Gompel

Misschien wel. Ik heb nog een probleempje: mijn ruimte is 3,3 m breed en de versterker en 2 subwoofers zijn samen +- 3 m breed.  _Moet_ een ringkerntransfo plat liggen of kan deze evt. ook opgehangen worden in een kast die niet veel breder is dan de ringkerntransfo zelf?

@Rudo: "passieve subwoofer" != "subwoofer met passieve radiator"; passief betekent in deze context louter kast + driver.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer