LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Kronzilla

Is niet echt correct, een aktieve woofer is een met ingebouwde versterker, een passieve is een zonder ingebouwde versterker,of het nu met een extra passieve woofer is of bassreflex blijft hetzelfde, het gaat om de terminologie   ^-^

Duck Twacy

Citaat van: Johan Van Gompel op april 24, 2005, 19:03:30
Misschien wel. Ik heb nog een probleempje: mijn ruimte is 3,3 m breed en de versterker en 2 subwoofers zijn samen +- 3 m breed.  _Moet_ een ringkerntransfo plat liggen of kan deze evt. ook opgehangen worden in een kast die niet veel breder is dan de ringkerntransfo zelf?

@Rudo: "passieve subwoofer" != "subwoofer met passieve radiator"; passief betekent in deze context louter kast + driver.
De versterker(s) hoeft toch niet perse tussen de subs te staan?
Trafos mogen ook vertikaal geplaats worden oid

Oveigens 2 15" subs in een kleine ruimte is overkill. Gaat behoorlijk boomen.

Johan Van Gompel

Citaat van: Duck Twacy op april 25, 2005, 00:26:55
De versterker(s) hoeft toch niet perse tussen de subs te staan?
Trafos mogen ook vertikaal geplaats worden oid

Oveigens 2 15" subs in een kleine ruimte is overkill. Gaat behoorlijk boomen.

Er is nergens anders plaats.  Als alles goed gecalibreerd is boomt het niet maar ze zijn inderdaad overkill. Ik was aan het overwegen om een enkele 18" sub (Adire Maelstrom) te bouwen - niet vanwege de grootte maar wel omdat deze met 40-50W reeds het e.e.a. kan neerzetten - maar dat is een beetje zonde van al de tijd en moeite die ik in de bestaande subs heb gestoken. Tenzij iemand die toevallig net op zoek is naar een stel goede subwoofers 1000 EUR wil geven voor de mijne (de drivers alleen al kostten oorspronkelijk 700 EUR per stuk) begin ik er niet aan.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Rudo

Hier volgt een toch wat minder enthousiaste ervaring over de gehoormatige kwaliteiten van de Zapp van LC audio. Omdat mijn monotriodes alweer een half jaar op de soldeer-/werktafel staan, wachtend op voltooiing, luister ik intussen via een Zapp versterker. Makkelijk te bouwen, veel vermogen voor weinig geld, echt een leuke versterker.
De aanvankelijke euforie (hij klinkt erg snel en krachtig en is erg gedetailleerd) maakte na een tijdje plaats voor een meer 'genuanceerde' mening. Ik blijf het stereobeeld plat vinden en het geluid komt erg uit de luidsprekers. Dit in tegenstelling tot mijn triodes waarbij vooral de enorme ruimtetekening opvalt en het geluid er 'gewoon is' in de ruimte. Maar goed, die zijn ook erg veel duurder dus dat mag dan ook wel weer.

Onlang was een geheel andere versterker klaar die ik voor een kennis gebouwd heb en sloot deze na een paar dagen testen en een beetje 'inspelen' (dat duurt eigenlijk 4 weken continue aanstaan) beneden aan op de hoofdset ipv de set in de werkkamer.

Verbazing alom, de gemiste ruimtetekening was weer terug, prachtig wat een geluid. Ook een krachtig laag, mooi hoog. De versterker is in dit geval de HB-30 van Hawk audio. Prachtige geïntegreerde (!) versterker, voor erg weinig geld.....

Het karakter van de versterkers (Zapp en HB-30) is totaal verschillend. Afhankelijk van de smaak, hoe men wil luisteren, wat voor ideaalbeeld men heeft, zal men kunnen kiezen. Ik prefereer duidelijk het beeld van de HB-30.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Duck Twacy

Rudo,

Misschien is het interessant om te vertellen hoe de Zaps opgebouwd zijn (voedingkeuze etc). Pics zijn ook altijd leuk, maar niet essentieel.

Ben ook wel benieuwd naar de gebruikte speakers.

Persoonlijk ben ik happy dat ik de Zaps alleen onder de 130 Hz ga gebruiken ;)

Rudo

Hi Duck,

Hoe ik mijn Zapp in elkaar gezet hebt staat te lezen op mijn website....
Ook de door mij in gebruik zijnde speakers.
Mijn Zapp is primair in elkaar gezet om de sub aan te sturen (kantelpunt 33 Hz, geeft net dat beetje extra bij een paar nummers... ;)), maar afgelopen half jaar noodgedwongen als full-range versterker gebruikt.
En niet met heel veel genoegen :(

Ik heb echter voor een andere kennis een paar Zapps in elkaar geknutseld, per kast 2 modules zodat hij kan bi-ampen (dat geeft 4 keer 100 Watt aan 8 Ohm). Aangestuurd met een mooie Vincent pré, en dat klinkt erg fraai, heel snel en zeer dynamisch. Je zit daarmee bovenop de muzikanten. :)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Duck Twacy

Lol, ik heb hier ook nog ergens een setje SA20 staan. 1 kanaal speelt niet meer echter,waarschijnlijk uitgedroogde elco's.

Schat de leeftijd overigens meer op (bijna) 25 jaar.

Interessante speaker btw. matcht de SS goed met de Accuton units?

Rudo

Wanneer je die SA20 wat gaat opknappen (nieuwe voedings c's) kun je iemand er nog veel plezier mee laten beleven... ;D

Er is geen hoorbare overgang tussen ScanSpeak en Thiel; het is een goed huwelijk.
Een erg homogeen geluid, het zijn alle drie bijzondere units.
(nb. De ringradiator tweeter van Scanspeak lijkt me ook leuk te proberen in een dergelijke set.)

Nu weer terug naar de Zapp?
Leuke versterker, maar geef mij maar de ruimte van bijvoorbeeld de HB-30. ;)

Wowly

Hoelang is de verserker ingespeeld? Mij Ucd ging pas "dimensioneren" na zo'n 100 uurtje luisteren!

Kronzilla

Dat is normaal, toch bij die Zappulse's, de elco's moeten nog inspelen,en dat kan een tijdje duren.

Wowly

I know, but does Rudo? (have the patience?)

Rudo

Jawel, Rudo weet dat ook..... 8)
En heeft ook de verbetering in de tijd mogen horen.

Het is nog vreemder: de nog absoluut niet ingespeelde HB-30 laat wél die door mij zo gewaardeerd ruimte horen.

Mijn Zapp is sinds einde juni vorig jaar in bedrijf en een half jaar in mijn 'hoofd-set', zoals beschreven...

Wowly

Tja, dan weet ik het zo ook niet. Nu heb ik geen Zapp, maar een UcD, maar deze geeft toch zeker wel diepte, ruimte, zelfs toen hij nauwelijks was ingespeeld....
Als ervaren zelfbouwer neem ik aan dat je voeding non-plus-ultra zal zijn. Misschien dat je ook eens de Slit-foil-condensatoren moet proberen?

Duck Twacy

Terwijl elders de UcD400 wordt weggezapt of de Zappulse wordt gehypexeerd ;D heb ik een klein stapje gemaakt in de behuizing voor mijn Zapperts.

De behuizing meet 60 * 27 * 22 cm. Een ongebruikelijke kast, maar de bedoeling is dat ie tussen mijn basboxen komt te staan als laagversterker (en die zijn 62 cm diep). De twee 1000VA Velleman trafoos, softstart en gelijkrichters komen onder de plaatjes waar de Zapmodules, DC beveiliging etc komen te zitten. In het midden de vier 33000uF Rifa's. Staan nu nog los op een M12 bouten te wankelen. Omdat die dingen zo groot (15 cm hoog, bijna 8 cm dik) zijn en ik ze rechtop wil hebben, is zo'n hoge kast bedacht.

En overal weer die vingervlekken  :-[

PS Er zijn nog 2 van die Velleman 1000  VA/45 VAC trafoos te koop (van Sherwin, maar ze staan bij mij). Hij vraagt er niet veel voor!

Wowly

Wowlymowly,

looking good!!

Ik weet hoeveel werk het is............

Duck Twacy

Viel eigenlijk wel mee, ik krijg ervaring in het boren van gaatje  ;D

(alleen het meten...)

Overigens een amp van creditkaart formaat in een kast van 35 liter inhoud  :o

Erik van Voorst (in memoriam)

Duck jongen...heb ik maar 1 woord voor.....extreem.... 8)

Ben benieuwd naar de volgende foto's....

Ik denk dat het een gevecht gaat worden tussen Zapperts en mijn Krell.....(straks voor mijn xXx)  als de overige versterkers op het (sub)laag het veld hebben moeten ruimen.....8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Citaat van: Erik van Voorst op mei 22, 2005, 19:58:20
Duck jongen...heb ik maar 1 woord voor.....extreem.... 8)

Ben benieuwd naar de volgende foto's....

Ik denk dat het een gevecht gaat worden tussen Zapperts en mijn Krell.....(straks voor mijn xXx)  als de overige versterkers op het (sub)laag het veld hebben moeten ruimen.....8)

Hallo, Erik

Waneer gaan we de test proberen ik ben zeer benieuwd  ;D

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

sphere

Hrm, ik denk dat ik hieruit wel mag afleiden dat Rudy zijn LCAudio blokjes niet zal inruilen voor Hypex  ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Citaat van: BMW850 op mei 22, 2005, 23:33:33
Hallo, Erik

Waneer gaan we de test proberen ik ben zeer benieuwd  ;D

Rudy

Na het fineren en inspelen ....dus ik denk zelf binnen een aantal weken al.... .
Aan de subcrossover zal het in ieder geval niet meer kunnen liggen..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Binnenkort gaan de ZAP modules, samen met het Behringer digitaal Filter de Baskasten van de Gydinels aansturen en speciaal daarvoor had ik een paar hele vette Ringkerntrafo, 800 VA, 2x 30 V, 2x 13,3 A gekocht. Maar als je die aan het lichtnet aansluit vliegen de stoppen er gelijk uit  :P  :P

Dus maar even snel een fraaie oplossing gemaakt voor een Soft Start Module die ik hier even wil delen omdat ik weet dat er nogs teeds ZAP bouwers zijn (Of die andere UD400 modules .. maar dat is in princiepe hetzelfde wat de vette trafo aangaat natuurlijk...)

Bij deze wat plaatjes hoe het er uit ziet en het schema en ook de pcb lay out.....

Het werkt perfect, de trafo krijgt ca 8 seconden om het inductieveld op te bouwen en gaat dan heel rustig over zonder gebrom en gesteun naar stroom leveren.

Alles werkt veilig met een lage 12V DC spanning en dito relais dat 16 Ampere kan hebben. Ik heb de 2 kontakten parallel geschekelt dus 32 A. Lijkt me zat  8)

mvg
doede

ruud2

Hoi Doede en Erik,

Enige tijd geleden is Rudo bij mij geweest met zijn zappies en aangesloten op het sublaag.
Het zal een persoonlijke smaak zijn , maar tov. van mijn situatie viel er weinig veschil te ontdekken versus de "medevoort".
Wel moet ik zeggen dat de luistersessie niet erg lang heeft geduurd, dus of het een objectief oordeel is....
ben benieuwd wat jullie ontdekken gezien de kasten enigszins op elkaar lijken...

groet, Ruud
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Ik heb ze tot nu toe alleen in vergelijk met de Thommessen module gehoord...de Zappies waren beter
gewoon strakker ... 8)

Over een tijdje zullen ergens wel Zappies vandaan komen en dan in de vergelijk gaan met mijn Krell KSA-50
...tegen die tijd ken ik mijn nieuwe "eigen" geluid weer door en door...om zinvol verander-testjes te doen... ;D

BMW850

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 30, 2005, 13:09:36
Ik heb ze tot nu toe alleen in vergelijk met de Thommessen module gehoord...de Zappies waren beter
gewoon strakker ... 8)

Over een tijdje zullen ergens wel Zappies vandaan komen en dan in de vergelijk gaan met mijn Krell KSA-50
...tegen die tijd ken ik mijn nieuwe "eigen" geluid weer door en door...om zinvol verander-testjes te doen... ;D

Hallo, Erik en Doede

Allereerst Erik, ik denk dat de Zappies maar bij mij weg moeten komen ;) dan zal het in iedergeval niet aan de voeding liggen, mocht de Zap alsnog tegenvallen in vergelijk met de Krell, kan er misschien weer wat verschil in dynamiek zitten tussen verschillende Zapp modulles en dan heb je alsnog geen goed oordeel/vergelijk vandaar mijn 28 Kg monoblok.

Doede, zoals ik zie heb jij de Zap 2.2SE heb jij ook de Zap 2.3SE gehoord?
Ben zeer benieuwd als dat zo is en wat jou bevindingen zijn tussen die twee.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Duck Twacy

Doedes softstart ziet er beter uit dan de standaard Elektuur pcb. Ik vind de banen daarvan zo iel en dun (ook van de feitelijke stroombaan).

Wat is trouwens het voordeel van een eigen voeding?