LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

Beste Joep,

Je overschat mijn electronica kennis. Had het linkje alleen even met snell googelen gevonden. Het blijkt overigens hetzelfde ontwerp te zijn dat als dat van Elektuur. Wowly heeft in het UcD draadje er 1 in elkaar gezet (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.15 en verder voor uitgebreid foto verslag).

Het ontwerp wordt op div plaaten op DIYaudio wel genoemd (met modificaties, zoek op inrush current en lees wat rond, bv http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=6235&highlight=). Maar het circuit zal an sich wel goed zijn.
De PCB is dus bij Elektuur te bestellen (voor rond 12 euro). Ik ga er zelf ook een stel maken voormijn Aleph amp. Ik denk dat ik alleen ipv power resistors 2 10 ohm Thermistors neem.

Andere opstart circuits
http://www.edn.com/article/CA198898.html
http://sound.westhost.com/project39.htm

Ik heb geen verstand van switch mode power supplies.

Joep Zonnebloem

Nou Duck, het heeft me wat zweetdruppeltjes gekost, maar ik heb dat softstart apparaatje aan de praat gekregen. Ik heb bij een fantastisch winkeltje hier in Heemstede (Riton, ik dacht dat ze daar alleen maar mixertjes en lichteffecten enzo verkochten, maar ze hebben twee wanden vol met kleine laatjes met van alles aan onderdelen)) alle spulletjes kunnen kopen, incl. een soldeerbout met toebehoren en een multimeter waarvan ik nog niet alle geheimen doorgrond, en ik ben aan de slag gegaan. Ik heb het op een zogenaamd expirimenteerboard gesoldeerd (daar zitten allemaal koperen eilandjes met drie gaatjes op en dan moet je zo'n beetje uitmikken hoe alles contact gaat maken zoals t moet en dan nog een paar aanvullende draadjes solderen. Ik heb wel drie van die boardjes versleten en ik moest nog een keer terug naar de winkel voor nieuwe onderdelen nadat mijn eerste versie het niet deed en ik heel eigenwijs ging doormeten met die multimeter totdat ik een harde "pets" hoorde met een vonk; einde verhaal).
Maar de tweede versie heb ik van tevoren even uitgetekend met een vector-tekenprogrammaatje. Daarna nog drie keer checken en dubbelchecken en toen met kloppend hart de stekker erin. En ja, het testlampje van 40 Watt dat ik erop had aangesloten brandde direct zachtjes en na ongeveer een seconde hoorde ik een zachte tik en brandde het lampje iets harder. Wat een triomf!
Ik vind het wel ongelooflijk leuk hoor, dat geklooi. Ontwikkel ik op mijn oude dag nog zo'n jongens-hobby, wie had dat gedacht...

Maar nu moet het echte werk beginnen, een trafo en geschikte elco's uitzoeken voor de voeding en dan die softstart erin bouwen, alles op een fatsoenlijke printplaat. Ik zag eerder in deze thread dat jij een paar joekels van 33000 mF elco's had gekocht bij .... Hoe bevallen die? Ziet er wel indrukwekkend uit.
Ondertussen liggen mijn Zap's nog werkeloos te liggen. Maar eens gaan deze kleine Davids brullen als Goliath! En ondertussen doe ik wel lekker wat ervaring op met solderen en doormeten etc. Het is me overigens wel opgevallen hoe vaak en op hoeveel verschillende manieren je je hoofd kan stoten als er weer eens zo'n onderdeeltje onder tafel in gevallen, maar... [Zelfcensuur, excuus] ...wordt er alleen niet snuggerder op; soms moet je wel 4 of 5 keer controleren of je iets niet per ongeluk andersom heb geplaatst en dan heb je het vastgesoldeerd en dan zie je dat je het toch andersom hebt gedaan...
Nou ja, een hoop gezwets, maar ik ben gewoon opgetogen dat ik werkend electronisch ding heb gemaakt!

De vertraging van deze softstart is ongeveer 1 seconde, een beetje kort dus. Het zal wel langer worden als je er 1 of twee elco's bijzet, maar dan wordt het weer een beetje groot. Maar het maakt denk ik niet uit als je de 10R weerstanden vervangt door thermistors; als het relaitje dichtgaat worden die toch gewoon kortgesloten. Ik ben toch nog van plan om te kijken of het met een enkele diode i.p.v. bruggelijkrichter ook gaat; je hebt dan de helft van de stroom en dus zou het langer moeten duren voordat de elco's vol zijn. Maar het zal wel niet, ze hebben dat niet voor niks zo ontworpen. En v.w.b. die 330 nF condensator met die paralelle weerstand: ik denk dat dat gewoon e.o.a. filter is of zo. Ik kom er tzt wel achter.

Bijgaand een bijzonder slecht fotootje (met mijn 10 jaar geleden nog zeer geavanceerde 1 Mpixel Kodak gemaakt, beter doet ie het niet) en het schemaatje op het expirimenteerbord. Alles in het rood is van de onderdelen zelf en blauw is aanvullend montagedraad. Ik weet niet of iemand er wat aan heeft maar ik ben er zo beretrots op!

Ik heb verder het idee dat deze draad een beetje uitgedoofd is. Is iedereen uitgeluld over de Zap?
Doel: fullrange basgitaar versterker met Zappulse 2.3 SE (2x)

Duck Twacy

Compliment. Geen woorden maar daden is hier van toepassing ;)

Joep Zonnebloem

Duck,

Ik checkte die link naar DIY forum die je hierboven gaf te laat (). Daar wordt een perfecte verklaring gegeven voor die 330 nF condensator met die weerstand erover; hij functioneert als weerstand die niet warm wordt en de weerstandjes zijn om hem te ontladen. Leerzaam!

Het vervangen van die 4 10R weerstanden door 2 10R thermistors is natuurlijk WEL een goed idee, mits ze minimaal in die ene seconde lineair (of met een bolle curve) van iets meer dan 0 Ohm (of meer) naar 20R gaan, dan is het totaal geleverde vermogen minimaal gelijk aan die 4 van 10R en je haalt natuurlijk een eventuele inschakeltik eruit. Als ze dat geleverde vermogen in 1 seconde niet halen, dan moeten er elco's bij. Ik ga vanavond i.i.g. kijken wat het effect is van twee van dezelfde elco's erbij.

Ik zag dat ze hier: http://www.vego.nl/kemo/37/37.htm  timer moduletjes verkopen met een instelbare vertraging van 1 seconde tot 30 minuten. Misschien is dat ook iets, als je die er weerstanden (of die thermistors natuurlijk) parallel aan schakelt. Alleen zijn ze max 3 Ampere en dat lijkt me te krap voor een grote (> 600VA) trafo.

Duck Twacy

Hallo Joep,
Volgens mij heb je wel wat meer electronica kennis dan ik. Ik ken nog net de wet van ohm, maar bij een beetje schakeling met meer dan 3 weerstanden ben ik al lost :)
Voor de Zappulse heb ik gewoon de softstart van LCaudio zelf, ik meen dat die en vrij hoge waarde (200 ohm ??) voor de power weerstand gebuikt.
Voor mijn Aleph5 wilde ik eerst alleen 1 of 2 10 ohm thermistors gebruiken, maar begreep uit de discussie dat een Aleph5 niet voldoende constante stroom trekt om de minimale weerstand (0.18 ohm) te halen op bedrijfstemperatuur. Waarschijnlijk blijven ze steken op 1 ohm. Dus haal ik ze liever uit de stroomkring na de start met een relais. Heb dus ook 2 PCBtjes voor een inschakerlvertraging bij Elektuur besteld (hoewel jouw experimenteerbord aanpak natuurlijk ook best had gekund, schakeling is toch vrij simpel). Het voordeel is ook meteen dat je minder kans hebt op ellende bij snel uit/aan schakelen (stroom stroring/onderbreking). Ik hou mijn caps en trafo liever heel namelijk (die krijgen zonder inrush current beperking namelijk een flinke klap).
Van mij mag de inschakelvertraging best een paar seconde duren (3-5), zodat je zeker weet dat de caps (440000uf voor mijn Aleph) voldoende opgeladen zijn. Heb jij enig idee hoe groot de caps van de sofstart daar voor moeten worden?
Btw goed idee om het op een gloeilamp uit te proberen.

De animo voor Zappulse bouwervaringen is inderdaad wat mager tot nu (afgezien van de bouwervaringen van de 5 kanaals amp van enige maanden terug natuurlijk en zo nu en dan een stukje van Fred). Wellicht komt dat omdat er hier te veel losse draadjes over Zap bestaan. En we missen natuurlijk de rechtstreekse inmenging van de ontwerper :( (Lars is zowiezo een beetje onzichtbaar op de diverse fora momenteel)

Joep Zonnebloem

Duck,

Ik heb eerst even getest of het zou uitmaken als je achter die 220 Ohm weerstand er nog zo eentje zet in serie. Dat geeft echter geen merkbaar verschil in vertragingstijd.

Daarna heb ik twee extra elco's (470uF, 63V) erbij gezet. Dat verdubbelt de vertraging tot ongeveer twee seconden. Het lijkt er dus op dat de oplaadtijd lineair toeneemt met de capaciteit. (Ik ben van plan om de komende dagen, morgen heb ik lekker vrij, me te verdiepen in wat theorie, zodat ik e.e.a. misschien kan onderbouwen en berekenen. Want ik kom nu ook niet veel verder dan V= I.R hoor...)

Dus als je 1 elco van 2200uF 63V (dat is een gangbare waarde) neemt, of twee van 1000uF, heb je een vertraging van ruim twee seconden, met 4400uF misschien wel 5 seconden etc. Ik weet alleen niet of je er zomaar tot in het oneindige mee door kan gaan, maar dat lijkt me toch wel haalbaar. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn om elke ongewenste spanningspiek bij inschakelen af te vangen. Let wel; een 100 Watt lamp gaat na het sluiten van het relais maar net ietsje harder branden dan direct na inschakelen van de softstart, dus hij geeft in die kring met die vier 10R weerstanden toch al aardig wat af. Het gaat in dit geval om maar iets van een 1/2 A, maar aan een dorstige trafo zal dat natuurlijk wel iets meer zijn.

Wat betreft die thermistors: ik wist niet dat die van zichzelf zo moeilijk heet werden. Misschien is het een idee om te zoeken naar een componentje dat vrij snel heet wordt (en dat daar ook tegen kan), e.o.a. hoogohmig weerstandje o.i.d. met een grote vermogensdissipatie, en dat dan parallel schakelen en tegen die thermistor aanplaatsen. Beter is eigenlijk misschien laagohmig in serie. <-- is natuurlijk gelul... 
Of een soort mini-verwarmingselementje of zo.

Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat je de hoorbare inschakeltik, die je misschien met de softstart zoals ie nu is niet kan voorkomen (kan ik pas testen als ik een serieuze voeding heb), eruit kan halen door een condensator met de juiste capaciteit over de ingangsspanning te plaatsen, maar ik kan niet meer terugvinden waar dat stond.

En als laatste: ik denk dat zo'n expirimenteerboardje niet geschikt is voor een bedrijfszeker apparaat; de eilandjes liggen veel dichter bij elkaar dan de banen op een "printplaat op maat" en het is niet altijd mogelijk om er 1 of meer over te slaan zonder al te veel oppervlakte te gebruiken, waardoor het hele geval veel groot zou worden. En je zal toch altijd nog extra stukjes montagedraad nodig hebben; niet echt degelijk dus.

En ten slotte als allerlaatste, hoe bevallen die RIFA elco's? Ze zien er prachtig uit op je foto. Ze worden op de site aanbevolen voor o.a. lasapparatuur, dus het zijn zeker geen watjes...

Joep Zonnebloem

Nog even wat testdata: een 1000uF elco erbij (dus in totaal 4x470 + 1000 = 2880uF) geeft pakweg 3 seconden vertraging; dan nog een 2200uF erbij (tot. 5100uF) geeft ongeveer 5 seconden, alles volgens verwachting dus. Alleen de eerste keer met die 2200 erbij duurde het (veel) langer. Misschien dat dat herhaalbaar is als je een tijd wacht tot de volgende keer inschakelen, maar daar heb ik niet op gewacht en hem weer losgesoldeerd. Het duurt overigens in alle gevallen ongeveer 1.5 keer de tijd van de daadwerkelijke vertraging voordat de elco's voldoende zijn leeggelopen om het relais weer te doen openen. Ik denk eerlijk gezegd dat 2-4 x 4700  voldoende is als opstartbeveiliging. Die 1000uF (3.5 cm. hoog) en vooral die 2200uF(4 cm.) zijn al flinke jongens; ik denk dat menig gangbare niet te zware versterker wordt gevoed met 2200uF elco's.

Sherwin

Nog steeds niemand?

Ik heb nog steeds 2 trafo's tekoop (splinternieuw) van een powerbuy van een halfjaar terug. Het betreft hier trafo's van Velleman 1000VA, 45/48v sec 11A (even uit het hoofd). De prijs is 200 euro voor beide (normaal >300 euro voor beide) Splinternieuw.

Mvgr, Sherwin

Del member

Citaat van: Sherwin op maart  3, 2005, 17:39:38
Nog steeds niemand?

Ik heb nog steeds 2 trafo's tekoop (splinternieuw) van een powerbuy van een halfjaar terug. Het betreft hier trafo's van Velleman 1000VA, 45/48v sec 11A (even uit het hoofd). De prijs is 200 euro voor beide (normaal >300 euro voor beide) Splinternieuw.

Mvgr, Sherwin

Ga zelf nog twee monos bouwen, ben misschien dat ik ze wel overkoop. Tenzij ik bij Velleman de 2x50V snel kan bestellen, maar heb geen goede ervaring met levertijden.

Wowly

Tja,

Als je gewoon geld wilt weggooien ::), bestel je toch gewoon dezelfde, maar dan bij velleman :P
Die 5 volt heeft geen invloed op je zapje hoor... ;)

Sherwin kan niets met die trafo's, en jij hebt ze nodig, je krijgt er nog geld op toe (100 euro) ook nog.

Ik snap het niet meer ;D

greetz Wowly

Hanz71

Ik heb ook een softstart in eklaar gefrunnikt op een experimenteer-bordje hoewel ik er ook 2 via de LC-powerbuy binnen ga krijgen.
Met als wijzigingen: 24V/1440Ohm/12A relais en een 220nf condensator. Daardoor is de stroom dus lager. Ik kom op ca. 4 sec.  (gok), zal het eens  netjes timen en de stroom over het relais meten, dan kan je weer terug rekenen naar de stroom over het 220 Ohm weerstandje en het effect berekenen de waarde van een ander condensatorretje (dan de 330nf). Lijkt me wel weer een stapje op weg naar begrip en inzicht in de schakelingen. Het gedrag van een condensator in wisselstroom me een beetje moeilijker te berekenen lijkt dan onder gelijkstroom.

Sherwin

Citaat van: ub4b op maart  3, 2005, 19:11:39
Ga zelf nog twee monos bouwen, ben misschien dat ik ze wel overkoop. Tenzij ik bij Velleman de 2x50V snel kan bestellen, maar heb geen goede ervaring met levertijden.
.

Ik wil ze eventueel wel, als het niet te gek is op mijn kosten weer laten terug zenden via Ronald.. betaal ik de verzendkosten wel. Zijn wij beiden gelukkig.  ;)

Mvgr, Sherwin

Sherwin

Of naar mij laten verzenden en dan naar Gent toe rijden... ligt aan de zendkosten. Kan zijn dat naar Gent goedkoper is  ;D. En misschien nog wel leuk ook.

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Tis wel zuur, dat ik ze dan eerst meegenomen heb.

Bij TGP post kost een pakker 15-20 kilo 33.25 euro. Wordt het inclusief de verpakking > 20 kilo dan zit je al aan de 43 euro.

http://www.tpgpost.nl/voorthuis/post_versturen/posttarieven/tarieven_worldpack_special.jsp

Btw Gent is een leuk stadje, maar ik zou even wachten tot het wat lekkerder weer is.

Binnen Nederland zijn de kosten 11 euro of 13,27.

Sherwin

Ja gewoon binnen nederland verzenden. Voor 11 euro kan ik niet naar Rotterdam oppeneer. En dan rijdt ik zelf wel naar Gent.

Klinkt misschien een beetje weird allemaal. Maar ik zit al ruim een half jaar met deze dingen (of eerlijk gezegd jij). Misschien dat we dat een keer goed kunnen maken ofzo   :-\

Del member

Een andere oplossing is dat ik tot Antwerpen rij en we ergens op een parking afspreken.

Opsturen heb ik minder zin in, das dus erg veel werk om per persoon een pakje te maken , verzendkosten opvragen bij de post, over en 't weer gemail, wachten op de betaling. Daar heb ik dus geen zin in.

Sherwin

Citaat van: ub4b op maart  3, 2005, 22:23:59
Een andere oplossing is dat ik tot Antwerpen rij en we ergens op een parking afspreken.

Opsturen heb ik minder zin in, das dus erg veel werk om per persoon een pakje te maken , verzendkosten opvragen bij de post, over en 't weer gemail, wachten op de betaling. Daar heb ik dus geen zin in.

Nee nee.. het makkelijkste is toch dat ik ze naar mij laat sturen en Ronald netjes de kosten vergoed. En dan kom ik ze wel bij je afleveren  ;)

SpeedyAndré

Da's 160km enkele reis door België Sherwin  ::)
Naar Antwerpen is 105km :)
Ik zat ook nog te denken aan versterkers voor de achterkanalen, is er nu nog iets beschibaar  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Del member

Citaat van: SpeedyAndré op maart  3, 2005, 23:24:37
Ik zat ook nog te denken aan versterkers voor de achterkanalen, is er nu nog iets beschibaar  ???

André  8)

't Ja 105 km das in Belgie nog niet eens van de hoofdstad naar de kust  ;D Misschien carpoolen met een aantal forummers als jullie in de buurt wonen ?

Sherwin

Citaat van: SpeedyAndré op maart  3, 2005, 23:24:37

André  8)

ZAP pulse voor achter kanalen? Die zou jij wel moeten kunnen maken denk ik  ;)

SpeedyAndré

Citaat van: Sherwin op maart  4, 2005, 00:54:51
ZAP pulse voor achter kanalen? Die zou jij wel moeten kunnen maken denk ik  ;)

Tuurlijk, maar zijn deze zapjes nog steeds te koop  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Sherwin

Citaat van: SpeedyAndré op maart 10, 2005, 22:19:08
Tuurlijk, maar zijn deze zapjes nog steeds te koop  ???

André  8)

Trafo's wel... je weet het  ;)...  >:D

Duck Twacy

SpeedyAndré

BMW850

Hallo,

Ik heb de versterker aangesloten en ingeschakeld en er gebeurd niets.
Van de 2 zappies brand er maar 1 module alleen de linkerkant. (zie tekening cookbook)

Als je de tekening erbij pakt van het cookbook en bekijkt de bladzijde van Bridge tied load and disabling of protection system, en kijkt daarna bij unbalanced input en je houd de tekening met de luidspreker aansluiting naar beneden.

Ik gebruik 2 elco's per monoblok en heb de plus en de min met elkaar verbonden om zo +60v en -60 volt te krijgen.

+60v daar zit de plus aansluiting van de elco op
-60v  daar zit de min aansluiting van de elco op.
Alleen bij de rechter module heb ik de nul van de elco's aangesloten op Power want dat moest ook bij een enkele aansluiting. (of moet de nul op GND aangesloten worden en dan alleen op de rechter module)
En de GND heb ik met elkaar verbonden zoals op de tekening.

Wat is er verkeerd aangesloten of heb ik iets over het hoofd gezien.

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein