LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Sherwin

Echt super bedankt voor geinvesteerde tijd !  8)

Naar behuizingen ga ik denk ik even op mijn gemak zoeken, maar eind deze of volgende maand zeker wel vast spullen bestellen!

Mvgr, Sherwin

FFF

Zouden deze versterkers (uiteraard niet bezuinigd op de overige componenten) Een Bryston 3B eruit spelen?

dddac

Citaat van: FFF op mei 20, 2004, 23:01:46
Zouden deze versterkers (uiteraard niet bezuinigd op de overige componenten) Een Bryston 3B eruit spelen?

Tja, dat is nu lastig te beantwoorden..... dat weet je als ze naast elkaar staan. Maar als ik zo de diverse referenties doortrek, heb ik een sterk vermoeden, dat dit inderdaad het geval is, maar niet op welke punten. Ik vermoed het meest op de sterke punten van de ZAP natuurlijk: Ruimtelijke afbeelding, plaatsing, laag & midden. Het hoog is goed, maar niet spectaculair goed....

Affijn, de proof is in the eating  ;D  Mag ik aannemen dat jij een Bryston hebt ??

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Doede

Heeft het zin om de buffering ook nog even te vergroten... ;D

Als je geld ondertussen op is moet je even naar mijn Amex nr. vragen...hahha >:D
hier heb ik geld voor over....

Gaaf project.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Hi Erik,

voor het maximale vermogen (ca 40 Watt) en de belasting (6 Ohm) waarmee  ik nu speel is een PI Filter met 2 x 22.000uF (dus eigenlijk 4 per kanaal) meer dan zat. Zoals gezegd, de rimpel op DC is verwaarloosbaar.

Kijk, als je er met veel power (actieve correctie --> 200Watt) op 2-3 Ohm je 2 stuks C220 gaat aansturen, dan zou ik er ook een paar rijtjes bijgooien. Ze kosten zowat niks, voor het geld hoef je het niet te laten... Ook de trafo moet dan natuurlijk veel groter...

Voor gebruik in de hoog regionen, moet er eigenlijk nog wat naar tweakjes gezocht worden om het hoog wat rustiger te krijgen (lees: er top nivo van te maken  8) ). Ik denk aan zobel netwerkjes, Input compensation, betere C's in het outputfilter enz enz. Maar om vast te kunnen stellen wat werkt en niet, is dit weer een gedulds werkje: Tweakje erin en weer eens een tijdje luisteren, anders wordt het een ondoorzichtig verhaal, waar eventuele verbeteringen vandaan komen en wat de invloed is....

mvg
doede

Sherwin

Beste Doede,

Ik denk wel dat dat in orde komt, op de website zelf staan ook nog wat tweaks voor het tunen van het hoog.. maargoed;

Ik neem aan dat je al veel beluisterd hebt in je leven, waar zou je op DIT moment de versterker zoals jij hem nu hebt gebouwd kunnen plaatsen qua prijsklasse vergeleken met fabrieks versterkers?

Zoiezo ben ik heel erg enthousiast en ga ze met alle plezier bouwen, uiteraard met grotere voeding (gewoon meteen goed, moet een behoorlijke 3 weg aansturen, dus)

Mvgr, Sherwin

intergallactic

Hoi Doede

Ik heb zo de indruk dat je wel degelijk enthousiast bent over de digitale versterkers. In je vergelijk met de Godiva moeten ze inboeten aan microdetail ... etc ... maar geven toch een meer dan gedegen indruk. Nu moeten we wel in rekening brengen dat je die versterkers niet in een full range applicatie gebruikt, maar in een situatie waarbij de SE vanzelfsprekend beter moet zijn, althans toch. Dat wil dus zeggen dat de modules als full range applicatie, zoals de meeste mensen die gebruiken, een voltreffer is. Want laat ons eventjes nuchter wezen, als je de Godiva full range op je Gydinels plaatst, dan wordt het een teleurstelling, dat weten we allebei! Ik heb je destijds het Behringer verhaal ingefluisterd, maar ik denk dat het nu met de ZAP modules een fluitje van een cent wordt om je droom echt te realiseren! Veel plezier ermee. Ik vind het tof dat je de 800VA ook eens wil uitpoberen! Ook als is het maar voor midhoog .... weet je nog toen mijn versterkers met buizenstabilsiatie op dezelfde midhoog drivers furore maakten.... wie had gedacht dat je een supervoeding nodig had om een midhoog/tweetertje aan te sturen en dat een SE met een klassiek voedingkje zo onderuit kon gaan?Technisch waren er niet veel argumenten neten aan te halen .. Misschien herhaalt zich dat nog eens met de 800VA ...... who knows ???? ik hoop het!!

Groetjes, //WDC 

dddac

Even op de laatste 2 tegelijk reageren ..

Prijs? dat is erg triviaal, maar goed, even heel rond en kort door de bocht: voor deze kwaliteit mag je rustig 5000 euro meenemen naar een winkel

Ward: klopt, als je ECHT full range gaat, is dit echt een hele mooie oplossing. Het wat mindere SE buizen karakter weegt meer dan duidelijk op tegen de full range inzetbaarheid. Met een zapmodule pak je elke full range Luidspreker... Kun je altijd later nog voor het hoog een mooie buizenversterker er naast zetten voor bi amping of aktieve applicaties  :D

mvg
doede

intergallactic

Hoi Doede

Inderdaad, heb de indruk dat het als full range applicatie wel degelijk DE oplossing is. Stel nu dat ik een buizenversterker wil maken met een paar honderd watt om mijn Avalon Ascents aan te sturen. Tja, 8 stuks in PP 845 per monoblok leveren zo een 300W per kanaal, en dat zal zeker een beregoede versterker zijn, heb ook geen enkel probleem om dat tot een goed einde te brengen, maar voor mijn bankkaart????   Inderdaad, alleen voor de tweeter in een actief opgezet systeem zou ik opteren voor SE, maar dan met een WE300B, maar evenetjes niet voor een KR300BXLS. In een 'light' full range applicatie zal de KR 'overall' beter klinken, maar in een gesofisticeerd systeem als dat van jou zal de Western Electric brandhout maken van de KRssszz. Ik breng ze wel eventjes mee bij een bezoekje!

Groetjes, //WDC

Sherwin

Ik vind dit absoluut geweldig!

Binnenkort eens flink aan de slag  8)

Als mij dit zonder enig probleem lukt, ga ik ook mijn eigen voorversterker maken (dat is denk ik ingewikkelder als de eind, haha), maargoed.. zelfbouw geeft meer voldoening en daar blijf ik bij.

Mvgr, Sherwin

dddac

Citaat van: intergallactic op mei 21, 2004, 00:54:21
maar evenetjes niet voor een KR300BXLS. In een 'light' full range applicatie zal de KR 'overall' beter klinken, maar in een gesofisticeerd systeem als dat van jou zal de Western Electric brandhout maken van de KRssszz. Ik breng ze wel eventjes mee bij een bezoekje!

Dat neem ik maar eventjes als een persoonlijke voorkeur en niet als vaststaand feit, Ik hoor ook andere "meningen"  ;)  Maar bij een volgend audioworkshopje kunnen we dit graag eens uit proberen, dan hebben we feiten  >:D

Laten we in ieder geval on topic blijven (ZAP versterkers)... Ik zal de simpele tweaks (Input compensation en zobel netwerk) de komende dagen nog even uitproberen, en hier berichten.... Dat met de trafo duurt wat langer, die moeten eerst nog besteld worden enz enz....

mvg
doede

intergallactic

Hoi Doede

Brandhout was niet de goede woordkeuze ... nu het terug morgen is zou ik het eerder een tikkeltje geraffineerder noemen! Een trappist teveel beïnvloedt de woordkeuze, dat staat nu vast! Maar goed, laat ons inderdaad niet afdwalen, en ons concentreren op de modules. Nu ja, je moet ze uiteraard ook eens kunnen vergelijken met andere versterkers . Je hebt thuis natuurlijk een heel specifiecke situatie. Het zou ook eens goed zijn dat iemand de modules op een normalere (lees gemakklijke belasting) full range speaker zou kunnen evalueren. Gydo gebruikt hem weliswaar in full range, maar de Scintilla is ook niet de eerste de beste 'normale' speaker! BTW, op welke dc voedingsspanning wil je de 800VAs laten lopen?

Een kennis van mij speelt met SE KR300BXL op een Avalon Eclipse. Ik eens proberen te regelen om Gydo zijn modules tot daar te laten komen. In het hoog kunnen we de SE versterkers als referentie nemen. Als de modules b.v. een 80% rating kunnen ophoesten, maar op de overige vlakken duidelijk beter zijn, dan ziet het er inderdaag goed uit.

Alleszins interessant dat je nog een beetje gaat tweaken om het hoog wat te vebeteren. Kijk ook eens op de webstek van LC audio, daar staan nog een aantal tips om het hoog wat aan te passen, bij fixes en upgrades, en ook in de cookbook.

Heb je een thread waar je het filterverhaal van de Behringer gaat verslaan?? dat wordt beslist heel boeiend.

Groetjes, //WDC

dddac

De tweaks heb ik nagelezen op de site en het cookbook en dat zijn dan ook diegene die ik nog eens wil bekijken.

Voor alle duidelijkheid, nog even onder het schema zoals het nu gebouwd is, met in rood de tweakjes

De 800VA Trafo wordt 2x 30Volt AC, dat gaat ongeveer plus/min 40Volt leveren. Dat past bij de Filter Elkos, die 40Volt zijn....

mvg
doede

PS: de Behringer krijgt een eigen Thread zodra ik eerste metingen en een luistertestje gedaan heb om de algemene kwaliteit te beoordelen. Is eigenlijk voor vanavond en morgen gepland....

Kala

Op de site van LC-Audio staat ook iets van de modules op 1Mhz te laten draaien, is dat geen interesant experiment? Wordt de resolutie dan niet beter? Het laat me denken aan fotografie, hoe minder ISO de film, hoe fijner de korrel en hoe meer detail,of in digitale fotografie, hoe meer pixels hoe hoger de resolutie. Is de vergelijking conform?

MVG Kala

dddac

Ik heb daar ook al over na ziten denken.... maar echt WETEN doe ik het niet...  :-\

Als 1MHz zo goed is, waarom doen ze het dan niet gelijk zelf ?? Het rendement zal ongetwijeld terug lopen, maar dat hoeft geen echt probleem te zijn. De rest signalen (die sinus van 430kHz die ik nu heb van ca 1.5 Volt) zal bij verdubbeling van de frequentie 12dB lager worden, dat lijkt in ieder geval positief...

De resolutie zal niet beter worden geloof ik in de zin van het is geen sample frequentie zoals bij CD bijvoorbeeld, wel geloof ik dat een hogere PWM frequentie zijn nut zou kunnen hebben voor de hoogweergave. SACD loopt ook boven de 2 Mhz...
De proof is in the eating.......

Maar het blijft knagen waarom LCAudio het niet direct heeft gedaan  ???  ???  Iemand een idee ?
Een 1MHz oscilator er aan hangen is geen probleem, die kosten ook al niks, zal er gelijk een paar bestellen... maar goed, alles op zijn tijd natuurlijk... Ik zal het op de "Wishlist" van teaks zetten  8)

mvg
doede

MdB

CiteerMaar het blijft knagen waarom LCAudio het niet direct heeft gedaan      Iemand een idee ?
Mogelijk om de volgende redenen:
1* Mosfet's kunnen niet veel hoger qua schakelfrequentie.
2* Aangezien ze twee mosfet's gebruiken voor positieve en negatieve spanningen en deze niet tegelijk mogen geleiden (kortsluiting) is er een rusttijd (dodetijd) nodig waarvan zeker is dat beide mosfet's echt dicht zijn. Deze dodetijd kan je niet kleiner maken aangezien dit physisch bepaald is.
3* Slechter rendement doordat de dodetijd relatief groter wordt tov de schakelpuls.
Beter duur dan niet te koop.

Rob_Dingen

Hoi

Ik ben het met MDB zijn uitspraken eens en dus ook de bedrijfszekerheid loopt terug.
Het minst erge is het rendement dat is op zich geen doel dus je zou het eens kunnen proberen.
Wel vind ik het raar dat er met een CRC filter in de voeding gewerkt word voor klasse D versterkers en hoort eigenlijk alleen in een klasse A versterker thuis.
Wat is de rede dat je dat gedaan hebt een PWM versterker is namelijk erg gevoelig op zijn voeding?

Rob

markvl

Als ik de afbeelding bekijk zie ik een "In +" en een "In -" aansluiting op de module.
Wat nazoeken leert dat die bruikbaar zijn voor een gebalanceerde aansturing.

Aangezien ik nu gebalanceerd aangesloten monoblokken voor L/C/R heb, maakt dat het voor mij ook interressant!
Ik zal zeker blijven volgen hoe het de modules zal vergaan op de pijnbank ;)

In ieder geval tot zover al bedankt voor de informatie, Doede!

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

dddac

Hoi Rob,

Mijn uitgangspunt is, dat elke versterker, onafhankelijk klasse A of PWM, baat heeft bij een zo konstant mogelijke DC voedingsspanning met zo min mogelijk HF resten van het schakelen van de diodebrug. Een CRC is een stap in die richting. Maar sta open voor argumenten waarom dit specifiek bij PMW niet het geval zo moeten zijn.

mvg
doede

Sullivan

Doede,

Kan je aangeven hoe je aan de 600 euro komt. Is dit per kanaal of per twee? De module kost nog geen 150 euro. Wat zijn de kosten van de overige ondelen: voeding, elco's, behuizing?

Ik kan solderen en de kleurcodering op een weerstand, maar dan houd het ook echt wel op :D. Is het dan verstandig om aan zo'n project te beginnen (als jij uitgetweaked ben ;)) of kan ik het maar beter uit mijn hoofd zetten...

Het lijkt te simpel.

mvg,
Frank

dddac

Hi Frank,

Dit kan iedereen bouwen die gaten kan boren en draden solderen  8) echt heel eenvoudig...

Ik heb de black Gate modules gekocht

even de ronde prijzen per kanaal:

Module 180 Euro
Trafo 25 Euro
Elkos 30 Euro
Behuizing 45 Euro
Kleinmaterialen 20 Euro

Totaal 300 Euro per kanaal, 600 voor stereo....

mvg
doede

Sherwin

Ik ga hem ook bouwen, en maak er een top bak van! Wat is er nou mooier om voor rond de 1000 a 1200 euro totaliteit in de 5000 eur fabrieksprijsklasse te spelen!?

Mvgr, Sherwin  8)

Robbo

Hoe klein kun je dit maken?   Dit lijkt me een mooi setje voor een actieve speaker.

Del member

Gezien Guido al z'n posts geschrapt heeft zou ik graag de draad terug opnemen. Het was de bedoeling dat we met een aantal mensen deze LC-Audio ZAP zouden gaan ineensteken.

Heb nog aan het volgende gedacht :

1. de voeding ... zelf maken of kant en klaar kopen ?

Heeft er iemand hun "Virtual Four Pole Power Supply" al getest ?

Hiermee kan je twee tot acht modules sturen, dus als je een meerkanaals bak maakt vallen de kosten best mee. Ik wil een drie-kanaals amp ineensteken.

2. de transfo's

Lijkt me een no-brainer om op deze 1000VA 2x45V torodiale transfo te hangen. Kost wel 148 EUR end-user. Als iemand goedkopere leveranciers van dit soort transfo weet, laat a.u.b. iets weten.

Het kan interessant zijn eerst tot een concensus te komen om dan naar de leveranciers voor een powerbuy te stappen. Alleen al op zo'n transfo zit een vette marge dus daar moet zeker nog wat van af als we onze koopkracht bundelen. Ook voor de LC-Audio modules had Guido reeds contacten gelegd met de fabrikant voor een volumekorting, die moeten we zeker opnieuw te pakken kunnen krijgen.

Del member

Heb bij een kennis (die goed vertrouwd is met Velleman) een quote gevraagd voor 20 stuks :

TOROIDAL TRANSFORMER 1000VA 2 x 45V / 2 x 11.11A