LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Sherwin

Citaat van: Gydotron op mei 18, 2004, 18:37:24
Dit bericht stond op het Apogee forum en is van Eric:

I just changed my 55V /500VA transformer to 42V / 1000VA transformer, and for the rest absolutely nothing.
The result is amazing, much better bass, better treble better soundstage, and amazing timing.
It is truly unbelievable that changing a transformer can make such a difference.

This amp rocks

Gydotron

Beste Guido,

Kort maar krachtig, men begint mij iniedergeval steeds meer te overtuigen ;)..

Ik hoop dat ik dat over een tijd ook kan zeggen; that amp rocks  ;D

Mvgr, Sherwin

Sherwin

Citaat van: Gydotron op mei 18, 2004, 18:37:24
Dit bericht stond op het Apogee forum en is van Eric:

I just changed my 55V /500VA transformer to 42V / 1000VA transformer, and for the rest absolutely nothing.
The result is amazing, much better bass, better treble better soundstage, and amazing timing.
It is truly unbelievable that changing a transformer can make such a difference.

This amp rocks

Gydotron

Overigens is het niet logisch dat:

Die module erg veel vermogen kan leveren; maar dat men alleen maar het voltage kijkt ipv de current (Amperes) ?

Hij zou met een 400VA trafo met sec 40volt bewijze van 250w moeten leveren, maar aangezien deze trafo dan minder Amperes kan leveren zal die module op een gegeven moment toch meer current vragen dan dat die trafo kan leveren.

Dus;

De modules kunnen erg veel leveren, maar het te leveren vermogen moet gewoon in verhouding staan met de voeding.

400VA met 40Volt sec; kan ie wel 150 watt leveren bewijze van, maar niet zuiver omdat ie op zijn tenen moet.

Correct me als ik het verkeerd heb.

Ik denk dat teveel mensen denken van: 'o die module is klein, vreet weinig stroom, dus dan moet ie dat ook kunnen trekken met een kleine voeding' NOT

Mvgr, Sherwin

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk om te zien dat iedereen weer back on top is... ;)

Ik zag toch werkelijk een mailtje van Jaap die vroeg om wat meer info omtrent klasse D versterking maar die is weg.... ???

Anyway ik neem aan dat dit nog steeds geldt...anders is het mischien info voor de overigen... ;D

Okay er is nu sprake van een echte revival dus 1947 de komst van klasse D  met buizen en een televisie print (zaagtandgenerator) en pas weer in 1960 met de komst van de transistor opnieuw in de belangstelling want dat is de schakelende mogelijkheid bij uitstek.
Klasse D is dus GEEN digitaal iets wordt nog steeds verkeerd benoemd. Wat is het wel een PWM amp (Pulse Width Modulator) een hoge electrische efficiency en weinig hitte (dat is o.a. wat Sherwin en ik zoeken  ;D) Ook het gewicht heb je met een paar kilo gehad. Heeft maar een paar watjes nodig om te draaien en geen koelvinnen nodig. Een verder voordeel is dat hij geen xover vervorming kent omdat hij gedurende een cycle schakelt boven de gehoormatige range.

Toch niet makkelijk om in de high-end sfeer op te nemen. Tact lukt het bv wel maar die gebruikt geen zaagtand generator maar PCM digitale circuits. PS Audio zegt dat de " open-loop" output superieur is aan de analoge circuit. Hoorbaar dus.

Okay Nadelen  >:D

de Pulse-train is pure " noise"  omdat deze uit complexe harmonische bestaat tot in megaherzen (vergelijkbaar met de Sony Direct Stream Digital). De output waveform kan niet gecorrigeert worden door feedback omdat het aan/uit is.  daarbij genomen de frequency response met de interactie van de outputfilter met een onbekende speakerload...dan heb je het antwoord waarom velen ervan afzien.

Doe er je voordeel mee.....niemand had natuurlijk gedacht dat ik dit zomaar neerpen toch...... :P

Jawel...door mij vrij vertaald:

" The Absolute Sound"    October/November 2002       Class D Amplifier Design by Dan Sweeney

(wordt nou maar gewoon lid...dan hoef ik het niet te vertalen...hahahahaha)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaap Paganini

Beste Erik,

ik weet dat de vraag inderdaad op pagina 8 staat. En ik neem aan dat de moderator niet alles verwijderd wat ik schrijf of vraag.
In ieder geval hartelijk dank voor de uiteenzetting. Ik wil er inderdaad over leren. Een tijd terug wist ik helemaal niets van de zelfbouw hifi, of iets wat er ook maar mee te maken had, en heb toen op hifi.nl een post gedaan. Sindsdien heb ik in ieder geval heel veel geleerd en beluisterd, zowel positieve als negatieve zaken. Kun je me nog vertellen waarom het buizengebeuren nooit iets is geworden in de klasse D (of heb ik het dan verkeerd)?
Kun je me ook vertellen waarom jij zo graag een lichte versterker wilt, die een hoog rendement (dat concludeer ik uit de beschrijvingen) moet hebben. Ik kan toch niet aan het vooroordeel ontsnappen dat iemand die een Avalon kan bekostigen, moeite zou hebben met de energie rekening van bv NUON (grapje).
En Erik, ja ik had echt verwacht dat je mij/ ons meer info zou geven over dit onderwerp, dus alweer dank dat je reageert op mijn misschien domme vragen.
Het antwoord geven doe je ook bij jouw formidabele luidsprekertopic. Maar, info kan ik steeds meer gebruiken, dus als je nog meer info hebt, graag.

Met vriendelijke groet,

Jaap Paganini

Hoi Jaap,

Energie-rekening...you must be joking...Mijn vrouw klaagt over de toename door mijn speeltjes... ;D
(Tig actieve netfilters en de rest jagen het met minimaal 400 piek per jaar omhoog >:()

Ik heb interesse enkel en alleen in het feit dat hier een schijnbare oplossing geboden wordt om veel wattage te verkrijgen zonder VENTILATOR. Ik struikel bij 1000 watters submodules over de fans.
(het liefst wil ik ze nl. geluidloos in de huiskamer achter de speakers in een filterkast want de werkkast is al vol met Willie-Worteldozen...citaat Aafje mijn vrouw)

Veel watt wil ik weer hebben omdat ik vind dat dit zo "rustig" klinkt (Sentinel heeft trouwens ook waanzinnig veel watt) en wat correctie op het laag toelaat met genoeg reserve.

Mischien biedt het een mogelijkheid om in combi met een electronic crossover van Thommessen
een perfecte laagaansturing te geven voor een " normaal" budget....(lekkere Hema-wijn)hahahahaha

Jammer genoeg gaat het tijdschrift er niet verder op door maar ik denk dat een transistor het wint van een buis als het om aan/uit schakeling gaat.....trouwens is volgens mij ook DE reden waarom velen de buis prefereren (ik ook).

Als je je adres even pm't wil ik wel een kopie sturen van de originele versie want hij is langer en ingewikkelder... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

1234567899

Hoi Guido,

Wees gerust ik stel je niet persoonlijk aansprakelijk, ik ben een volwassen mens. ....hahahhahaha

Als je aandachtig mijn reacties leest zie je dat ik woorden als...misschien.....schijnbaar...en ...ze zeggen .....gebruikt....dus geen persoonlijke conclusies vanuit dit kamp   ;)

Voor wat mijn laatste mail betreft.......dit is een vertaling..........dus hier kom ik niet eens aan bod... :)

Keep-up-the-good-work ;D

Erik

Sherwin

Inderdaad,

Ik zelf zoek het niet in mijn hoofd om de nadelen van de klasse D module op te noemen alleen al vanwege het feit dat ik er op HOOP dat het geweldig goed klinkt, gewoon recht vooruit kijken totdat het moment zover is.

En overigens gaat het mij in dit geval NIET om de wattage's, want aan 50w heb ik genoeg en met 100w ben ik al ruimschoots voorzien met mijn luidsprekers, maar wel om een dusdanig headroom dat er OPTIMALE RUST verkregen kan worden, vandaar die overgedimensioneerde voeding.

De stressfactor zo laag mogelijkhouden, heb je ook geen last van dichtslippende beelden, benadrukt hoog, fluffy laag weergave en behaarde hema rookworsten.

Mvgr, Sherwin

Sherwin

intergallactic

Het interessante aan de digitale versterkers ligt in het feit dat ze nu vandaag de dag reeds zéér goed klinken, maar dat er nog zoveel mogelijkheden zijn tot verbetering. Bedenk eens dat je in staat zou zijn de switching frekwentie met een decade op te krikken. Dan krijg je het CD/SACD effect er bovenop. Analoge versterker designs draaien eerder in circeltjes. Een Krell KSA-100 of KMA200 is vandaag nog altijd een goede versterker die best tegen de nieuwe designs op kan. Het zijn meestal variaties op een thema, die reeds lang bestaan .... en met veel poeha voor nog veel meer geld aan de man worden gebracht! En de review bladen doen daar uiteraard vlot aan mee. Als we nu eens de geciteerde verbeteringen van de laatste 20 jaar cumuleerden .... wat een versteker moet dat wel zijn? ooh ja, zeker een klasse omega!

groetjes, //WDC

Sherwin

Maarja, ipc gaat het in dit geval denk ik even over de value (and power) for money, waarmee men zeg maar voor een grove 1000/1200 euro een amp bouwt die kwaliteiten heeft met een fabrieks amp in de klasse >4000 euro.

Maar uiteraard, wat je zegt kan ik in mee komen  ;)

Mvgr, Sherwin

dddac

tjonge zo, bouw je nog eens effe 2 monoblokken, hahaha !! Vanmiddag om 4 uur was alles klaar, inklusief middageten en tussendoor een ritje naar het ijscafe met familie :-)

Heb vanavond zitten luisteren over de C79-D20 koppen, die normaal door de Golidav 300BXLS SE buizenversterkers aangestuurd worden...

Nou, ze mogen er best zijn!! Echt een heel groot geluid (en zeker voor die prijs). Het klinkt koud DIRECT al goed... Zeer open geluidsbeeld, zeer transparant, prachtige stemmen, verfijnd hoog, goeie duidelijke plaatsing, een mooi totaal geluidsbeeld. Als je er zo naar luistert, zeg je direct, ja dit is mooi en natuurlijk !! Ik kon niet direct met TUMOS vergelijken (kan niet alles tegelijk) maar die 2 zijn aan elkaar gewaagd. Gebaseerd op herinneringen van eerdere luister-vergelijken: De Zap heeft meer kontrole en is "frisser", de Tumos is iets dynamischer, meer drive in het middengebied, maar alles zeer dicht bij elkaar ....

Ga je dan terug naar de Buizen-SE versterkers, dan moeten ze toch wel een meerdere erkennen, vooral in de micro details en het timbre/texture van de stemmen en instrumenten heeft de 300BXLS gewoon dat bepaalde EXTRA wat wij inmiddels kennen van de (top)buizenbouw....  die extra fijn dynamiek is precies het verschil tussen een mooi geluidsbeeld en een waar je in betrokken wordt.... Ook is de drive van de buizenversterker groter, een dynamiek sprong komt er krachtiger uit als met de ZapPulse, hoe gek dat ook mag klinken.... Er wordt beweerd, dat als een hele grote trafo erinzit, de unit beduidend beter gaat klinken... wat bij spelen op kleine vermogens onzinnig lijkt. Ik heb de rimpel gemeten op de DC voeding en die was bij zeer luid spelen (getest op een ouwe 30cm breedbandspeaker, wilde de Thiels heel laten, grijnsss) niet meer dan ca 100mV, dat is de kracht van een PI filter in de voeding. Ik twijfel of een 1000VA trafo (nu 160VA) in de genoemde aspecten een groot verschil zal opleveren. Ik denk dat dat veel meer conceptueel ligt. Maar goed, ik kan niks beweren zonder het geprobeerd te hebben, dus ik zal nog eens investeren in een zwaardere voeding..... 2 stuks 800VA kosten ca 100 Euro, dus dat kan bruin nog wel trekken :-)

Toch, als je van een mindere over-de-top versterker komt als de Golidav, dan heb je gegarandeerd een winnaar in huis. Dat LC-Audio beweert, dat ze fabrieks versterkers van 4000 Euro de baas kunnen geloof ik nu zonder meer....
Voor iedereen die geen groots buizenproject wil doen is dit absoluut een goed alternatief.... Ik durf dit best buizensound te noemen....

All in all een hele leuke ervaring en deze versterker heb ik natuurlijk ook nodig voor het actieve 3-weg concept met het digitale filter van Behringer. Dat "project" kan nu komen ! Ik denk dat de Zappies voldoende goed zijn voor deze experimenten op de C220 of C79.... De Buizenversterker gaat op de diamandtweeters en de Tumos neemt ook een C220 of C79 voor zijn rekening...

Als je dan naast een goeie versterker ook nog eens heel veel power nodig hebt bij ook nog eens lage impedanties (mijn buizenversterker houdt bij 15 Watt wel op en llopt niet lekker op laagohmige belastingen), gaat er haast geen weg aan deze moduultjes voorbij. Dat verklaart waarschijnlijk het succes bij Guido...

Ik heb tijdens het muziek spelen een losse weerstand van 0,82 Ohm over de ls klemmen gehouden, zo van "aan" - "uit", je hoort geen verschil in geluidsnivo, behalve een lichte hoogafval (wat logisch is met het uitgangsfilter...). Probeer dat maar eens met een buizenversterker of een transistor uit de winkel....

Als module voor Subwoofers lijkt me dit ook prima geschikt, De metingen eerder, duiden op een effectieve negative uitgangsweerstand, dus dat levert een mooie kick. Dat viel me ook op toen ik op die breedbander speelde....

Ook nog een paar plaatjes van de bouw.....

mvg
doede

dddac

Nog 2 fotos..........

Oh, ja, totale kosten van het project waren nog geen 600 Euro....

dddac

Nog even wat techno babbel, dat scheelt heen en weer gedoe in de topic....

Trafo:                        2 x 25V  160VA
Gelijkrichting:            1 brug schakeling met SB560 Schotkey diodes
Filter:                         2 keer    [22.000 uF  ---  0.47Ohm --- 22.000 uF]     resulteert in plus min 32 Volt VB
Ingangs en uitgangs filter is niets aan gemodificeerd of extra gedaan, dus standaard gebruikstoestand....
De 2e rij VoedingsElkos (standaard merk: BC by the way) zitten vast direct aan de module gesoldeerd, dus zeer korte weg naar de MOSFETS....

mvg
doede

Sullivan

Beetje flauw, maar Gydo heeft de link weggehaald. Heeft iemand deze nog?

mvg,
Frank

dddac

link naar wat?? LC audio ??

die is http://www.lcaudio.com

Sullivan

Doede,

Nog even een vraagje. Zijn het SMD soldeer componenten wat ze hebben gebruikt? Het lijkt allemaal zo klein. Zo ja, heb je hier speciale app. voor (pasta met b.v. hetelucht soldeerbout) of kan je dat doen door heel precies te werken met een gewone goede soldeerbout?

mvg,
Frank

dddac

Hi Frank,

Inderdaad, alles is SMD... maar, je koopt de module kompleet opgebouwd.... zelfbouw was nog nooit zo eenvoudig  8)

mvg
doede

PS: waarom is alles van Gydo 123456789, zo missen we toch een heel stuk discussie??

Sullivan

Citaat van: dddac op mei 20, 2004, 22:11:12
link naar wat?? LC audio ??

die is http://www.lcaudio.com

Die bedoelde ik inderdaad. Bedankt.

mvg,
Frank

Sullivan

Citaat van: dddac op mei 20, 2004, 22:15:46
Hi Frank,

Inderdaad, alles is SMD... maar, je koopt de module kompleet opgebouwd.... zelfbouw was nog nooit zo eenvoudig  8)

mvg
doede

Dat mag je eigenlijk geen zelfbouw meer noemen. :D

Citeer
PS: waarom is alles van Gydo 123456789, zo missen we toch een heel stuk discussie??

Dit heeft hij zelf weggehaald. Ik snap niet waarom hij dat gedaan heeft, erg jammer. Daarom was de link ook weg en inderdaad is de discussie nu niet meer te volgen... :-\

mvg,
Frank

Sherwin

Beste Doede,

Gaaf!!! dit gaat echt worden! Ik ben nu overtuigd genoeg, voor dat geld koop je dus ECHT NIETS beters..  8) :o

Waar heb je overigens die behuizingen vandaan?

Mvgr, Sherwin  :D

Robbo

Citaat van: dddac op mei 20, 2004, 22:15:46

Wel bijzonder flauw ja.

@administrators:  kunnen we dit niet reconstrueren ?

dddac

Citaat van: Sherwin op mei 20, 2004, 22:27:27
Waar heb je overigens die behuizingen vandaan?

Bij Conrad, standaard stalen 19" behuizingen, deze zijn 2 HE... 88mm dus.... geen perfecte afwerking hoor, maar wel goedkoop en praktisch  :)

En inderdaad, voor dat geld kun je er rustig mee aan de gang !! Zul je veel plezier aan beleven !

mvg
doede