Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

Contour en 1 gast bekijken dit topic.

RZeemering

Citaat van: HuubF op juni 27, 2026, 19:37:14Even een schokmoment... OMG, de VVE bijdrage wordt ±500 euro per maand voor dat $#%@-appartement. Wel met parkeerplaats en (in vergelijking met ons, gratis, hoekhuis) veel extra's.
Voor wat het waard is:
hier in Groningen gaan veel VvE kosten ook die kant op en in enkele gevallen er ver overheen.
Ik weet dat als wij kiezen voor het groener upgraden van onze flat we ook dat moeten gaan betalen.

Als je ergens in een complex wilt gaan wonen zijn dat momenteel kosten die er overheen gaan komen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

brt

Lijkt me gewoon een extra manier om de kopers uit te melken? Ik bedoel: wat krijg je voor die 500,- ?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

roeleken

Als je de wereldproblematiek er gaat bij betrekken, kun je bij wijze van spreken beter gelijk in je kist gaan liggen.  Daar kan je geen toekomstplannen op bouwen.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Geerdie

Dat bedrag is voor een dergelijk ruim appartement niet schokkend.
Hier in Apeldoorn ben je voor een appartement uit 2002 van 120m2 ook zomaar €350 aan sk kwijt.
Parkeerplaats kost je nog eens €100 extra.

Op zich dus niet extreem maar blijft wel veel geld.
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Eversolo DMP-A8 - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Wat heb ik aan 400Watt als de eerste al niet deugt?

J o e p

€ 500,00 is niet veel heb nog een flatje nu op € 550,00 ook een stukje energie en warm water erin. Wacht maar na één jaar. Dan worden de echte kosten zichtbaar en zit je zo op € 800,00. Reken nu maar met dat bedrag. En als de brandweer moeilijk gaat doen, wat een zekerheid is met laadpalen en elektrische auto's in de parkeergarage, dan zit je zo op de € 1000,00. Ja, die VVE slopen je.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

RZeemering

Citaat van: brt op juni 27, 2026, 20:40:50Lijkt me gewoon een extra manier om de kopers uit te melken? Ik bedoel: wat krijg je voor die 500,- ?
Ik zit ondertussen in het bestuur van onze VvE.
Het is niet mals wat de kosten zijn voor schilderwerk, nieuw dak, voegwerk. En ook ieder jaar stijgen de kosten voor de gezamenlijke ruimtes. Stroom schoonmaak etc.

Het vervelde is dat als je nu nieuw gaat wonen je eigenlijk voor anderen in de toekomst betaald. Althans een groot gedeelte. Want voordat het eerste schilderwerk er komt ben je wel weer even verder.
Maar zo'n pot moet wel gevuld worden. Er zijn teveel slapende VvE's waar dit niet goed voor elkaar is. Dan moet je dus in 1 keer een dik bedrag lappen. De meeste kosten zijn bij ons gedekt. Maar we zijn ook als VvE aan het nadenken hoe je de boel beter kunt isoleren. Dat is niet alleen direct goed voor de portemonnee maar ook voor de verkoop.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

LD001

Citaat van: brt op juni 27, 2026, 20:40:50Lijkt me gewoon een extra manier om de kopers uit te melken? Ik bedoel: wat krijg je voor die 500,- ?

Het is een vereniging van Eigenaren. Die melken dan zichzelf uit?

HuubF

Parkeergarage, binnentuin, aardwarmte, fietsenstalling, gemeenschappelijke ruimtes, lift, ingewikkelde galerijen, onderhoud.

De schok is al een beetje voorbij, bedankt voor de input.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

CinéHome

Citaat van: LD001 op juni 27, 2026, 21:25:22Het is een vereniging van Eigenaren. Die melken dan zichzelf uit?
Ik weet niet hoe het daarmee in NL zit, maar hier is er altijd een syndicus mee gemoeid en dat is voor vele voormalige huiseigenaren ook een koude douche. Ik bedoel dan de kosten die ze aanrekenen. Stel je ze een simpele vraag dan rekenen ze er al snel €200 voor. Doorgaans zijn ze ook aangesteld door de projectontwikkelaar die zo ook inkomsten op lange termijn kan genereren voor zichzelf.
En zo'n fonds voor toekomstige kosten zit daar niet bij helaas.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Ik snap nog steeds niet waarom je je huis verkoopt voor een appartement.

Geerdie

Citaat van: HuubF op juni 27, 2026, 21:53:01Parkeergarage, binnentuin, aardwarmte, fietsenstalling, gemeenschappelijke ruimtes, lift, ingewikkelde galerijen, onderhoud.

De schok is al een beetje voorbij, bedankt voor de input.

Alles komt goed.
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Eversolo DMP-A8 - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Richi

Citaat van: addesmo op juni 27, 2026, 19:38:17Je schreef iets over een 18db piek op 54hz  ;)
In ieder geval is mijn ervaring met Dynaudio dat zeeen mooi mid/hoog weergeven, maar zeker geen strakke bas. Dat doen de Paradigm's vele malen beter. Bij mij dan!
Die 54hz komt puur door de grootte van mijn zolderkamer en de plaatsing van de 'master listening position' in de ruimte...
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

vanzomereng

Ik ben 23 jaar secretaris & penningmeester geweest bij een VVE.

De servicekosten bedroegen in 2026 voor ons appartement van 88m2+garagebox van 12m2, zo 155€. hierin zit ook de elektriciteitskosten van alleen de algemene ruimte.
Grote onkostenpost is de lift. >:(

Wij hebben de servicekosten nog relatief laag kunnen houden, door de schoonmaak van de algemene ruimtes, zelf als bewoners uit te voeren en het VVE-beheer niet uit te besteden.
Verder is het belachelijk (mede door de krapte op de arbeidsmarkt) welke tarieven, bedrijven hanteren, als je werkzaamheden uitgevoerd wilt hebben.
Verder de hoogte van het pand, alles moet met hoogwerkers of steigers worden uitgevoerd, dit kost ook extra veel geld.
Verder kan je als VVE niet zo maar een beunhaas inhuren voor klusjes, als opdrachtgever (lees VVE-bestuur) ben je medeverantwoordelijk als er iets gebeurd.

Verder ben je als VVE veel meer gebonden aan allerlei brand- en veiligheidsvoorschriften en dit kost ook wat duiten.

De servicekosten worden veelal/meestal berekend vanuit:
# het MJOP (meer jaren onderhoudsplan) plus de jaarlijkse exploitatiekosten.
Of
# 0,5% van de herbouwwaarde van het totale plus de jaarlijkse exploitatiekosten

Deel deze kosten door 12 en je hebt de gemiddelde servicekosten per appartement.
Het verbaasd me niks, dat dit vaak om enorme bedragen gaat, waar potentiële appartementbewoners, zich niet bewust van zijn.

Edoch, heb je een eigen woning, zou je eigenlijk ook een spaarpotje moeten hebben voor het meerjarig onderhoud en verder moet je ook je eigen opstalverzekering betalen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Spijkie

Ik schrik echt serieus van die bedragen hoor , ik weet dat er vves waren die de mjop niet zo serieus namen en dat er slapende vves waren maar dat is en mag niet meer.

Hier een 120m2 appartement, redelijk in het centrum van 1998 is vve €225.

Nieuwbouw appartementen zijn met vve niet boven de €300
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

HuubF

Citaat van: Spijkie op juni 28, 2026, 08:05:36Ik schrik echt serieus van die bedragen hoor , ik weet dat er vves waren die de mjop niet zo serieus namen en dat er slapende vves waren maar dat is en mag niet meer.

Hier een 120m2 appartement, redelijk in het centrum van 1998 is vve €225.

Nieuwbouw appartementen zijn met vve niet boven de €300

De vve bijdrage exclusief parkeerplaats is hier 375, dus dat is niet zo veel meer. Daarvoor krijg je wel een erg speels dus gecompliceerd gebouw met veel features.

Er staan ook wel wat besparingen tegenover.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Contour

Als het financieel haalbaar is, gewoon doen!

Mao

Citaat van: HuubF op juni 27, 2026, 19:37:14Even een schokmoment... OMG, de VVE bijdrage wordt ±500 euro per maand voor dat $#%@-appartement. Wel met parkeerplaats en (in vergelijking met ons, gratis, hoekhuis) veel extra's.

Met het geld wat we mogelijk (!) overhouden kunnen we de vaste lasten van bijvoorbeeld de auto flink drukken. Het appartement is ook extreem energiezuinig. Nu hebben we stadsverwarming dus daar besparen we ook weer op.

Maar die rekensom gaat onderuit als de oorlogen blijven voortduren, Trump gewoon blijft en de wereld in een depressie schiet. En wat als Putin zijn enige overgebleven troef uitspeelt?

We zitten hier even in een, bij wijze van uitzondering, niet-hifi georiënteerd dipje en moeten nu met z'n tweetjes gaan bedenken hoe de wereld er de komende jaren uitziet. :nopompom:

Mijn dochters vinden ook dat ik daar naar uit moet kijken maar No Way. Zo een kadaver appartementen complex is alleen goed voor project ontwikkelaars.
Ben er een paar keer mee bezig geweest. Bij de eerste makelaar was mijn eerste vraag wat zijn de te verwachten VVE kosten. 5 minuten stilte... gaf geen antwoord gaf de man een hand en weg was ik. Bij het 2e complex aantrekkelijk geprijst dacht ik maar bij de kleine lettertjes stond heel geniepig dat je voor de VERPLICHTE garageplek in het complex een parkeerplek moest kopen a 50.000 euro. Tja dan hou ik mijn riante eengezinswoning wel bezet. En kan zoals de afgelopen 30 jaar genoeg lawaai maken.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

mmuetst

Een VVE met lage kosten, dan ben je dief van je eigen portemonnee, vooral als er bewoners maar kort wonen en dus weinig bijdragen aan de VVE, met winst hun huis verkopen en als er dan iets aan de hand is (zoals bij ons de lift) dan moet iedereen bijlappen. Niet repareren of niet vervangen is geen optie. Dus ondanks dat het een hoog bedrag lijkt te zijn, zorgt het voor later niet voor verrassingen. Zoals @vanzomereng aangeeft, de bedragen worden gebaseerd op MJOP en met de bewoners kan er ook bespaard worden op schoonmaken (doet onze VVE ook door zelf elk jaar de grote schoonmaak zelf te doen). Als je een eigen huis hebt moet je ook een buffer hebben om de boel bij te houden.
En met een VVE kun je ook een tuin onderhouden ipv inhuren. Het vervelende is dat het meestal op een aantal mensen neer komt. Zelfde geld eigenlijk ook voor dat schoonmaken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mao

Ja daar zeg je wat natuurlijk is mijn huidige woning meer waard dan dat ik het 30 jaar geleden voor heb gekocht, daar heb je niets aan immers je te kopen nwe woning is ook stukken duurder. Het gekke is, of toch eigenlijk niet marketing technisch gezien, zijn de aankoopkosten in zo een complex per appartement duurder! Dan de prijs van de gemiddelde eengezins woning. En zo duur is een traplift nu ook al weer niet.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Leeuwarden

En dan te bedenken dat het hele appartementenverhaal niet eens doorgaat...

Mao

Citaat van: Leeuwarden op juni 28, 2026, 09:38:38En dan te bedenken dat het hele appartementenverhaal niet eens doorgaat...
.

Daar zeg je wat dat appartementen complex waarbij je verplicht naast de koopprijs van je woning de parkeerplek moest kopen is inderdaad afgeblazen wegens gebrek aan belangstelling ondanks de huidige woning tekorten. Dit project werd door de gemeente apeldoorn met veel tamtam gelanceerd.

Geerdie

Citaat van: Mao op juni 28, 2026, 09:43:07.

Daar zeg je wat dat appartementen complex waarbij je verplicht naast de koopprijs van je woning de parkeerplek moest kopen is inderdaad afgeblazen wegens gebrek aan belangstelling ondanks de huidige woning tekorten. Dit project werd door de gemeente apeldoorn met veel tamtam gelanceerd.

Welk project was dat dan?

Mao

Citaat van: Geerdie op juni 28, 2026, 10:05:07Welk project was dat dan?

Midden  in het centrum van Apeldoorn.

Geerdie

Mao

Citaat van: Geerdie op juni 28, 2026, 10:33:34Korenpassage?

Nee daar zeg maar dat braak liggende terrein bij McDonalds in het centrum daar zou een Prestigieuze woontoren komen