Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: HuubF op november 29, 2020, 13:08:38
Nou nee hoor, er stond een Lavardin versterker(tje) op de Focals en dat klonk erg ehhh... muzikaal. Achteraf hadden de Focals het goed gedaan met een Primaluna. Maar ja, we werden toen nog vergiftigd door malloten die vonden dat elke versterker hetzelfde klinkt. Mits goed ontworpen en deugdelijk aangesloten.

Yep...ben in retrospectief meer waardering gaan krijgen voor mensen die dit schreven/zeiden etc. Ben het zelf ook meer gaan ervaren.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op november 29, 2020, 13:15:42
Yep...ben in retrospectief meer waardering gaan krijgen voor mensen die dit schreven/zeiden etc. Ben het zelf ook meer gaan ervaren.

Gr. Hans

Ja . daar heb je in retrospectief dan ook veel stabiliteit en gemoedsrust op audiogebied door verkregen ........ ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: chansig op november 29, 2020, 13:15:42
Yep...ben in retrospectief meer waardering gaan krijgen voor mensen die dit schreven/zeiden etc. Ben het zelf ook meer gaan ervaren.

Gr. Hans

Ik geloof ook dat correct ontworpen en dus rechtmetende versterkers bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn. Maar ook dat al die recht metende zooi een vreselijk saaie klank kan voortbrengen, tenzij je reusachtige speakers in een akoestisch perfecte omgeving hebt zodat je de werkelijkheid kunt benaderen. Veel mensen ondervangen dat dan weer met DSP. Omdat ik daar niet zo in geloof moet ik het doen met het merendeel van de versterkers die gewoon een eigen klanksignatuur hebben.

Gewoon, als bewuste keuze van de ontwerpers.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik begrijp je ervaringen etc. Je redenatie over grote speakers in akoestische fijne ruimtes icm wel/niet verschillen van versterkers begrijp ik als argumentatie dan weer niet.

Maar wat mij betreft door met je karavaan. Bovenstaande is alleen maar voer voor mensen die er iets naars van willen gaan maken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op november 29, 2020, 13:28:33
Ik begrijp je ervaringen etc. Je redenatie over grote speakers in akoestische fijne ruimtes icm wel/niet verschillen van versterkers begrijp ik als argumentatie dan weer niet.

Maar wat mij betreft door met je karavaan. Bovenstaande is alleen maar voer voor mensen die er iets naars van willen gaan maken.

Gr. Hans

De karavaan staat een beetje stil ben ik bang.  :nopompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: HuubF op november 29, 2020, 13:30:03
De karavaan staat een beetje stil ben ik bang.  :nopompom:

De karavaan gewoon doorzetten op muziekgebied i.p.v. gear, Huub. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vanzomereng

Citaat van: scrutinizer op november 29, 2020, 14:01:15
De karavaan gewoon doorzetten op muziekgebied i.p.v. gear, Huub. ;)

Helemaal mee eens  ^^

Ik weet nog wel een digitale hangplek waar je mooie muziek kunt ontdekken  :D
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg3413401#msg3413401

Gewoon de streamer aan en dan shuffle/randomplay en lekker achterover op de luie stoel  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

scrutinizer

Wat ik dan weer niet begrijp is als deze mensen vaker bij Huub over de grond komen of gekomen zijn, ze hem in zijn idee van het maakbare niet steunen en/of helpen.
In plaats daarvan duwen/dwingen ze hem een richting op waar hij gezien zijn beleving van dit alles niet heen wil. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op november 29, 2020, 14:10:26
Wat ik dan weer niet begrijp is als deze mensen vaker bij Huub over de grond komen of gekomen zijn, ze hem in zijn idee van het maakbare niet steunen en/of helpen.
In plaats daarvan duwen/dwingen ze hem een richting op waar hij gezien zijn beleving van dit alles niet heen wil. ::)

Vroeger kwamen we best veel bij elkaar inderdaad. En dan werd er goede raad zat gegeven hoor!

Ik laat me door niemand duwen, dat wordt nog een probleem als ik ooit in een rolstoel zit.

Er zijn wel perioden geweest dat ik mensen als Ruud13 (wie kent hem nog?) net iets te serieus nam. Gear kan heel goed prima meten maar toch een bepaalde signatuur hebben. Waardoor het in een setting meer of minder op zijn plek valt. Daar kom je dan weer even achter als je een Electrocompaniet, nCore en Purifi naast elkaar hoort.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op november 29, 2020, 17:17:02
Vroeger kwamen we best veel bij elkaar inderdaad. En dan werd er goede raad zat gegeven hoor!

Ik laat me door niemand duwen, dat wordt nog een probleem als ik ooit in een rolstoel zit.


Precies en als de ervaringswijze/zienswijze ietwat uit elkaar gaan lopen dan wordt het ook wat lastiger.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

Ik heb hier ook ooit een primaluna te leen gehad (een dialogue premium hp, of iets in die trant), toen nog met pmc fact.8 speakers. En dan Ryan Adams live at Carnegie Hall. Man, wat was dat een ervaring  :inlove:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Tjeb

Citaat van: scrutinizer op november 29, 2020, 14:10:26
Wat ik dan weer niet begrijp is als deze mensen vaker bij Huub over de grond komen of gekomen zijn, ze hem in zijn idee van het maakbare niet steunen en/of helpen.
In plaats daarvan duwen/dwingen ze hem een richting op waar hij gezien zijn beleving van dit alles niet heen wil. ::)

Wie zijn "ze" en waar "duwen/dwingen" ze dan...
Heb jij überhaupt het idee dat Huub zich laat dwingen en denk je dat hij hulp van jou nodig heeft om hem te beschermen tegen die boze "ze" ??  ::)

Hij hoeft niet te doen wat anderen zeggen, hij kan er wel mee aan het denken gezet worden en misschien tot extra of andere inzichten komen.. 
Elkaar lekker naar de bek l*llen daar heb je naar mijn idee niet zo veel aan, beetje sparren met elkaar des te meer..... ;)

HuubF

Citaat van: Tjeb op november 29, 2020, 22:37:44
Wie zijn "ze" en waar "duwen/dwingen" ze dan...
Heb jij überhaupt het idee dat Huub zich laat dwingen en denk je dat hij hulp van jou nodig heeft om hem te beschermen tegen die boze "ze" ??  ::)

Hij hoeft niet te doen wat anderen zeggen, hij kan er wel mee aan het denken gezet worden en misschien tot extra of andere inzichten komen.. 
Elkaar lekker naar de bek l*llen daar heb je naar mijn idee niet zo veel aan, beetje sparren met elkaar des te meer..... ;)

Even voor alle duidelijkheid: Anton heeft me diverse keren geholpen via PM, daarnaast hou ik ontzettend veel van ons oude hififorum-relgroepje. Dat bijna iedereen daarvan in een permanente ontkenningstoestand terecht is gekomen vind ik helemaal niet erg.

Ik voor mij tegen mezelf: ik doe het op mijn eigen tijd- en geldverslindende manier. Dat vind ik leuk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op november 30, 2020, 07:15:37
Dat bijna iedereen daarvan in een permanente ontkenningstoestand terecht is gekomen vind ik helemaal niet erg.


Ik ook niet. Maar dan anders.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

De "hobby" hifi, die er voor mij toch vooral in bestond met apparatuur te schuiven met het vage idee ooit een niet-bestaand ideaal te bereiken, is een stuk minder interessant geworden naar mate ik er meer van begon te begrijpen, zowel in technische als in psychische zin. Zeker als je het vergelijkt met andere hobby's (iedere wijnkenner weet dat niet-blind proeven de deur wagenwijd openzet voor zelfbedrog) is het merkwaardig hoe in de audiohobby een enorme groep krampachtig vasthoudt aan stellingen die geen enkele toetsing doorstaan.

Er openbaart zich daar een behoorlijk verschil in mentaliteit: als ik bij hoog en bij laag beweer dat ik verschil hoor/proef tussen twee dingen, maar dat niet met een blinddoek op mijn hoofd blijk te kunnen herhalen, dan concludeer ik dat ik een loopje met mezelf heb genomen. De normaalste zaak van de wereld, nog het meest bij degenen die het niet (willen) inzien. Die laatsten komen dan tot de conclusie dat puur luisteren geen geschikte manier is om hoorbare verschillen te identificeren. Stel je een wijnkenner voor die beweert dat proeven zonder voorkennis geen geschikte manier van proeven is en het zou toch duidelijk moeten worden dat er daar iets niet klopt.

Mijn conclusie is dat geluidskwaliteit voor ongeveer de helft afhankelijk is van het geluid, en dat de andere helft tussen de oren zit. In feite is dat laatste verreweg de lastigste beperking van geluidskwaliteit: ben je in staat om tevreden te zijn ondanks dat iets in theorie nóg beter zou kunnen, of zit je voortdurend te zoeken naar wat er niet in orde is aan het geluid en je volgens een of andere "expert" met een rhodium zekering of porseleinen kabelvoetje zou kunnen verhelpen?

HuubF

Citaat van: Koen K op november 30, 2020, 08:13:33
De "hobby" hifi

...

Mijn conclusie is dat geluidskwaliteit voor ongeveer de helft afhankelijk is van het geluid, en dat de andere helft tussen de oren zit. In feite is dat laatste verreweg de lastigste beperking van geluidskwaliteit: ben je in staat om tevreden te zijn ondanks dat iets in theorie nóg beter zou kunnen, of zit je voortdurend te zoeken naar wat er niet in orde is aan het geluid en je volgens een of andere "expert" met een rhodium zekering of porseleinen kabelvoetje zou kunnen verhelpen?

Jouw conclusie onderschrijf ik volledig.

Waar ik echter niet meer naar luister zijn zelfbenoemde experts die vinden dat anderen het fout doen, ze hebben een wijsheid in pacht die slechts de helft van de waarheid dekt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

"We" zijn in deze allemaal onderdeel van dezelfde cirkel.

Enige wat je kan doen is uit deze cirkel stappen. Zeker op een forum, dus weg uit de discussie over wat een ander zou kunnen doen om beter geluid te gaan ervaren. Irl is het allemaal wat simpeler.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Citaat van: Koen K op november 30, 2020, 08:13:33
Mijn conclusie is dat geluidskwaliteit voor ongeveer de helft afhankelijk is van het geluid, en dat de andere helft tussen de oren zit.

^^

Ik probeer mijn geest nu zodanig te trainen, dat 100% van mijn grijze massa, de geluidskwaliteit bepaald.
De volgende keer koop ik een installatie bij Kruidvat of de Action voor een paar tientjes en beeld me in, naar pure high-end te luisteren.
Van het geld wat ik dan overhoud, koop ik kratten Krombacher Premium Pilsener  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

scrutinizer

Daarnaast kan het goed zijn je voor een bepaalde druivensoort, geoogst in een bepaald gebied kiest en daar, gezien je vele andere geprobeert en geproefd hebt, herhaaldelijk van geniet bij je favorite dish.

Er zijn ook menig chefs die geblindoekt niet kunnen aangeven wat ze toegeschoven krijgen maar f#cking goede sterren chefs zijn in hetgeen ze bereiden.

Wat vertelt het je nu eigenlijk?

@tjeb
Nee gast dat is wat jouw begrijpertje ervan maakt.
Ik blijf algemeen en zie heel veel handvatten als bv. DSP aangedragen worden. Maar als iemand daar geen goede ervaring of anderszijds wars van is hij gediskwalificeerd word en weinig tot geen aandacht meer krijgt.
Ben dit gesteggel in tekst ook al geruime tijd zat.......

Wil je iemand helpen in deze materie is het met daadkracht, niet met oeverloos gel#l.
Hoe omschrijf je wat je proeft.....? Hoe omschrijf je wat je voelt.....? Hoe omschrijf je wat je hoor.......? Maar je weet het als je het zintuigelijk beleeft.......Thats in my humble opinion.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Koen K op november 30, 2020, 08:13:33
De "hobby" hifi, die er voor mij toch vooral in bestond met apparatuur te schuiven met het vage idee ooit een niet-bestaand ideaal te bereiken, is een stuk minder interessant geworden naar mate ik er meer van begon te begrijpen, zowel in technische als in psychische zin. Zeker als je het vergelijkt met andere hobby's (iedere wijnkenner weet dat niet-blind proeven de deur wagenwijd openzet voor zelfbedrog) is het merkwaardig hoe in de audiohobby een enorme groep krampachtig vasthoudt aan stellingen die geen enkele toetsing doorstaan.

Er openbaart zich daar een behoorlijk verschil in mentaliteit: als ik bij hoog en bij laag beweer dat ik verschil hoor/proef tussen twee dingen, maar dat niet met een blinddoek op mijn hoofd blijk te kunnen herhalen, dan concludeer ik dat ik een loopje met mezelf heb genomen. De normaalste zaak van de wereld, nog het meest bij degenen die het niet (willen) inzien. Die laatsten komen dan tot de conclusie dat puur luisteren geen geschikte manier is om hoorbare verschillen te identificeren. Stel je een wijnkenner voor die beweert dat proeven zonder voorkennis geen geschikte manier van proeven is en het zou toch duidelijk moeten worden dat er daar iets niet klopt.

Mijn conclusie is dat geluidskwaliteit voor ongeveer de helft afhankelijk is van het geluid, en dat de andere helft tussen de oren zit. In feite is dat laatste verreweg de lastigste beperking van geluidskwaliteit: ben je in staat om tevreden te zijn ondanks dat iets in theorie nóg beter zou kunnen, of zit je voortdurend te zoeken naar wat er niet in orde is aan het geluid en je volgens een of andere "expert" met een rhodium zekering of porseleinen kabelvoetje zou kunnen verhelpen?
Ik begrijp wat je hier aangeeft, Koen.
Desalniettemin heb je het hier over a so called "expert" ..... die zich m.i. ook in jouw tekst in meerdere vormen laat zien. En zo kunnen we het dus eigenlijk nooit goed doen. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Mogguh Huub
Hoe is jouw beleving van muziek  weergegeven via PL en 20i momenteel?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op november 30, 2020, 11:15:12
Mogguh Huub
Hoe is jouw beleving van muziek  weergegeven via PL en 20i momenteel?

Hoi, gaat goed hier! De speakers staan nu weer op de Gaia voetjes en op de juiste plek in de kamer. Dat is nu mogelijk omdat de Primaluna een flinke bak laag produceert. Het geluid is geweldig: meeslepend, evenwichtig, goed en niet te strak laag en een nauwelijks te omschrijven speelsheid die ik al lang niet heb gehoord. De muzieksoorten die ik beluister (klassiek, goede pop, beetje jazz en blues) komen er allemaal goed uit.

Die Primaluna deed the trick. We zullen nooit weten of hij de Monitor Audio's goed had kunnen bedienen maar ik ben nu toch wel erg blij met de Dynaudio Contour 20i's.

Grappig is dat de beste van de hier liggende interlinks een puur zilveren no-name is die ik misschien wel 12 jaar geleden van Martijn M heb overgenomen. Dus toch een heel klein beetje D&D in huis.  :wub:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Citaat van: scrutinizer op november 30, 2020, 10:32:32

@tjeb
Nee gast dat is wat jouw begrijpertje ervan maakt.
Ik blijf algemeen en zie heel veel handvatten als bv. DSP aangebracht worden. Maar als iemand daar geen goede ervaring of anderszijds wars van is hij gediskwalificeerd word en weinig tot geen aandacht meer krijgt.
Ben dit gesteggel in tekst ook al geruime tijd zat.......

Wil je iemand helpen in deze materie is het met daadkracht, niet met oeverloos gel#l.
Hoe omschrijf je wat je proeft.....? Hoe omschrijf je wat je voelt.....? Hoe omschrijf je wat je hoor.......? Maar je weet het als je het zintuigelijk beleeft.......Thats in my humble opinion.

Is een mooi verhaal maar je geeft geen antwoord op de vraag...
Mijn "denkertje" heeft er niets van gemaakt, dit staat er letterlijk:

Nogmaals jouw geschreven tekst;

Citaat van: scrutinizer op november 29, 2020, 14:10:26
Wat ik dan weer niet begrijp is als deze mensen vaker bij Huub over de grond komen of gekomen zijn, ze hem in zijn idee van het maakbare niet steunen en/of helpen.
In plaats daarvan duwen/dwingen ze hem een richting op waar hij gezien zijn beleving van dit alles niet heen wil. ::)

En hier stelde ik de volgende vraag over;

1) Wie zijn "ze" en waar duwen/dwingen "ze" Huub?
2) Heb je het idee dat Huub zich ergens toe laat dwingen?

Dus misschien kan je jouw "denkertje" er even iets van laten maken??



r_flagg

Citaat van: HuubF op november 30, 2020, 13:02:55
Hoi, gaat goed hier! De speakers staan nu weer op de Gaia voetjes en op de juiste plek in de kamer. Dat is nu mogelijk omdat de Primaluna een flinke bak laag produceert. Het geluid is geweldig: meeslepend, evenwichtig, goed en niet te strak laag en een nauwelijks te omschrijven speelsheid die ik al lang niet heb gehoord. De muzieksoorten die ik beluister (klassiek, goede pop, beetje jazz en blues) komen er allemaal goed uit.

Die Primaluna deed the trick. We zullen nooit weten of hij de Monitor Audio's goed had kunnen bedienen maar ik ben nu toch wel erg blij met de Dynaudio Contour 20i's.

Grappig is dat de beste van de hier liggende interlinks een puur zilveren no-name is die ik misschien wel 12 jaar geleden van Martijn M heb overgenomen. Dus toch een heel klein beetje D&D in huis.  :wub:

En daar gaat het om.
Heerlijk kunnen genieten van wat je hebt / hoort.
Voor de een is de zoektocht en het testen net zoveel genieten als het uiteindelijke resultaat.
En welke prioriteiten stel je en welke compromissen sluit je
Geluidskwaliteit / merk , technologie / waf / financiën ....

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)