Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Citaat van: Kurt op mei 21, 2026, 09:22:35@HuubF, ik had begrepen dat je gaat verhuizen?

Na je verhuis zijn we zeker goed voor nog minstens evenveel pagina's, want zoals je al kan raden, zal die set daar totaal anders klinken, wat uiteraard gefikst kan worden met nieuwe aanpassinged ed. Het wordt hoedanook opnieuw een ontdekkingsreis in audioland!

Deze thread leest even goed als Music Emotion, en is bovendien gratis! :)

Ja we hebben ons ingeschreven voor een paar nieuwbouw-appartementsgebouwen in Leiden. We zijn toe aan een plek dichter bij het centrum/winkels, gelijkvloers (meer voor mijn vrouw) en met koeling in de zomer (meer voor mij). Mijn moeder van 93 indachtig die dat allemaal heeft, alleen niet in Leiden (want dan zouden we alleen maar even hoeven te wachten).

Ik verwacht dat de Neumanns dan niet meer kunnen, tenzij we veel aanloop van buren willen hebben.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Rien59

Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

roeleken

Citaat van: Kurt op mei 21, 2026, 09:22:35@HuubF, ik had begrepen dat je gaat verhuizen?

Na je verhuis zijn we zeker goed voor nog minstens evenveel pagina's, want zoals je al kan raden, zal die set daar totaal anders klinken, wat uiteraard gefikst kan worden met nieuwe aanpassinged ed. Het wordt hoedanook opnieuw een ontdekkingsreis in audioland!

Deze thread leest even goed als Music Emotion, en is bovendien gratis! :)
Deze leest veel beter als Music Emotion, daar is alles fantastisch wat gereviewd wordt en geregeld peperduur. Heb m'n abonnement dan ook al jaren geleden opgezegd.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

SpaceJS

Ik vindt dit een leuke thread om te volgen , kwam ook nog het volgende tegen met betrekking tot lengte van de kabel, misschien leuk om eens door te nemen https://forum.audiogon.com/discussions/jitter-and-75ohm-cable-length
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

HuubF

Citaat van: Rien59 op mei 21, 2026, 10:52:23Huub,zijn de kabels al onderweg?
Gr Rien

Jawel, moeten even uit de UK komen.

Over kabels gesproken, alle 5 Supra's heb ik onder handen genomen. Voor de plekken waar ikzelf ooit mee bezig ben geweest busjes waar nodig, aarding gecontroleerd en hersteld conform instructies van CineHome. Very satisfying. Hopelijk hoeft het niet in te spelen.

Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

CinéHome

:music:
Citaat van: SpaceJS op mei 21, 2026, 11:39:25Ik vindt dit een leuke thread om te volgen , kwam ook nog het volgende tegen met betrekking tot lengte van de kabel, misschien leuk om eens door te nemen https://forum.audiogon.com/discussions/jitter-and-75ohm-cable-length
Kan je de conclusie even vermelden. Deze site verplicht je blijkbaar cookies te aanvaarden - wat bij wet verboden is en ik principieel niet doe.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

SpaceJS

Citaat van: CinéHome op mei 21, 2026, 12:57:32:music: Kan je de conclusie even vermelden. Deze site verplicht je blijkbaar cookies te aanvaarden - wat bij wet verboden is en ik principieel niet doe.

tja, het is inderdaad een Amerikaanse site maar hier even het stuk waar het om ging:

question:
I came across a number of articles saying you should use at least 1.5M of cable to reduce reflections in the cable so as to not harm the clock signal, yet an RF engineer said this was a bunch of "Bunk" and 1M would be better, in fact he said the shorter the better.

answer:
I am an EE with multiple decades of experience designing high speed digital circuits, and also significant experience designing RF circuits (none of it for audio). I say it is definitely not "bunk." However, there are several factors that introduce a degree of system dependency and unpredictability into the issue, so 1.5 meters should be taken as a general guideline, which will not always be optimal. And in some cases the length won't make any difference.

Also, if a very short length is practicable, say 6 to 12 inches, that should be at least as good or even better. It is the intermediate lengths that are the concern.

The basis of the length concern is not to "reduce reflections." The magnitude of the reflections is determined mainly by the closeness of the impedance match between the cable and its connectors, the input impedance of the dac, and the output impedance of the transport.

The point to optimizing length involves the TIMING of the reflections, or more properly, the arrival time at the dac input of reflections of the original signal arrival at the dac input that have re-reflected from the transport output. What needs to be avoided is re-reflection arrival time at the dac input that coincides with the mid-point area of the risetimes and falltimes of the original signal arrival, which is where clocking occurs. If that were to occur, the resulting waveform distortion would be likely to cause a significant increase in jitter. All of that timing is directly dependent on the length of the cable.

Therefore the lengths that should be avoided are dependent on the risetime and falltime of the output signal of the transport, which are normally unspecified, and can be expected to vary significantly among different transports. This paper by Steve Nugent, which you've probably seen, is based on the assumption that those risetimes and falltimes are around 25 nanoseconds. I assume that is a good rule of thumb, but I would not expect it to be precisely consistent across different makes and models.

Also, the amount of time required for the signal to propagate from one end of the cable to the other will vary among different cable designs, because propagation velocity is dependent on the dielectric constant of the particular cable.

Also, jitter can be contributed to by noise caused by ground loop effects between the transport and dac, which, if present to a significant degree, can be expected to worsen as cable length is increased. Conceivably that effect could outweigh the timing consideration in many setups.

Also, different dac designs differ widely in their jitter suppression capability, with some of them (such as the Benchmark) being nearly completely immune to jitter on the incoming signal.

Finally, if the degree of mismatch among all of the impedances that are involved is insignificant, the whole issue becomes moot.

So as I see it the recommendation to use either a very short length, or a length of 1.5 meters or a little longer, has a sound technical basis, and while not always applicable, can be expected to be applicable more often than not.

Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

L. Hoodman

Citaat van: HuubF op mei 21, 2026, 11:59:56Jawel, moeten even uit de UK komen.

Over kabels gesproken, alle 5 Supra's heb ik onder handen genomen. Voor de plekken waar ikzelf ooit mee bezig ben geweest busjes waar nodig, aarding gecontroleerd en hersteld conform instructies van CineHome. Very satisfying. Hopelijk hoeft het niet in te spelen.

inspelen, grapje toch?

Utlover

Citaat van: HuubF op mei 21, 2026, 09:35:51Ja we hebben ons ingeschreven voor een paar nieuwbouw-appartementsgebouwen in Leiden...Ik verwacht dat de Neumanns dan niet meer kunnen, tenzij we veel aanloop van buren willen hebben.
Nieuwbouw is over het algemeen voorzien van betere geluidsisolatie dus wellicht kun je de Neumanns gewoon hun ding laten doen.

Kingpin

Citaat van: Utlover op mei 21, 2026, 16:27:27Nieuwbouw is over het algemeen voorzien van betere geluidsisolatie dus wellicht kun je de Neumanns gewoon hun ding laten doen.
Je kan het volume ook gewoon zachter zetten en rekening houden met de buren.
Andere speakers doen dat niets anders  ;)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

addesmo

Daar gaat het nieuwe appartementje  :worship:

HuubF

HuubF

Citaat van: Kingpin op mei 21, 2026, 16:50:46Je kan het volume ook gewoon zachter zetten en rekening houden met de buren.

Ik heb weinig zin ze te verhuizen, 35 kilo.

Dura

Citaat van: Kingpin op mei 21, 2026, 16:50:46Je kan het volume ook gewoon zachter zetten en rekening houden met de buren.

Zo werkt dat helaas niet in een appartementencomplex; mijn broer heeft Viva Basis zelfbouwers, 2 25 cm woofers en voor alle zekerheid ook nog een 20 cm midlaag. Nog een mid en een tweeter maar ok. Vlak tot 20 Hz. Die monsters verscheept ie over de hele wereld, als enthousiaste workaholic met verschillende banen.
Ooit woonde ie in een condomium in Toronto, duur woord voor een duur appartement en niet iets met voorbehoedmiddelen.
Muziek stond op het beschaafde volume waarbij je zonder stemverheffing prima een gesprek kon voeren, achtergrond level zeg maar. De buurman van de buurman belde aan en vroeg hem met typisch Canadese beleefdheid of ie even tijd om te komen luisteren. Verbijsterend, de bas was volledig ongedempt twee appartementen verder zo mogelijk nog harder, wellicht omdat de rest van het geluid volledig weg was en alleen dat doffe gebeuk nog over was.
Echt lage tonen gaan overal doorheen en zijn zeer storend binnen appartementencomplexen, een van de redenen dat ik zelf heb gekozen voor kleine speakers.
Ik heb die dingen van Huub gehoord, dat gaat echt niet in zo'n omgeving tenzij je ze zo attentueert of zo on-Huubs zacht zet dat er geen reden meer is om ze überhaupt nog in huis te hebben.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

L. Hoodman

Citaat van: HuubF op mei 21, 2026, 21:13:18Ik heb weinig zin ze te verhuizen, 35 kilo.
35 kilo is vrij ligt vind ik. En als je de speakers zo goed vindt snap ik de keuze niet om ze niet mee te nemen. En wat ik gelezen heb hier verander jij vaak dingen. Wat een onrust zeg. En die uitvallen die je hebt heeft normaal niet met een bnc kabeltje te maken, lijkt me sterk. Maar misschien heb ik het wel mis.

Kurt

Citaat van: HuubF op mei 21, 2026, 11:59:56Very satisfying. Hopelijk hoeft het niet in te spelen.
Dat inspelen op zich zou dan wel weer minstens 10 pag nieuw leesplezier verschaffen op 't forum. Just saying...

Kingpin

Citaat van: Dura op mei 21, 2026, 22:19:03Zo werkt dat helaas niet in een appartementencomplex; mijn broer heeft Viva Basis zelfbouwers, 2 25 cm woofers en voor alle zekerheid ook nog een 20 cm midlaag. Nog een mid en een tweeter maar ok. Vlak tot 20 Hz. Die monsters verscheept ie over de hele wereld, als enthousiaste workaholic met verschillende banen.
Ooit woonde ie in een condomium in Toronto, duur woord voor een duur appartement en niet iets met voorbehoedmiddelen.
Muziek stond op het beschaafde volume waarbij je zonder stemverheffing prima een gesprek kon voeren, achtergrond level zeg maar. De buurman van de buurman belde aan en vroeg hem met typisch Canadese beleefdheid of ie even tijd om te komen luisteren. Verbijsterend, de bas was volledig ongedempt twee appartementen verder zo mogelijk nog harder, wellicht omdat de rest van het geluid volledig weg was en alleen dat doffe gebeuk nog over was.
Echt lage tonen gaan overal doorheen en zijn zeer storend binnen appartementencomplexen, een van de redenen dat ik zelf heb gekozen voor kleine speakers.
Ik heb die dingen van Huub gehoord, dat gaat echt niet in zo'n omgeving tenzij je ze zo attentueert of zo on-Huubs zacht zet dat er geen reden meer is om ze überhaupt nog in huis te hebben.
Of ontkoppelen. Mijn sub staat nu op een framewerk van isoacoustics en is op de vloer volledig niet aanwezig.
Dat helpt misschien ook wel.
Heb zelf op een flat gewoont, ook toen ik muziek maakte over speakers van 90kg stuk, ontkoppelen en de onderburen hadden er geen last van mits ik niet al te hard speelde natuurlijk.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

morca

Ik zou juist een vrijstaand huis kopen.
Om zonder gezeik vd buren lekker te chillen op mijn oude dag

En dan grotere speakers  :headbanging:

RZeemering

Citaat van: Dura op mei 21, 2026, 22:19:03Zo werkt dat helaas niet in een appartementencomplex; mijn broer heeft Viva Basis zelfbouwers, 2 25 cm woofers en voor alle zekerheid ook nog een 20 cm midlaag. Nog een mid en een tweeter maar ok. Vlak tot 20 Hz. Die monsters verscheept ie over de hele wereld, als enthousiaste workaholic met verschillende banen.
Het ligt volledig aan de bouwstijl in hoeverre anderen er op deze manier last van hebben.
Des te strakker al het beton tegen elkaar aan ligt en zelfs doorloopt in een gebouw des te meer last je hier van hebt.
Mijn buren schijnen niet veel last van mij te hebben. Ik heb een schuin boven buurman die af en toe knetterhard (boem boem) hardcore aanzet. Geluidsoverlast valt erg mee.
Het is overigens wel erg irritant als het laag zover door dreunt. Ik ben heel blij dat dat hier niet zo erg is.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Spijkie

Wij hebben recente nieuwbouw 2/1 kap. De bas maakt niet heel uit maar als de buurvrouw haar hakjes aantrekt dan kun je het horen. Maar dat neemt niet weg dat idd bij de huidige nieuwbouw alles beter is geïsoleerd. En een paar nieuwe speakers kopen is ook wel weer leuk toch ? Nieuwe speakers betekent niet automatisch minder genieten. Ik ben nog steeds verbaasd over hoe mooi het kan klinken uit een kleine speaker.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Ik zie (met de opstelling en akoestiek matchende) ls als een vertrekpunt, waarop je de rest van de keten afstemt. Andere ls gaat hoogstwaarschijnlijk ook weer een (deels) andere keten betekenen. En ik gun 't Huub en een ieder ander sowieso, maar dan hoop ik dat die nog heel wat jaren onder ons is. Nieuwe ls = talrijke nieuwe afslagen op weg richting zijn Walhalla.

Citaat van: Spijkie op Gisteren om 07:38:32Wij hebben recente nieuwbouw 2/1 kap. De bas maakt niet heel uit maar als de buurvrouw haar hakjes aantrekt dan kun je het horen. Maar dat neemt niet weg dat idd bij de huidige nieuwbouw alles beter is geïsoleerd. En een paar nieuwe speakers kopen is ook wel weer leuk toch ? Nieuwe speakers betekent niet automatisch minder genieten. Ik ben nog steeds verbaasd over hoe mooi het kan klinken uit een kleine speaker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

ruud2

Huub , wat dacht je dan van een hoofdtelefoon? ;D

raar woord eigenlijk .. (kop, hoofd) telefoon..
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

J o e p

Citaat van: roeleken op mei 21, 2026, 11:27:05Deze leest veel beter als Music Emotion, daar is alles fantastisch wat gereviewd wordt en geregeld peperduur. Heb m'n abonnement dan ook al jaren geleden opgezegd.
Vrees niet. Straks gaan we natuurlijk "Mijn weg richting audio-walhalla: de koptelefoon jaren" krijgen met dat flat gebeuren.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

vergeerr72

Citaat van: J o e p op Gisteren om 10:03:03Vrees niet. Straks gaan we natuurlijk "Mijn weg richting audio-walhalla: de koptelefoon jaren" krijgen met dat flat gebeuren.
Of hoortoestellen, die steeds uit huub zijn oren vallen. Zogenaamde drop-outs.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana.