CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Citaat van: wimpie007 op september 16, 2005, 16:13:32

Zolang je een beetje uitkijkt bij het vlechten, dat je de folie niet beschadigd, zou er geen straling van buitenaf in de kabel mogen komen. 

Hallo,

Als je Cat kabel met folie afscherming gaat vlechten gaat de folie zeker stuk, of je moet wel heel losjes gaan vlechten.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Wimpie007

Ik hou het maar op UTP, had toch nog 300m liggen :)
Vergelijkend linkje
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

AnaMorpheus

Aangezien ik zelf altijd zeer overtuigd ben geweest dat hoe lager de weerstand in de kabel des te beter. Ben ik uit nieuwsgierigheid toch mijn fingers maar gaan blauw vlechten met CAD-6 UTP.  :P, Heb nu de bijde front speakers klaar, en mijn fingers waar inmiddels geen fingerardruk meer van gemaakt kan worden genezen is, heb ik geluisterd naar de verschillen van de kabels. Met mijn bestaande kabels  (2x25mm2) op kanaal A, en de CAD6 VlechtTP op B, de luistertest gedaan. En kan niet meer zeggen dan dat de VTP kabel het wint van de bestaande kabels. Gebalanceerdere klanken, en vooral de hogere tonen laten zich beter/mooier horen.  ;D. Dit ei moest ik toch even kwijt. ::)

Guido

superbump  8) 8)

vanaf nu ben ik de vlechtkampioen, ik heb mn linker speakerkabel al af  8)
heel mijn duim naar de klote, maar daar verwacht ik wel wat voor terug :P
ik ben er trouwens 1.5 uur mee bezig geweest voor 1x4meter, nu nog een stuk van 3 meter en dan haal ik van die 4 meter precies een stuk af zodat ze exact evenlang zijn, van de rest maak ik dan een centerspeaker kabel

keep ya posted  O0

SiR-ROUND

Huilebalk...

Als ik straks ooit m'n HT af heb moet ik aan de 8 a 10 meter per speaker en ik heb er 7!!!

:D

Guido

lol  ;D
heb gisteravond laat de striptang gevonden, deed het eerst met mijn angel, afzien  :(
maarja, die vind je natuurlijk altijd te laat  ;)

nog een vraagje: wat heb jij voor je banana's betaald? want hier zijn banana's die er een beetje goed/degelijk uitzien (als in : 100% blingbling) 3,95 euro per stuk, en ik heb er al 6 per draad nodig (trek ook gewoon de LF HF door)

En maak je alle draden precies even lang? gaat dat nog verschillen?

SiR-ROUND

Citeerdeed het eerst met mijn angel
Je HT heet: "The Wasp Theater" of "Maja de Bij"?

HAHAHAHAHAHA!!!! kon het niet laten. Ik heb voor mijn eerste paar kabels ook de nagels flink versleten. Ik weet niet meer waar ik die bananen vandaan heb, wat belangrijk is aan banaanstekkers is het klemcontact (mij kennende waren ze niet al te duur). De meesten zijn prut en hangen los, dus hoe meer 'veren' hoe beter.

Ik maak alle kabels even lang baadt het niet dan schaadt het ook niet.

;)

Guido

;D typo

ik ben nu ook klaar met mn kabeltjes, ben vanmiddag naar technicanova geweest en die kerel zag me daar staan met een stuk utp kabel gevlochten. Dus hij: moet je soms krimpkous hebben ;D ;D

ik heb de krimpkous gratis gehad en heb er maar 4 profigold banana's bijgedaan a 20 euro. Aan de versterkerkant vertin/zilver ik ze gewoon.

Rudo

Citaat van: Phuido op januari  4, 2006, 22:41:15
vanaf nu ben ik de vlechtkampioen, ik heb mn linker speakerkabel al af  8)
heel mijn duim naar de klote, maar daar verwacht ik wel wat voor terug :P
ik ben er trouwens 1.5 uur mee bezig geweest voor 1x4meter, nu nog een stuk van 3 meter en dan haal ik van die 4 meter precies een stuk af zodat ze exact evenlang zijn, van de rest maak ik dan een centerspeaker kabel

Je kunt ook gewoon om de 30 cm een draadbinder monteren en helemaal niet vlechten. UTP is intern al per paar 'gevlecht' (twisted....) en dan doet de vlecht er niet meer zo toe... En dan kun je eerder horen hoe goed deze kabel is en nog een ovatie geven.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

SiR-ROUND

Guido

* Phuido gaat nu fototoestel zoeken  :)

SiR-ROUND

Guido

SiR-ROUND

Guido

* Phuido plaatst

de slachtoffers  >:D

deze uiteindelijk nog over  :D

ik heb helaas geen fotos van het diy'en zelf, maar iig het eindresultaat. 24k profigold speakerbanana's  8) krimpkous kreeg ik gratis, vast omdat ik zo zielig keek  ::) helaas geen rood krimpkous, maar de stekkers zelf hebben ook een kleur.

nogmaals, maar dan beter (kutfototoestel  ;D)

ja, het werk van de vlechtkampioen  8)

in action

nogmaals, nu de left.

en het geluid...

ik heb nog niets kunnen luisteren omdat mijn dvd speler juist vnadaag is overleden  :-[ :-[  :'(
zie ook mn topic in private ht

Guido

SiR-ROUND

Netjes... Mooie pluggen ook.

Maar waarom heb je niet 1 van de uiteindes met rood krimpkous gedaan?

*SiR-ROUND gaat slapen, dank voor de pics.

Guido

ze hadden alleen maar zwarte, naja.. tis jammer, maar so be it. sterker nog, ze verkochten het eigenlijk niet eens. we gingen via een aantal backdoors naar een of ander hok en daar zat zo'n techneut al die ouwe rommel te maken :P echt relax ;D

zwart is ook ok, een gegeven paard noit in de bek kijken  >:D

SiR-ROUND

Als je het met het opzetten van de banaantjes maar op let is er ook niks aan de hand...

VerZeLe

Ben nog maar net nieuw op dit forum maar toch al een DIY project een poging gegeven. Heb besloten om eerst te beginnen met 1 kabel te maken en deze dan eens te beluisteren. er kroop nog heel wat werk in en zoals men hierboven al veel vermeld heeft doen je vingers er pijn van. Maarja soms moet je lijden. Dit gezegd zijnde.

Ik besloot de kabel te testen tov mijn noname 1,5mm² kabels die ik nu reeds gebruik. Deze zijn zeker niet ideaal en worden zeker ge-upgrade maar nu zijn me boxen echter super bekabling niet waard. Het leven van een student is hard  :(. Dus wrm niet eerst eens zelf een kabel maken als deze dan toch zo goed klinkt als men zegt kan ik als student enorm veel uitsparen en toch nog van goede klank genieten.

Enfin, op naar de test. de kabel werd aangesloten op me bestaande versterker de pioneer vsx814 en op me speakers (kenwood 100w RMS frequentiebereik 44hz - 20kHz, 8inch woofer) van al heel wat jaren terug (van me pa gekregen), hebben upgrade nodig maar eerst wat sparen :).

Het was direct een zee van verschil. De Cat5 kabel klonk op een redelijk geluidsniveau veel helderder en ook de bas was meer aanwezig en veel voller. Ik kan dus best wel geloven dat deze kabel op een goeie kwaliteits speaker wel wat uit zijn mouw kan toveren. Deze kabels zal ik zeker gebruiken bij de aanschaf van me nieuwe speakers. Een student moet ergens op besparen hé :)

Volgende DIY project word de maak van een powercable, hier sta ik zelf heel sceptisch tegenover(kan namelijk niet geloven dat een voedingskabel ervoor kan zorgen dat je geluid beter klinkt) maar ik wil het toch een poging geven.

Foto's van de maak van de kabel volgen. Ik moet nog altijd eens om banaanpluggen!
When The Lights Go Down

jappo112

Heb het gehele topic doorgelezen, maar heb toch nog een vraag. Wat is nou het beste om te gebruiken: meeraderige of massieve aders?

SiR-ROUND

Meeraderig. Hoe dunner de aders, hoe meer 'skin' je hebt oftewel oppervlak...

Suc6!

dmeerpa

Citaat van: VerZeLe op januari 25, 2006, 18:56:33
Volgende DIY project word de maak van een powercable, hier sta ik zelf heel sceptisch tegenover(kan namelijk niet geloven dat een voedingskabel ervoor kan zorgen dat je geluid beter klinkt) maar ik wil het toch een poging geven.

Hmm ik was vroeger ook sceptisch ten opzichte van al deze truks...tot de CAT5 uit probeerde.
Ik heb indertijd nog electronica en electriciteit gevolgd tijdens mijn informatica opleiding. En met die kennis, plus de redeneringen die men volgt, geloof ik best dat er verschil is met betere stroom kabels.

Niet echt on-topic, maar toch kort wat utleg;

Ikzelf heb dit nog niet uitgevoerd. Ik wacht tot mijn DIY Plasma meubel klaar is, zodat ik mijn power cords op maat kan maken.

Wel heb ik voor zo'n 40Euro een Belkin SurgeMaster Gold Serie - verdeeldoos gekocht. Deze een tot 75dB EMI/RFI-ruisfiltering. En dat is hoorbaar op mijn geluidsinstallatie die nu ook nie zo high-end is.

Dus wanneer ik nu ook nog door middel van betere power cords EMI/RFI kan verminderen dan za dit vermoedelijk ook te merken zijn.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Oeloe

Ook ik heb vandaag maar eens een paar stukjes UTP in elkaar gevlochten...  ;D

Als terminal heb ik 2 vergulde stekkers gebruikt die normaal gebruikt worden voor het aansluiten van electromotoren in modelbouwauto's... :P

Ik moet zeggen dat ik het verschil tussen mijn oude kabels en deze UTP kabels behoorlijk is.
Mijn huidige 2.5mm^2 kabels klinken veel "warmer" dan de unshielded twisted pair kabels.

Het hoog lijkt opener, maar dit kan ook komen door een minder aanwezig laag/mid.

Over een week of 2 ga ik verhuizen, en dan ga ik in de nieuwe situatie eens goed luisteren wat ik mooier vind.
In ieder geval geeft dit de mogenlijkheid om het geluid van mijn set optimaal aan te passen op mijn wensen.

Niet actief

Citaat van: AnaMorpheus op september 19, 2005, 08:33:19
Aangezien ik zelf altijd zeer overtuigd ben geweest dat hoe lager de weerstand in de kabel des te beter. Ben ik uit nieuwsgierigheid toch mijn fingers maar gaan blauw vlechten met CAD-6 UTP.  :P, Heb nu de bijde front speakers klaar, en mijn fingers waar inmiddels geen fingerardruk meer van gemaakt kan worden genezen is, heb ik geluisterd naar de verschillen van de kabels. Met mijn bestaande kabels  (2x25mm2) op kanaal A, en de CAD6 VlechtTP op B, de luistertest gedaan. En kan niet meer zeggen dan dat de VTP kabel het wint van de bestaande kabels. Gebalanceerdere klanken, en vooral de hogere tonen laten zich beter/mooier horen.  ;D. Dit ei moest ik toch even kwijt. ::)

Ik moet zeggen dat ik zelf tot nog toe het omgekeerde waarneem: dat kabelkunstwerkjes gebaseerd op UTP-kabels niet echt uitblinken in vergelijking met klassieke kabelconfiguraties. Het enige gebied waarin je ze zonder echte problemen in kunt zetten lijkt het laag te zijn; van het midden en hoog maken ze vooral een korrelig tapijtje.

Dit is waarschijnlijk een typisch geval waarin de mythe van iets zelf te hebben gebouwd welhaast automatisch zal leiden tot een vele malen beter produkt dan de commercie kan bieden.....  :D
Je moet er in geloven, dan zal het wel beter klinken.

Toine.