CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

JvdBosch

Met het Zobel netwerk wil ik de capaciteit van de kabel ondervangen. De versterker kan hier evt nadelig door worden beinvloed (oscillatie). Het is slechts een weerstand en condensator, dus de kosten zijn het niet.

CiteerIt sounds like the amp is oscillating due to the capacitive load from the CAT5. The full 27 pair version ChrisVH recommends is highly capacitive, about 450-600 pF per foot, with a 10 foot run ending up at about 5000 pF. That's enough to send some amps into oscillations. Double up for bi-wiring, and this can cause even more amps to loose it.

Them answer is the use of a Zobel network to control the impedance the amp/cable combo sees. Many speakers go higher in Z in the HF range, and this can cause the cable to become unloaded at the HF's. Place a a resistor and cap in series, this string across the speaker load. An non-inductive R of about 10-8 ohms, and a high quality non-inductive cap of about 0.27 to 0.1 uF should be about right. One network for each channel.

If the problem persists, then use of a seocnd network right at the amp terminals will sometimes do the trick.

Use only very high quality parts, as they can have an adverse sonic effect, although to test the effectiveness, use of lower quality parts, as long as they are non-inductive, will tell you if it will work or not.

Jon Risch

Bart_M

Leuk idee. Waarschijnlijk is dit hetzelfde als in de netwerkboxen zit van de dure kabelfabrikanten.
Ik zal er wel mee oppassen dat je het signaal niet teveel aantast, maar aangezien het niets kost kan je testen tot je een ons weegt. :)

phmeijer

Waar ik nou benieuwd naar ben is of al diegenen die hun vingers hebben gepijnigd met het uren zitten te vlechten met 3 of 4 aders nog steeds gebruik maken van de kabel.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Bart_M

Tot nu toe wel. Ik denk dat ik hem een jaar of 2 gebruik.

Vlearmoes

Met de aankoop van mijn nieuwe marantz rs8500 heb ik ze vervangen, na enkele jaren, door een VDH Teatrack
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

wh-vanderpost

Citaat van: peerke op juli 23, 2005, 09:10:22
Waar ik nou benieuwd naar ben is of al diegenen die hun vingers hebben gepijnigd met het uren zitten te vlechten met 3 of 4 aders nog steeds gebruik maken van de kabel.
Yep, nog steeds in gebruik .. met alle tevredenheid!! :D
Die kabels gaan er ècht niet meer uit.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

dmeerpa

Ik had vroeger als eens met interresse deze treath gelezen. Echter toen was het niet mogelijk om CAT-5 te gebruiken voor mijn front speakers. Ik moest toen nog de hele kamer rond met de kabels. En Mijn boxen gingen aan de muur. Met de aanschaf van Wharfedale Diamond 9.5, is de receiver ook verplaatst en heeft het wandmeubel ook plaats moeten ruimen. Nu ik had toen geen luispreker kabel voor handen en heb toen een electriciteitskabel gebruikt zoals je die vindt op een mixer, haardroger  :-[ Gisteren besloot ik om nu echte luidspreker kabel te leggen, heb trouwens maar 2*3m nodig. Toen dacht ik terug aan de CAT5 oplossing. Heb alles nog eens aandachtig gelezen. In de Stock Americain noch even getwijveld of ik geen luidsprekerdraad (2*4mm²) zou nemen (1,5 €/m) of UTP CAT5e (0.30 €/m). Ik heb voor dit laatste gekozen. Gisteren avond tijdens het voetbal heb ik de eerste kabel gevlochten. Deze vanmorgen aangesloten op het B-kanaal van de receiver en dan heel het gezin laten luisteren naar het Linkse kanaal via A/B kanaal. Iedereen vond duidelijk dat het B kanaal een dag en nacht verschil was. Het laag was veel beter, je kon zelfs de beat voelen in je buik. Ook het hoog was beter en alles klonk veel duidelijker. En dit voor 7€20 aan UTP kabel en 1€50 aan krimpkous. Zeker een aanrader.

Ik heb volgende  biwire aansluiting gebouwd.

Uitgangspunten:
- De kabel bestaat uit 4 twisted pairs
- Iedere twisted pair bestaat uit een witte en een gekleurde geisoleede draad.
- Twee twisted pairs (wit/bruin & wit/oranje) zijn strak getwist en twee twisted pairs (wit/blauw & wit/groen) zijn slap getwist.
- Dit impliceert dat er MEER draad is in de strak getwiste pairs dan in de slap getwiste pairs.
- De plus en min van de kabel moeten altijd onderdeel zijn van de twisted pairs om ruis uit te sluiten.

1. Vlecht drie lengtes kabel tot een lengte. je hebt nu 12 twisted pairs, ofwel 24 geleiders.
2. Aan de versterkerzijde: alle gekleurde geleiders bij elkaar (dat wordt een pool) en alle witte bij elkaar (dat wordt de andere pool) Termineren met spades of banaan
3. Aan de speakerzijde: splits de pairs in 6 strak getwiste (wit/bruin & wit/oranje) en 6 slap getwiste pairs (wit/blauw & wit/groen).
4. De 6 strak getwiste zijn voor het hoog. Splist deze in witte en gekleurde geleiders je hebt nu de plus en min voor het hoog. Termineren met spade of banaan, gemerkt voor hoog.
5. De 6 slap getwiste geleiders zijn voor het laag. Splits deze in witte en gekleurde geleiders. Je hebt nu plus en min voor het laag. Termineren met spades of banaan, gecodeerd voor laag.

Het enige dat ik me afvraag is 6 geleiders per pool niet te weinig. Ik heb trouwens getest met en zonder het brugje tussen hoog en laag en kan niet direct verschil horen.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

phmeijer

Ik ben ook van de week even aan het twisten geweest (heb zelf een handleiding voor vlechten gevonden; zie:http://www.home.zonnet.nl/willeke_igkt/tables/braid-tekst_table.html) voor mijn center.
Ik moet van de week nog even switchen tussen mijn 4mm^2 en de CAT5e.
Ik moet zeggen dat het allemaal wat voller lijkt te zijn nu; maar ik moet het door het wisselen even duidelijkheid voor mezelf krijgen.
Als het beter klinkt dan moet ik in mijn vakantie even gaan vlechten. Nieuwe kabel halen en dan ga ik mijn fronts en de center via de CAT5e aansturen. Krimpkous erbij en wat goede bananen kopen en luisteren maar...
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Stress!!!!!

Ik vind de 8-draden vlecht met kern wel interessant. Dan kan je eventueel de kern van blanke koperlitz maken en deze aan de versterkerzijde aan ground bevestigen. En dan eens luisteren.....
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

phmeijer

Citaat van: Stress!!!!! op juli 25, 2005, 05:47:57
Ik vind de 8-draden vlecht met kern wel interessant. Dan kan je eventueel de kern van blanke koperlitz maken en deze aan de versterkerzijde aan ground bevestigen. En dan eens luisteren.....

Ben je meteen van je stress af! ;)
Laat even weten hoe het gegaan is en hoe het klinkt...

dmeerpa

Ik stel mij wel één vraagske. Gezien dat 2 van de 4 paren strakker gevlochten is, is hun kabellengte ook langer. Wanneer we het signaal van de receiver versturen zal dit signaal toch later aankomen via de strakker gevlochten kabels (afstand is grooter). Wanneer je nu bi-wiring toepast kan je dit opvangen. Maar bij standaard wiring ontvangt de speaker 2 maal het signaal, eerst via de korste kabels, daarna iets later via de strak gevlochten kabels. Neem daarbij dat je de UTP kabels ook niet ideaal kan vlechten en de UTP's ook verschillende lengtes hebben (zal wel héél gering zijn) kan je toch niet een ideaal signaal hebben of toch  ???
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+

BMW850

Zijn er ook mensen die FTP Cat5e luidspreker kabel geprobeerd hebben i.p.v UTP Cat5e.
Mijn conclusie was dat FTP Cat5e kabel meer gedetailleerd was, deze FTP kabel is folie afgeschermd.

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

phmeijer

Citaat van: BMW850 op juli 25, 2005, 23:28:52
Zijn er ook mensen die FTP Cat5e luidspreker kabel geprobeerd hebben i.p.v UTP Cat5e.
Mijn conclusie was dat FTP Cat5e kabel meer gedetailleerd was, deze FTP kabel is folie afgeschermd.

Rudy

Dan meteen van mij de vraag of er mensen zijn die STP of SFTP kabel gebruikt hebben?
STP is afgeschermd en SFTP is afgeschermd en gefolied.

phmeijer

Hier nog een voorbeeld van mooi vlechtwerk, maar nu in niet DIY vorm.

hifiman

Citaat van: dmeerpa op juli 25, 2005, 12:24:03
Ik stel mij wel één vraagske. Gezien dat 2 van de 4 paren strakker gevlochten is, is hun kabellengte ook langer. Wanneer we het signaal van de receiver versturen zal dit signaal toch later aankomen via de strakker gevlochten kabels (afstand is grooter). Wanneer je nu bi-wiring toepast kan je dit opvangen. Maar bij standaard wiring ontvangt de speaker 2 maal het signaal, eerst via de korste kabels, daarna iets later via de strak gevlochten kabels. Neem daarbij dat je de UTP kabels ook niet ideaal kan vlechten en de UTP's ook verschillende lengtes hebben (zal wel héél gering zijn) kan je toch niet een ideaal signaal hebben of toch  ???

Effekt is zo gering dat het een absoluut non issue is.

BMW850

Citaat van: peerke op juli 26, 2005, 09:16:29
Dan meteen van mij de vraag of er mensen zijn die STP of SFTP kabel gebruikt hebben?
STP is afgeschermd en SFTP is afgeschermd en gefolied.

Hallo, peerke

Tussen de versterker en luidspreker vind ik FTP Cat5e (was niet gevlochten) beter klinken dan (gevlochten) UTP Cat5e.
De Persoon wou zijn FTP Cat5e terug hebben, en de laatste tijd had ik gevlochten UTP Cat5e ertussen zitten.

Nu heb ik 100 Meter SFTP Cat7 besteld, en heb daar een stuk van tussen mijn eindversterker, en die vind ik beter klinken meer gedetailleerd dan mijn UTP Cat5e en de FTP Cat5e.

Nu ben ik bezig mijn luidsprekers er mee te bekabelen wat een pokke werk  ;D
Als het stukje van 1 meter van de eindversterker naar de luidsprekers al beter is, waarom dan niet de gehele luidspreker ermee te bekabelen.

Ik ben benieuwd wat daar het resultaat van is,

Rudy

phmeijer

Citaat van: BMW850 op juli 28, 2005, 18:08:31
Hallo, peerke

Nu ben ik bezig mijn luidsprekers er mee te bekabelen wat een pokke werk  ;D
Als het stukje van 1 meter van de eindversterker naar de luidsprekers al beter is, waarom dan niet de gehele luidspreker ermee te bekabelen.

Ik ben benieuwd wat daar het resultaat van is,

Rudy,

ik ben ook erg benieuwd. Waarmee ga je dat doen? Met de SFTP?
Laat even weten wat je bevindingen zijn.

Peter

BMW850

Citaat van: peerke op juli 28, 2005, 19:55:00
Rudy,

ik ben ook erg benieuwd. Waarmee ga je dat doen? Met de SFTP?
Laat even weten wat je bevindingen zijn.

Peter

Oke,

Vandaag plus de nacht de SFTP Cat7 kabel beluisterd en mijn conclusie is dat het een hele verbetering is.
Ik heb nu ook de luidspreker bekabeld met SFTP Cat7 en je hoort nu heel veel detail meer als alleen van de versterker naar de luidspreker.
Alles is nu bekabeld maar zonder dat de kabel met de hand gevlochten is, van binnen en van de versterker naar de luidsprekers, want de kabel is van zichzelf al getwist en is per twee aders ook nog eens afgeschermd.

Nu heb ik nog een paar Mundorf M-cap silver/oil condensatoren liggen om het filter nog een update te geven, misschien dat ik dat morgen ga doen of anders volgende week.

Als er nog mensen zijn die SFTP Cat7 kabel willen proberen, ik kan het leveren voor 1,25 Euro de meter.

Rudy

SprayCan

hallo ik ben deze post vandaag tegen gekomen en zou graag willen weten hoe je met SFTP Cat7 een Bi-Wire kabel kan maken??

SFTP Cat7 Hoefeel Aders heb je bijelkaar gedaan per kanaal  (A - L/R) biwire ?  (B - L/R)

er zitten tog 8 aders in die per 2 opgesplitst zijn ??? dus 4 dubbele aders ??

Kan ik Bv geel/wit op mijn reciever op kanaal A Links    aansluiten
               Groen/wit op mijn reciever op kanaal A Rechts aansluiten
               Blauw/wit op mijn reciever op kanaal B Links    aansluiten
                Zwart/wit op mijn reciever op kanaal B rechts   aansluiten
voor Bi-Wire ??? op mijn boxen ???

of moet dit anders zo ja hoe ???

hifiman

Ik weet niet of shielded wel zo'n goed idee is. Wel voor het elimineren van storingen van buitenaf natuurlijk, maar ik vermoed dat je een flinke capaciteit introduceert vanwege de afscherming. En capaciteit vinden versterkers niet erg leuk!

BMW850

Citaat van: tingtong5 op augustus 12, 2005, 21:20:12
Ik weet niet of shielded wel zo'n goed idee is. Wel voor het elimineren van storingen van buitenaf natuurlijk, maar ik vermoed dat je een flinke capaciteit introduceert vanwege de afscherming. En capaciteit vinden versterkers niet erg leuk!

@ tingtong

Het technische gedeelte van de kabel heb ik geen kaas van gegeten.
De kabel klinkt goed en daar gaat het om.
Hierbij een bijlage van de Cat7 kabel misschien dat het dan duidelijk wordt.

Rudy

dmeerpa

Citaat van: SprayCan op augustus 12, 2005, 19:47:29
hallo ik ben deze post vandaag tegen gekomen en zou graag willen weten hoe je met SFTP Cat7 een Bi-Wire kabel kan maken??

SFTP Cat7 Hoefeel Aders heb je bijelkaar gedaan per kanaal  (A - L/R) biwire ?  (B - L/R)

er zitten tog 8 aders in die per 2 opgesplitst zijn ??? dus 4 dubbele aders ??

Kan ik Bv geel/wit op mijn reciever op kanaal A Links    aansluiten
               Groen/wit op mijn reciever op kanaal A Rechts aansluiten
               Blauw/wit op mijn reciever op kanaal B Links    aansluiten
                Zwart/wit op mijn reciever op kanaal B rechts   aansluiten
voor Bi-Wire ??? op mijn boxen ???

of moet dit anders zo ja hoe ???

Zo heb ik het gedaan:

Ik heb volgende  biwire aansluiting gebouwd.

Uitgangspunten:
- De kabel bestaat uit 4 twisted pairs
- Iedere twisted pair bestaat uit een witte en een gekleurde geisoleede draad.
- Twee twisted pairs (wit/bruin & wit/oranje) zijn strak getwist en twee twisted pairs (wit/blauw & wit/groen) zijn slap getwist.
- Dit impliceert dat er MEER draad is in de strak getwiste pairs dan in de slap getwiste pairs.
- De plus en min van de kabel moeten altijd onderdeel zijn van de twisted pairs om ruis uit te sluiten.

1. Vlecht drie lengtes kabel tot een lengte. je hebt nu 12 twisted pairs, ofwel 24 geleiders.
2. Aan de versterkerzijde: alle gekleurde geleiders bij elkaar (dat wordt een pool) en alle witte bij elkaar (dat wordt de andere pool) Termineren met spades of banaan
3. Aan de speakerzijde: splits de pairs in 6 strak getwiste (wit/bruin & wit/oranje) en 6 slap getwiste pairs (wit/blauw & wit/groen).
4. De 6 strak getwiste zijn voor het hoog. Splist deze in witte en gekleurde geleiders je hebt nu de plus en min voor het hoog. Termineren met spade of banaan, gemerkt voor hoog.
5. De 6 slap getwiste geleiders zijn voor het laag. Splits deze in witte en gekleurde geleiders. Je hebt nu plus en min voor het laag. Termineren met spades of banaan, gecodeerd voor laag.

Ik moet wel zeggen ik hoor wel geen verschil met bi-wire. Ik ga wel nog testen doen met bi-amping. Daar ha ik de CAT5e gebruiken voor het hoog en een normale luidprekerdraad voor het laag.

mluyben

Nou ik heb eindelijk ook mijn UTP kabel gekregen, alleen nu hebben ze STP [shielded en betere kwaliteit] gestuurd ipv gewone UTP ivm het lange wachten en verkeerde bestelling hun zijde.

Citaat van: tingtong5 op augustus 12, 2005, 21:20:12
Ik weet niet of shielded wel zo'n goed idee is. Wel voor het elimineren van storingen van buitenaf natuurlijk, maar ik vermoed dat je een flinke capaciteit introduceert vanwege de afscherming.

Of de capaciteit toe zal nemen weet ik eerlijk gezegd niet maar ik vraag me nu toch af of shielded juist het vlechten niet volledig teniet doet? Het 'shield' dus nu ook de andere kabels onderling af.
Volgens mij kun je de kabel nu even goed naast elkaar leggen en heeft het vlechten alleen nog zin om de kabels bij elkaar te houden.

BMW850

Citaat van: mluyben op september 15, 2005, 11:13:45
Nou ik heb eindelijk ook mijn UTP kabel gekregen, alleen nu hebben ze STP [shielded en betere kwaliteit] gestuurd ipv gewone UTP ivm het lange wachten en verkeerde bestelling hun zijde.

Of de capaciteit toe zal nemen weet ik eerlijk gezegd niet maar ik vraag me nu toch af of shielded juist het vlechten niet volledig teniet doet? Het 'shield' dus nu ook de andere kabels onderling af.
Volgens mij kun je de kabel nu even goed naast elkaar leggen en heeft het vlechten alleen nog zin om de kabels bij elkaar te houden.

Hallo, mluyben

Het heeft volgens mij ook geen zin om die kabel te vlechten dat heb ik ook niet gedaan met mijn SSTP Cat7 want dan breekt/knapt de folie, de kabel afstrippen aansluiten en luisteren ben je dan niet tevreden kun je altijd nog de goedkope UTP kabel bestellen.

Rudy

Wimpie007

Normaal gezien zou het shielden toch een betere signaalkwaliteit moeten leveren dan UTP. 
Zolang je een beetje uitkijkt bij het vlechten, dat je de folie niet beschadigd, zou er geen straling van buitenaf in de kabel mogen komen. 

Het teniet doen van het vlecht-effect klopt ook niet helemaal, aangezien het vlechten zowiezo eerder uit esthetische overwegingen gebeurd.  Het opheffen van de elektromagnetische velden van + en - binnen de kabel gebeurd namelijk binnen 1 kabel, door het gebruik van de volle en gestipte aders.
Door het vlechten van meerdere kabels, verminder je eigenlijk enkel de weerstand (door het gebruik van meer geleiders).
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...