Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

Den Tas

Citaat van: reMC op september  7, 2006, 21:00:34
De resultaten kunnen schrikbarend zijn en het meest frustrerend is dat je er vrijwel niets meer aan kan doen om je gehoor te verbeteren...

Als het echt zo erg moest zijn kan je nog altijd een hoorapparaat kopen ;D
----------------------------------------------------------------------------------------------------

J.C. SUP3RSTAR

Laatst gelezen op een andere site (tnt-audio) dat fabrikanten vaak de drivers van de speakers niet voldoende vastdraaien.
Ik dus ff gekeken bij mijn Infinity beta 50 speakers.....  en ja hoor niet vast.
Ik kon ze nog 3/4 slag aan draaien per boutje (12x per speaker. en 4 schroefjes aan de achterkant.) zonder overdreven kracht.
Vast is vast principe dus.
Het geluid is gedetailleerder met een strakkere bas.
Ook ff mijn subwoofer nagelopen. (MJ Acoustics reference 1) en ook daar zaten ze niet vast.
Zowel de versterker alswel de driver zaten lang niet vast. (+/- 24 totaal)

De drivers zitten dus los en laten onnodig lucht door.
Aandraaien dus, en luister dan nog maar eens.
Ik was in ieder geval blij verrast!!

Niet actief

Citaat van: J.C. SUP3RSTAR op februari 14, 2007, 19:10:53
Laatst gelezen op een andere site (tnt-audio) dat fabrikanten vaak de drivers van de speakers niet voldoende vastdraaien.
Ik dus ff gekeken bij mijn Infinity beta 50 speakers.....  en ja hoor niet vast.
Ik kon ze nog 3/4 slag aan draaien per boutje (12x per speaker. en 4 schroefjes aan de achterkant.) zonder overdreven kracht.
Vast is vast principe dus.
Het geluid is gedetailleerder met een strakkere bas.
Ook ff mijn subwoofer nagelopen. (MJ Acoustics reference 1) en ook daar zaten ze niet vast.
Zowel de versterker alswel de driver zaten lang niet vast. (+/- 24 totaal)

De drivers zitten dus los en laten onnodig lucht door.
Aandraaien dus, en luister dan nog maar eens.
Ik was in ieder geval blij verrast!!

Hmmm, dat is niet altijd wat het lijkt....
Ik adviseer toch om niet zomaar luidsprekerunits vaster te draaien, omdat er doorgaans afdichtstrip of -kit onder zit. Door het vaster draaien kan het chassis vervormen, met alle gevolgen vandien.
Toine.

J.C. SUP3RSTAR

Dit is de link naar het betreffende artikel.

http://www.tnt-audio.com/edcorner/august01.html

Die man schijnt reviews te schrijven voor high-end audio spullen, geen noob dus.
Anyway, ik vind het in mijn geval een erg waardevolle tip, meer detail, gecontroleerder laag.

Grtz, ;)

Niet actief

Citaat van: J.C. SUP3RSTAR op februari 14, 2007, 19:49:44

Die man schijnt reviews te schrijven voor high-end audio spullen, geen noob dus.
Anyway, ik vind het in mijn geval een erg waardevolle tip, meer detail, gecontroleerder laag.

Grtz, ;)
Ongetwijfeld heb je gelijk met zo'n naam....  ;)
Heb jij echt zo'n hoge pet op van mensen die recensies schrijven? Ik weet toevallig dat iedereen het kan die enigszins kan schrijven...  ;D

Del member

Citaat van: J.C. SUP3RSTAR op februari 14, 2007, 19:49:44

Grtz, ;)

Hij heeft wel een serieus punt met ontkoppelen en vastvijzen.

Wat ik altijd een beetje gevaarlijk leek was het plaatsen van vibrapods onder speakers. Even toelichten :

M'n huidige (ont)koppelings keten :

0) massief eiken parket
1) contracones op de vloer van RDC
2) partington super dreadnought stands met gewone spikes
3) hyperion 906 (dus niet met hun eigen voet die vind ik niet neutraal klinken)
4) daar achter een Thingman tube van 102cm hoog en 52cm diameter

Deze combinatie staat oerdegelijk, beweegt geen millimeter en was tot nu toe eigenlijk m'n meest optimale.
En de Thingman tube erachter maakte dag en nacht verschil uit.

Tot ik lees in de link hierboven dat je ook moet ontkoppelen, dus een paar vibrapodjes model 5 onder de speakers ipv de speakers rechtstreeks op de stands. Dat wiebelt wel als je de speaker wilt vastnemen. Maar wordt de bas dan niet wiebelig ?

Proef op de som. Het bevreemdende : het klinkt stiller dus ik wil m'n volumeknop een stuk verder opendraaien. Ik draai nu verder dan wat ik normaal als referentie draai. Ik draai nu veel luider en dezelfde cd's die ik door en door ken klinken beter gelaagd en moeilijke baslijnen zijn makkelijker te volgen. Het is losser gekomen maar niet in de zin van een losse wiebelende bas (geen flubber sound).

Ik kan het nog niet verklaren maar het is een gekke constatatie. Alsof er nu meer dynamiek uit komt en je dus verder kan draaien.

De pods onder de speakers kan je moeilijk op de foto zien

denoontje

heb je een pic  van je opstelling?

Deleted member

Citaat van: ub4b op februari 14, 2007, 22:33:00
Tot ik lees in de link hierboven dat je ook moet ontkoppelen, dus een paar vibrapodjes model 5 onder de speakers ipv de speakers rechtstreeks op de stands. Dat wiebelt wel als je de speaker wilt vastnemen. Maar wordt de bas dan niet wiebelig ?

Proef op de som. Het bevreemdende : het klinkt stiller dus ik wil m'n volumeknop een stuk verder opendraaien. Ik draai nu verder dan wat ik normaal als referentie draai. Ik draai nu veel luider en dezelfde cd's die ik door en door ken klinken beter gelaagd en moeilijke baslijnen zijn makkelijker te volgen. Het is losser gekomen maar niet in de zin van een losse wiebelende bas (geen flubber sound).

Ik kan het nog niet verklaren maar het is een gekke constatatie. Alsof er nu meer dynamiek uit komt en je dus verder kan draaien.

De pods onder de speakers kan je moeilijk op de foto zien

Na het lezen van deze (http://www.soundstage.com/synergize/synergize011999.htm) review had ik ook voor m'n voormalige VR4 GenII 11 stuks Vibrapods per speaker in gebruik (5 tussen mid/high en bass unit en 6 onder de bass unit) en ze werken bij mijn huidige GenIII speakers ook erg goed!  :)

mikeske

Hmmm misschien moet ik ook eens 2 setjes vibrapods aanschaffen voor onder mijn kef's  :)
Die staan nu op spikes, daaronder spike onderleggers, daaronder granietsteen en daar nog eens onder rubberenvoetjes  ;D

Misschien in de toekomst gewoon op vibrapods ...
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Del member

Citaat van: mikeske op februari 15, 2007, 00:00:04
Hmmm misschien moet ik ook eens 2 setjes vibrapods aanschaffen voor onder mijn kef's  :)
Die staan nu op spikes, daaronder spike onderleggers, daaronder granietsteen en daar nog eens onder rubberenvoetjes  ;D

Misschien in de toekomst gewoon op vibrapods ...

Het rare hier is dat er in de middentonen een soort kleuring weg is, alsof de partington vroeger een stukje verlengstuk was van de speaker. Dingen als piano klinken gewoon cleaner.

De partington heeft vooraan ook een V-profiel net gelijk de tweeter die in een hoorn zit en wellicht dat de middentonen zonder ontkoppeling gewoon een stuk via de stands meespelen. Daar had ik dus nog nooit bij stilgestaan dat een op zich inerte voet ook kon meespelen. Deze partington is end-user 300 EUR de duurdere modellen hebben ronde buizen en wellicht dat die nog minder meespelen.

Ik zou ook eens kunnen spelen met het idee om dempende matten vooraan in de stands te proppen, visueel zal het er dan misschien wel niet meer uitzien :(

mikeske

Citaat van: ub4b op februari 15, 2007, 00:28:26
Ik zou ook eens kunnen spelen met het idee om dempende matten vooraan in de stands te proppen, visueel zal het er dan misschien wel niet meer uitzien :(

Hangt er van af wat je liever hebt, mooi zicht of mooi geluid  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5

Del member

Citaat van: mikeske op februari 15, 2007, 00:30:59
Hangt er van af wat je liever hebt, mooi zicht of mooi geluid  :)

Mooi geluid :) Leuk dat je 't vermeld, heb nog een mooi stofje liggen waarvoor ik geen doel heb, misschien kan ik het rondom de stands gaan wikkelen.

mikeske

Citaat van: ub4b op februari 15, 2007, 01:49:03
Mooi geluid :) Leuk dat je 't vermeld, heb nog een mooi stofje liggen waarvoor ik geen doel heb, misschien kan ik het rondom de stands gaan wikkelen.

Ziezo probleem opgelost  :)

Mooi geluid en mooi zicht, de perfecte combinatie  ;)

Cage

Ik ben van het weekend ook eens gaan tweaken met mijn speakers. De reden was dat ik de bas beter wilde krijgen (rustiger meer gecontroleerd). Ik heb een houtenvloer met daaronder de kruipruimte hetgeen dus ik potentie ene enrome klankkast vormt. De vloer is overigens vanaf onder geisoleerd mer floormate(blauw piepschuim van hoge dichtheid) ivm warmte.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Twee stroken Isover geluidsisolatie met daarop een marmeren tegel. Zie foto's:

Het resultaat is dat de bas idd wat rustiger en gecontroleerder overkomt in midere mate dan ik gehoopt had, maar nu heb ik ook geen topspeakers (JBL Ti 400) en kan ik dus ook geen wonderen verwachten. Het grootste effect is dat het geluid nu meer los van de speakers lijkt te komen en dat het wat hoger in de ruimte geplaats lijkt te zijn. (hoger dan de 5 cm winst door de constructie).

Nu moet ik de constructie alleen nog interieur- en vrouwvriendelijk maken.

:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Deleted member

@Cage, met een echte houten vloer moet je altijd ontkoppelen dus geen spikes gebruiken en bij voorkeur met een zware plaat onder de speakers, doe je goed dus.

Je zou eventueel ook nog wasmachine dempers (van de bouwmarkt) of natuurlijk bijvoorbeeld Vibrapods (www.vibrapod.com) onder het plaatje marmer kunnen proberen. Ik denk idd. dat je vrouw van deze laatste twee opties vrolijker wordt.  ;)

Niet actief

Citaat van: Cage op mei  1, 2007, 20:44:15
Ik heb het volgende geprobeerd:
Twee stroken Isover geluidsisolatie met daarop een marmeren tegel. Zie foto's:
Eerlijk gezegd lijkt me dit niet zo'n succesvolle oplossing. De keerzijde is namelijk groter dan de winst. Een wiebelende speaker kan nooit een mooi stabiel ruimtelijk beeld neerzetten.
De kruipruimte onder je houten vloer werkt juist als een absorberend element wanneer je de luidspreker goed koppelt met de vloer (spikes direct of een of andere houten of stenen tegen en daar dan de spikes op). Op die manier kan het zelfs zijn dat je teveel basenergie verliest!
Maar deze oplossing die je nu hebt verzonnen doet meer kwaad dan goed, naar mijn ervaring, alleen kan het zijn dat je het nog niet (wil) kunt horen omdat je alleen op de (minimale) positieve veranderingen wilt letten. Het allerbelangrijkste voor een luidspreker (elke luidspreker) is gewoon dat ie stabiel staat en niet kan wiebelen. Immers, de krachten waarmee de basluidspreker zich wil afzetten tegen de kast zijn enorm en die energie moet niet in wiebelen kunnen gaan zitten maar afgevoerd worden naar de aarde.
Natuurkunde....
Succes!
Toine.

Ruud-

En als het ietsje meer mag kosten dan de Vibrapods kan ik je deze Auriossen aanbevelen

Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Cage

Citaat van: ThingMan op mei  1, 2007, 21:12:38
Eerlijk gezegd lijkt me dit niet zo'n succesvolle oplossing. De keerzijde is namelijk groter dan de winst. Een wiebelende speaker kan nooit een mooi stabiel ruimtelijk beeld neerzetten.
De kruipruimte onder je houten vloer werkt juist als een absorberend element wanneer je de luidspreker goed koppelt met de vloer (spikes direct of een of andere houten of stenen tegen en daar dan de spikes op). Op die manier kan het zelfs zijn dat je teveel basenergie verliest!
Maar deze oplossing die je nu hebt verzonnen doet meer kwaad dan goed, naar mijn ervaring, alleen kan het zijn dat je het nog niet (wil) kunt horen omdat je alleen op de (minimale) positieve veranderingen wilt letten. Het allerbelangrijkste voor een luidspreker (elke luidspreker) is gewoon dat ie stabiel staat en niet kan wiebelen. Immers, de krachten waarmee de basluidspreker zich wil afzetten tegen de kast zijn enorm en die energie moet niet in wiebelen kunnen gaan zitten maar afgevoerd worden naar de aarde.
Natuurkunde....
Succes!
Toine.

Daar zat ik zelf dus ook aan te denken. Vandaar dat ik het ook op deze manier heb uitgetest zodat ik het resultaat kan beluisteren zonder er een cent aan uit te geven (de spullen had ik allemaal nog over.)
Jij beweert nu echter precies het tegenovergestelde van Antoine en in zekere zin Ruud (hij beveelt immers de Vibrapods aan.) Daarnaast worden de vibrapods (voor speakers) ook vanuit een bepaald pricipe gemaakt. Als het zo simpel was dat koppelen aan de ondergrond de enige optie is dan zouden deze waarschijnlijk niet bestaan.
Ik wil niet zeggen dat jij of antoine ongelijk hebben, maar het is volgens mij zeker niet zwart/wit.
Het is ook enorm moeilijk om objectief te vergelijken. Je moet steeds de boel ombouwen om bij verschillende muziekstukken de verschillen te horen. Direct heen en weer switchen voor een vergelijking gaat dus niet. Je geheugen wordt dan toch beinvloed door wat je wilt horen.
Ik heb redelijk veel verschillende stukken muziek geluisterd, en het verschil lijkt dan toch in het voordeel van ontkoppelen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Niet actief

Citaat van: Cage op mei  1, 2007, 22:02:28
Jij beweert nu echter precies het tegenovergestelde van Antoine en in zekere zin Ruud (hij beveelt immers de Vibrapods aan.) Daarnaast worden de vibrapods (voor speakers) ook vanuit een bepaald pricipe gemaakt. Als het zo simpel was dat koppelen aan de ondergrond de enige optie is dan zouden deze waarschijnlijk niet bestaan.
Ik wil niet zeggen dat jij of antoine ongelijk hebben, maar het is volgens mij zeker niet zwart/wit.
Probeer het uit zou ik zeggen, als je de natuurkunde en de logica niet vertrouwt.
Het enige dat ik beweer is dat een wiebelende speaker nooit zijn volle potentieel kan laten horen. Meer niet....

Raphie

ook even een vraag voor deze discussie:

Betonnen nieuwbouwvloer met natuursteen: Kan ik m'n speakers (zie avatar) op z'n pootjes laten staan, of heeft het enig voordeel als de de spikes er onder schroef. Aangezien de speakers ieder bijna 65kg per stuk zijn ga ik dit experiment niet aan, zonder inzicht te hebben in de te verwachten voordleen/nadelen.

Komt u maar....  ;D
JBL PRX Power!

Deleted member

Ik respecteer Thingman zijn uitgebreide kennis op het gebied van akoestiek maar twijfel op dit punt toch een beetje. Uiteraard "wiebelt" de speaker maar door goed te ontkoppelen wiebelt de speaker dermate snel dat dit wordt geabsorbeert door het rubber en het "gewiebel" niet door kan geven aan een "trage" vloer die mee gaat/kan gaan trillen.

De theorie staat in onderstaande quote goed uitgelegd vind ik. Dit komt uit de handleiding van m'n Von Schweikerts (full range baskanonnen! ;)).

Citeer
FLOORING:
If you have a hardwood floor, (especially without carpeting), there is the possibility that vibration and resonance will be transferred to the floor, which will then act as a passive radiator. The floor resonance will sound like extra midbass is being added to the sound, and will smear the bass notes as well, since the floor will vibrate long after the woofers stop moving. On bare hardwood floors, it will be necessary to decouple the speakers with rubber decoupling feet such as Sorbothane (Audioquest), Soft Shoes (McCormack), or even rubber balls. The use of cones or spikes will result in some transmission to the wood floor and is only recommended on carpeted floors.

In two story homes with wood floors on the second floor, we have noticed a tendency for the floor to absorb deep bass due to sympathetic resonance. In this case, the speaker will sound like it does not have bass, so the cure would be to either move the speakers closer to a boundary where the floor is not flexing as much or to decouple the speaker completely from the floor. That can be accomplished by making a platform from wood filled with sand, or using a granite base several inches thick. In addition to the induced resonance, there will be upper frequency reflections which will affect the midrange/tweeter balance, usually boosting the treble/upper midrange and destroying the image solidity. If you have hardwood floors, installing a thick rug in between the speakers and the listening chair will normally correct this problem.

CARPETED FLOORS: Using the spikes after break-in and correct placement will tighten up the bass and lock in the soundstage. Make sure that you level the speakers so they don't rock, and use the locking nuts to make sure the spikes won't vibrate loose.

Citaat van: ThingMan op mei  1, 2007, 21:12:38
Het allerbelangrijkste voor een luidspreker (elke luidspreker) is gewoon dat ie stabiel staat en niet kan wiebelen. Immers, de krachten waarmee de basluidspreker zich wil afzetten tegen de kast zijn enorm en die energie moet niet in wiebelen kunnen gaan zitten maar afgevoerd worden naar de aarde.

Ik snap je punt maar ik denk dat je hier niet bedoeld naar de aarde maar naar de lucht waar ze in bewegen. Een luidspreker moet tenslotte lucht in beweging brengen en doet dit zo stabiel mogelijk als hij zelf niet kan bewegen en dus volledig is gekoppeld. De vraag is dus idd. wat zwaarder weegt, het trillen van de vloer of de eventuele "wiebelingen" in de speaker. Is het niet zo dat een Vibrapod zo is ontworpen dat de speaker in feit stil staat omdat het rubber de krachten opvangt?

Raphie

Ok, dit gaat alleen maar over amerikaanse houten huizen, met of zonder tapijt, maar zegt niks over de gemiddelde Nederlandse betonnen nieuwbouwwoning  ???
JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: Raphie op mei  1, 2007, 22:40:01
Ok, dit gaat alleen maar over amerikaanse houten huizen, met of zonder tapijt, maar zegt niks over de gemiddelde Nederlandse betonnen nieuwbouwwoning  ???

Het was als reactie op Cage die zegt een houten vloer te hebben.

Niet actief

Citaat van: Antoine op mei  1, 2007, 22:34:56
Is het niet zo dat een Vibrapod zo is ontworpen dat de speaker in feit stil staat omdat het rubber de krachten opvangt?
Alle mooie woorden ten spijt moet je de test doen:
Druk met je wijsvinger op de bovenplaat van de speaker en beweeg van voor naar achter. Beweegt de speaker: foute boel. Staat ie als de rots van Gibraltar: goeie boel.  ;)
Een zwabberende luidspreker is niet in staat om een goed ruimtebeeld op te bouwen, maar je merkt dat wellicht pas als je eerst eens probeert om zo stabiel mogelijk neer te zetten en dan precies dat aspect eens goed beoordeelt.
Ik geef toe dat een zwevende houten vloer ook niet echt ideaal is, maar daar valt vrij weinig aan te doen natuurlijk. Alhoewel, het kan wel, maar vereist nogal rigoreuze maatregelen.
Met name luidsprekers met de basunit bovenin vallen door de mand als ze staan te wiebelen, maar ook van die fraaie monitors die zo'n prachtige stage kunnen neerzetten. Wiebelen is funest. Probeer het maar gewoon...

Deleted member

Ik ben nog niet overtuigd maar dat is ook niet nodig, uitproberen is je advies dus wat kan iemand daar tegen in brengen.  :)

Wellicht scheelt het ook nog van situatie tot situatie. Zelf heb ik nu overigens Vibrapods op advies van een reviewer (Greg Weaver, zie onderstaande link) die ook de Von Schweikerts had en ben daar zeer tevreden over. In de toekomst zal ik wellicht nog eens wat experimenten herhalen al staat me nu nog een hele positieve ervaring bij.

http://www.soundstage.com/synergize/synergize011999.htm

CiteerEven being the isolation fanatic that I am, had anyone told me such a change could be achieved with a speaker, I'd have merely scoffed. Shame on me. This two-stage Vibrapod mod has produced more difference than any new cables, than the Dusty Vawter upgrades to my digital gear, than ANY OTHER SINGLE CHANGE I CAN RECALL. Massive detail is revealed, harmonic structure is uncovered, outrageous space is thrown, image specificity is phenomenal and micro-dynamic shadings are outstanding. Sounds are released from the speakers COMPLETELY and float delicately in three-dimensional space. Synergizers, this is simply the single most significant tweak I've run across -- hands down. The monumental degree of improvement is unsurpassed in my experience -- at least at a certain level of equipment and above where traditionally such substantial audible improvement means a quantum leap in cost. I believe that any listener out there would be delirious to realize such vast improvement.