Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 13, 2016, 11:21:13
Rappie blijft naar doorgaan maar leest niet.
En maar blijven hameren op een dbt. Maar ziet nog steeds niet wat hij daarmee gaat aantonen, terwijl hij wel in de goede hoek kijkt met zijn filmpje. Ik word er moe van. Dag rappie
Jij doet dus niet mee begrijp ik?  :popcorn:
JBL PRX Power!

Raphie

even met REW bezig geweest voor dat verschil in kabels meet verhaal van Zoldar

grafiek 1 zijn 2x keer dezelfde kabel, verder niks aangeraakt, met vertraging zodat i kde ruimte kon verlaten en alles identiek is. en nog zie je door o.a. omgevingsgeluiden kleine fluctuaties
grafiek 2 zijn 2 TOTAAL verschillende kabels (mijn Audioquest K2 en Canare 4S8) op dezelfmanier gemeten, zoals je ziet dezelfde bandbreedte aan fluctuatie

NU, dit is in een high-end studio die 28dB idle meet (gemiddelde huiskamers zitten op 40/50dB
met een high end pre van d.a.v. die bekend staat als een van de schoonste MIC pre's (worden onder andere ook gebruikt in de Decca Studios)
en een gecalibreerde meet microfoon

dit om maar even aan te geven dat
1. er GEEN verschil zit in speakerkabels
2. de variaties die dat claimen net zo groot zijn met 2x dezelfde kabel meten als met 2 verschillende
3. Wanneer je met een low end soundcard/mic meet en je geen akoestisch geoptimaliseerde ruimte hebt en niet 100% alles hetzelfde laat dan zal je verschillen zien, maar die hebben dan als oorzaak je eigen onzorgvuldigheid ipv verschillen tussen de kabels.
4. Alles onder de 30hz mag je sowieso vergeten, daar meten mics gewoon niet nauwkeurig.

nu jullie weer :)

JBL PRX Power!

Former member 78

Wat ik niet begrijp, is dat je nu zo hard schreeuwt dat het allemaal niet uitmaakt, maar toen je die K2 kocht er zo gelukkig mee was.
Zelfde geldt voor de Plinius.

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 15:22:23
Wat ik niet begrijp, is dat je nu zo hard schreeuwt dat het allemaal niet uitmaakt, maar toen je die K2 kocht er zo gelukkig mee was.
Zelfde geldt voor de Plinius.
goede deals en tóch ook zelf willen proberen, niks mis mee toch?
Ik heb mij ook wel laten meeslepen, maar ben ook nuchter genoeg dat weer toe te geven.
Net als dat ik mijn Rythmik weg deed, fantastische sub, maar totaal overbodig in mijn setup.
JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2016, 15:28:16

Natuurlijk is daar absoluut niks mis mee, en zo bedoelde ik mijn post ook niet.
Het ging mij er om, dat jij toen onder de indruk was van het spul, en dat jij wel degelijk verschillen hoorde.

En ook daar is niks mis mee, ik ''hoor'' dat ook namelijk.

Maar nu sta je er totaal anders in, en die omslag snap ik niet :)

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 15:31:49
Het ging mij er om, dat jij toen onder de indruk was van het spul, en dat jij wel degelijk verschillen hoorde.

nee, ik sta er niet totaal anders in, maar vond bijv de Plinius, wat een hele mooie versterker was, niet beduidend beter klinken dan de Class D Audio die ik ervoor had én nu wéér heb.
Ik wilde persé een mooie high-end klasse A bak, dus kocht ik de beste. Mooie techniek hoor.
Maar veel stroomverbruik, veel warmte en geen betere sound.

Kabels net zo, kon voor een leuke prijs aan de Audioquest komen, klonken goed, was aanvankelijk euforisch maar ook hier kom je uiteindelijk weer met beide voetjes op de grond. als je DURFT kritisch te zijn naar jezelf. Natuurlijk is de Plinius met Audoquest een mooier plaatje voor je neus en ook héél veel status in Audiofiel land, maar die kick gaat ook weer voorbij en dan wordt je kritischer in hoeverre het andere combi's écht overstijgt.
JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2016, 15:28:16
Ik heb mij ook wel laten meeslepen, maar ben ook nuchter genoeg dat weer toe te geven.
Net als dat ik mijn Rythmik weg deed, fantastische sub, maar totaal overbodig in mijn setup.

Als ik toen tegen jou had gezegd, de verschillen die je hoort zijn er niet.
Of dat de klasse D die je had exact het zelfde klinkt als de klasse A van de Plinius, dan had jij
daar ook wel op gereageerd dat je de verschillen toch echt wel hebt gehoord.

Met dit in het achterhoofd, heeft het weinig zin om anderen proberen te overtuigen van jouw gelijk.
Of ongelijk, dat laat ik maar even in het midden :D

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 15:40:19
Als ik toen tegen jou had gezegd, de verschillen die je hoort zijn er niet.
Of dat de klasse D die je had exact het zelfde klinkt als de klasse A van de Plinius, dan had jij
daar ook wel op gereageerd dat je de verschillen toch echt wel hebt gehoord.

Met dit in het achterhoofd, heeft het weinig zin om anderen proberen te overtuigen van jouw gelijk.
Of ongelijk, dat laat ik maar even in het midden :D
klopt je heb gelijk hoor, ik heb ook meerdere keren een fase gehad dat ik me toch weer had laten verleiden. Het staat ook mooi, voelt ook goed, pride of ownship en zo, kijk mij eens. Maar toen het nieuwtje er weer af was en na kritisch luisteren was er eigenlijk geen noemenswaardig verschil.
De Plinius had voor mijn gevoel iets meer diepte / 3D, de Class D klinkt iets directer, of schoner. Maar dat was puur een gevoel, niet iets wat ik kon ABX'en of kon meten. Ik dacht het dus te horen wanneer ik het wist, maar kon het niet meer horen wanneer ik het niet wist.
JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2016, 15:42:37
klopt je heb gelijk hoor, ik heb ook meerdere keren een fase gehad dat ik me toch weer had laten verleiden. Het staat ook mooi, voelt ook goed, pride of ownship en zo, kijk mij eens. Maar toen het nieuwtje er weer af was en na kritisch luisteren was er eigenlijk geen noemenswaardig verschil.
De Plinius had voor mijn gevoel iets meer diepte / 3D, de Class D klinkt iets directer, of schoner. Maar dat was puur een gevoel, niet iets wat ik kon ABX'en of kon meten. Ik dacht het dus te horen wanneer ik het wist, maar kon het niet meer horen wanneer ik het niet wist.

Herkenbaar :D

Ik ben met de ABX van Martijn ook behoorlijk nat gegaan, maar als ik een apparaat verander in mijn keten... Dan ''hoor'' ik dat echt! :D

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 15:50:49
Herkenbaar :D

Ik ben met de ABX van Martijn ook behoorlijk nat gegaan, maar als ik een apparaat verander in mijn keten... Dan ''hoor'' ik dat echt! :D
Yep en dat is het enige wat ik anderen graag vanuit mijn ervaring wil meegeven.
Werkt héél verhelderend.
JBL PRX Power!

Former member 78

Die ervaring moet je dus opdoen, en kun je niet meegeven. (denk ik)

Ejorne

En vooral niet door op de man te schoppen indien de bal mogelijk een beetje in de buurt lijkt te zijn, waarbij de bal vaak totaal de andere richting op beweegt en dus compleet blind schoppen overblijft...

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Ejorne

Citaat van: flakkees op oktober 13, 2016, 16:40:26
ik heb het eerder meer als trappen ervaren  ;D

De trap af schoppen. Of een schop aftrappen... Het blijft lomp en uiterst onvriendelijk, maar dat weet hij zelf ook wel...

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 13, 2016, 16:41:35
De trap af schoppen. Of een schop aftrappen... Het blijft lomp en uiterst onvriendelijk, maar dat weet hij zelf ook wel...
beetje kaatsen en verwachten... oh ja en lange tenen... suc6 heren   :popcorn:
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Raphie op oktober 12, 2016, 10:22:42
Ik heb al 3x antwoord gegeven in dit topic maar jij leest blijkbaar niet goed.  ;) lees het topic nog maar eens goed door.
Ik zie dat je Arjan wel goed antwoord geeft op een vraag waarvan je mij zei dat ik beter moest lezen.
Kijk je had het nog niet goed toegelicht.

Dank voor je uitleg,welke ik nu je hem wel post wel goed gelezen heb  ;)
Beter onthouden misschien wat je geschreven hebt,voor je iemand beticht niet goed te hebben gelezen  .......

MAW

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 15:31:49

Dat is nou juist de kern. We HOREN allemaal die verschillen. En we projeteren die verschillen ook allemaal op de 'omgeving' (we zijn allemaal mensen). Het verschil zit hem er in dat niet iedereen erkent dat die projectie vaak onterecht is.
Gr. Martijn

Raphie

Citaat van: MAW op oktober 13, 2016, 17:02:05
Dat is nou juist de kern. We HOREN allemaal die verschillen. En we projeteren die verschillen ook allemaal op de 'omgeving'. Het verschil zit hem er in dat niet iedereen erkent dat die projectie vaak onterecht is.
yep, exact dit en wanneer je dat roept dan ben je doof, of een trol of wat dan ook.
JBL PRX Power!

eMVe

Als ik dit allemaal zo lees moet ik onwillekeurig aan de artikelen van Jan Kool denken in het blad Luister, een dertig jaar geleden; die beweerde toen ook al dat het niveau van cd-spelers op dat moment zo hoog was dat het niet uitmaakte wat je kocht. . . en dat was ook met versterkers het geval, of je moest prijs stellen op de klankregeling van Quad; dat was zo'n beetje het enige wat nog een meerwaarde was. . . ieder het zijne denk ik dan maar.

Raphie

Citaat van: eMVe op oktober 13, 2016, 17:19:11
Als ik dit allemaal zo lees moet ik onwillekeurig aan de artikelen van Jan Kool denken in het blad Luister, een dertig jaar geleden; die beweerde toen ook al dat het niveau van cd-spelers op dat moment zo hoog was dat het niet uitmaakte wat je kocht. . . en dat was ook met versterkers het geval, of je moest prijs stellen op de klankregeling van Quad; dat was zo'n beetje het enige wat nog een meerwaarde was. . . ieder het zijne denk ik dan maar.
dat is ook zo, als je maar geniet toch? Keuze moet ook niet verboden worden.
Maar als je iemand een luistertool kan geven om zichzelf te informeren dan draagt dat alleen maar bij, het verarmd niet
JBL PRX Power!

morca

Of men zegt dat je niet goed gelezen hebt  ;)

Citaat van: morca op oktober 13, 2016, 16:53:58
Ik zie dat je Arjan wel goed antwoord geeft op een vraag waarvan je mij zei dat ik beter moest lezen.
Kijk je had het nog niet goed toegelicht.

Dank voor je uitleg,welke ik nu je hem wel post wel goed gelezen heb  ;)
Beter onthouden misschien wat je geschreven hebt,voor je iemand beticht niet goed te hebben gelezen  .......

Former member 78

Citaat van: morca op oktober 13, 2016, 17:22:09
Of men zegt dat je niet goed gelezen hebt  ;)

Misschien moet je even wat voor je zelf gaan doen, het forum heeft volgens mij nogal een negatieve uitwerking op jou.

morca

Citaat van: ArjanR1 op oktober 13, 2016, 17:29:18
Misschien moet je even wat voor je zelf gaan doen, het forum heeft volgens mij nogal een negatieve uitwerking op jou.
Spreek voor jezelf aub.
Forum heb ik veel schik.
Beticht worden van niet lezen terwijl de persoon het nog niet eens geschreven had wel.
Als jij dit op mij projecteert,lees je niet goed misschien .

flakkees

en dan nu het nut van dit topic
men wenst ons een wijze les te leren ofzo ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx