Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Het vóór of naast elkaar zegt alleen iets over absoluut gehoor of relatief gehoor.

Om even terug te gaan naar de muziek
Maar weining mensen kunnen zonder stemhulp een perfecte midden C stemmen, met een stemvork horen de meeste toch wel een verschil, ze kunnen de valse toon horen en stemmen deze ook richting 440Hz

Geef je de mensen nu een stemvork op 439Hz dan zullen ze net zo makkelijk de andere toon op 439Hz afstemmen, slechts enkelen zullen deze toon ZONDER referentie herkennen als 439hz en roepen dat de vork fout is.
Nog minder minder mensen kunnen op basis van één correct gestemde toon een conplete toonladder (12 semitonen voor de mensen die géén instrument spelen) uitstemmen.
En dan zijn er ook die uberhaupt niet horen of iets vals is, met of zonder referentie. (Ja écht ze bestaan) wel eens Idols gekeken?

Het kleurtjes verhaal is niet relevant, want je hebt het namelijk niet over een statische gradatie van één kleur A/B vergelijken, maar over een mozaiek van miljarden kleuren namelijk, een willekeurige combinatie van sinusgolven met een bereik van 20Hz-22.000Hz in 1048.567 dynamiek stapjes welke 44.100 veranderen per seconde. laten we ons beperken tot de materie en ons niet laten verleiden tot metaforen die er niet toe doen

Citaat van: Martijn M op oktober 12, 2016, 13:34:26
Hier heb je een goed punt. Je trekt de gevoeligheid van het na elkaar beluisteren in twijfel. Ons visuele geheugen en auditieve geheugen schieten tekort. Eigenlijk zou je de apparaten onder test tegelijkertijd naast elkaar willen beluisteren, maar dat gaat dus niet. Een manier om dit probleem zo goed mogelijk te ondervangen is om zeer korte fragmenten te gebruiken. Wat bijvoorbeeld goed werkt is om in een langer audiofragment een stuk van misschien maar een seconde te selecteren en die op repeat te zetten, daarbij heen en weer schakelend tussen beide apparaten onder test. Hierdoor kun je verschillen identificeren die je onder normale omstandigheden niet zou horen.

Twee kanttekeningen:

1. Hoe praktisch relevant is een verschil dat in theorie hoorbaar zou kunnen zijn, maar die we in een zo gevoelig mogelijke luistertest niet kunnen identificeren?
2. Het geschetste probleem geldt niet enkel voor een blinde luistertest, maar voor elke luistertest. Het blinde aspect van een blinde luistertest is er enkel om bias uit te sluiten.
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Raphie op oktober 12, 2016, 15:04:46
Het vóór of naast elkaar zegt alleen iets over absoluut gehoor of relatief gehoor.

Om even terug te gaan naar de muziek
Maar weining mensen kunnen zonder stemhulp een perfecte midden C stemmen, met een stemvork horen de meeste toch wel een verschil, ze kunnen de valse toon horen en stemmen deze ook richting 440Hz

Geef je de mensen nu een stemvork op 439Hz dan zullen ze net zo makkelijk de andere toon op 439Hz afstemmen, slechts enkelen zullen deze toon ZONDER referentie herkennen als 439hz en roepen dat de vork fout is.
Nog minder minder mensen kunnen op basis van één correct gestemde toon een conplete toonladder (12 semitonen voor de mensen die géén instrument spelen) uitstemmen.

Het kleurtjes verhaal is niet relevant, want je hebt het namelijk niet over een statische gradatie van één kleur A/B vergelijken, maar over een mozaiek van miljarden kleuren namelijk, een willekeurige combinatie van sinusgolven met een bereik van 20Hz-22.000Hz in 1048.567 dynamiek stapjes welke 44.100 veranderen per seconde. laten we ons beperken tot de materie en ons niet laten verleiden tot metaforen ontspruit aan gebrek aan kennis.
Verschillen in apparatuur.
Ik weet wel bijna zeker dat niemand een stemvork.in zijn set heeft.
Dus wat bovenstaande nou percies met verschillen in apparatuur heeft te maken.
We dwalen al imo.

Raphie

Citaat van: morca op oktober 12, 2016, 15:10:36
Verschillen in apparatuur.
Ik weet wel bijna zeker dat niemand een stemvork.in zijn set heeft.
Dus wat bovenstaande nou percies met verschillen in apparatuur heeft te maken.
We dwalen al imo.
nee, je volgt de discussie niet
In winABX krijg je de stemvork er als bonus bij
Je mag namelijk zo snel of langzaam of vaak A/B switchen als JIJ wilt, je krijgt dus een referentie mee.
je hoeft alleen maar 10x aan te geven of A X is, of B. Je hebt dus nagenoeg realtime houvast.
Het is wel weer duidelijk dat zeer weinig "audiofielen" hier uberhaupt met WinABX gewerkt hebben.
Beetje zemelen in topics als deze, maar daadwerkelijk testen ho maar :D
JBL PRX Power!

Former member 78

Ik heb 2x een test gedaan met Martijn.
Was leuk en erg verhelderend, vooral de 2e :D

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 12, 2016, 15:37:19
Ik heb 2x een test gedaan met Martijn.
Was leuk en erg verhelderend, vooral de 2e :D
kijk :) en had je het gevoel dat de test niet "eerlijk" was? Of afbreuk deed aan je kunnen?
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Raphie op oktober 12, 2016, 15:25:54
nee, je volgt de discussie niet
In winABX krijg je de stemvork er als bonus bij
Je mag namelijk zo snel of langzaam of vaak A/B switchen als JIJ wilt, je krijgt dus een referentie mee.
je hoeft alleen maar 10x aan te geven of A X is, of B. Je hebt dus nagenoeg realtime houvast.
Het is wel weer duidelijk dat zeer weinig "audiofielen" hier uberhaupt met WinABX gewerkt hebben.
Beetje zemelen in topics als deze, maar daadwerkelijk testen ho maar :D
Kijk weer die denigrerende toon.
Net alsof jij alles weet ,en wat iemand anders hoort beschrijf je als zemelen.
Ik hoef niet te testen,ik heb al genoeg gehoord
Er is hier al eerder door andere leden medeonderbouwd.
Maar die hebben geen zin om tot er bot door te gaan.
Ik wens je bij deze ook veel plezier met kluiven vd restjes.

Raphie

Citaat van: morca op oktober 12, 2016, 15:47:25
Kijk weer die denigrerende toon.
Net alsof jij alles weet ,en wat iemand anders hoort beschrijf je als zemelen.
Ik hoef niet te testen,ik heb al genoeg gehoord
Er is hier al eerder door andere leden medeonderbouwd.
Maar die hebben geen zin om tot er bot door te gaan.
Ik wens je bij deze ook veel plezier met kluiven vd restjes.
morca je draagt in dit topic niet héél veel bij, buiten je mening, die we natuurlijk waarderen maar inmiddels wel kennen. Er is nog geen enkele onderbouwde tegenwerping geweest. Van Erjorne niet, van Bas niet, van jou niet. We moeten ook niet blijven hangen in het bedenken van een sluitende tegenwerping. Jullie moeten gewoon lekker gaan testen en jezelf tegenkomen. Véél leuker.
JBL PRX Power!

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Als je nou niet zo zelfingenomen was las je mijn er andere bijdragen anders.
De persoon die het snapte wat ik onderbouwd heb noem je niet.

Waarom weer zo denigrerend.....
En mensen benoemen die niks met mijn betoog te maken hebben.
En die ook denigreren........
Het is ronduit onbeschoft en beledigend en bijna laster naar bijna ieder in dit topic.

Former member 78

Citaat van: Raphie op oktober 12, 2016, 15:44:01
kijk :) en had je het gevoel dat de test niet "eerlijk" was? Of afbreuk deed aan je kunnen?

Martijn heeft de test uitgevoerd, ik mocht luisteren.

Het doet niks af aan mijn kunnen, bij de eerste test (verschillende speakers, gelijk getrokken dmv DSP) kwam er wel uit dat ik goed kon luisteren.
De tweede test ging over dik spul versus cheap and simple.  :D

Beide voetjes weer op de grond  :clapping:

Raphie

JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: morca op oktober 12, 2016, 16:07:24
Als je nou niet zo zelfingenomen was las je mijn er andere bijdragen anders.
De persoon die het snapte wat ik onderbouwd heb noem je niet.

Waarom weer zo denigrerend.....
En mensen benoemen die niks met mijn betoog te maken hebben.
En die ook denigreren........
Het is ronduit onbeschoft en beledigend en bijna laster naar bijna ieder in dit topic.

Weet je de betekenis van laster wel?

flakkees

Citaat van: Raphie op oktober 12, 2016, 16:09:48
Marketing bedoel je...
weet ik niet , ik heb er niet naar gekeken voor aanschaf dus bij mij werkt het niet

Raphie

Citaat van: flakkees op oktober 12, 2016, 16:13:03
weet ik niet , ik heb er niet naar gekeken voor aanschaf dus bij mij werkt het niet
hehehe :)

Ff serieus, wanneer je de brocures leest van high end versterkers, zullen ze ook nooit claimen dat ze méér laten horen dan anderen, alleen dat ze alles laten horen wat erin zit, of alles laten horen "zoals de artiest bedoelt heeft" dat leest natuurlijk voor velen lekker makkelijk weg, maar omdat iedere versterker binnen zijn vermogen hetzelfde weergeeft zal dat dus altijd zijn (wat de versterker betreft) hoe de artiest het bedoelt heeft, beroerde speakers en een staande golf helpen dat sprookje dan alsnog vakkundig om zeep :D
JBL PRX Power!

flakkees

de artiest heeft last van emotie
dus weet die dat nog ? hoe hij het bedoeld heeft

elke versterker zou in staat moeten zijn alles te laten horen , er zit immers geen verschil in

Raphie

Citaat van: flakkees op oktober 12, 2016, 16:31:27
de artiest heeft last van emotie
dus weet die dat nog ? hoe hij het bedoeld heeft

elke versterker zou in staat moeten zijn alles te laten horen , er zit immers geen verschil in
klopt helemaal
JBL PRX Power!

flakkees

behalve dan bij een Marantz sr-7001 en een denon avc-a1xv
laat ik erbij zeggen dat beide versterkers geheel naar mijn smaak zijn afgesteld
en dat de denon dan 1 op 1 mijn smaak in mijn oren weet te pompen en de Marantz daar wat punten vandaan zit

Raphie

Citaat van: flakkees op oktober 12, 2016, 16:47:57
behalve dan bij een Marantz sr-7001 en een denon avc-a1xv
laat ik erbij zeggen dat beide versterkers geheel naar mijn smaak zijn afgesteld
en dat de denon dan 1 op 1 mijn smaak in mijn oren weet te pompen en de Marantz daar wat punten vandaan zit
wat heb je dan exact afgesteld?
JBL PRX Power!

flakkees

Raphie

Citaat van: flakkees op oktober 12, 2016, 17:03:05
alles wat de versterker in afstel mogelijkheden te bieden heeft
ja, als je dan nog geen verschil, digitale EQ, afstand etc. etc. Maar dat betekend nog niet dat de versterker zelf anders klinkt, je krijgt het bij de een gewoon gemakkelijker op smaak als bij ander.
Zou je dit nu op beiden bypassen door hem op "source direct" te zetten, het volume zou afstellen met een dB meter dan wordt het verschil al weer een stuk kleiner.
Ik twijfel dus totaal niet aan jouw ervaring, maar jouw ervaring is op basis van settings, dat is niet wat we hier bedoelen, het gaat hier even puur over de versterking an sich, zonder alle toeters en bellen die de instellingen bieden.
JBL PRX Power!

flakkees

dat kan wel zijn
maar de versterkers verschillen dus in afstel mogelijkheden dus de versterkers verschillen

chansig

Met een beetje mazzel hebben ze ook een ander kleurtje...dus verschillend. :D

Mijn laatste blinde test was met een Vodka netwerk kabel. Ik wist niet welke kabel er speelde en wees de Vodka aan als de voor mij prettiger klinkende kabel. Niet 10x gedaan....oke.

Vervolgens heb ik zo'n Vodka gekocht en een maand later een andere netkabel er tussen geplaatst (no name). En toen vond ik de no-name weer fijner klinken.

Wat heeft dit met versterkers te maken ? Nou euhhh...helemaal niets. :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: flakkees op oktober 12, 2016, 17:15:38
dat kan wel zijn maar de versterkers verschillen dus in afstel mogelijkheden dus de versterkers verschillen

Tjezus... echt?

flakkees