Een ultieme luidspreker, mijn afstudeerproject

Gestart door S.W., september 16, 2016, 10:53:44

Vorige topic - Volgende topic

S.W.

Citaat van: jazzman op september 19, 2016, 19:27:21
Ingevuld, elke luidspreker bouwer heeft een mening over hun muzikale werkelijkheid.

En hoe geeft een luidspreker dat dan weer, en wat is de rol van akoestiek? En ik ben van mening dat niet iedere luisteraar hetzelfde naar muziek luistert. Er is een verschil tussen actief en analytisch luisteren.

Mijn ultieme luidspreker is een combinatie van deze dingen... Voor mijn ruimte en akoestiek en mijn manier van luisteren, denk ik dicht bij mijn ultieme muzikale waarheid te komen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik twijfel er niet aan dat mijn beeld van een muzikale werkelijkheid ook maar een mening is. Wat voor mij belangrijk is, dat is dat ik deze mening zoveel mogelijk kan onderbouwen. Ik heb geen idee of ik een analytische luisteraar of een actieve luisteraar ben. Naar mijn mening cijfert een goede luidspreker, met de juiste opnamen zichzelf volledig weg waardoor ik niet meer de behoefte heb om deze te analyseren. Op die manier blijft er enkel muziek over waarna ik luister. Wanneer een luidspreker of een opnamen dit niet doet dan ga ik wel nadenken waarom dit komt en dan ga ik analytisch luisteren. 

Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een luidspreker zonder toevoeging van DSP, dus bijvoorbeeld door het afstraalgedrag aan te passen, invloed heeft op de weergave in een ruimte. Zou je akoestische problemen kunnen verhelpen met een ander luidsprekerontwerp?

roland p

Ik heb 'm ook ingevuld.

Wat ik tegenwoordig een van de belangrijkste eigenschappen vind is de weergave van stemmen (voor ht gebruik is mijn invalshoek). Dit gaat waarschijnlijk samen met fase-gedrag. Op full-range speakers en hoofdtelefoons (Sennheiser px-100-ii gebruik ik nu.) vind ik stemmen het beste overkomen. Een vriend van me had een keer wat kleine speakertjes in elkaar gefreubeld waarbij het woofertje niet was gefilterd (natuurlijk afval gedrag). Drukke muziek was niet zo mooi, maar stemmen klonken erg goed door die dingen.

Ik heb ook een uitgebreide luistersessie gehad bij speakerland in Haarlem. Het viel me op dat bepaalde speakers heel goed in dynamiek waren (seas ex-4) en andere speakers konden stemmen weer fantastisch weergeven (ultimo). Uiteindelijk zou mijn voorkeur denk ik uitgaan naar monitors, aangevuld met subwoofer.

Duur hoeft inderdaad niet altijd beter te zijn. Ik heb eens naar pmc's geluisterd en daar wordt ik toch erg nerveus van...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

S.W.

Citaat van: VincentG op september 19, 2016, 11:43:18
Heb ook IPO gestudeerd.
Lijkt me een erg lastig afstudeerproject, omdat audio, goed en betaalbaar behoorlijk subjectief kan zijn.
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Wanneer studeer je af?

Lastig is het zeker maar ook leuk en ik kan het mezelf relatief makkelijk maken door meetbare verbeterpunten op te stellen. Het is volgens mij onmogelijk om een luidspreker te ontwikkelen welke een volledig meetbare geluidskwaliteit heeft maar het is wel mogelijk om aan bepaalde eigenschappen en specificaties, duidelijke eisen te stellen waaraan de luidspreker moet voldoen.

Dit project loopt af in de eerste week van februari, ik heb daarna nog een half jaar afstudeerstage en dan ben ik volledig klaar in juli als het goed is.

Henkjan_O

mooi project

wat losse flodders van mijn kant:
  • waar ligt het zwaartepunt van je project?  op het invullen van een behoefte of op het (technische) ontwerpproces dat daarna volgt?
  • moet het product industrieel vervaardigd kunnen worden, of juist in een ambachtelijke werkplaats
  • verkijk je niet op de verhouding "kant&klaar prijs" / "onderdelen prijs", die is erg hoog, zeker als je een beetje mooie afwerking wil (en die kloonwall is lang niet iedereen enthousiast over (understatement))
  • over het algemeen willen buizenversterkers een luidspreker zien met glad impedantieverloop, anders is de frequentie response van de versterker niet recht meer (zie dit topic op ZBA)
  • mag ik uit je enquete concluderen dat je je doelgroep al hebt vastgelegd op audiofielen met een luisterruimte die behalve het formaat geen eisen aan het uiterlijk stellen?  :coffee:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

S.W.

Citaat van: Martijn M op september 20, 2016, 17:44:39
Er zijn toch wel degelijk ook ontwerpers aanwezig! Denk aan Daniela Manger van Manger, Guido Tent en collega's van Grimm Audio, de mensen achter Aequo en mijn collega Koen Knaapen en ikzelf van Dutch & Dutch :angel:.

Goed om te horen! Ik denk dat het voor mij nuttig is om zowel met ontwerpers als ook met verkopers te praten, dit omdat een verkoper naar mijn mening wel goed kan inschatten wat een klant en dus een luisteraar wil.

Henkjan_O

Citaat van: S.W. op september 21, 2016, 12:51:12
....dit omdat een verkoper naar mijn mening wel goed kan inschatten wat een klant en dus een luisteraar wil.

een goede verkoper wel, maar er zijn er ook zat die alleen interesse hebben in verkopen wat zij kunnen aanbieden, ook al is dat niet wat de klant eigenlijk wil.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Martijn M

Oja, ook Jeroen Dezaire en Hans Beckeringh van Daudio zijn ook aanwezig  :).
Dutch & Dutch

S.W.

Citaat van: roland p op september 21, 2016, 10:53:37
Ik heb 'm ook ingevuld.

Wat ik tegenwoordig een van de belangrijkste eigenschappen vind is de weergave van stemmen (voor ht gebruik is mijn invalshoek). Dit gaat waarschijnlijk samen met fase-gedrag. Op full-range speakers en hoofdtelefoons (Sennheiser px-100-ii gebruik ik nu.) vind ik stemmen het beste overkomen. Een vriend van me had een keer wat kleine speakertjes in elkaar gefreubeld waarbij het woofertje niet was gefilterd (natuurlijk afval gedrag). Drukke muziek was niet zo mooi, maar stemmen klonken erg goed door die dingen.

Ik heb ook een uitgebreide luistersessie gehad bij speakerland in Haarlem. Het viel me op dat bepaalde speakers heel goed in dynamiek waren (seas ex-4) en andere speakers konden stemmen weer fantastisch weergeven (ultimo). Uiteindelijk zou mijn voorkeur denk ik uitgaan naar monitors, aangevuld met subwoofer.

Duur hoeft inderdaad niet altijd beter te zijn. Ik heb eens naar pmc's geluisterd en daar wordt ik toch erg nerveus van...

Dat is best interessant. Heb je toevallig ook vergeleken of dat een luidspreker die voor het frequentiebereik van een stem een dezelfde driver gebruikt, zoals bijvoorbeeld de Von Schweikert Unifield 3 luidspreker, dit doet in vergelijking met een luidspreker met een enkele driver voor het volledige frequentiegebied? Ik ben best wel benieuwt of dat dit echt door het crossover wordt veroorzaakt of door het feit dat er zich een crossover punt bevindt in het frequentiegebied waarin stemmen actief zijn?

roland p

Citaat van: S.W. op september 22, 2016, 09:37:17
Dat is best interessant. Heb je toevallig ook vergeleken of dat een luidspreker die voor het frequentiebereik van een stem een dezelfde driver gebruikt, zoals bijvoorbeeld de Von Schweikert Unifield 3 luidspreker, dit doet in vergelijking met een luidspreker met een enkele driver voor het volledige frequentiegebied? Ik ben best wel benieuwt of dat dit echt door het crossover wordt veroorzaakt of door het feit dat er zich een crossover punt bevindt in het frequentiegebied waarin stemmen actief zijn?
Nee ik heb dat nooit zo precies vergeleken. Een andere vriend van mij, audio engineer (mixing/recording), was wel een keer enthousiast over bepaalde monitor speakers waarbij de middentoner zo was gefilterd dat hij het grootste gedeelte van een stem pakt (zodat de filtering dus niet in het cruciale gebied plaats vind). Ik ga het nog even voor je navragen welke speakers dat waren.

In het theater 'het Park' in Hoorn, waar ik wel eens opneem (video), gebruiken ze aparte luidsprekers voor stemmen, en aparte luidsprekers voor muziek (met de beste dynamiek die ik ooit gehoord heb overigens), om spraak extra goed verstaanbaar te maken. In dit artikel wordt het een en ander gezegt hierover: http://www.slideshare.net/theateradvies/goed-geluid-op

Geen idee of je dit verder helpt, maar wellicht interessant.

S.W.

Citaat van: Henkjan_O op september 21, 2016, 12:25:57
mooi project

wat losse flodders van mijn kant:
  • waar ligt het zwaartepunt van je project?  op het invullen van een behoefte of op het (technische) ontwerpproces dat daarna volgt?
  • moet het product industrieel vervaardigd kunnen worden, of juist in een ambachtelijke werkplaats
  • verkijk je niet op de verhouding "kant&klaar prijs" / "onderdelen prijs", die is erg hoog, zeker als je een beetje mooie afwerking wil (en die kloonwall is lang niet iedereen enthousiast over (understatement))
  • over het algemeen willen buizenversterkers een luidspreker zien met glad impedantieverloop, anders is de frequentie response van de versterker niet recht meer (zie dit topic op ZBA)
  • mag ik uit je enquete concluderen dat je je doelgroep al hebt vastgelegd op audiofielen met een luisterruimte die behalve het formaat geen eisen aan het uiterlijk stellen?  :coffee:

Dankje!

Het zwaartepunt ligt zonder meer bij het technische ontwerpproces. Natuurlijk moet ik een product opleveren wat voldoet aan de behoefte van de doelgroep maar het aantonen dat ik technisch vaardig genoeg ben is van een veel groter belang.

1. Dat is lastig te zeggen. Niet dat het direct gaat gebeuren maar het product zou eventueel met een paar aanpassingen, productie klaar moeten zijn. Wat ik hiermee bedoel is dat het best een ambachtelijk product mag zijn maar dat hiervoor dan wel een goede reden moet zijn. Een ambachtelijk product kan eventueel ook in serie geproduceerd worden.
2. Als ik recensies lees over, drivers, condensatoren en spoelen, dan valt op dat prijs vaak niets zegt over de kwaliteit. Ik ben het met je eens dat er voor een goede kwaliteit we een bepaalde prijs betaalt moet worden maar dit hoeft naar mijn inzicht niet de hoofdprijs te zijn. De verdere afwerking van de luidspreker daar kun je creatief mee omgaan naar mijn mening, goed fineer of een mooie lak is prijzig maar er zijn volgens mij nog talloze ander opties. Ik heb de Klonnwall zelf nog nooit beluisterd.
3. Dankjewel!
4. Dat mag je zeker concluderen. Wel is het zo dat het uiterlijk wel veel uitmaakt. Ik vindt dat het uiterlijk van een luidspreker het zelfde beeld moet spreken als dat de muziek doet welke er op af wordt gespeeld. Een grootse gitaarsolo of een volledig symfonieorkest, afspelen op een klein vierkant pianolak zwart doosje  dat vindt ik niet echt kloppen. De luidspreker hoeft niet perse ambachtelijk te zijn gebouwd maar deze moet dat wel uitstralen. Net zoals bijvoorbeeld een met de hand gebouwde viool of een grote vleugelpiano dit doet.

S.W.

Citaat van: Henkjan_O op september 21, 2016, 13:00:35
een goede verkoper wel, maar er zijn er ook zat die alleen interesse hebben in verkopen wat zij kunnen aanbieden, ook al is dat niet wat de klant eigenlijk wil.

Dat is zeker zo maar vele slechte verkooppraatjes maken samen vaak wel een goed beeld.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

roland p

Citaat van: roland p op september 22, 2016, 09:55:31Een andere vriend van mij, audio engineer (mixing/recording), was wel een keer enthousiast over bepaalde monitor speakers waarbij de middentoner zo was gefilterd dat hij het grootste gedeelte van een stem pakt (zodat de filtering dus niet in het cruciale gebied plaats vind). Ik ga het nog even voor je navragen welke speakers dat waren.
Hij wist niet meer welke speakers het warn, maar het was een speaker met een dome middentoner.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb nog geen enkele "ultieme luidspreker" (voor zover deze bestaat)  voorbij zien komen dus of de titel is ongelukkig gekozen en kan wat aangepast worden of je wilt het vlaggenschip van Magico - Wilson Audio -Avalon en Kharma en nog wat van deze topdesigners erin opnemen om zeker ervan te zijn dat je inderdaad een product met een "ultieme-status" voor je hebt...een REFERENTIE  dus zoals de titel nu suggereert  ;).

"Gewoon" een  "leuke" luidspreker bouwen en filteren (of in Nederland zoeken) is al een hele klus....dus voorzichtigheid geboden met de lat leggen   ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Citaat van: S.W. op september 21, 2016, 10:15:11
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik twijfel er niet aan dat mijn beeld van een muzikale werkelijkheid ook maar een mening is. Wat voor mij belangrijk is, dat is dat ik deze mening zoveel mogelijk kan onderbouwen. Ik heb geen idee of ik een analytische luisteraar of een actieve luisteraar ben. Naar mijn mening cijfert een goede luidspreker, met de juiste opnamen zichzelf volledig weg waardoor ik niet meer de behoefte heb om deze te analyseren. Op die manier blijft er enkel muziek over waarna ik luister. Wanneer een luidspreker of een opnamen dit niet doet dan ga ik wel nadenken waarom dit komt en dan ga ik analytisch luisteren. 

Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een luidspreker zonder toevoeging van DSP, dus bijvoorbeeld door het afstraalgedrag aan te passen, invloed heeft op de weergave in een ruimte. Zou je akoestische problemen kunnen verhelpen met een ander luidsprekerontwerp?
Mbt dat laatste.
Nee want elke ruimte / akoestiek is anders.
Hoe kan je daar een speaker op ontwerpen die in elke ruimte optimaal klinkt.

Je moet je setup ,akoestische aanpassingen aanpassen op de ruimte imo.
Als je zonder dsp geluid hebt wat niet alleen door jouw maar door meer audiofielen als perfect word beoordeeld,heb je wel Heel veel mazzel imo.

boem

Maar je kunt wel kiezen voor een ontwerp met een bredere of minder brede afstraling, zodat wand of vloer effecten kleiner worden. Ik neem aan dat dat wel ten koste gaat van de sweetspot. Dit soort effecten zie je ook in recensies van studiomonitoren wel terug.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Pushkin

LG 77G1RLA, HT-PC MS-Tech MC-1200, Marantz SR7010, 4x Boston Acoustics A25, Boston Acoustics A225C, Boston Acoustics ASW650, Canare 4S11

Geert (gvc)

Citaat van: roland p op september 22, 2016, 12:06:54
Hij wist niet meer welke speakers het warn, maar het was een speaker met een dome middentoner.
De ATC SCM25A Pro bvb, een absolute topper. Of Neumann O 300.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

djoeri

CiteerDe ATC SCM25A Pro bvb, een absolute topper. Of Neumann O 300.

Of PMC.

morca

Citaat van: boem op september 26, 2016, 16:38:03
Maar je kunt wel kiezen voor een ontwerp met een bredere of minder brede afstraling, zodat wand of vloer effecten kleiner worden. Ik neem aan dat dat wel ten koste gaat van de sweetspot. Dit soort effecten zie je ook in recensies van studiomonitoren wel terug.
Dat klopt.
Maar aangezien elke ruimte anders is,bestaat er geen universele overal optimaal in te zetten ultime luidspreker imo.

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op september 22, 2016, 14:59:24
Ik heb nog geen enkele "ultieme luidspreker" (voor zover deze bestaat)  voorbij zien komen dus of de titel is ongelukkig gekozen en kan wat aangepast worden of je wilt het vlaggenschip van Magico - Wilson Audio -Avalon en Kharma en nog wat van deze topdesigners erin opnemen om zeker ervan te zijn dat je inderdaad een product met een "ultieme-status" voor je hebt...een REFERENTIE  dus zoals de titel nu suggereert  ;).

"Gewoon" een  "leuke" luidspreker bouwen en filteren (of in Nederland zoeken) is al een hele klus....dus voorzichtigheid geboden met de lat leggen   ;D
Ik dacht ook gelijk aan Magico en Avalon, de ultieme speaker dient toch minimaal deze jongens te overtreffen  ;D ;)

Oud lid

Beetje pretentieuze titel...

Ik probeer een, in mijn ogen, zo goed mogelijke luidspreker te bouwen als afstudeerproject. Lijkt mij een betere titel.

Erwin B

INIURIA

Dat zeg je goed. Je hebt een uitdaging net als ieder ander.... Wat is het beste? Wat is zo goed mogelijk? Wat is de beste prijs/kwaliteit? Wat is neutraal? Tegen welk budget?

De enige die hier antwoord op kan geven ben je zelf. Jouw referentiekader en bestedingspatroon is anders dan die van ons allen, net als jouw persoonlijke smaak en dat beperkt zich niet tot het geluid. Onderschat niet wat budget, uiterlijk, gemoedstoestand, muziekkeuze maar zeker ook de luisterruimte doet met jouw interpretatie van de vragen hierboven. Dan hebben we het nog niet eens over de te gebruiken bron (cd-speler, streamer, platenspeler enz.), de gebruikte versterking of het mooiste voer voor discussie....de bekabeling  :D

Denk er eens over na om er een student psychologie bij te betrekken. Heeft ie een mooie case voor zijn afstuderen. Heb je gelijk een mooie en onderschatte invalshoek.

Volgmodus gaat aan  :coffee:

Succes met afstuderen!

op eigen verzoek verwijderd.

Een neutrale weergave heeft weinig te maken met eigen referentiekaders, bestedingspatronen en/of persoonlijke smaak.