Zelfgemaakte platenreinigingsvloeistof.

Gestart door Devo, januari 24, 2016, 19:30:02

Vorige topic - Volgende topic

Devo

Ik koop regelmatig gebruikte platen en heb er net zo'n 40 gewassen in de Knosti disco antistat alleen ik ben niet tevreden over de bijbehorende platenreinigingsvloeistof.
Allereerst laat hij de 1e keer dat je een gewassen elpee draait altijd een pluisje residu achter aan de naald en ten tweede vind ik het zeer prijzig spul.
Nou zijn er op het web genoeg recepten te vinden voor het zelf maken van een reinigingsvloeistof maar ik was benieuwd of er hier ook mensen zijn die zelf hun vloeistof maken omdat dit een stuk voordeliger is en zo ja zijn deze mensen bereid hun (geheime) formule prijs te willen geven.
Hoop dat er reactie komt voor zelfgemaakte platenreinigingsvloeistoffen.

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

erwinh

Deed het altijd met lauwwarm kraanwater. Prima en kost (bijna) nix :headbanging:
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

dre73

Op het audiofreaks forum staan wel enkele recepten.

Maar iets als quality service vinyl cleaner werkt ook prima.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

eelco74

Ik gebruik ook een zelf gemaakte vloeistof van internet, die veel minder residue achter laat op de plaat. Ik moet alleen even zoeken naar het recept. Ik heb nog een volle fles over dus het is voor mij lange geleden dat ik het gemaakt heb.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

brtram

Kijk eens in het "Alles over platenwasmachines" topic, http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119416.0

Daar is ook uitvoerig over schoonmaakbrouwsels geschreven.

Devo

Lauwwarm kraanwater, lost dat eigenlijk wel het vuil op dat diep in de groeven zit? en dat laat toch kalkresten na.

Ik ben wel benieuwd naar je recept Eelco.

En brtram ik had al gekeken in het platenwasmachine topic maar vond daar niet echt veel in staan over zelfgemaakte recepten maar in ieder geval bedankt voor de tip.

erwinh

Ja, als ie echt vet is, sopje maken. Daarna drogen. Nooit problemen gehad. Water hier in het westen is 'zacht' genoeg.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

VlisChris

Eventueel echt onthard water gebruiken? Weet je zeker dat er niks achterblijft.

Devo

Bedankt alvast voor de reacties alleen jammer dat ik van de mensen hier op het Ht forum nog geen recepten heb gezien of is het toch een geheim dat niet graag prijs wordt gegeven ;)

CinéHome

Gedistilleerd water
Ontvette alcohol
Paar druppels Dreft

Zijn zowat de meest gehoorde ingrediënten op andere plaatsen...

Zelf zou ik daar nog een paar druppeltjes "Air du Temps" indoen ... voor de geur.  ;D
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Wat was het ook alweer: liter gedemineraliseerd water, 80 % alcohol en een druppel Dreft.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Jumping Jack

Zelfbrouw bestaat idd meestal uit gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water, isopropyl alcohol (van de apotheek) en een druppeltje dreft (om de oppervlaktespanning van het water te breken)...

Ik vind dat teveel gedoe. Ik gebruikte tot voor kort de QS vloeistof en heb nu een fles l'art du son staan.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Voor mensen die van rituelen houden (en dat zijn vinyl draaierts) is het maken van een eigen brouwsel toch een onderdeel van ?

Was het bij mij wel een beetje.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Jumping Jack

Ja maar vinyl geeft al zó veel ongemak dat ik hier voor de gemakkelijkste weg kies. L'art du son moet je trouwens ook nog mengen met gedemineraliseerd water, zo blijf je toch nog wat knoeien...  ;)
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Gelukkig dan maar. Om de platen zelf te wassen vond ik ook altijd wel leuk om te doen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

clockwork

In plaats van de Dreft gebruik ik een paar druppels glansmiddel voor de afwasmachine. Maar dat zal hetzelfde werken als Afwasmiddel neem ik aan.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Devo

Het lijkt mij inderdaad wel erg leuk om zelf de platenreinigingsvloeistof te maken en daar komt nog bij dat het een stuk goedkoper is. Nou had ik al veel gelezen over de bestanddelen die erin moeten nml. isopropanol ,gedeminiraliseerd water en een paar druppeltjes (blauwe dreft) of vaatwasmiddel maar dan weet ik nog niet wat de meng verhoudingen zijn en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait voor een goed resultaat.

Rowdy

450 ml gedestilleerd water
50 ml 70% alcohol
paar druppels glansspoelmiddel

Sodejuu

Idd, een mengsel van demi-water en alcohol in de verhouding 4:1 (of 5:1 als je isopropanol gebruikt). Alcohol liefst zo puur mogelijk (96% is bij de drogist te krijgen (Alcohol ketonatus). DAt is wel een keton-alcohol (= aceton gebaseerd en is dus iets agressiever). De drupple afwasmiddel (liever glansspoel middel of wetting agent (fotozaak)) erbij om de oppervlaktespanning van het water te verkleinen, zodat het goedje dieper de groef in komt en makkelijker eraf druipt. Dat is het wel zo'n beetje.

Andere optie: K.e.k. spul gebruiken. Daar kun je Cillit Bang voor nemen (was voorheen rode glassex). Niet de blauwe glassex nemen, want daar zit parafine in en dat gaat weeer in de groeven zitten.

Wat ik zelf gebruik: L'Art du Son. Dat is een flesje "zeep". De inhoud van zo'n flesje is voldoende om 5l wasvloeistof mee te maken (gewoon in een 5l kan demiwater gooien). Geeft klankmatig een mooier resultaat dan het standaard middel van hierboven. Dat gebruik ik ook, maar wel alleen bij platen die ik 2de hands gekocht heb en visueel al aardig vies zijn.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

CinéHome

Devo

Hallo Sodejuu, bedankt voor je uitleg. Nu lees ik dat als je L'art du son met demi water gemengd heb je het koel moet bewaren vanwege eventuele schimmelvorming.
Bewaar jij het ook koel en zo ja waar dan, in de koelkast, de kelder of .........
En kun je me ook vertellen hoe lang je de aangemaakte vloeistof kan bewaren.

Sodejuu

Het bewaren valt wel mee. Het staat bij mij gewoon bij de Okki Nokki en die staat op een slaapkamer. 's Zomers absoluut niet koel. Wat belangrijk is is dat je het donker bewaard.
Ik heb nog geen schimmelvorming gezien. Het goedje vlokt wel, maar als je weer eens flink met de can schud, lossen de zeepvlokken ook weer op en werkt het spul als vanouds.
Ik ben niet zo'n overdreven wasser. Het spul staat hier vaak wel een paar jaar en doet dan nog steeds zijn werk.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Jumping Jack

En l'art du son ruikt ook erg lekker, in tegenstelling tot vele andere producten  ;D.
Jumping Jack's set
Discogs

CinéHome

En als het van organische oorsprong is, zal het ook wel wat gezonder werken zijn.