DAC's - €1000,- a €2000,-

Gestart door Xander32, december 29, 2015, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

Thanatos

waar ik bij een ander merk een MK2 exemplaar mag kopen voor de volle mep had ik nu voor een fractie van de prijs de Multibit upgrade in mijn Gungnir.

De kosten vond ik ook in verhouding. De 4 dac chips vond ik bij Mouser voor €40,- /stuk. Dan de rest van het board, ontwikkeling en plaatsen.

Hier geen klagen iig.

martin778

Wat voor chips zitten er in, PCM1704?

Isflicka

Citaat van: Sonority audio op december 31, 2015, 10:52:09
????

ik denk dat jij in de war bent met een ander merk!
Neehoor, maar als het nu beter gaat heb ik niets gezegd.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Sonority audio

Citaat van: martin778 op december 31, 2015, 11:06:35
Analog Devices AD5781BRUZ x 4 (2 per channel, hardware balanced configuration)
Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

Sonority audio

Citaat van: Isflicka op december 31, 2015, 11:11:24
Neehoor, maar als het nu beter gaat heb ik niets gezegd.
beter?
vanaf het begin af aan,heb je de keuze om het zelf te doen,je hebt geen soldeerbout nodig.
alle upgrades liggen gewoon op voorraad,dus je kan gewoon bestellen en binnen 2 a 3 dagen heb je de upgrade in huis.

durf je het zelf niet aan?
dan is het opsturen naar ons en doen wij het voor je,maar ook dat is snel te doen.

alleen de laatste upgrade van bifrost en gungir naar multibit kun je niet zelf doen,daar de software aangepast moet worden,en vanzelfsprekend word er daarna eerst getest/proefgedraaid.

dus ik snap niet waar je die verhalen vandaan haalt?

Thanatos

:withstupid:
Citaat van: martin778 op december 31, 2015, 11:06:35

In de Yggdrasil de Analog Devices AD5791

Xander32

Jammer dat je jouw ongenoegen (oud zeer?) hier gaat ventileren. Hetgeen je aangeeft is ook allemaal nogal subjectief ;); niet erg vlot & kosten.

Citaat van: Isflicka op december 31, 2015, 10:16:16
Het is wel een beetje de vraag of je in de praktijk gebruik gaat maken van deze mogelijkheid. De benelux importeur is niet erg vlot met het uitleveren van upgrades. Nog afgezien van de kosten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Ik vraag mij af hoe de shiit gungnir in detaillering en overall klinkt tov de metrum octave. Hij zal wat warmer klinken maar neemt daarmee ook de detaillering en ruimtelijkheid af?

Mijn lijstje is de metrum musette, de shiit gungnir en als laatste de mytek 192.  Ik ben net als Xander aan het kijken of  een andere dac een verbetering brengt, anders blijft alles bij mij bij het oude. ( ik heb een eis,er moet coax en optical ingang opzitten)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Nieuw ingedikt lijstje:

Rega dac, €899
Mytek 192/dsd dac, €1099
Metrum Musette, €1150
Chord 2Qute, €1295
Schiit Gungnir multibit, €1300
Burson Conductor, €1449 (PCM1793) / €1849 (Sabre)

Enkel en alleen op basis van hetgeen ik heb gelezen de afgelopen dagen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

De burston conductor heb ik met de PCM versie thuis gehad, vond het geen verbetering tiv mijn huidige dac, was wat helderder, wat vlakker.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Isflicka

Citaat van: Xander32 op december 31, 2015, 11:48:33
Jammer dat je jouw ongenoegen (oud zeer?) hier gaat ventileren. Hetgeen je aangeeft is ook allemaal nogal subjectief ;); niet erg vlot & kosten.
Misschien was het erg kort door de bocht maar ik wil hier best even op terugkomen. Vooral in het begin waren er wel degelijk problemen met de levertijd. Je moest even wachten (6 weken) totdat er voldoende bestellingen waren voordat een partij bij Schiit werd besteld (althans volgens een mail van de importeur zelf). Dat geeft verder niet maar wees daar dan ook duidelijk over. Ik moest destijds erg lang wachten voordat het hoge woord eruit kwam. Zelf had ik geen zin om daar op te wachten en heb mijn DAC bij Schiit Audio zelf besteld (binnen 4 dagen in huis). Wat betreft de kosten heb ik het niet over de kosten die door de importeur in rekening worden gebracht maar de afweging of het nuttig is om je DAC te upgraden of voor iets meer geld een compleet nieuw exemplaar aan te schaffen. Om het topic verder niet te vervuilen stop ik verder met deze discussie. PM maar bij twijfel.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

cardas49

Citaat van: doorofnight op december 29, 2015, 23:12:26
Ben ik de eerste die gaat zeggen dat je, behalve wat minimale klankverschillen, never nooit verschillen gaat horen tussen een technisch goede DAC van een paar tientjes en die van een paar duizend euro?

Ik zou het geld lekker aan iets anders uitgeven: goede luidsprekers (als je die niet al hebt) of iets moois in de akoestiek.

DAC's vergelijken is wellicht, kijkend naar het aantal brandende draadjes op audiofora, een beetje als bij kabels: een sterke lijn tussen believers en non-believers. En zoals bij kabels is de beste insteek dus business as usual, zelf luisteren en beoordelen.

Zelf vind ik de verschillen tussen DAC's soms erg groot, en soms ook 0,0. Heb onlangs de Schiit Modi 1 (€100) vergeleken met een Metrum Quad (€400). Dat verschil was dusdanig groot dat het bijna leek alsof ik naar 2 verschillende weergevers aan het luisteren was. De Quad was vele malen beter. Dit terwijl Beide DAC's "technisch goed uitgevoerd zijn". Dat vergelijk was met een goede hoofdtelefoonset, met dat type weergever vind ik de verschillen makkelijker te horen dan in stereo. Een soortgelijke ervaring had Chris Connacker van Computer Audiophile een tijdje terug toen hij een €15000+ DAC reviewde van Berkely Audio (zie de intro van het artikel). Deze man heeft tientallen DAC's in zijn eigen set beoordeeld. Je kan het met hem eens zijn of niet, maar referentiekader en vergelijkingsmateriaal is daar aanwezig. Zijn review van de Schiit Yggdrasil was overigens bijna net zo lovend, hij zet deze DAC net onder de Reference van Berkely (prijsverschil: €13000).

Aan de andere kant kan ik geen verschil horen tussen de Metrum Quad en Schiit Bifrost (beide €400) in dezelfde set. Mijn ervaring is met name met DAC's in het < €1000 segment. Ik vind prijs daar zelden een maatstaf voor prestatie. Over het 1k+ segment kan ik weinig zeggen, heb daar niet veel ervaring mee (enkel 3 DAC's)

@Xander32, My 2 cents: Een minimum prijs van 1K hanteren maakt het aanleggen van een shortlist makkelijker (je moet toch wat in de overvolle DAC wereld), maar ga je  daar de beste bang for buck mee vinden? Ik zou in ieder geval 2 DAC's onder de 1k meenemen, gewoon om even te kijken hoe ze bevallen.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Kjelt

Citaat van: mark235 op december 31, 2015, 14:33:30
DAC's vergelijken is wellicht, kijkend naar het aantal brandende draadjes op audiofora, een beetje als bij kabels: een sterke lijn tussen believers en non-believers. En zoals bij kabels is de beste insteek dus business as usual, zelf luisteren en beoordelen.
Grappig je mag mij gerust een non believer noemen maar ik kan tientallen redenen onderbouwd bedenken waarom twee dacs niet gelijk klinken of beter gezegd gelijk meten. Voor de meeste kabels kan ik er geen (buiten psychologische) een bedenken.

Xander32

De Rega ken ik en mijn SA15 zal ook in die klasse vallen, toch? Wel een goede gedachtegang hoor.

Citaat van: mark235 op december 31, 2015, 14:33:30
...

@Xander32, My 2 cents: Een minimum prijs van 1K hanteren maakt het aanleggen van een shortlist makkelijker (je moet toch wat in de overvolle DAC wereld), maar ga je  daar de beste bang for buck mee vinden? Ik zou in ieder geval 2 DAC's onder de 1k meenemen, gewoon om even te kijken hoe ze bevallen.

Sonority audio

Citaat van: Isflicka op december 31, 2015, 13:55:06
Misschien was het erg kort door de bocht maar ik wil hier best even op terugkomen. Vooral in het begin waren er wel degelijk problemen met de levertijd. Je moest even wachten (6 weken) totdat er voldoende bestellingen waren voordat een partij bij Schiit werd besteld (althans volgens een mail van de importeur zelf). Dat geeft verder niet maar wees daar dan ook duidelijk over. Ik moest destijds erg lang wachten voordat het hoge woord eruit kwam. Zelf had ik geen zin om daar op te wachten en heb mijn DAC bij Schiit Audio zelf besteld (binnen 4 dagen in huis). Wat betreft de kosten heb ik het niet over de kosten die door de importeur in rekening worden gebracht maar de afweging of het nuttig is om je DAC te upgraden of voor iets meer geld een compleet nieuw exemplaar aan te schaffen. Om het topic verder niet te vervuilen stop ik verder met deze discussie. PM maar bij twijfel.
beste,
ik lees wel vaker grote onzin van uw kant..
als u het graag via pm doet,wees dan ook zo bijdehand om mij te pmmen.

wij zijn afhankelijk van leveringen van schiit,1 apparaatbestellen is geen probleem,maar een hele zending laten komen duurt wat langer!
dit was in het begin zo,daar schiit onder bezet was,en men nu met meer man werkt.
denk je dat we wat verdienen aan 1 apparaat te laten komen?

dan kun je de schuld wel bij ons neerleggen,maar met een beetje gezond verstand begrijp je de wereld.

je begon net over de upgrades ,en nu is het ineens over een levering van in het begin ,nou dat is nu zon 2,5 -3 jaar geleden(dus je verdraaid nu even handig de boel).
ja succes van een fabrikant kan wel eens zo groot zijn,dat er leveringsproblemen ontstaan!
Als je op onze site kijkt zie je alles wat op voorraad staat en verwachte leveringstijden,buiten dat houden we iedereen op de hoogte.

je bent bewust wel vaker aan het stangen,ik weet niet waar je evt commerciele belangen hebt,maar het valt op.
het siert je niet!

Sonority audio

Citeerat betreft de kosten heb ik het niet over de kosten die door de importeur in rekening worden gebracht maar de afweging of het nuttig is om je DAC te upgraden of voor iets meer geld een compleet nieuw exemplaar aan te schaffen.

daar wil ik ook nog even op terugkomen..

want dit is natuurlijk ook kolder.
een upgrade kan zijn:
usb upgrade (is alleen een usb board)
analog upgrade(is alleen de analoge outputstage)

en nu is er de Multibit upgrade gekomen voor bifrost en Gungir.

je hoeft niet te upgraden,het is mogelijk!

buiten dat word nu standaard de vernieuwd usb print geleverd in de bifrost modellen .

voor de kosten van een analoge output printje koop jij geen nieuwe dac..en je kan het er zelf inzetten.
dus de kosten liggen erg laag .
idem dito voor een usb print,ook daar dus erg lage kosten.

het is een beetje iets zoeken heb ik het idee...ergens zit er een scheet dwars..  ;D

Xander32

Begrip heb ik voor de behoefte om te reageren op negatieve feedback van de ander, zou ik ook doen indien het mijn onderneming betrof, maar zullen we nu weer verder on-topic gaan? Thx :thumbs-up:.

Sonority audio

Citaat van: Xander32 op december 31, 2015, 16:43:13
Begrip heb ik voor de behoefte om te reageren op negatieve feedback van de ander, zou ik ook doen indien het mijn onderneming betrof, maar zullen we nu weer verder on-topic gaan? Thx :thumbs-up:.
lijkt mij meer dan ok!
:thumbs-up:

cardas49

Citaat van: Kjelt op december 31, 2015, 14:56:51
Grappig je mag mij gerust een non believer noemen maar ik kan tientallen redenen onderbouwd bedenken waarom twee dacs niet gelijk klinken of beter gezegd gelijk meten. Voor de meeste kabels kan ik er geen (buiten psychologische) een bedenken.

Materiaalkeuze? zilveren / koperen kern etc? Weerstand en geleiding die varieren, afhankelijk van de materiaalkwaliteit? Anyways, het is niet mijn bedoeling om de bekende discussies los te ketenen, denk niet dat de TS daar behoefte aan heeft...

Citaat van: Xander32 op december 31, 2015, 16:06:17
De Rega ken ik en mijn SA15 zal ook in die klasse vallen, toch? Wel een goede gedachtegang hoor.

Jep, das waar.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Kjelt

Citaat van: mark235 op januari  1, 2016, 11:14:31
Materiaalkeuze? zilveren / koperen kern etc? Weerstand en geleiding die varieren, afhankelijk van de materiaalkwaliteit? Anyways, het is niet mijn bedoeling om de bekende discussies los te ketenen, denk niet dat de TS daar behoefte aan heeft...
Als dat zo kritisch komt waarom zouden ze dan van die zeer lage spanningen gekozen hebben 0,7Vtt en niet het tienvoudige zodat het niets meer uitmaakt? Oh ja dat hebben ze gedaan met XLR en zelfs topmuzikanten gebruiken in de studio,s normale kabels van een tientje, vreemd he?

djoeri

Als je toch serieus gaat kijken naar een dac zou ik zeker eens een audio Note luisteren met ad1865 chip, deze werkt obv een r2r ladder ipv delta sigma omzetter. Vergelijkbaar met de eerder genoemde 1704. Dit is een heel andere manier van decoderen en zeker de moeite waard.

Succes

Xander32

Dank D voor jouw aanvulling :thumbs-up:.

En ze blijven maar komen, die aanvullingen; zoveel aanbieders (merken, series, soorten) ...
Ik denk dat een lijst ook nooit compleet (af) zal zijn :nowink:.

Ik beperk mij nu echter tot mijn huidige shortlist.
Medio komende maand ga ik bij een medeforumlid de Schiit Grungnir Multibit bekijken en beluisteren. Als die mij weet te overtuigen ben ik er al uit 8). Zo niet, dan ga ik er meer beluisteren. Zit daar de ware tussen, dan zal er aankoop volgen, zit die er niet tussen, dan blijf ik genieten van hetgeen ik er al heb staan   totdat het virus weer de kop op steekt ...

Citaat van: djoeri op januari  1, 2016, 13:18:11
Als je toch serieus gaat kijken naar een dac zou ik zeker eens een audio Note luisteren met ad1865 chip, deze werkt obv een r2r ladder ipv delta sigma omzetter. Vergelijkbaar met de eerder genoemde 1704. Dit is een heel andere manier van decoderen en zeker de moeite waard.

Succes

martin778

Xander,

Er staat nu een Audio Synthesis DAX Decade op Hifi Wigwam te koop, zeker een interessante dac met de 'legendarische' UltraAnalog chips.

Xander32

Dank M, maar die staat voor mij te ver weg. In het geval van tweedehands, ga ik altijd ter plekke zelf de waar bekijken/beluisteren, voordat ik tot koop over ga. Dan zie je ook direct de omgeving waar de gear staat; deze geeft ook vaak al richting over hoe men met de spullen is om gegaan.

Citaat van: martin778 op januari  1, 2016, 13:34:28
Xander,

Er staat nu een Audio Synthesis DAX Decade op Hifi Wigwam te koop, zeker een interessante dac met de 'legendarische' UltraAnalog chips.

evilniek

Citaat van: Xander32 op januari  1, 2016, 13:33:14
Dank D voor jouw aanvulling :thumbs-up:.

En ze blijven maar komen, die aanvullingen; zoveel aanbieders (merken, series, soorten) ...
Ik denk dat een lijst ook nooit compleet (af) zal zijn :nowink:.

Ik beperk mij nu echter tot mijn huidige shortlist.
Medio komende maand ga ik bij een medeforumlid de Schiit Grungnir Multibit bekijken en beluisteren. Als die mij weet te overtuigen ben ik er al uit 8). Zo niet, dan ga ik er meer beluisteren. Zit daar de ware tussen, dan zal er aankoop volgen, zit die er niet tussen, dan blijf ik genieten van hetgeen ik er al heb staan   totdat het virus weer de kop op steekt ...

Nog een dan omdat ik al een paar maanden in het bezit ben van een Audio-GD DAC19, deze bevalt mij goed, maar daar heb je niks aan weet ik. Audio-GD master7 is volgens mij ook geweldig, volgens mij binnen jouw gestelde budget, happy new years hunting!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo