DAC's - €1000,- a €2000,-

Gestart door Xander32, december 29, 2015, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

thepioneer

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Maar goed ieder zijn eigen
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Leeuwarden

Citaat van: doorofnight op december 29, 2015, 23:12:26
Ben ik de eerste die gaat zeggen dat je, behalve wat minimale klankverschillen, never nooit verschillen gaat horen tussen een technisch goede DAC van een paar tientjes en die van een paar duizend euro?

Ik zou het geld lekker aan iets anders uitgeven: goede luidsprekers (als je die niet al hebt) of iets moois in de akoestiek.

Over welke technisch goede dac van een paar tientjes hebben we het dan?

DofN

De DAC in je CD-speler of in een nette versterker kost - als ik me goed heb laten informeren - niet meer dan een tientje. Als ze ze zelf zou willen kopen een tientje of 5-6

NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Xander32

Dag Martin, dank voor jouw aanbod, top  :thumbs-up:. Echter wil ik eerst mijn lijst gaan indikken. Daarna ga ik aan het luisteren, het voornaamste (en leukste) deel.

Citaat van: martin778 op december 29, 2015, 22:32:20
@Xander32,

Ik zocht ook naar een DAC tussen €1 a €2 duizend euro en mijn zoektocht is beeindigd op een stokoude dCS950...
Daarvoor had ik een Vimak DT800 (ook inzetbaar als DAC) en die had ook geen moeite met een Metrum Octave of met een Bel Canto 3

Mocht je in de regio wonen, mag je gerust de DT800 uitproberen wat hij doet tegen jouw Marantz.
Hij ondersteunt alleen niet meer dan 16/44.1

Ik ben zeker wel tevreden met de sounding, maar de drang naar beter. Een naar, audiofiel trekje :blush:.
De hele week al volop aan het genieten van slechts internetradio (Top 2000); daar verricht de SA15 goed werk.

Citaat van: VANZOMERENG op december 29, 2015, 22:37:30
Het is vooral een toename in allerlei hoge bitrates, zeker in de prijsklasse onder de 2.000 euro, wat de ontwikkelingen zijn v/d afgelopen jaren.

Maar wellicht toch niet helemaal 100% content met de huidige klanksignatuur van je Marantz SA15LE DAC ?

Wellicht handig om in overweging mee te nemen, of de Dac MQA-bestanden kan converteren (of wellicht hier naar toe is up-te graden)
Wellicht breekt dit format door ?   Er worden al mondjesmaat Dac's op de markt gebracht die dit kunnen (o.a. Mytek Brooklyn)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Die Ayre Qb-9 is de Ayre QB-9 DSD

De toevoeging van DSD is misschien wat ongelukkig want buiten het feit dat hij ook DSD ondersteunt is het vanbinnen ook een volledig andere dac dan de QB-9.
Nieuw is deze rond de 4K (mogelijk hoger na hun recente verhoging), dus in theorie zou die alle nieuwe dac's op je lijstje moeten wegspelen :)

Ik heb nooit vergelijk gedaan, maar hij klinkt wel beter dan de DAC van Linn Klimax DS0 en volgens mij kan deze dac + pc strijden met de nieuwe Klimax DS.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Dag D, je bent niet de eerste :nowink:. Twani en G.J. geven dat ook al steeds aan. Maar ik wil zelf gaan ervaren, voordat ik überhaupt tot een aankoop over ga. Als het niets brengt, ga ik mijn geld er ook niet aan uitgeven. Echter zijn jullie berichten (ervaringen?) in deze heel erg divers.

Ik ga mijn zoektocht voortzetten, totdat ik zelf gevonden heb 8).

Ben ik de eerste die gaat zeggen dat je, behalve wat minimale klankverschillen, never nooit verschillen gaat horen tussen een technisch goede DAC van een paar tientjes en die van een paar duizend euro?

Ik zou het geld lekker aan iets anders uitgeven: goede luidsprekers (als je die niet al hebt) of iets moois in de akoestiek.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

Citaat van: doorofnight op december 30, 2015, 09:23:45
De DAC in je CD-speler of in een nette versterker kost - als ik me goed heb laten informeren - niet meer dan een tientje. Als ze ze zelf zou willen kopen een tientje of 5-6
Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Lazybird

Teac Reference Line UD-501 USB DAC "DSD" neigt naar een wat warmere klank gebruikt dezelfde chip als de Luxman DA-06.
Redelijk ge prijst maar speelt wel DSD ben je voor 900 euro klaar :)
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

DofN

Citaat van: erik s. op december 30, 2015, 09:40:18
Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt.

Nog goedkoper? Paar euro?

Lazybird

je spreekt jezelf tegen "De NAD M51? Heb ik ook gehad. Erg fijne DAC. Heel neutraal" klinkt toch allemaal hetzelfde ? :D :D :D
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Xander32

Thx, de laatste die ik ga toevoegen  ;).

Eerst maar eens zien de lijst in te dikken tot een dac of 6. Ik denk op voorhand dat er geen slechte tussen zitten, maar wel heel verschillende betreft sounding, betreft karakteristiek.

Citaat van: Lazybird op december 30, 2015, 09:40:34
Teac Reference Line UD-501 USB DAC "DSD" neigt naar een wat warmere klank gebruikt dezelfde chips als de Luxman DA-06.
Redelijk ge prijst maar speelt wel DSD ben je voor 900 euro klaar :)

erik s.

Citaat van: doorofnight op december 30, 2015, 09:42:38
Nog goedkoper? Paar euro?
De dac kost ongeveer de helft van de complete cdspeler.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

pameijer

:withstupid:

Zie ook mijn post op het Marantzforum.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

DofN

Citaat van: Lazybird op december 30, 2015, 09:43:57
je spreekt jezelf tegen "De NAD M51? Heb ik ook gehad. Erg fijne DAC. Heel neutraal" klinkt toch allemaal hetzelfde ? :D :D :D

Ik schreef nergens dat ze allemaal hetzelfde klinken.

DofN

Citaat van: erik s. op december 30, 2015, 09:46:50
De dac kost ongeveer de helft van de complete cdspeler.

Tadaa! Ik maak nu wel schaamteloos gebruik van het uitzoekwerk van een ander, maar een linkje is een linkje:

http://www.ti.com/product/PCM1798/samplebuy

DofN

Citaat van: Xander32 op december 30, 2015, 09:37:36
Dag D, je bent niet de eerste :nowink:. Twani en G.J. geven dat ook al steeds aan. Maar ik wil zelf gaan ervaren, voordat ik überhaupt tot een aankoop over ga. Als het niets brengt, ga ik mijn geld er ook niet aan uitgeven. Echter zijn jullie berichten (ervaringen?) in deze heel erg divers.

Ik ga mijn zoektocht voortzetten, totdat ik zelf gevonden heb 8).

Ik ken dat! Veel plezier met je zoektocht :) Ik heb ook niet voor niets de M51 gehad, en geluisterd naar peperdure PSAudio DACs. En mensen met zulke dure DACS hier laten luisteren.. Oja, voor ik het vergeet: de M51 in een direct vergelijk gehoord met de PSAudio.. Alleen klankverschillen! Geen verschillen in details, diepte, plaatsing, timing, jitter, vloeibaarheid, ruimtelijkheid en al die ongein.

erik s.

Citaat van: doorofnight op december 30, 2015, 09:50:42

Tadaa! Ik maak nu wel schaamteloos gebruik van het uitzoekwerk van een ander, maar een linkje is een linkje:

http://www.ti.com/product/PCM1798/samplebuy
een dac is wel wat meer dan 1 chip
en de gelinkte is ook nog eens een antieke.

Maro

Denk dat ik het daar ook wel mee eens ben. Als ik kijk ehh luister hoe de dac's in mijn 10 jaar oude Meridian Pre presteren, zie ik en hoor ik geen progressie in de huidige nieuwe Dac's van wat ik allemaal ken iig. De oude Meridian 563 dac van nog ouder deed ook niet onder voor al dat moderne spul. Geen 192kHZ idd maar of je dat hoort??
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

De 566 die ik destijds van jou heb gekocht was een fantastische DAC, ik heb er daarna vele beluisterd (PS Audio/Metrum/Tentlabs/AudioGD) maar de enige die de Meridian DAC kon overtreffen in mijn set was de W4S DAC, maar een winst op het nippertje...dus de 'oude' Meridian is wellicht ook een kandidaat voor je Sander? Hou je veel geld in je zak voor andere leuke dingen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Maro

Citaat van: cz79 op december 30, 2015, 10:07:44
De 566 die ik destijds van jou heb gekocht was een fantastische DAC, ik heb er daarna vele beluisterd (PS Audio/Metrum/Tentlabs/AudioGD) maar de enige die de Meridian DAC kon overtreffen in mijn set was de W4S DAC, maar een winst op het nippertje...dus de 'oude' Meridian is wellicht ook een kandidaat voor je Sander? Hou je veel geld in je zak voor andere leuke dingen

Ohh ja het was de 566... hou het ook allemaal niet meer bij.  :D
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

vanzomereng

Xander

De 2e hands Ayre van Katwax is de enige die ik daadwerkelijke wellicht als een flinke upgrade beschouwd

Verder schoot me nog het volgende te binnen:

Ik zou zeker ook de Dac Cambridge Azur 851D meenemen (1.3999 euro)

Krijgt zeer goede recensies en men heeft het steeds over een natural/fluiding-sound en outstanding product.
Uiteraard hoef ik jouw niet te zeggen, dat je dit beter zelf kunt beoordelen/horen... maar wellicht iets voor op de shortlist ?

Vreemde is, dat me nog steeds bij blijft, dat je het aantal kastjes wil reduceren en dan is de stap van een Cambridge Azur 851D
naar een streamer/dac Cambridge Azur 851N (1.699 euro) maar heel klein.... bevat immers dezelfde DAC.
Ook over dit apparaat is men zeer lyrisch.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik met jouw jouw hoog rendementsspeakers, ik zelf zou opteren voor de 851N,
omdat deze ook als voorversterker kan dienen, om op later termijn hier een mooie buizen-eindbak of Class-A-eindbak bijv. Sugden,
op aan te sluiten. Dan heb je max. 2 kastjes en wellicht nog een extra schepje magie er boven op !

https://www.cambridgeaudio.com/products/851/851n#reviews

Dac 851D

Dac 851N

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

CZ79

Citaat van: Maro op december 30, 2015, 10:11:18
Ohh ja het was de 566... hou het ook allemaal niet meer bij.  :D
Fantastisch apparaat
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Maro

Citaat van: VANZOMERENG op december 30, 2015, 10:11:31
Xander

De 2e hands Ayre van Katwax is de enige die ik daadwerkelijke wellicht als een flinke upgrade beschouwd

Verder schoot me nog het volgende te binnen:

Ik zou zeker ook de Dac Cambridge Azur 851D meenemen (1.3999 euro)

Krijgt zeer goede recensies en men heeft het steeds over een natural/fluiding-sound en outstanding product.
Uiteraard hoef ik jouw niet te zeggen, dat je dit beter zelf kunt beoordelen/horen... maar wellicht iets voor op de shortlist ?

Vreemde is, dat me nog steeds bij blijft, dat je het aantal kastjes wil reduceren en dan is de stap van een Cambridge Azur 851D
naar een streamer/dac Cambridge Azur 851N (1.699 euro) maar heel klein.... bevat immers dezelfde DAC.
Ook over dit apparaat is men zeer lyrisch.

https://www.cambridgeaudio.com/products/851/851n#reviews

Dac 851D

Dac 851N

Toevallig dat je die noemt. Weet niet hoe de besturing is van de CA streamers tegenwoordig maar bij de vorige generatie was dat waardeloos. Gisteren was ik toevallig bij mijn dealer en daar was net een demo met deze nieuwe aan de gang, binnen een paar minuten komt die man weer de demo ruimte uit was de verbinding weer weg minuten lang klooien door de eigenaar en toen was er weer muziek. Het kan aan veel dingen liggen natuurlijk maar ik zou er met een grote boog om heen lopen.