Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Gestart door Kingpin, december 6, 2015, 11:31:02

Vorige topic - Volgende topic

YamahaRXV

@admin:  Zou het mogelijk zijn om nu eens de topictitel van dit topic aan te passen gerelateerd aan het onderwerp waarvoor dit topic eerder is afgesplitst ?
Het blijft m.i. namelijk erg verwarrend om zoveel Auralic gerelateerde topics te zien in ''Bronnen, media en DAC's etc.'' ,zeer zeker gezien het feit dat dit topic daar geen (directe) link (meer) mee heeft  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kjelt

Citaat van: YamahaRXV op april  3, 2016, 00:00:11
@admin:  Zou het mogelijk zijn om nu eens de topictitel van dit topic aan te passen gerelateerd aan het onderwerp waarvoor dit topic eerder is afgesplitst ?
Is het zo beter of had je een andere topictitel in gedachten?

YamahaRXV

Citaat van: Kjelt op april  3, 2016, 00:06:06
Is het zo beter of had je een andere topictitel in gedachten?

Zo, dat is wel zeer snel geregeld Kjelt  :D
Ik zeg: top  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

RobertVanWoerden

Hier staat de Hdplex 100W ook al een tijdje mijn audio pc en swich te voeden, klinkt allemaal goed!

Bedankt nog voor de tip Jan :)

YamahaRXV

Citaat van: RobertVanWoerden op april  3, 2016, 09:05:29
Hier staat de Hdplex 100W ook al een tijdje mijn audio pc en swich te voeden, klinkt allemaal goed!

Bedankt nog voor de tip Jan :)

Goed te horen dat hij jou ook goed bevalt  ;)

Geen dank hoor, hoe meer blije en tevreden mensen, hoe meer vreugd  :thumbs-up:

Cloontje

Citaat van: Roeland op februari  6, 2016, 14:55:59
Misschien mis je het punt
Met Roon kun je foobar aansturen;
Foobar heeft ASIO of WASAPI support (bit perfect)

Ik heb een testversie van Fidelizer.
De gebruikershandleiding spreekt alleen van WASAPI.
In Foobar stond alles ingesteld op ASIO, dus een mailtje naar Fidelizer of er ook een handleiding voor Asio was.
Het antwoord was "wasapi is voor beginners lekker asio blijven gebruiken".

Wat zijn de ervaringen hiermee?

YamahaRXV

En we bouwen lekker naar hartelust verder.... 8)

Zoals haast gebruikelijk laat Larry van HDPlex het jammergenoeg weer eens afweten met zijn levertijd beloften, want het is nu nog enkel wachten op de 250W HiFi ATX DC-DC voeding voordat ik weer verder kan met opbouwen en installeren van de benodigde software  :(
Heb nu voor de ''time being'' maar de PicoPSU 160 XT DC-DC voeding besteld welke ik dinsdag a.s. in huis heb.

RobertVanWoerden

Leuk projectje Jan :) Ik ga zelf ook iets bouwen met de Hdplex H5 als behuizing en o.a. de 250W DC. Beide al in huis. De 250W was wel vanuit Hong Kong gestuurd ipv Hamburg. De informatie voorziening van Larry niet altijd super, maar zijn spullen zijn wel van mooie kwaliteit en netjes verpakt.

YamahaRXV

Citaat van: RobertVanWoerden op april  3, 2016, 19:19:44
Leuk projectje Jan :) Ik ga zelf ook iets bouwen met de Hdplex H5 als behuizing en o.a. de 250W DC. Beide al in huis. De 250W was wel vanuit Hong Kong gestuurd ipv Hamburg. De informatie voorziening van Larry niet altijd super, maar zijn spullen zijn wel van mooie kwaliteit en netjes verpakt.

Mooie behuizing die H5, maar wel flink qua afmetingen zeg...
HDPlex maakt absoluut zeker mooie spullen; goed afgewerkt, en vooral logisch opgebouwd qua mogelijkheden en voorzieningen  :thumbs-up:
Qua directe communicatie heb ik geen problemen met Larry (volgens mij zit hij op zijn mailbox.. :laugh:), maar wel met zijn levertijd indicaties die vaker niet - dan wel kloppen  :(

RobertVanWoerden

Klopt de HDplex H5 is zeker niet klein, iets dieper en hoger dan bijvoorbeeld de Streacom FC5. Omdat dit de eerste pc is die ik zelf ga bouwen wilde ik geen kleine kast. Ook past een zwarte kast met zilver front goed bij mijn Atoll versterkers :)

Wordt een leuk projectje. Komende twee weken is het werk erg druk, daarna eens rustig aan de slag met de pc :)

Kingpin

Die 250W is neem ik aan een switching voeding?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hartox

Ja, voor zover ik het goed begrepen heb wel. De 300w hdplex het wel de mogelijkheid om rechtstreeks op het mobo te worden aangesloten.

Isflicka

Citaat van: YamahaRXV op april  3, 2016, 15:53:21
En we bouwen lekker naar hartelust verder.... 8)

Zoals haast gebruikelijk laat Larry van HDPlex het jammergenoeg weer eens afweten met zijn levertijd beloften, want het is nu nog enkel wachten op de 250W HiFi ATX DC-DC voeding voordat ik weer verder kan met opbouwen en installeren van de benodigde software  :(
Heb nu voor de ''time being'' maar de PicoPSU 160 XT DC-DC voeding besteld welke ik dinsdag a.s. in huis heb.

Is 100W niet voldoende voor zo'n laag belast systeem?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

YamahaRXV

Citaat van: Isflicka op april  4, 2016, 10:36:09
Is 100W niet voldoende voor zo'n laag belast systeem?

Klopt wel ja.... de HDPlex 100W gaat als lineaire hoofdvoeding ingezet worden waarna de HDPlex 250W DC-DC ATX voeding de separate en benodigde spanningsregeling (1x 3,3 volt/2x 5 volt/1x12 volt) en distributie naar resp. CPU, SSD, mainboard (via de ATX connector) gaat verzorgen.
Volgens Phil van highendaudiopc zou het een klankmatig betere optie zijn om naast het PPA usb board ook de SSD met de OS rechtstreeks te voeden vanaf de HDPlex 100W LPS maar persoonlijk verwacht ik daar niet zo veel voordeel van te krijgen, maar ik ga het wel testen.

Dat de HDPlex 250W DC-DC ATX veel vermogen aan kan is een leuk gegeven, maar de ''voedende'' kant en het vermogen daarvan (in dit geval de HDPLex 100W LPS) is dus altijd de bepalende factor in het verhaal. De ATX voeding zie ik dus meer als een verdeel/distributie middel voor de verschillende gewenste voltages dan als een daadwerkelijke voeding  ;)
Verder heb ik vooraf bewust rekening gehouden met o.a. het vermogen (slechts 45 watt in idle) van de gekozen (Intel i7 quad core) processor, dus ja, ik verwacht niet dat de 100 watts van de LPS niet voldoende gaan zijn  ;)

Isflicka

Citaat van: YamahaRXV op april  4, 2016, 11:37:00
Klopt wel ja.... de HDPlex 100W gaat als lineaire hoofdvoeding ingezet worden waarna de HDPlex 250W DC-DC ATX voeding de separate en benodigde spanningsregeling (1x 3,3 volt/2x 5 volt/1x12 volt) en distributie naar resp. CPU, SDD, mainboard (via de ATX connector) gaat verzorgen.
Volgens Phil van highendaudiopc zou het een klankmatig betere optie zijn om naast het PPA usb board ook de SDD met de OS rechtstreeks te voeden vanaf de HDPlex 100W LPS maar persoonlijk verwacht ik daar niet zo veel voordeel van te krijgen, maar ik ga het wel testen.

Dat de HDPlex 250W DC-DC ATX veel vermogen aan kan is een leuk gegeven, maar de ''voedende'' kant en het vermogen daarvan (in dit geval de HDPLex 100W LPS) is dus altijd de bepalende factor in het verhaal. De ATX voeding zie ik dus meer als een verdeel/distributie middel voor de verschillende gewenste voltages dan als een daadwerkelijke voeding  ;)
Verder heb ik vooraf bewust rekening gehouden met o.a. het vermogen (slechts 45 watt in idle) van de gekozen (Intel i7 quad core) processor, dus ja, ik verwacht niet dat de 100 watts van de LPS niet voldoende gaan zijn  ;)
Bij mij zat de grootste winst in de overstap van het PPA usb board naar de JCAT USB card. Het voeden van de JCAT USB card en SSD of CF OS door een batterijvoeding of LPS beide met TPS7A4700 waren de kers op de taart.

Kjelt

Sorrie, ik begrijp de opzet niet helemaal.
Zoals ik het nu lees neem je:
stap1  een 100W lineaire hoofdvoeding die
stap 2 een 250W smps voedt die
stap 3 het mainboard weer voedt waarop ook weer smps zitten voor de desbetreffende lagere spanningen voor de componenten.
Klopt dit, en waar wil je welk voordeel nu behalen, zoals ik het zie wordt het voordeel van de lineaire voeding in stap 1 toch weer teniet gedaan door stap 2 en 3 ?

Isflicka

Citaat van: Kjelt op april  4, 2016, 12:02:41
stap 3 het mainboard weer voedt waarop ook weer smps zitten voor de desbetreffende lagere spanningen voor de componenten.
Klopt dit, en waar wil je welk voordeel nu behalen, zoals ik het zie wordt het voordeel van de lineaire voeding in stap 1 toch weer teniet gedaan door stap 2 en 3 ?
Ik werd ook door kingpin op het verkeerde been gezet. Het is gewoon een DC-DC converter met een max van 250W

Kingpin

Citaat van: Isflicka op april  4, 2016, 12:09:50
Ik werd ook door kingpin op het verkeerde been gezet. Het is gewoon een DC-DC converter met een max van 250W
Huh, ik heb niets verondersteld alleen gevraagd of de 250W een smps was.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Citaat van: YamahaRXV op april  4, 2016, 11:37:00
.. de HDPlex 250W DC-DC ATX voeding de separate en benodigde spanningsregeling (1x 3,3 volt/2x 5 volt/1x12 volt) en distributie naar resp. CPU, SDD, mainboard (via de ATX connector) gaat verzorgen.
Als je dan toch high-end wilt kan je beter seperate lineaire regulators gebruiken voor je gewenste voedingspanningen ipv een switching dc/dc board er tussen zetten.

Kjelt

Citaat van: Isflicka op april  4, 2016, 12:09:50
Het is gewoon een DC-DC converter met een max van 250W
Ja dat begreep ik nog wel maar gezien de kleine koellichaam is het een switch mode converter. Dus mogelijk extra storing.

Citaat van: Kingpin op april  4, 2016, 12:43:25
Als je dan toch high-end wilt kan je beter seperate lineaire regulators gebruiken voor je gewenste voedingspanningen ipv een switching dc/dc board er tussen zetten.
Voor dat vermogen heb je dan wel een flink formaat koellichaam nodig en die lineaire regulatoren zijn ook vrij kostbaar bij dat soort stromen tenzij je met een extra bypass powertransistor werkt.

Isflicka

Citaat van: Kingpin op april  4, 2016, 12:43:25
Heb nog steeds de wens/hoop dat er een bordje komt met alleen maar ultra low lineaire regulators. Zelfs voor het team van JPlay bleek dit een brug te ver.

Kingpin

Citaat van: Kjelt op april  4, 2016, 13:12:51
Voor dat vermogen heb je dan wel een flink formaat koellichaam nodig en die lineaire regulatoren zijn ook vrij kostbaar bij dat soort stromen tenzij je met een extra bypass powertransistor werkt.
Gezien de hdplex een vrij groot koellichaam heeft aan de zijkanten zou je dit kunnen benutten.
Ik weet alleen niet hoeveel er verstookt moet worden voor de seperate spanningslijnen.
In het duurste geval zou je daar de trafo's op aan kunnen passen zodat er weinig verstookt hoeft te worden in warmte (dure geschiedenis).

Citaat van: Isflicka op april  4, 2016, 14:24:22
Heb nog steeds de wens/hoop dat er een bordje komt met alleen maar ultra low lineaire regulators. Zelfs voor het team van JPlay bleek dit een brug te ver.
Ja dat wordt vrij prijzig, het is ook maar de vraag hoe ver je wilt gaan, maar in bovengenoemde situatie is het vrij onzinnig om eerst een lineaire voeding in te zetten en vervolgens een switching dc/dc boardje te gaan gebruiken.
Dan kan je nog beter eerst een switching voeding nemen met seperate uitgangen en die splitsen naar lineaire dc/dc converters voor de desbetreffende spanningen.

Isflicka

Citaat van: Kingpin op april  4, 2016, 16:53:23
Gezien de hdplex een vrij groot koellichaam heeft aan de zijkanten zou je dit kunnen benutten.
Ik weet alleen niet hoeveel er verstookt moet worden voor de seperate spanningslijnen.
In het duurste geval zou je daar de trafo's op aan kunnen passen zodat er weinig verstookt hoeft te worden in warmte (dure geschiedenis).
Ja dat wordt vrij prijzig, het is ook maar de vraag hoe ver je wilt gaan, maar in bovengenoemde situatie is het vrij onzinnig om eerst een lineaire voeding in te zetten en vervolgens een switching dc/dc boardje te gaan gebruiken.
Dan kan je nog beter eerst een switching voeding nemen met seperate uitgangen en die splitsen naar lineaire dc/dc converters voor de desbetreffende spanningen.
Voor de CPU heb ik een LT1083 gebruikt voor alle andere verbruikers TPS7A4700's. Ik kreeg de CPU met onderklokken niet onder de 15Watt (vreemd genoeg tijdens de JPlay hibernate) vandaar de keus voor de LT1083.

YamahaRXV

Citaat van: Kjelt op april  4, 2016, 12:02:41

De situatie die je schetst klopt grotendeels, maar het is eerder een ''gedwongen'' keuze als dat het een keuze betreft waar vooraf juist erg hoge verwachtingen aan gekoppeld zijn...
Het is namelijk een feit dat een mainboard per functionerend component verschillende voltages nodig heeft. Zo heeft bijv. de CPU 12 volt nodig, en een aantal componenten op het mainboard bijv. 3,3 volt. Een HDD of een SSD weer 5 volt en een PCI express (afhankelijk van de gebruikte lanes) weer 3,3 en 12 volt.
Kortom, veel verschillende voltages waar dus in voorzien moet worden. De huidige (goede) mainboards voorzien hier niet of nauwelijks meer zelf in dus dit kan enkel bewerkstelligd worden door een voldoende zware (geschakelde) voeding die de benodigde spanningsregeling en verdeling zelf intern verzorgt en via een ATX connectie uitstuurt (zoals je dus ook in de huidige zwaardere conventionele pc systemen ziet) of zoals je dus in de geoptimaliseerde pc audio wereld ziet met een voldoende zware externe lineaire voeding i.c.m. een zo hoogwaardig mogelijke interne DC-DC converter (zoals de HDPlex 250W) die de spanningsregeling verzorgt en via de ATX connector op het mainboard gescheiden doorgeeft.

Ik denk dat de 400 watt (max. te leveren piekvermogen) van de HDPlex 250W een vertekend beeld geeft bij de meeste personen want het uitsturende vermogen wat de HDPlex 250W genereert is dus puur afhankelijk van het primaire inkomende vermogen van de lineaire voeding die ik gebruik (welke max. 100 watt levert)
In dit geval is de HDPlex 100W dus de zwakste schakel in het geheel  ;)
Persoonlijk zie ik de HDPlex 250W dus meer als een converter en spanningsregelaar als dat ik het als een voeding ziet.
Voor de toepassingen waar hij voor ingezet wordt is het wel één van de beste op de markt en er zijn legio positieve posts te vinden in div. pc audio gerelateerde fora waarin erg mooie resultaten weergegeven worden met de bovengenoemde combinatie.

Dat er qua ripple waardes e.d. wat ingeboet zal worden is natuurlijk onvermijdelijk, maar de opbouw van de HDPlex 250W is wel zo uitgevoerd dat het verlies zo klein mogelijk is.  Als er personen zijn die een kwalitief betere (in de handel zijnde en betaalbare) oplossing weten dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen  :)

http://www.hd-plex.com/HDPLEX-250W-Hi-Fi-DC-ATX-Power-Supply-16V-24V-Wide-Range-Voltage-Input.html

Hartox

Als je geen DC converter er tussen wil hebben kan je altijd de 300w versie kopen.. Die prik je rechtstreeks op je moederbord. Of je het gaat merken is een 2e. Mocht je met een speciale USB kaart werken, dan is de voeding van die kaart van groter belang denk ik.