Onkyo 818 overgenomen! Nu nog DTS geluid eruit zien te krijgen......

Gestart door Loondijke, januari 15, 2015, 09:35:39

Vorige topic - Volgende topic

Loondijke

Mensen,

nu mijn HT serieus vorm gaat krijgen, blijft het weer kriebelen om te upgraden! Zou het de moeite waard zijn om mijn Marantz SR5007 te verkopen en een Onkyo TX-NR818 terug te kopen?

Het gaat me dan met name om de Audyssey MultEQ XT32 die de Onkyo heeft en de Marantz niet. Dit in combinatie met mijn 4 speakers Boston Acoustics A25 en center A225c. Subwoofer is de BK XXLS 400.

Ik kan de Onkyo voor € 525,- kopen en ik hoop toch wel zo'n € 400,- voor mijn Marantz te kunnen krijgen. Hier zit een verlengde garantie van 5 jaar op.

Ga ik dit verschil merken? Ik kan verder weinig slechts over de Onkyo vinden, behalve dat er een probleem zou zijn geweest. Dit is bij de receiver die te koop staat verder opgelost.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Rivak

Citaat van: Loondijke op januari 15, 2015, 09:35:39
Ik kan de Onkyo voor € 525,- kopen

Of je dit verschil in geluid gaat merken durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat je voor 75 euro meer, het opvolgende model (TX-NR828) nieuw kan krijgen bij Correct.

Loondijke

Die is niet als opvolger te vergelijken. Deze mist namelijk de Audyssey XT32 uitvoering. Hij is meer te vergelijken met de Onkyo 929 als ik de reviews mag geloven.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;

Rivak

Ah, oke... dus nieuwer is niet altijd beter  :-\

Loondijke

Klopt. En dat maakt het zo lastig om soms te vergelijken  :satisfied:.

Wat zouden jullie doen? Ik heb natuurlijk maar instapmodel speakers, de A25 x4 en A225C met BK XXLS400 subwoofer. Heel veel mensen die de stap maken zijn onder de indruk, maar ik weet niet of dit ook geld bij goedkopere speakers zoals de Boston Acoustics.
Mijn topic;

mijkie

ik denk dat dat ook geld met goedkopere luidsprekers en jouw sub, er wordt met XT32 beter ingemeten en dat ga je gewoon horen !!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 * Auralic Altair G1.1 * ik moet nog een keuze maken *

morca

Ligt eraan hoe goed XT32 werkt, onderheving aan zijn akoestiek kunn en er fouten optreden.
Dat hebben we nu al vaker gezien hier.

Sjaudio

Ik zou het doen! Ga zelf aanstaande Zondag ook een TX-NR818 halen. Heb erg veel recensies en forums bekeken over dit model, moet echt een prima machine zijn!

In stereo verwacht ik je huidige Marantz iets "romantischer" klinken, maar de Onkyo heeft een pak meer vermogen en met XT32 ga je er zeker op voorruit qua surround bubble, maar ook in kracht en dynamiek.

Weet niet of je Spotify gebruikt? Middels een update heeft de 818 ook Spotify connect gekregen waardoor je niet meer via airplay (wifi) hoeft te streamen. Ook een leuke feature.

Buiten dit is hij natuurlijk ook weer beter voorbereid voor de toekomst, qua mogelijkheden maar ook als je een keer grotere / betere luidsprekers wilt aanschaffen, kan de Onkyo dat ook nog prima aansturen.

Loondijke

Ik denk ook dat ik het ga doen inderdaad. Krijg een leuke bonus op het werk, dus merk er niks van in combinatie met de verkoop van mijn Marantz  ;D. Dat zijn de beste!

Wel een ongelofelijk n00bvraag;

Hoe sluit ik mijn speakers erop aan? De Marantz heeft de mogelijkheid om speakerkabels zo erop te draaien/monteren. Maar de Onkyo heeft weer andere aansluitingen. Moet dat met de zogenaamde banaanpluggen?
Mijn topic;

Sjaudio

Loondijke

Ik bedoel echt zo;

En als ik de achterkant van de Onkyo bekijk, dan mis ik deze toch?

http://www.fr.onkyo.com/assets/2/1/7/1/8/TX-NR818__S__Rear_N9999x9999.png.jpg

EDIT

Ohja.....de zwarte plug valt gewoon weg tegen de zwarte achterkant  :nopompom: :coffee: :coffee:.

Top! Ik denk dat ik hem ga halen :).

Mijn topic;

Sjaudio

Citaat van: Loondijke op januari 16, 2015, 11:03:41
Ik bedoel echt zo;

EDIT

Ohja.....de zwarte plug valt gewoon weg tegen de zwarte achterkant  :nopompom: :coffee: :coffee:.

Voor het geld zou ik het niet laten, is een mooie upgrade voor weinig geld. Wil je merkbaar beter dan dit hebben dan moet je al richting Anthem gaan kijken, en dat is een totaal andere prijsklasse. Een Denon AVR-4520, of de nieuwe X7200 zullen vast ook beter presteren, maar ook met een andere prijskaartje!

Spollie

Goede keuze hoor, ik heb hem ook al een tijdje naar volle tevredenheid staan. Bare-wire aansluiten kan (is in theorie het beste) maar banaanpluggen kan ook. Als je vaak van apparatuur of opstelling wisselt dan zijn banaanpluggen wel handig en het staat wat netter.

Vooral ook even de Audyssey Dynamic EQ uitproberen, dat brengt net wat meer dynamiek als je op relatief laag volume film gaat kijken.

Sjaudio

Citaat van: Loondijke op januari 16, 2015, 11:03:41
Ik bedoel echt zo;

EDIT

En gekocht? Ik heb hem inmiddels staan!

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

BernHardN

Gefeliciteerd, ik heb hem ook sinds zaterdag! en hij speelt mijn Arcam avr250 eruit op 3D gebied.
En volgens de Onkyo goeroe waar ik hem van heb overgenomen is dit de laatste kwaltijds versterker die Onkyo gemaakt heeft, de nieuwe hebben mindere onderdelen en het metaal is dunner.
als je hem gaat afstellen moet je ervoor zorgen dat je de bovenkant van je meet mic. op de zelfde hoogte hebt als het hart van je tweeter. dus niet op oorhoogte en de afstand zo nauwkeurig mogelijk is mij verteld. dan haal je meer 3D uit het geluid.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Loondijke

Citaat van: Sjaudio op januari 19, 2015, 14:26:23
En gekocht? Ik heb hem inmiddels staan!

Nog niet opgehaald, dit gaat zaterdagochtend gebeuren! Ben benieuwd :)!

Hoe bevalt hij jou Sjaudio?? Ziet er wel echt als een bakbeest uit zeg. Niet normaal!
Mijn topic;

Sjaudio

Citaat van: Loondijke op januari 19, 2015, 14:35:46
Nog niet opgehaald, dit gaat zaterdagochtend gebeuren! Ben benieuwd :)!

Hoe bevalt hij jou Sjaudio?? Ziet er wel echt als een bakbeest uit zeg. Niet normaal!

Beetje voorbarig om na 1 dag al een mening uit te spreken, maar 1 ding is zeker. Ten opzichte van de Denon X1000 is dit natuurlijk een flinke upgrade. Vooral in power, de Onkyo heeft de luidsprekers veel beter onder controle en dat hoor je in het hele spectrum.

Direct ook een XT32 8 punts meting gedaan. In het begin erg wennen omdat het lijkt alsof je oppeens "minder" laag hebt. Na een tijd luisteren kom je erachter dat het laag er wel is, maar veel gecontroleerder. Je hoort als het ware de subwoofer en luidsprekers en niet meer de akoestiek die parten speelt.

Overigens veel gelezen over Onkyo en dat ze vrij "fel" zouden klinken, was een beetje bang daarvoor aangezien mijn Dali's van nature ook iets helder zijn afgestemt. Feit is dat de Onkyo veel meer rust in het geluid brengt dan de Denon, simpelweg omdat de Denon meer moet stressen om alles aangestuurd te krijgen. Nu heb ik dus een "opener" mid/hoog bereik, maar toch de rust en controle die ik zocht.

Dat zijn een beetje de eerste ervaringen. Wel kan je onwijs veel instellen (was echt verbaasd hierover) op de TX-NR818, dus voordat ik alles perfect gefinetuned heb zijn wel wel een paar weken verder!

Nog een foto ter vergelijk :)

Ik verwacht dat jij soortgelijke verschillen zal waarnemen in vergelijking met de Marantz. Die is niet heel verschillend met mijn Denon.

BernHardN

Wat ik begrepen heb van de goeroe die er zijn werk van heeft gemaakt en claimt de beste van NL te zijn is dat je op een on even aantal plekken moet meten en niet op oor hoogte maar op hart van je speaker conus.
Hij had zelf 2 passlabs voor stereo en een TXSR919 voor het surround staan. met een ongekende precisie van het geluid, het was gewoon een geheel.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Sjaudio

Mijn tweeters zitten op oorhoogte, daar heb ik ook gemeten. Op de 3 zitplekken op de bank, op dezelfde plekken alleen dan dieper de kamer in (meer richting de luidsprekers zeg maar), en daarna nog 2 metingen precies tussen die 6 metingen in.

Maro

Citaat van: Sjaudio op januari 19, 2015, 14:50:13

Overigens veel gelezen over Onkyo en dat ze vrij "fel" zouden klinken,

Dat is zo'n hardnekkig 'napraten' verhaal. De een roept wat en het wordt klakkeloos overgenomen. En Marantz zou zo muzikaal zijn...nou als ik 1 receiver merk ronduit slecht in stereo vindt dan zijn het die Marantz receivers wel. Tot je naar de voor/eind combi's gaat klinken ze allemaal futloos en tam in stereo.
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Sjaudio

Citaat van: Maro op januari 19, 2015, 15:56:12
Dat is zo'n hardnekkig 'napraten' verhaal. De een roept wat en het wordt klakkeloos overgenomen. En Marantz zou zo muzikaal zijn...nou als ik 1 receiver merk ronduit slecht in stereo vindt dan zijn het die Marantz receivers wel. Tot je naar de voor/eind combi's gaat klinken ze allemaal futloos en tam in stereo.

Tijd terug een 1 op 1 sessie gehouden tussen de Yamaha A-S700 en Marantz PM8004, zouden eigenlijk tegenpolen van elkaar moeten zijn volgens de "kenners", waarvan Yamaha analytisch / fel / helder en Marantz muzikaal / romantisch / warmer zou moeten klinken. De verschillen waren zo ontzettend klein dat ze amper aanwijsbaar waren. Met in dit geval het voordeel van de Yamaha die het laag net een tikkeltje minder aanzette dan de Marantz, wat nou niet direct "muzikaal" inhoudt.....

Maro

Tja, dat is ook wat ik bedoel met die hardnekkige napraat verhalen. Marantz was vroeger idd wat aan de warme kant. Omdat nou romantisch te noemen... :tounge2:   De huidige SR modellen zijn zo uitgekleed dat ze wmb het Marantz Logo onwaardig zijn. De stereo versterkers vind ik daarintegen nog altijd wel erg aangenaam om naar te luisteren.

Loondijke

Ik heb de Onkyo 818 aangesloten en het geluid is na de XT32 erg indrukwekkend. Erg veel rust over de hele breedte van het geluid en op de momenten dat het in een film moet knallen, dan knallen we ook  :clapping:.

Maar, gisteren een filmpje bekeken en ik kon nergens DTS-HD kiezen. Terwijl KODI wel aangaf dat het zo doorgestuurd werd. Ik heb mijn HTPC aangesloten op het PC kanaal en ben tijdens het afspelen door alle Listening Modes heen gebladerd, maar kon het niet kiezen. Heb net de manual doorgelezen en daar staat het ook niet heel duidelijk vermeld.

http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/1/7/1/8/Manual_TX-NR818_English.pdf

Het zal vast heel simpel zijn, maar hoe krijg ik de juiste input mode voor elkaar?
Mijn topic;

Toni71

Wasapi Onkyo gekozen in de geluidsconfig van Kodi?