Meridian introduceert nieuw muziekformaat

Gestart door pameijer, december 5, 2014, 17:57:13

Vorige topic - Volgende topic

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hans47

Nieuw muziek formaat, ja dat is echt iets waar we op zitten te wachten want het klinkt nu ook echt zo slecht, lekker belangrijk.
Wordt tijd dat Meridian iets anders gaat doen, misschien een nieuwe software compressie die van 1 TB 1 GB maakt ?
Opheffen die bende.

Pffffff echt nieuwe ontwikkelingen in de audio (behoudens de 1001ste variant op een al bestaande techniek) zijn er al een jaar of tig niet, gelukkig heft deze niche markt zichzelf dan ook in hoog tempo op, over 15 jaar zal een 25 jarige verwonderd bij zijn vader naar de houten kasten met ronde voorwerpen er in die bewegen en rare klanken veroorzaken kijken en denken, tjeetje waar was die ouwe mee bezig vroeger, ik heb hier een micro blu tech in ear die tha music in my brains (at least whats left over it) projects making it a chill experience; yeah man

Waar blijven die nano deeltjes of quantum deeltjes kabels nu?
Kom op met een beetje marketing er om heen hoort toch echt iedere audioot dat deze kabels veeeeeel beter zijn en vooral lucht tussen de ruimtes zo waanzinnig goed laten horen, alsof je er bij bent :-)

thepioneer

Het is best wel knap om iets af te kraken wat je totaal nog nooit gehoord hebt. Technisch zou het misschien wel allemaal te verwaarlozen zijn en dikke onzin maar ga eerst maar eens luisteren voordat je op iemand anders zijn review af gaat.

Het gaat misschien wel niets extra brengen maar domweg te zeggen dat het onzin is gaat veel te ver.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Robbo

Dat is nogal een sof ja.  Vergelijken met MP3.    Dus dit is een streaming vergelijking en geen audiofiele vergelijking.  Dat stuk informatie was wel even fijn geweest om te vermelden.   Knap dat iedereen daar ingetrapt is.   Ben benieuwd wat de bron was van de MP3 en wat de bron was de MQA bestanden (CD of toch studio?).

Anyhow ik zie wel degelijk de potentie van MQA, maar om de audiofielen te overtuigen (toch Meridians consumer base zou je denken) zul je toch met iets meer moeten komen.  Laat die hun eigen FLACs meenemen en zet dat af tegen MQA versies oid. 

Ik heb ze hoog zitten daar die knappe koppen bij Meridian, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ze door hun eigenzinnigheid en marketing tactieken de zaak verprutsen bij het grotere publiek.

thepioneer

We zullen zien. Volgens mij komt er ook een soort van roadshow hier in Nederland. Dan maar even een vergelijk maken met een goeie flac bestand. En anders gewoon thuis beluisteren in de toekomst.
SVS SB13 Ultra

Raphie

MQA lijkt mij niet meer als de zoveelste FLAC/APE whatever type codec met z'n eigen encrypted container, mooi marketing verhaal eromheen en audiofielen liggen al weer te soppen op de bank. Denk dat er heel weinig studio's zijn die in dit formaat gaan recorden, ken ook geen enkele pro fabrikant die deze container ondersteund.
Zal dus in 99.999999% uitkomen op PCM 96/24 of 192/24 in deze container encoden.
En dan op eigen label sublicensen en als audiofiele editie verkopen
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: thepioneer op januari 13, 2015, 07:45:48
Het is best wel knap om iets af te kraken wat je totaal nog nooit gehoord hebt. 
Het is best wel knap om iets de hemel in te prijzen wat je totaal nog nooit gehoord hebt nav een artikel in een blaadje.  ;)  ;D

thepioneer

Ik prijs het helemaal niet de hemel in. Het lijkt mij een mooie stap maar meer kan ik er niet van zeggen omdat ik het nog niet gehoord heb.
SVS SB13 Ultra

zoldar

Waarom wordt er niet gewoon in flac gestreamed, dan heb je dit niet nodig.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Kjelt

Citaat van: thepioneer op januari 13, 2015, 08:52:51
Ik prijs het helemaal niet de hemel in. Het lijkt mij een mooie stap maar meer kan ik er niet van zeggen omdat ik het nog niet gehoord heb.
ik bedoelde jou niet persoonlijk, iemand anders in het begin van dit topic nam een audiophile recensie blindelings over om het de hemel in te prijzen  ;)

Kjelt

Overigens kun je aan de data op het screenshot wel afleiden dat ze bij 96kHz de helft gewoon weggooien wat ook in het patent staat bij het converteren naar 48kHz, want neem bv de Benjamin Britten track met tijdsduur van 2:59
Raw: 48/24 : (48000*2*24)  = 2304 kbps (aanname k=1000)
MQA: 48/24 : 1528 kbps dus factor 1,5 kleiner oftewel 66% van het raw formaat.

Raw: 96/16:  (96000*2*16)  =  3072 kbps
MQA 96/16 :  1001 bps dus factor 3 kleiner
Je ziet dus dat ze inderdaad de helft weggooien bij de 96kHz omzetting precies wat ze ook claimen.
En je kunt nog twee conclusies trekken:
1)   Als je niet de helft weggooit zoals MQA doet maar dit wilt bewaren zoals FLAC doet haalt MQA dus een rendement van 1,5 wat vergelijkbaar is wat FLAC haalt. Dus niets schokkends over het compressie algoritme zelf. De winst zit hem puur in het weggooien van wat Meridian dus als overbodige informatie ziet.

2)   Je kunt nu ook zien hoe belachelijk het vergelijk met een 128kbps mp3 werkelijk is, eerste voorbeeld MQA haalt compressie van 1,5 maar ze vergelijken het met een bestand met een compressie factor van 18 !  :o  oftewel  12x kleiner.

Kjelt

morca

Citaat van: Kjelt op januari 13, 2015, 13:34:53
https://mrapodizer.wordpress.com/2015/01/13/mqa-what-is-meridian-hiding
De nadruk lijkt op de 96 hhz te liggen,en dan in 16 bit????  :o
Als dat zo is is dit een marketing .....hoe je het wil noemen ,want je moet hun decoder gebruiken om ? bit te krijgen,dat is niet duidelijk.
Doe mij maar een hires flacje dan als ze zo wazig doen hoeveel bits het is.

Maro

Heeft iets met kopieer beveiliging te maken geloof ik. Vandaar dat de industrie ook zo enthousiast is.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

thepioneer

Andere merken gaan het als het goed is ook voeren. Meridian heeft een beetje voorsprong.
SVS SB13 Ultra

morca

Citaat van: Maro op januari 13, 2015, 17:47:53
Heeft iets met kopieer beveiliging te maken geloof ik. Vandaar dat de industrie ook zo enthousiast is.
Oh daar hebben we comp  voor,en mensen die daar prog voor schrijven.
Dat was bij MLP ook zo,maar rippen van een MLP/DVDA bleek uiteindelijk een makkie.
Denk dat ze zichzelf daarmee iets mooi,s voorhouden wat binnen de kortste keren weer teniet gedaan is.
Kortom geluidstechnisch lijkt het toch echt pure onzin imo dit nieuwe formaat.

Maro

Ach zolang er ook mensen dure kabeltjes kopen en geluidswinst ervaren waarom dan dit ook niet?  ::)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Kingpin

Citaat van: morca op januari 13, 2015, 18:50:25
Kortom geluidstechnisch lijkt het toch echt pure onzin imo dit nieuwe formaat.
Ze kunnen beter eens wat meer aandacht besteden aan de eindmix als je 'beter' geluid wil, daar valt meer winst te halen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Citaat van: Kingpin op januari 13, 2015, 19:22:01
Ze kunnen beter eens wat meer aandacht besteden aan de eindmix als je 'beter' geluid wil, daar valt meer winst te halen.
Idd daar gebeurt het eigenlijk allemaal.
Hoe goed je opname medium ook is ,als door jouw genoemde tekort schiet maakt de resolutie vd opname ook niks meer uit.

rovinggecko

Citaat van: Kjelt op januari 13, 2015, 09:46:25
Overigens kun je aan de data op het screenshot wel afleiden dat ze bij 96kHz de helft gewoon weggooien wat ook in het patent staat bij het converteren naar 48kHz, want neem bv de Benjamin Britten track met tijdsduur van 2:59
Raw: 48/24 : (48000*2*24)  = 2304 kbps (aanname k=1000)
MQA: 48/24 : 1528 kbps dus factor 1,5 kleiner oftewel 66% van het raw formaat.

Raw: 96/16:  (96000*2*16)  =  3072 kbps
MQA 96/16 :  1001 bps dus factor 3 kleiner
Je ziet dus dat ze inderdaad de helft weggooien bij de 96kHz omzetting precies wat ze ook claimen.
En je kunt nog twee conclusies trekken:
1)   Als je niet de helft weggooit zoals MQA doet maar dit wilt bewaren zoals FLAC doet haalt MQA dus een rendement van 1,5 wat vergelijkbaar is wat FLAC haalt. Dus niets schokkends over het compressie algoritme zelf. De winst zit hem puur in het weggooien van wat Meridian dus als overbodige informatie ziet.

2)   Je kunt nu ook zien hoe belachelijk het vergelijk met een 128kbps mp3 werkelijk is, eerste voorbeeld MQA haalt compressie van 1,5 maar ze vergelijken het met een bestand met een compressie factor van 18 !  :o  oftewel  12x kleiner.
Ad 1, Er wordt heel duidelijk gebruik gemaakt van noise shaping en de ' random noise' ruimte wordt dus weggelaten cq opgevold. Zie plaatje:

Zoals hier (als eerder aangehaald): http://www.stereophile.com/content/ive-heard-future-streaming-meridians-mqa
Is dus geen geheim dat (veel) weggegooid wordt.

Ad 2, dit is een consumer ' streaming' vergelijk.

Vraag is dus inderdaad wat de audiofiele winst is (en die kan je in een CES setting toch moeilijk testen denk ik). Mijn begrip: dit komt uit het feit dat de AD converter metadata meegestuurd in MQA wordt zodat in DA traject hiervoor weer gecompenseerd kan worden, de invloed van AD\DA wegnemend (\verminderend). En dus een beter eindgeluid.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kjelt

Citaat van: rovinggecko op januari 13, 2015, 20:35:44
Mijn begrip: dit komt uit het feit dat de AD converter metadata meegestuurd in MQA wordt zodat in DA traject hiervoor weer gecompenseerd kan worden, de invloed van AD\DA wegnemend (\verminderend). En dus een beter eindgeluid.
Welk specifiek aspect doel je dan op? Jitter op de AD klok tijdens opname, ruis, wat?

rovinggecko

Als ik het goed onthouden heb jitter/timing aspecten, geen ruis. Maar zal eens snuffelen komende dagen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kjelt

Ah ok en dat zal volgens jou dan voor alle reeds bestaande opnames ook kunnen?
Dus van 1990 ofzo? Zo ja hoe?
En zou dat dan ook voor opnames gelden die gemaakt zijn voor de DA converters gebruikt werden of zelfs bestonden, want in het stereophile artikel was het een opname uit 1950 die "stukken beter" klonk  :dry:
Neem me niet verkeerd ik ben alleen sceptisch over Meridians claims.
Ze halen recent onderzoek aan dat timing zeer belangrijk is want de mens is gevoelig tot 10us oftewel 100kHz. Prachtig maar sinds wanneer zijn er opnames gemaakt met 200kHz sampling frequentie of hoger? Maar goed ik denk dat er genoeg gezegd en geschreven is, ik wacht tot er nieuwe feiten boven water komen en objectieve vergelijkingen.

thepioneer

En ik wacht op een 818V3. En dan gaan we het thuis eens beluisteren   :D
SVS SB13 Ultra