De set van Fietser. Droomversterker heeft nieuwe relatie

Gestart door fietser, november 10, 2014, 19:51:26

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Staaled

#475
En dit is even en persoonlijke noot  ;) :

Vaak is men sterk gefixeerd op de 1ste zijreflectie.
Prima want met die pak je ook de latere reflecties van die eerste aan.
Helemaal voor een studio van belang.

Tackle je echter enkel de late(re) reflecties wordt je vaak beloond met wat een grootser en levendiger geluid.
Het waarom laat ik even voor wat het is maar hier is wiki voor : https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op oktober  2, 2023, 13:25:01Hieruit volgt dat een kleine ruimte om relatief veel demping vraagt juist omdat hogere orde reflecties zo
snel luid en hinderlijk zijn.

Grotere ruimtes zijn veel vergevingsgezinder.
Akoestiek blijft een leuk ding om mee bezig te zijn.

Bovenstaande was voor mij andersom.
De slaapkamer klinkt en meet erg goed.
In mijn huiskamer heb ik veel moeten dempen om dat te behalen.

Staaled

Citaat van: morca op oktober  2, 2023, 13:55:50Akoestiek blijft een leuk ding om mee bezig te zijn.

Bovenstaande was voor mij andersom.
De slaapkamer klinkt en meet erg goed.
In mijn huiskamer heb ik veel moeten dempen om dat te behalen.
Zowel je slaap- als huiskamer vallen in principe onder kleine ruimtes.

Ik denk dat in je slaapkamer verhoudingsgewijs veel volume werd ingenomen door alles wat er in stond inclusief de set.
Dat helpt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ralf67

#478
Met alle respect, maar compleet willekeurig matrassen in je woonkamer plaatsen heeft toch weinig met akoestiek te maken 😉

Er zijn niet zomaar allerlei bedrijven die je akoestiek kunnen verbeteren.

Contour

Matrassen zijn groot en dik, die doen echt wel veel.

Ralf67

Ja veel buurvrouwen op een verjaardag ook  :D

Jumping Jack

Citaat van: fietser op september 30, 2023, 20:21:03De gordijnen hebben voor het digitale deel echt een grote invloed op het geluidsbeeld gehad. Voor het analoge is de invloed kleiner. Voor beide geldt dat plaatsing mooier (strakker) is geworden. Het laag gaat dieper en strakker. Wat mij wel verbaasd is dat invloed van de gordijnen groter is op digitaal gespeelde muziek. Blijkbaar is dat dan toch een weergave die gevoeliger is voor reflecties. Maar dit kan ik natuurlijk nergens mee onderbouwen, behalve met mijn oren natuurlijk.

Dat kan toch gewoon niet? Wat uit de speakers komt zijn geluidsgolven, of de bron nu digitaal dan wel analoog is maakt daarvoor niet uit.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

jahtari

Lijkt me ook sterk. Misschien is het digitale geluid minder vervormd of versmeerd van zichzelf?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

Citaat van: Staaled op oktober  2, 2023, 13:51:06En dit is even en persoonlijke noot  ;) :

Vaak is men sterk gefixeerd op de 1ste zijreflectie.
Prima want met die pak je ook de latere reflecties van die eerste aan.
Helemaal voor een studio van belang.

Tackle je echter enkel de late(re) reflecties wordt je vaak beloond met wat een grootser en levendiger geluid.
Het waarom laat ik even voor wat het is maar hier is wiki voor : https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect ;D
En hoe pak je die aan?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Staaled

Citaat van: mmuetst op oktober  2, 2023, 21:53:43En hoe pak je die aan?
Enkel was iets te sterk uitgedrukt. :lookaround:  Beter was geweest dit te beperken tot de eerste zijreflecties ten aanzien van de MLP niet dempen.

Goede posities zijn voor- en achterwand en/of plafond.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Ralf67 op oktober  2, 2023, 18:26:50Met alle respect, maar compleet willekeurig matrassen in je woonkamer plaatsen heeft toch weinig met akoestiek te maken 😉

Er zijn niet zomaar allerlei bedrijven die je akoestiek kunnen verbeteren.

Verbeteren kun je ook gewoon zelf doen.

Weekje verdiepen in de materie kom je al aardig ver.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ralf67

#486
Doe ik ook wel, maar leefbaarheid is ook een dingetje zeg maar.

Hier diffusers en bass traps toegepast.

De achterwand is een akoestische voorzetwand.

Dit is boven, en dus niet de woonkamer.
Groot verschil dus.

Linkje die je geplaatst hebt is zeker interessant.

morca

Citaat van: Ralf67 op oktober  2, 2023, 18:26:50Met alle respect, maar compleet willekeurig matrassen in je woonkamer plaatsen heeft toch weinig met akoestiek te maken 😉

Er zijn niet zomaar allerlei bedrijven die je akoestiek kunnen verbeteren.
Die zijn niet willekeurig geplaatst.
Daar heb ik over nagedacht  ;)
En dat werkt net zo goed als boven zonder akoestische aanpassingen.

Je zei ooit.
Doe dat in je huiskamer maar eens na.
Nou.... dat heb ik gedaan  :tounge2:

Pocketvering matras werkt als een basstrap.
Beter als ik verwacht had.

jahtari

Citaat van: Ralf67 op oktober  3, 2023, 10:17:38Doe ik ook wel, maar leefbaarheid is ook een dingetje zeg maar.

Hier diffusers en bass traps toegepast.

Het lijkt erop dat je zelf ook zaken willekeurig neerzet? Je hebt als ik de foto/avatar zie links een diffuser en rechts niks?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Ralf67

Zowel links als rechts een diffuser.

Gespiegeld zeg maar.

Hetzelfde met de bass traps.

Werkt in mijn ruimte prima.

Ik hoor nu dingen die er niet zijn🤔

mmuetst

Citaat van: Ralf67 op oktober  3, 2023, 11:41:49Ik hoor nu dingen die er niet zijn🤔
Schijnen meer forum leden last van te hebben  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

fietser

Zal akoestisch wel een ramp zijn maar heb kaartjes voor Veldhoven 🫢
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Peerless Monster

Citaat van: fietser op oktober  3, 2023, 18:32:12Zal akoestisch wel een ramp zijn maar heb kaartjes voor Veldhoven 🫢

Klopt dan toch? Is bij de meesten thuis ook. De 1 dempt alles wat hij/zij maar kan dempen, de ander heeft een galmbak.
Ik denk dat het vaak keuzes zijn van anderen waar de mismatch zit 🤣. Iedereen luistert anders en waarom zouden we alles hetzelfde mooi vinden?
Dus gewoon lekker gaan ervaren, rij een paar audiofielen omver daar of tegen de hielen en doe alsof je neus bloedt 🤣. Lekker genieten van een dagje uit in een vergrijzende omgeving. Horen wij tegenwoordig ook al bij.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fietser

Live uit een rustig Veldhoven
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

fietser

Murw terug uit Veldhoven. Man wat een kamers en een keus om binnen te lopen. Moet nogal wat indrukken filteren om tot een zinnig verhaal te kunnen komen. Dat verhaal komt later.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Richi

Ik ben heel benieuwd naar je verslag Toine. Zelf ben ik helaas niet in staat om te gaan dit jaar, maar zie op jouw foto's wel twee interessante sets.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

#496
Voor 10 uur al gearriveerd in Veldhoven. Het was al behoorlijk druk op het parkeerterrein maar we waren vlot binnen.
Wat was ik van plan om hier te gaan bekijken? De van te voren opgemaakte to do lijst moest wat houvast geven. Bij de eerste kamer ging het al fout. Niet op de lijst toch naar binnen. Chord en Sonus Faber. Niks bijzonders over te melden. Totem en Rega hadden zoals bij hun hen gewoon is enkel simpele (no nonsens) sets staan die niet onverdienstelijk klonken.
Goldmund had hun nieuwe passieve Tethys speaker met Modus audio versterking en dac, Pink Faun streaming en Ikigai bekabeling. Leuk die Nederlandse merken met zo'n degelijk Zwitsers merk. Klonk zeker niet slecht. Alleen die verlichting!
Even bij sonus Faber en Rotel blijven luisteren. Er stond de actieve Sonus Faber te spelen. Niet mijn geluid. Te weinig laag en diepte. Later met de Rotel all-in one en de Lumina's V ging het een stuk beter. Een mooie budget all in one set.
Grimm, Guru, en Boenicke kan ik kort over zijn. Een degeljke presentatie zonder poespas.
PSAudio had weer een hele digitale speeltuin opgesteld. Man wat ging dit (te) hard. Niet van gecharmeerd.
More music had het zoals altijd goed voor elkaar met een mooie set Aurender en Estelon en Moon. Hier niet zo lang geluisterd want forumlid Marcuch was er ook en wij moesten natuurlijk ff bijpraten.
Verder met cost is no object sets in ruimtes die zo groot waren dat plaatsing in waarschijnlijk 1 a 2% van de Nederlandse woningen mogelijk is.
Reference sounds met Wilson Audio, Mark Levinson en Wadax. Very fine solutions met Magico en MSB Technology. D&Daudio met Siltech, Crystal Cable.
Het is voor mij onmogelijk om voor mij een oordeel te vellen wat het beste, mooiste, lekkerste klonk. Iedere set had wel iets waar ik gecharmeerd van was. De Mimissimo Forte met Siltech speelde rete strak maar ik miste soms toch wat laag. Wilson Audio met Mark Levinson speelde ultra relaxed en vermoeide geen moment. Magico met MSB gaven een fantastisch 3d beeld met heel veel detail.
Naast al dit financiële geweld sprongen er voor mij 2 sets uit met voor mij een prima prijs-kwaliteit verhouding. Als eerste de eerder genoemde Rotel/SonusFaber voor € 5000. En de Boressen X3 luidspreker met de Axxess Forte 3 all-in one versterker. Een opvallende set zowel om te zien als te horen voor € 20.000. Niet voor niks maar ik vond het de prijs wel waard.
Nog even speciale aandacht aan de kamer van Innuos gegeven. Niet zozeer vanwege hun streaming en server opties maar meer vanwege de mogelijkheid om mijn versterker met de Wilson Audio Sabrina X te horen spelen. Ook bijna een cost is no object combi. Ik vond het erg afhankelijk welke muziek en gespeeld werd of ik het mooi vond. Mocht ik nog eens overgaan op nieuwe speakers weet ik (nog) niet of dit de eerste keus zou zijn.
Afrondend vond ik de DAE in ieder geval op zaterdag erg rustig ten opzichte van voorgaande jaren. Er was altijd wel een plekje te vinden in de kamers.
Verder heb ik lang niet alles kunnen bekijken/beluisteren het was gewoon too much. Mijn to do lijstje heb ik helemaal afgevinkt met nog wat extra's maar kom er nu alles overdenkend achter dat  iknog wel wat meer had willen horen en zien maar 2 dagen gaan is geen optie dit jaar. Vanmiddag naar een concert van een schoonzus die in een kamermuziekorkest speelt. Dus echt live in een kerk/theater.
Bij Loewe tv's nog een emo momentje meegemaakt. Echtpaar (?) ging zo op in de film (Titanic?) dat ze emotioneel van werden. Nog niet eerder meegemaakt op een show. Van het beeld en geluid vond ik overigens dat het weinig emotie opriep.
De kroketten waren er niet beter, wel duurder, op geworden en de beroemde Abdijbar niet bezocht want er moest nog gereden worden. Volgend jaar weer.



Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

fietser

Nog wat plaatjes
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Richi

Dankjewel voor het delen van je bevindingen! Leuk dat je Marcush nog tegen kwam daar.  :thumbs-up:

Mooie foto's ook, net alsof ik er toch een beetje bij was. En wat tof dat je de Wilsons hebt kunnen horen, dat geeft toch een eerste indruk.

Hartelijke groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

#499
Voutje

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.