Nieuwe Dynaudio Focus XD serie !

Gestart door bles, november 2, 2014, 13:55:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bles

I listen to the Focus 200 XD this weekend at a HIFI fair in Sweden.
They are, most likely, the best I have ever heard!! Super clear and more bass than I though was possible of a speaker at that size. This was in a small theater (15x15 meters, height ~7meters ), and they had no problem filling the room. They had two subwofers in the front as well and we though they were in use, but the guys from Dynaudio specially pointed out that they weren't using them (they used them for the Confidence C4 Platinum they demoed after the XDs).
To us the XDs sounded that much better than the Confidence C4 Platinum, that they played after the XDs, that we don't know why they didn't played them in the other order, saving the best (XD) for last. To us, the C4's wasn't even close of the XDs. 

Tja , hoe zal die XD 600 dan klinken :o

http://focusxd.dynaudio.com/

Maneblusser

De prijzen (in Duitsland, maar ik ga er van uit dat ze niet verschillend zijn van hier)
Focus 200 XD : €4950
Focus 400 XD : €7950
Focus 600 XD : €9950
Hub  : €250
De prijzen zijn dus heel erg Dynaudio.  :D
Hopelijk is de de klank dat ook is. :music:
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

WillyP

Als de 200 XD inderdaad beter is dan de C4, zijn de prijzen heel schappelijk. Alleen kan ik me dat niet voorstellen. Even afwachten tot de eerste tests verschijnen.

De Center ontbreekt nog, al schijnt die volgens geruchten wel te komen. Je zou dan met de Sub, de 200 XD, de Center en de 400 XD een prachtige combinatie hebben die niet te veel ruimte inneemt.

Ik ben ben benieuwd.

Groet,

Willy


Barry32

Speakers met ingebouwde versterkers (en DAC) lijken mij de toekomst te zijn. Daarmee kun je als speakerbouwer de woofer(s)/tweeter optimaal benutten in combinatie met de kast naast de mogelijkheid voor eventuele akoestische aanpassingen ivm plaatsing.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Maneblusser

Citaat van: Barry32 op november  3, 2014, 14:42:33
Speakers met ingebouwde versterkers (en DAC) lijken mij de toekomst te zijn. Daarmee kun je als speakerbouwer de woofer(s)/tweeter optimaal benutten in combinatie met de kast naast de mogelijkheid voor eventuele akoestische aanpassingen ivm plaatsing.
Voor mainstream gebruikers en mainstream toepassingen heb je zeker een punt. Maar er zijn toch enkele minpunten. Per speaker heb je een stopcontact nodig, wat niet altijd aanwezig is dicht bij de plaats van de speaker.  En dan is er het kostenplaatje : een paartje Dynaudio Focus 160 kost €1990 , de Focus 200 XE kost €4950. Dat is bijna €3000 meer. Voor dat geld kan ik al een paar versterkers opnoemen die ik maar al te graag in mijn woonkamer zou zien staan. En, vooral,  de Focus 160 met twee vingers in de neus kunnen aansturen.  Ik denk dat het vooral in het lagere prijssegment de formule zal aanslaan : zo is een fabrikant zoals het succesvolle  Audioengine daar al een voorbeeld van. Die-hard audiofielen zullen volgens mij blijven zweren bij versterkers met passieve luidsprekers. En zeker liefhebbers van buizenversterkers.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Barry32

Ik begrijp je punt. De Focus XD is inderdaad aan de prijzige kant zullen we maar zeggen. Er zullen altijd strominingen blijven met all-in-one oplossingen zoals de Naim Unity serie bijvoorbeeld versus losse componenten. Speakers met versterkers/dac kunnen wellicht een alternatief zijn voor all-in-one systemen.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Ivo_205

Ik heb ze natuurlijk niet gehoord maar ik vind ze er maar erg droogjes uitzien voor dat geld...

bles

#7
Vrijdag 14 november kun je bij Wifimedia terecht voor een indruk.
Meld je aan!
Inschrijven Dynaudio Focus XD introductie en Auralic Demodag
Op vrijdag 14 november vind de Nederlandse introductie van de nieuwste generatie Dynaudio Focus XD luidsprekers plaats bij Wifimedia in Arnhem. Productmanager Ronald Hoffmann en de Nederlands vertegenwoordiger Edwin Vlieger van Dynaudio zullen de introductie verzorgen.
Naast deze introductie zullen ook de producten van AURALiC gedemonstreerd worden. De AURALiC Aries streaming bridge is een prachtige bron voor de Focus XD. Christian Rechenbach, productmanager van AURALiC en Bob Zwanikken van Wifimedia zullen deze demonstratie verzorgen.

De agenda voor deze dag is in gedeeld in drie blokken met dezelfde lezingen:

13.30-14:30 (pers) Introductie Focus XD
14.45-15:30 Lezing Auralic

15:30-16:00 Doorlopende demo
16.00-17:00 Introductie Focus XD
17.15-18:00 Lezing Auralic
18.00 - 19.00 Hapjes en drankje

19.30 - 20.30 Introductie Focus XD
20.45 - 21.30 Lezing Auralic
21.30 - 22.00 Doorlopende demo

22:00 Sluiting

carlo

Jammer genoeg kon ik niet. Heeft iemand deze luidsprekers gehoord? Ben erg benieuwd naar indrukken van anderen. Wil ze zelf snel eens gaan beluisteren om te zien of ze een waardige vervanger zouden zijn voor de Masters...
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

bles

Ben zelf niet naar de luister sessie geweest , te ver weg .
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de mening van andere over deze speakers .
 

GPO

Citaat van: Ivo_205 op november  6, 2014, 15:18:08
Ik heb ze natuurlijk niet gehoord maar ik vind ze er maar erg droogjes uitzien voor dat geld...

Het zal vast wel goed klinken, maar jemig de pemig inderdaad zeg wat een saai uiterlijk. Ik neem aan dat als je 10k aan speakers gaat uitgeven, dat je dan ook wel wilt dat je het toch wel ziet dat die speakers duur zijn.

smaken verschillen, maar ik vind dat de goedkopere series mooier zijn om te zien....  :o

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Roeru117

#11
Smaken verschillen inderdaad  ;) Ik vind ze erg mooi. Juist het wat sobere uiterlijk staat mij erg aan. Het hoeft van mij niet zo opvallend te zijn. In het echt zijn ze heel erg mooi om te zien en ze klinken nog beter (ik heb de 600's nog niet gehoord). Ik moet eerlijk zijn dat ik van dynaudio ook niets anders had verwacht.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

GPO

Citaat van: Roeru117 op november 27, 2014, 07:11:26
Smaken verschillen inderdaad  ;) Ik vind ze erg mooi. Juist het wat sobere uiterlijk staat mij erg aan. Het hoeft van mij niet zo opvallend te zijn. In het echt zijn ze heel erg mooi om te zien en ze klinken nog beter (ik heb de 600's nog niet gehoord). Ik moet eerlijk zijn dat ik van dynaudio ook niets anders had verwacht.

Over smaak valt niet te twisten, maar ik persoonlijk vind bijvoorbeeld die Focus 220 in kersenhout een stuk 'duurder' eruit zien, dan die XD's....

Wellicht klinken ze super hoor, dus dat zal wel goed zitten, maar vind ze erg, heel erg sober vergeleken met andere modellen. Overigens claimt Dynaudio dat die xd600 tot 20 hz doorloopt....  :nervous:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Roeru117

Ik kijk niet eens vreemd op als die 20KHz ook gehaald wordt. Met een paar flinke woofers die elk een 150 watt versterker er achter hebben zitten moet je een heel eind kunnen komen.

Vandaag de focusxd 400 even gehoord en wat klinkt dat bizar goed. Met zo'n set en een goede streamer, zoals een auralic aries of een NAD m50 en dan zou het voor mij af zijn. Ben heel erg benieuwd naar de 600.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

cccp

#14
Deze Focus XD luidsprekerserie zal ongetwijfeld goed klinken, maar beter dan de Confidence serie? Het lijkt mij dat een passieve Esotar-tweeter altijd nog beter is dan een actieve Esotec-variant.

Staaled

De tijd staat niet stil en een actief (digitaal gefilterd en versterkt systeem) is technisch iig sterk in het voordeel tov passief. 
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Charlemagne

#16
Even een late reactie van mij op dit topic.

Ik ben namelijk naar de introductie geweest op 14 nov j.l. bij Wifimedia. Ik heb daar de tweede sessie bijgewoond.

De Dynaudio Focus 200 en de 400XD werden daar gedemo'ed in combi met de Auralic Aries. Die laatste is een soort streaming bridge zonder ingebouwde DAC. Het bleek een prima match met de Focus XD; die laatste beschikt immers over een ingebouwde DAC van hoge kwaliteit.

Allereerst kregen we wat uitleg over de nieuwe reeks actieve speakers van Dynaudio:

De 200XD is gebaseerd op de Focus 160; de tweeter en de mid/laag hebben elk een digitale versterker à 150 Watt. De versterker componenten zijn feitelijk digitale versterkers van Lyngdorf. Dat merk heeft zijn rechten van de bouw verkocht aan Texas Instruments werd er verteld.

De 400XD is gebaseerd op de Focus 260; deze keer met 3 ingebouwde versterkers à 150 Watt per speakerunit.

De Focus 600XD is gebaseerd op de Focus 340 met 4 versterker à 150 Watt per speakerunit. De 600 werd alleen getoond als prototype als een enkel exemplaar. De productie van de speakers was nog niet op gang zei men; intussen zouden ze leverbaar moeten worden. 

De Focus 200XD en de 400XD waren kersvers geïmporteerd en opgesteld. Dat roept bij mij meteen de vraag op of ze wel waren ingespeeld. Mijn Dynaudio Sapphire's, die ik nu een jaar of 5 heb, klonken destijds vers uit de doos gewoon belabberd (=plat, wat gruizig in het hoog en nog geen goede definitie in de mid's en bassen, met een gebrek aan ruimtelijkheid in de opnames); pas na 6 weken inspelen kwamen ze tot volle glans en bloei.

Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hetzelfde aan de hand was bij de demo's van de 200 en de 400.

De Focus 200 XD klonk precies zoals mijn nog niet ingespeelde Sapphire's destijds. Duidelijk was wel te horen dat het aan power niet ontbrak. Ruimtelijkheid ontbrak, alsmede een goede definitie in het laag, vond ik.

De Focus 400XD deed het een stuk beter vond ik, maar miste in mijn beleving nog finesses in het hoog en het focus van mid's en laag waren nog niet optimaal, vond ik. Ik ben geneigd dat te wijten aan het inspelen, of liever het gebrek daaraan. Voor een juist oordeel wacht ik liever nog een paar weken om ze eventueel nog eens opnieuw te beluisteren. De 400 ging in het laag wel indrukwekkend 'putdiep', vond ik. Ook hier aan power geen gebrek.

Ik moet zeggen dat ik thuis nogal verwend ben met mijn setup met de (ingespeelde) Dynaudio Sapphire's en de Devailet 250 amp. De lat ligt dus zeer hoog bij mij, als ik naar andere setups luister. Dat ter geruststelling.

De actieve boxen met ingebouwde dac en mogelijkheid tot draadloos afspelen, vind ik een heel interessante ontwikkeling. De Auralic Aries (in casu het topmodel) blijkt een prima combi met deze actieve speakers.



De Auralic Aries met externe voeding en afstandsbediening

De bediening daarvan was heel intuïtief en prettig; met veel interessante mogelijkheden tot streamen vanaf eigen NAS of aangesloten USB-HD. Ook met mogelijkheden voor de internet streamingsdiensten van Qobuz en WiMP. Beide laatste diensten bieden losless streaming aan als flac's. Met Qobuz heb ik nu een jaar ervaring tot volle tevredenheid. WiMP is een Scandinavische streamingdienst die officieel nog niet actief is op de NL markt. In de USA en de UK is het bekend onder de naam 'Tidal'. Kennelijk hebben de slimme mannen van Wifimedia een workaround gevonden om het in NL aan de praat te krijgen.

Het is jammer dat de 600XD nog niet gedemo'ed werd. Ik denk dat die nog beter gaat presteren. Ik vind het alleen spijtig te horen dat die is voorzien van de Esotec tweeter in plaats van de betere/duurdere Esotar tweeter. Die laatste heb ik hier thuis wel in de Sapphire's, en ik kan jullie verzekeren dat die hemels klinkt. In de prijsklasse van de 600XD verwacht je toch het beste van het beste.

Als ik nog eens in Arnhem ben ga ik zeker nog eens luisteren naar de actieve Dynaudio's; het liefst naar een ingespeelde 600XD die 6 weken heeft proefgedraaid. Ze hebben daar ook heerlijke koffie bij Wifimedia en veel verstand van zaken op streaminggebied. Omdat zij forumsponsor zijn gooi ik er maar een linkje tegenaan: http://www.wifimedia.eu/

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

koosnaampje-audiofiel

#17
Citaat van: Ivo_205 op november  6, 2014, 15:18:08
Ik heb ze natuurlijk niet gehoord maar ik vind ze er maar erg droogjes uitzien voor dat geld...
+1

Voor de looks hoef je het niet te doen, buiten dat is er in dit prijssegment genoeg keuze, hier blinken ze ook niet uit. Da n moeten ze het muzikaal waarmaken.

Klipsch, Denon.

Roeru117

@ charlemagne

De speaker waren inderdaad nog niet ingespeeld. De 400's hadden ongeveer een dag gespeeld en de 200's volgens mij zelfs iets minder. Dynaudio's hebben inderdaad een tijdje nodig om los te komen. Ik heb afgelopen week de 400's nog eens kort gehoord en dat klonk al een heel stuk beter. De plaatsing en ruimtelijkheid waren er flink op vooruit gegaan.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Charlemagne

@Roeru117: je bevestigt geheel mijn vermoeden dat de systemen bij de intro nog niet optimaal presteerden door niet goed te zijn ingespeeld. Ik heb in mijn leven meerdere nieuwe luidsprekersets gekocht. Alle moesten die ingespeeld. Bij Dynaudio was het effect het sterkst, vond ik. De importeur zou er voortaan goed aan doen met dit punt rekening te houden, als je nieuwe speaker sets gaat introduceren. Juist Dynaudio's moet je goed inspelen!
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Xander32

Het concept van actieve ls. is fraai, maar vijf mille voor een paar opgepoetse Focus 160 monitoren ...
Dat is m.i. ook de beperking; ze blijven er grotendeels uitzien als een paartje Focus 160 ...

Anderzijds heb je slechts nog een bron en wat draadjes nodig en spelen maar. Een minimalistische set met een groot potentieel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeru117

Citaat van: Xander32 op december  2, 2014, 07:15:48
Een minimalistische set met een groot potentieel.

Volgens mij vat je het daarmee perfect samen. Het is een hele mooie set die een stuk eenvoudiger in elkaar zit: een bron er bij en spelen maar. Voor mij blijft er dan te weinig van de hobby over. Ik hou wel van een mooie versterker en vind het leuk om met de set te prutsen. Met een set focusxd ben je vrijwel klaar.

@ charlemagne
Wat ik begrepen heb van de importeur is dat de speakers niet eerder leverbaar waren en echt vlak voor de demo geleverd zijn.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Charlemagne

Citaat van: Charlemagne op december  1, 2014, 17:41:55
Als ik nog eens in Arnhem ben ga ik zeker nog eens luisteren naar de actieve Dynaudio's; het liefst naar een ingespeelde 600XD die 6 weken heeft proefgedraaid. Ze hebben daar ook heerlijke koffie bij Wifimedia en veel verstand van zaken op streaminggebied. Omdat zij forumsponsor zijn gooi ik er maar een linkje tegenaan: http://www.wifimedia.eu/

Inmiddels heb ik een mail gekregen dat Wifimedia de Focus XD600 binnen heeft en kan demonstreren.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bert50

Daar ben ik erg nieuwsgierig  naar
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

Joske007

Wanneer gaan ze dit inmiddels aanslepende saai uiterlijk eens veranderen, naar Anno 2014!
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link