aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

Mr.M

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

lynch1979

Staat in de agenda.....maar je vriendin hoeft van mij niet weg hoor.

Veel plezier in Mazstricht  ;)

lynch1979

Mr.M

Citaat van: lynch1979 op december 26, 2015, 18:14:24
Staat in de agenda.....maar je vriendin hoeft van mij niet weg hoor.

Veel plezier in Mazstricht  ;)
Dat snap ik. Ik wil gewoon dat jullie bij de les blijven.;) lol
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

lynch1979

Citaat van: maz op december 26, 2015, 18:15:25

;D

Ik blijf altijd bij de les  ;)

YamahaRXV

Citaat van: maz op december 26, 2015, 18:15:25

??? Heb je mij ooit wel eens ''afwezig'' gezien als er dames in het gezelschap zijn ?  :D

Have fun, and cheers daar in Maastricht  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Even voor mij duidelijkheid: Wat staat er dan in ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: chansig op december 28, 2015, 15:30:46
Even voor mij duidelijkheid: Wat staat er dan in ?

Gr Hans

De gewenste setting (aansluitingen, geselecteerde speakers voor SAM (Kharma DB7) en nog wat instellingen...) voor als we morgenavond wat gaan testen/vergelijken bij Maz  ;)

chansig

Ik heb een paar maanden terug wel wat gelezen over het SAM gebeuren ik weet alleen niet meer wat ik gelezen heb en wat het (kan) doen.

Is het simpel uit te leggen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Dat is een soort equalizer die ze hebben ingeregeld op de Kharma, zodat die Kharma in die situatie waar ze de EQ hebben ingeregeld, het beste klinkt, ter verduidelijking: in die kamer.

Dat zegt dus echt totaal helemaal niets over of dat gunstig is voor Maz want zijn kamer is weer anders. Het zal wel wat anders klinken, maar het is dus gewoon een soort voicing.

Correct me if i am wrong.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Hmmm....kan je dan ook de SAM een meting laten doen in de ruimte van MAZ ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

DofN

Ik zou het logisch vinden als dat kon, maar ik heb het zo niet begrepen. Maar nogmaals, als ik ernaast zit hoor ik het graag.
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

YamahaRXV

Citaat van: doorofnight op december 28, 2015, 16:02:09
Dat is een soort equalizer die ze hebben ingeregeld op de Kharma, zodat die Kharma in die situatie waar ze de EQ hebben ingeregeld, het beste klinkt, ter verduidelijking: in die kamer.

Dat zegt dus echt totaal helemaal niets over of dat gunstig is voor Maz want zijn kamer is weer anders. Het zal wel wat anders klinken, maar het is dus gewoon een soort voicing.

Correct me if i am wrong.

De werking van SAM is niet gebaseerd op de ruimte (dus akoestiek) waar de betreffende speaker staat opgesteld, maar puur op het (respons)gedrag van de drivers en dan in een in een bepaald frequentiegebied. In feite pas je dus het signaal van de aansturende versterker softwarematig aan aan de karakteristiek van de speaker in kwestie; het is dus absoluut geen stukje roomcorrection wat veel mensen dus denken !
Ook speakers die niet in de SAM database staan kunnen ongeacht de ruimte waar ze gepositioneerd staan dus met een mobile SAM proces gemeten worden waarna passende software geschreven kan worden.
Zo is het als ik het meermaals als uitleg te horen heb gekregen.

Natuurlijk kan je zeggen dat roomcorrection veel effectiever is, maar het is dus gebaseerd op iets geheel anders  ;)

http://en.devialet.com/assets/Press/Stereo_translation_EN.pdf

Bama

Citaat van: YamahaRXV op december 28, 2015, 16:41:11
De werking van SAM is niet gebaseerd op de ruimte (dus akoestiek) waar de betreffende speaker staat opgesteld, maar puur op het (respons)gedrag van de drivers en dan in een in een bepaald frequentiegebied. In feite pas je dus het signaal van de aansturende versterker softwarematig aan aan de karakteristiek van de speaker in kwestie; het is dus absoluut geen stukje roomcorrection wat veel mensen dus denken !
Ook speakers die niet in de SAM database staan kunnen ongeacht de ruimte waar ze gepositioneerd staan dus met een mobile SAM proces gemeten worden waarna passende software geschreven kan worden.

Natuurlijk kan je zeggen dat roomcorrection veel effectiever is, maar het is dus gebaseerd op iets geheel anders  ;)

Hetzelfde wat de Linn versterkers kunnen dus.

DofN

Ik zei dat niet hoor.. Maar ik vermoed dat ze toch wel even geluisterd hebben of die voicing voor de Karma beter klinkt nadat ze het responsegedrag hebben aangepast? En daar heb je toch een ruimte voor nodig? En dat klinkt dan weer heel anders bij Maz, want een andere ruimte. Eigenlijk wil SAM de luidspreker zoals die is, ongeacht de ruimte, verbeteren.

Rudi64

Citaat van: Bama op december 28, 2015, 17:08:17
Hetzelfde wat de Linn versterkers kunnen dus.

DS bedoel je?
Niet helemaal...bij Linn word rekening gehouden met de ruimte daar je de afmetingen en eigenschappen van de kamer moet ingeven.
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

Bama

Citaat van: Rudi64 op december 28, 2015, 17:55:53
DS bedoel je?
Niet helemaal...bij Linn word rekening gehouden met de ruimte daar je de afmetingen en eigenschappen van de kamer moet ingeven.

Klopt, maar misschien kan dat bij een Devialet ook, weet ik niet?

YamahaRXV

Citaat van: Rudi64 op december 28, 2015, 17:55:53
DS bedoel je?

Klopt helemaal, is echt een andere methodiek/principe  ;)

chansig

Filtercorrectie dan ?

Dus als ik het goed begrijp past de versterker het vermogen aan in (als ik het me goed herinner) het laag gebied ?

Ik zal je bijgevoegde PDF nog eens lezen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: doorofnight op december 28, 2015, 17:35:49
Ik zei dat niet hoor.. Maar ik vermoed dat ze toch wel even geluisterd hebben of die voicing voor de Karma beter klinkt nadat ze het responsegedrag hebben aangepast? En daar heb je toch een ruimte voor nodig? En dat klinkt dan weer heel anders bij Maz, want een andere ruimte. Eigenlijk wil SAM de luidspreker zoals die is, ongeacht de ruimte, verbeteren.

Uiteraard moeten de speakers in een ruimte staan, maar die ruimte is (akoestisch gezien) geen benodigde parameter in het proces voor zover ik weet.
De luidspreker zelf is in het proces wel een benodigde parameter daar de benodigde metingen gebaseerd zijn op het (fase)gedrag en karakteristiek van de speaker. Enerzijds zou je kunnen stellen dat SAM de speaker een soort van optimaliseert door het signaal wat vanaf de versterker komt aan te passen aan de karakteristiek, anderzijds zou je ook kunnen stellen dat de versterker aangepast wordt aan de specifieke karakteristiek van de speaker in kwestie.
Al met al misschien een beetje in ''Jip en Janneke'' taal aangegeven, maar ik denk dat het zo wat meer duidelijk is  ;)

Onderstaand nog een linkje met wat toelichting:

https://hifisolutions.nl/blog/devialet-sam-lab-next-level/

rovinggecko

Net als bij Meridian met EBA is SAM een oplossing om te zorgen dat de timing van de bass overeenkomt met de rest van de muziek. Omdat de woofer langzaam is, loopt die meestal achter bij de rest van de muziek, en dat horen we als ' muddy bass'. Ze meten dus hoe traag de woofer is en passen dat deel van het signaal aan.
Dus inderdaad filter correctie, maar dan in het tijdsdomein.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Mr.M

Uiteindelijk draait het om Hoe het klinkt.

Of Sam daadwerkelijk de db7 kan "verbeteren" /van karakter veranderen in een "betere" zin is nog maar de vraag. Dat zal morgen uitwijzen.

Wat het precies doet zal mij eigenlijk een zorg  zijn als het maar beter klinkt. Met beter bedoel ik dan : als die muziek lekkerder laat klinken naar mijn smaak.

Ben zeer benieuwd.....

Sirius666

Indien dit een (groot genoeg) positief verschil zal geven...is Devialet dan een serieuze optie voor jou?

Kerkhoffd

Benieuwd naar jullie ervaringen. Veel plezier vandaag.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio